Σήμερα το πρωί ξεκινάει ένα από τα σημαντικότερα διοικητικά συμβούλια του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχει το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο που δημοπρατεί αυτή την περίοδο το Ταμείο.  Αυτό δεν είναι άλλο από τη νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού, η οποία από τις αρχές του 2022 έχει μαγνητίσει έξι ισχυρά σχήματα με μεγάλη εμπειρία και βαθιές τσέπες.

Πλέον ήρθε η ώρα να μάθουμε ποιες θα είναι οι προσφορές, με δύο εξ αυτών, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το mononews, να σπάνε τα κοντέρ των δύομιση δισ. Ευρώ ξεπερνώντας ακόμα και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ.

1

Αναλυτικότερα, ξεπεράστηκε χθες και το εμπόδιο των ενστάσεων εκ μέρους των έξι ενδιαφερομένων, οι οποίοι είχαν στη διάθεση τους περίπου δύο εβδομάδες ώστε να περάσουν από «κόσκινο» τα νομιμοποιητικά έγγραφα των ανταγωνιστών τους. Ωστόσο, από ότι φάνηκε καμία προσφορά δεν είχε κενά.

Πλέον το επόμενο βήμα είναι το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σήμερα στην αποσφράγιση και να γνωστοποιήσει το ύψος της κάθε προσφοράς. Έπειτα ύστερα από μία ή δύο ημέρες σύμφωνα με πηγές του Ταμείου θα γνωστοποιηθεί το κάθε τίμημα, ενώ θα γίνει η επιλογή του προσωρινού προτιμητέου επενδυτή.

Μάλιστα στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, ο οποίος επετεύχθη, ήταν η αποσφράγιση να γίνει πριν από τη ΔΕΘ, ενώ όπως έχει διαρρεύσει είναι πολύ πιθανό το όνομα του προσωρινού αναδόχου να ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στις 9 Σεπτεμβρίου στην Έκθεση.

Ωστόσο, ακόμα και αν έχει προκύψει ο προσωρινός επενδυτής η μάχη αναμένεται να συνεχιστεί για όσα σχήματα έχει προσφέρει ποσό που θα είναι έως και 5% χαμηλότερη από την επικρατέστερη προσφορά. Αυτό συμβαίνει καθώς το ΤΑΙΠΕΔ σε αυτή την περίπτωση θα καλέσει τους μνηστήρες που «κοντράρονται» ξανά για την υποβολή βελτιωμένων προσφορών.

Ποιοι είναι οι μνηστήρες

Ο διαγωνισμός για την 25ετή παραχώρηση της χρυσοτόκου όρνιθας της Αττικής Οδού έχει προσελκύσει όλους τους μεγάλους ελληνικούς ομίλους, αλλά και Funds από την Ευρώπη και την Αυστραλία, όπως φάνηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ενδιαφέροντος (σ.σ Μάιος 2022) και την υποβολή των τελικών προσφορών (Ιούλιος 2023).

Πιο συγκεκριμένα:

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που αναμένεται σύντομα να υπογράψει με την Egis τη σύμβαση για την Εγνατία Οδό, στον εν λόγω διαγωνισμό δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της. Αρχικά είχε συμμαχήσει το αυστραλιανό Fund, First Sentier, αλλά εν τέλει υπέβαλε μόνη της την προσφορά, καθώς ο ξένος εταίρος ήρθε αντιμέτωπος με την ελληνική γραφειοκρατία.

Η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ που διαχειριζεται έως τον Οκτώβριο του 2024 την Αττική Οδό, παραμένει σταθερή και εχει συμμαχήσει με τη γαλλική Meridiam. Υπενθυμίζεται ότι οι ελληνικοί όμιλοι είχαν συμμαχήσει αρχικά με τη γαλλική Ardian, αλλά η εταιρεία αποχώρησε από το σχήμα.

Η Mytilineos που διεκδικεί το τελευταίο διάστημα οδικές παραχωρήσεις έχει συμμαχήσει με την αρκετά έμπειρη και γνώστη των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων (Πάτρα-Πϋργος,Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), Vinci.

Ο Όμιλος Κοπελούζου έχει κατέβει στο διαγωνισμό μαζί με την αυστραλιανή Macquarie, η οποία όπως έχει φανεί και με το ΔΕΔΔΗΕ δε διστάζει να βάλει το χέρι βαθιά στη τσέπη.

Από την Αττική Οδό δε θα μπορούσε να λείπει και η Intrakat, η οποία εισήλθε στο διαγωνισμό σε δεύτερο χρόνο. Αυτό συνέβη καθώς δεν είχε «κατέβει» κατά την εκδήλωση ενδιαφέροντος, αλλά ύστερα από την αλλαγή της διοίκησης (σ.σ καλοκαίρι 2022), η εταιρία επεδίωξε και κατάφερε να συμμαχήσει με τις Rubicone-Briza και να κατέχει πλέον το 49% της κοινοπραξίας.

Ο μόνος αμιγώς ξένος διεκδικητής είναι η ισπανική Abertis, η οποία δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της. Μάλιστα, η εταιρεία έχει τονίσει ότι στο ενδεχόμενο επικράτησης στην Αττική Οδό θα προσφέρει ένα σημαντικό μειοψηφικό ποσοστό στην παραχώρηση σε κάποιον από τους μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους.

Τα «ντεσού» του διαγωνισμού

Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό έλαβε τρεις παρατάσεις με κύριες αιτίες την απόφαση της πολιτικής για τη νέα τιμή των διοδίων, το εκλογικό αποτέλεσμα, το χρόνο που είχε κάθε σχήμα ώστε να μελετήσει το ογκώδες κείμενο της σύμβασης (περισσότερες από 700 σελίδες), αλλά και εξωγενείς παράγοντες όπως  η αύξηση των επιτοκίων δανεισμού λόγω της ανάγκης για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.

Πρόκειται για ζητήματα που  ναι μεν προβλημάτισαν τα σχήματα, αλλά όχι σε βαθμό που να χάσουν το ενδιαφέρον τους. Μάλιστα, όπως φαίνεται από τις δύο προσφορές που φέρονται να έχουν ξεπεράσει τα 2,5 δισ. Ευρώ, το τελευταίο πρόβλημα έχει αντιμετωπιστεί.

Η αρχική ενδεικτική ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών ήταν τα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου, αλλά αυτή μετακινήθηκε για τις 29 Μαΐου. Αυτό συνέβη καθώς η άνοδος των επιτοκίων δανεισμού προκαλούσε ανησυχία τόσο στην αναθέτουσα αρχή (ΤΑΙΠΕΔ) όσο και στους μνηστήρες.

Ένα ακόμα ζήτημα που έπρεπε να λυθεί ήταν αυτό των τιμών των διοδίων, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ είχε προτείνει ένα σχέδιο για κυμαινόμενες τιμές ανάλογα με την ώρα εισόδου σε μία προσπάθειά του να περιορίσει τον κυκλοφοριακό κορεσμό του οδικού άξονα. Εν τέλει με πολιτική απόφαση της τότε ηγεσίας του υπουργείου υποδομών αποφασίστηκε η νέα τιμή να οριστεί στα 2,5 ευρώ από τα 2,8 ευρώ αρχής γενομένης από το φθινόπωρο του 2024. Βάσει των όρων της σύμβασης το ποσό αυτό θα μείνει σταθερό για την επόμενη πενταετία και ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να κάνει επαναδιαπραγμάτευση παρουσιάζοντας κυκλοφοριακά δεδομένα.

Η δεύτερη παράταση για τις 10 Ιουλίου οφείλεται στο γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε να αποφασίσει για τον προτιμητέο επενδυτή μία εβδομάδα ύστερα από τις εκλογές του Μαΐου και το επικρατέστερο σενάριο ήταν ότι δε θα έχει σχηματιστεί κυβέρνηση, όπως και έγινε.

Η τρίτη παράταση για τις 17 Ιουλίου ήταν το αποτέλεσμα της πίεσης των σχημάτων να έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους καθώς το τελικό κείμενο της σύμβασης τους είχε δοθεί στα τέλη Ιουνίου και ήταν αρκετές οι φωνές που ζητούσαν περισσότερο χρόνο για καλύτερη προετοιμασία.

Διαβάστε επίσης

Αττική οδός: Χωρίς ενστάσεις ο διαγωνισμός – Την Πέμπτη ανοίγουν οι προσφορές

Υπουργείο Υποδομών: Διαφορετικές ταχύτητες για οδικά έργα άνω των 2 δισ. ευρώ

Μετρό Αθήνας: Το νέο στοίχημα των νέων επεκτάσεων που ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ