Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Αττική οδός: Μπαίνει το Family Office της Μαριάννας Λάτση και εφοπλιστικά κεφάλαια

Μαριάννα Λάτση

Τη συμμετοχή της έως και 10% στη νέα εταιρεία διαχείρισης της Αττικής Οδού, η οποία ανήκει προς το παρόν εξ ολοκλήρου στον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εξετάζει σύμφωνα πληροφορίες το Family Office της Μαριάννας Λάτση. Εκτός, όμως, από τη Μαριάννα Λάτση η Αττική Οδός έχει μπει στα ραντάρ Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς θεωρούν τον οδικό άξονα ως μία ελκυστική επένδυση, αφού τα κεφάλαια που θα τους προσφέρει θα είναι σημαντικά, ενώ κρίνεται και ως θετική η ενδεχόμενη εισαγωγή της εταιρείας διαχείρισης της Αττικής Οδού στη Χρηματιστήριο Αθηνών.

Τα κεφάλαια του family office, αλλά και τα εφοπλιστικά κεφάλαια που προτίθενται να μπουν και να αποκτήσουν ποσοστό στη νέα εταιρεία διαχείρισης, είναι δείγμα αφενός της εμπιστοσύνης που δείχνουν στο νέο καθεστώς διαχείρισης του οδικού άξονα και αφετέρου στις μεσο-μακροπρόθεσμες προοπτικές που έχει η Αττική οδός. Αλλωστε, στη σύμβαση που κυρώθηκε από την ελληνική βουλή υπάρχει η πρόβλεψη για εισαγωγή τα επόμενα χρόνια στο ΧΑ.

Σημειώνεται ότι από σήμερα η διαχείρισης της Αττικής Οδού αλλάζει σελίδα καθώς από την κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, περνάει στα χέρια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που έδωσε τον περασμένο Σεπτέμβριο το ποσό-ρεκόρ των 3,27 δισ. €.

Η εταιρεία της παραχώρησης του νέου οδικού άξονα είναι η Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση με κεφάλαια μισού δισ. € και διάρκεια τριάντα ετών, ενώ έχει συσταθεί και ειδική εταιρεία για τη λειτουργία (Νέα Αττική Οδός Λειτουργία ΑΕ). Στο διοικητικό συμβούλιο της πρώτης συμμετέχουν ο Εμμανουήλ Μουστάκας (Πρόεδρος) και οι Χρίστος Ζαρίμπας, Πόπη Λαζαρίδου και Βάια Χουχουρέλου (μέλη), ενώ στη δεύτερη πρόεδρος είναι το έμπειρο στέλεχος των κατασκευών, Πέτρος Σουρέτης, και Ροδιανός Αντωνακόπουλος και Νίκος Καταπόδης ως μέλη.

Βάσει του καταστατικού της εταιρείας παραχώρησης το 49% του μετοχικού κεφαλαίου μπορεί να μεταβιβαστεί εντός της πρώτης πενταετίας και φαίνεται ότι με την «πρεμιέρα» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Αττική Οδό, αρκετοί είναι αυτοί που θα διεκδικήσουν μέρος από τη «χρυσοτόκο όρνιθα» του οδικού άξονα.

Τι αλλάζει από σήμερα στην Αττική Οδό – Στα 2,5 € τα διόδια πότε θα αυξηθούν

Την πρώτη κιόλας ημέρα της ανάληψης της παραχώρησης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τα διόδια για τα οχήματα αναμένεται να μειωθούν για τουλάχιστον μία πενταετία και οι τιμές διαμορφώνονται ως εξής:

Με το πέρας μιας πενταετίας ο παραχωρησιούχος θα έχει το δικαίωμα να επιδιώξει αύξηση των τιμών των διοδίων για συγκεκριμένους σταθμούς και διαστήματα της ημέρας με στόχο τη μείωση του κυκλοφοριακού κορεσμού του οδικού άξονα. Σημειώνεται ότι σε όλη τη διάρκεια της ημέρας ο μέσος όρος της τιμής των διοδίων θα ανέρχεται στα παραπάνω ποσά.

Για να γίνει η αύξηση αυτή θα χρειαστεί να εκπληρώνονται μερικά προαπαιτούμενα. Αυτά είναι η μέση ωριαία ταχύτητα διαμπερούς κυκλοφορίας στην κατεύθυνση αιχμής και στις δύο περιόδους αιχμής διάρκειας τουλάχιστον δύο ωρών να είναι χαμηλότερη από 45 χλμ. την ώρα για 30 ημέρες εντός περιόδου έξι συνεχόμενων μηνών, της θερινής περιόδου 15 Ιουνίου με 31 Αυγούστου μη συμπεριλαμβανομένης σε τουλάχιστον τρία από τα τέσσερα κατωτέρω τμήματα του αυτοκινητοδρόμου:

1.     Ανισόπεδος Κόμβος (ΑΚ) Λ. Δ. Πλακεντίας – ΑΚ Αθηνών – Λαμίας

2.     ΑΚ Παπάγου – Αγ. Παρασκευής

3.     ΑΚ Λ. Φυλής – ΑΚ Αθηνών – Λαμίας

4.     ΑΚ Λεονταρίου – ΑΚ Λ. Δ. Πλακεντίας

Επίσης, για να τεθεί σε λειτουργία το νέο καθεστώς για τα διόδια θα πρέπει να έχει προηγηθεί έγκριση της πρότασης από το Δημόσιο και να γίνει έλεγχος από ανεξάρτητο μηχανικό και να έχει ενημερωθεί η επιτροπή DG MOVE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 Τα νούμερα της Αττικής Οδού

Λαμβάνοντας υπόψη την πορεία της Αττικής Οδού για το εννεάμηνο του 2024 παρατηρείται αύξηση σε ετήσια βάση κατα 8% στα έσοδα καθώς αυτά διαμορφώνονται στα 178 εκατ. €, ενώ είναι αρκετά πιο «ανεβασμένα» σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα (+19% από το 2019).

Ο Σεπτέμβριος που ήταν ο τελευταίος μήνας με διαχειριστή τη κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ έκλεισε με έσοδα 20 εκατ. €, τα οποία ήταν αυξημένα κατά 6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα για το 2023 και 19% έναντι του 2019.

Σημειώνεται ότι τα έσοδα μεταξύ των ετών 2019,2022 και 2023 βαίνουν διαρκώς αυξανόμενα καθώς αυτά διαμορφώθηκαν αντίστοιχα στα 194 εκατ. €, τα 196,5 εκατ. € και τα 214 εκατ. €.

Το 2024 αναμένεται να είναι μία ακόμα χρονιά – ρεκόρ στη κερδοφορία του οδικού άξονα όπως φαίνεται και από την πορεία της κυκλοφορίας καθώς αυτή έχει αυξηθεί στο εννεάμηνο τουλάχιστον κατά 5,5% με 271 χιλιάδες ημερήσιες διελεύσεις.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί, ότι υπάρχουν εκκρεμότητες που αφορούν κυρίως τον παλαιότερο παραχωρησιούχο, καθώς το 2019 και το 2023 ήταν εκλογικές χρονιές, και οι αποζημιώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχουν πληρωθεί.

Διαβάστε επίσης:

Γιάννης Βαρδινογιάννης (Motor Oil): Ολο το παρασκήνιο για το πρόστιμο: Τι απαντούν οι εμπλεκόμενοι, ποιοι θέλουν κλιμάκωση της κρίσης
Goldman Sachs, UBS και UniCredit Bank δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» σε Ελλάδα και οικονομία
ΑΒΑΞ: Τινάζει στον αέρα τη γραμμή 4 του Μετρό και απαιτεί αποζημιώσεις εκατομμυρίων