Πολλαπλά σενάρια και εναλλακτικές λύσεις εξετάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τα έργα που θα συνδυαστούν με την παραχώρηση της Αττικής Οδού και αφορούν τις τέσσερις επεκτάσεις προς Ελληνικό, Ραφήνα, Λαύριο και Λεωφόρο Κύμης.

Ψηλά στην ατζέντα του ενδιαφέροντος βρίσκεται, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, και η «λύση» μιας δεύτερης παραχώρησης στα πρότυπα της «Αττική Οδός 1» και «Αττική Οδός 2».

Ταυτόχρονα το Υπουργείο αναμένει το πόρισμα της ανεξάρτητης συμβουλευτικής εταιρείας Hill International, από το οποίο και θα προκύψει η ημερομηνία επιστροφής της υφιστάμενης παραχώρησης στο ελληνικό δημόσιο από την κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ-ΕΤΕΘ-Egis Project).

Τα αποτελέσματα του πορίσματος αναμένεται να παρουσιαστούν στα τέλη της φετινής χρονιάς, ενώ η επισημοποίηση του σχεδιασμού των έργων θα γνωστοποιηθεί εντός του 2022.

Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν πως το τίμημα της νέας παραχώρησης για την Αττική Οδό, που θα γίνει από το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό είναι πιθανό, αν αναλογιστεί κάποιος το ποσό με το οποίο η Κοινοπραξία των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Egis Project (1,5 δισεκατομμύρια ευρώ) «κλείδωσε» πρόσφατα την Εγνατία Οδό.

Ταυτόχρονα, και η προσφορά του αυστραλιανού fund Macquarie (2,1 δισεκατομμύρια) για τον ΔΕΔΔΗΕ, καθώς επίσης και η προσφορά της Italgas για την ΔΕΠΑ Υποδομών (733 εκατομμύρια ευρώ) πιστοποιούν έμπρακτα το εξόχως αυξημένο ενδιαφέρον για έργα υποδομών στην Ελλάδα. Ανεβάζοντας πολύ ψηλά τον πήχη των προσφορών.

Την ίδια άποψη δείχνει να έχει και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, ο οποίος κατά τη διάρκεια πρόσφατης ομιλίας του στη ΔΕΘ εκτίμησε πως η προσφορά για την Αττική Οδό αναμένεται να «σπάσει όλα τα κοντέρ».

Συνεργασία με Hill International και KPMG-Πότε παραδίδεται η Αττική Οδός

Προς το παρόν το Υπουργείο Υποδομών συνεργάζεται με τη Hill International, η οποία και διεξάγει ανεξάρτητη έρευνα για την Αττική Οδό προκειμένου να ωριμάσει πιο γρήγορα το τεχνικό κομμάτι του έργου και μάλιστα με αποτελεσματικό τρόπο.

Επιπρόσθετα, η Hill International έχει προσλάβει την KPMG, η οποία και εξετάζει όλες τις παραμέτρους της υλοποίησης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης. Στόχος είναι η νέα σύμβαση που θα συνταχθεί να προάγει ακόμα περισσότερο τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου και να αποφευχθούν τα όποια λάθη είχαν γίνει στο παρελθόν.

Ο προφανής στόχος είναι ο νέος παραχωρησιούχος να έχει αναλάβει την Αττική Οδό από τον Οκτώβριο του 2024, όταν λήξει και επίσημα η σύμβαση με την υφιστάμενη Κοινοπραξία δίνοντας τη θέση της στο διάδοχο σχήμα που θα επιλεγεί.

Το Υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται ώστε να τρέξει τα έργα ακόμα και νωρίτερα εάν αυτό προκύψει από το πόρισμα της Hill International στην περίπτωση κατά την οποία η Αττική Οδός επιστραφεί νωρίτερα από το 2024.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η επιλογή της συμβουλευτικής εταιρείας έχει γίνει με σκοπό να μην υπάρχουν αμφισημίες και αντιρρήσεις εκ μέρους όλων των πλευρών όσον αφορά το πόρισμα της έρευνας γεγονός και το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε νομικές κινήσεις και παρατάσεις.

Αττική οδός
Γιώργος Καραγιάννης, υφυπουργός στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών με αρμοδιότητα τις υποδομές.

Τα σενάρια

Τα βασικά σενάρια που αφορούν τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι τα εξής:

-Πρώτον, να ενταχθούν στο κυρίως έργο της παραχώρησης.

-Δεύτερον, να μορφοποιηθούν σε ένα ξεχωριστό σχέδιο.

-Τρίτον, να τρέξουν μέσω ΣΔΙΤ.

-Τέταρτον, να γίνουν και άλλες παραχωρήσεις.

Στην τελευταία αυτή περίπτωση μπορεί να υπάρξουν δύο παραχωρήσεις για την Αττική Οδό (Αττική Οδός 1 και Αττική Οδός 2) που συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες.

Εκτιμάται πως η Περιφέρεια Αττικής στα επόμενα χρόνια θα καταστεί το επίκεντρο της προσοχής για τα μεγάλα έργα. Ενώ ξεχωριστή σημασία έχει το γεγονός πως από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τα έργα αξιοποίησης στο Ελληνικό το κυκλοφοριακό στην Αθήνα θα επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο λόγω των έργων που θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται στο Ελληνικό.

Το γεγονός και μόνο ότι στο κατασκευαστικό αυτό έργο θα απαιτηθούν 300 φορτηγά σε καθημερινή βάση έρχεται να επιδράσει αρνητικά για το κυκλοφοριακό της Αθήνας, το οποίο αποτελεί ζήτημα αιχμής για το Υπουργείο Υποδομών που επιζητεί θέλει να έχει δώσει λύσεις με ορίζοντα δεκαετίας.

Σε θέση μάχης οι κατασκευαστικές

Τα οικονομικά στοιχεία από τα λειτουργικά έσοδα της Αττικής Οδού «ανοίγουν την όρεξη» των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, ενώ ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει χαρακτηρίσει την παραχώρηση της Αττικής Οδού ως ένα από τα σημαντικότερα συμβόλαια που διαθέτει.

Υπολογίζεται πως μόνο κατά το Α’ Τρίμηνο του 2021 η παραχώρηση της Αττικής Οδού πρόσθεσε στα ταμεία του Ομίλου της ΕΛΛΑΚΤΩΡ 30,6 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το EBITDA από την παραχώρηση για την ίδια περίοδο ανήλθε στα 18,6 εκατομμύρια ευρώ.

Ταυτόχρονα, για το σύνολο του 2020 η παραχώρηση συνεισέφερε στην 151,6 εκατομμύρια ευρώ στα έσοδα του Ομίλου και 105,6 εκατομμύρια ευρώ στο EBITDA.

Υπενθυμίζεται πως τα στοιχεία αυτά αφορούν χρονιές, όπου η κυκλοφορία στην Αττική Οδό ήταν μειωμένη λόγω των παρατεταμένων lockdown και των περιορισμών μετακίνησης που είχαν επιβληθεί για την ανάσχεση της πανδημίας.

Το 2019, το οποίο ήταν μία χρονιά ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, τα συνολικά έσοδα του Ομίλου από την παραχώρηση της Αττικής Οδού ανήλθαν στα 192,7 εκατομμύρια, ενώ το EBITDA κινήθηκε στα 134 εκατομμύρια.

Διαβάστε επίσης

Έρχεται η σειρά της Αττικής Οδού – Σε εξέλιξη η διαδικασία προκήρυξης της νέας σύμβασης παραχώρησης

Στα ταμεία της Ελλάκτωρ 54,4 εκατ. και της Άβαξ 28,3 εκατ. δάνειο από την Αττική Οδό

Καραγιάννης: Ξεκινούν το Νοέμβριο τα δρομολόγια του Τραμ στον Πειραιά