Μια ακόμη καθυστέρηση έρχεται να προστεθεί στην επέκταση της Αττικής Οδού στη Λεωφόρο Κύμης αξίας 352 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Intrakat–ΑΚΤΩΡ, καθώς το ΣτΕ έδωσε την τρίτη κατά σειρά αναβολή στην εκδίκαση της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου με αποτέλεσμα η μοίρα του έργου να κρίνεται σε περίπου ένα χρόνο από τώρα.

Όπως αναφέρει στο mononews ο Δήμαρχος Ηρακλείου, Νίκος Μπάμπαλος, το ΣτΕ αποφάσισε να αναβάλλει την εκδίκαση της προσφυγής για τις 15 Οκτωβρίου με αποτέλεσμα να χρειάζεται να περιμένουμε έως τον Απρίλιο του 2025, καθώς  η έκδοση της απόφασης από το ΣτΕ και η καθαρογραφή της απαιτούν κατά μέσο όρο έξι μήνες. Προσθέτει, δε, ότι καμία εκ των δύο πλευρών, δηλαδή ο Δήμος και το υπουργείο υποδομών, επεδίωξε την αναβολή και ότι επρόκειτο για απόφαση του ΣτΕ.

1

Αξίζει να αναφερθεί ότι μετά από τη νέα αναβολή που δίνεται στην εκδίκαση, το έργο που δημοπρατήθηκε το 2022 θα έχει υπογραφεί στην καλύτερη των περιπτώσεων τρία χρόνια αργότερα από την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου.

Επιπλέον, πρέπει να τονιστεί και το γεγονός ότι το εν λόγω δημόσιο έργο απεντάχθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τον Ιούλιο του 2023 και μετακινήθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) με αποτέλεσμα να αναζητούνται πόροι για τη χρηματοδότηση του και σύμφωνα με πληροφορίες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υποδομών και μεταφορών επεξεργάζεται εναλλακτικούς τρόπους για  να εξευρεθούν οι πόροι για την κατασκευή αλλά και συντήρηση του έργου.

Πού έχει κολλήσει το έργο –  Ενισχύει τη θέση του ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής

Ο Δήμος Ηρακλείου με τη προσφυγή, η οποία αναμενόταν αρχικά να εκδικαστεί εντός του 2023 αλλά έχει αναβληθεί τρεις φορές (σ.σ. για τα τέλη Φεβρουαρίου του 2024, τα τέλη του Απριλίου και προσφάτως για τα μέσα του Οκτωβρίου), ζητά η διέλευση του οδικού άξονα μέσα από την πόλη να γίνει με σκεπαστό κομμάτι, καθώς έτσι θα αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.

Όσον αφορά τα επιχειρήματα του Δήμου, έχουν εντοπιστεί σημαντικές απουσίες και κενά στις απαραίτητες άδειες καθώς  δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες, ενώ οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και χρειάζεται να ανανεωθούν.

Επιπλέον, σταθερό επιχείρημα της δημοτικής αρχής παραμένει η διαπίστωση περί έλλειψης χρηματοδότησης και μη καταθέσεως αιτήσεως προσδιορισμού τιμής μονάδας για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις.

Το γεγονός αυτό μεταφράζεται σε νέες καθυστερήσεις καθώς στο ενδεχόμενο επικράτησης του Δήμου Ηρακλείου, εκτός από την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου, θα χρειαστεί ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να ανανεωθούν οι μελέτες από τις υπηρεσίες του υπουργείου υποδομών και στη συνέχεια να πάρουν το πράσινο φως από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ)  του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία είναι μία αρκετά χρονοβόρα διαδικασία.

H πορεία του διαγωνισμού και το έργο

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης δημοπρατήθηκε το Φεβρουάριο του 2022 και τα δύο σχήματα που διασταύρωσαν τα ξίφη τους ήταν η επικρατούσα κοινοπραξία και ο Όμιλος ΑΒΑΞ με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Intrakat–ΑΚΤΩΡ  να κλειδώνει το έργο με έκπτωση 5% και την ΑΒΑΞ να δίνει έκπτωση 2%.

Οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat (σ.σ. η ΑΚΤΩΡ εξαγοράστηκε από την Intrakat στα τέλη του 2023) ανακηρύχθηκαν και επίσημα ανάδοχοι του έργου, ωστόσο η σχετική σύμβαση ακόμα να υπογραφεί, ενώ το μέλλον της πρώτης επέκτασης της Αττικής Οδού φαίνεται να είναι αβέβαιο καθώς έχει να ξεπεραστεί το εμπόδιο της προσφυγής αλλά και να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για τη χρηματοδότησή της. Εφόσον υπογραφεί το έργο, τότε θα χρειαστούν 48 μήνες για την ολοκλήρωσή του.

Επομένως, εάν το ΣτΕ εκδικάσει και απορρίψει την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου τότε αυτό αναμένεται να έχει παραδοθεί εντός του 2029.

Στα του έργου η ανάδοχος κοινοπραξία καλείται να αναλάβει την ολοκλήρωση του τμήματος 3,8 χιλιομέτρων της Λεωφόρου Κύμης χωρίς διόδια.

Αυτό ξεκινά από την Αττική Οδό και καταλήγει στον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη). Σημειώνεται πως μαζί με την προαίρεση αξίας 32,5 εκατ. Ευρώ το συνολικό μήκος της επέκτασης ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.

Ο νέος οδικός άξονας θα περιλαμβάνει δύο σήραγγες, μία 1.260 μέτρων και μία περίπου 1.000 μέτρων.

Θα χρησιμοποιείται από περίπου 35.000 οδηγούς ημερησίως.

Εκτιμάται, δε, πως θα δοθεί λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζεται στις περιοχές, ενώ θα βελτιωθεί η πρόσβαση από τα Βόρεια Προάστια στην Εθνική.

Διαβάστε επίσης:

ΟΣΥ: Προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός 250 εκατ. ευρώ για το leasing λεωφορείων

Υπερταμείο: Νέο Business Plan για στις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα – 1500 νέα λεωφορεία έως το 2027

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Κυριαρχεί στο ανεκτέλεστο με €5,3 δισ. – Τα σχέδια για τα επόμενα χρόνια