Η Attica Group είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρεία στον κόσμο με δυνατότητα μεταφοράς 43.623 επιβάτες, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του εξειδικευμένου περιοδικού Shippax.

Πρώτη εταιρεία σε μεταφορική ικανότητα επιβατών ακτοπλοΐας, είναι η Onorato Armatori με 46.737 και ακολουθεί από κοντά η Attica με 43.623, με τον όμιλο Grimaldi να έρχεται στην τρίτη θέση με 41.744 επιβάτες.

Στην τέταρτη θέση είναι η Washington State Ferries, ενώ η Gnv είναι έβδομη με 28.632 και η Corsica Ferries ένατη με 26.000. Εδώ μεταξύ των 10 κορυφαίων υπάρχει και ένα άλλο μη ευρωπαϊκό σχήμα, η Canadian BC Ferries.

Επισημαίνεται ότι η Attica Group όταν θα ολοκληρωθεί η απορρόφηση της ΑΝΕΚ, θα περάσει στην πρώτη θέση όσον αφορά την μεταφορική ικανότητα σε επιβάτες.

Ωστόσο, στις κατηγορίες, της συνολικής χωρητικότητας και στη στα γραμμικά μέτρα διακίνησης φορτηγών οχημάτων, την πρώτη θέση καταλαμβάνει στην παγκόσμια κατάταξη ο όμιλος του Εμμανουέλε Γκριμάλντι.

Ο ναπολιτάνικος στόλος είναι στην πραγματικότητα ο μεγαλύτερος στον κόσμο σε ολική χωρητικότητα (1.098.331 τόνους), ακολουθούμενος από τη Stena Line (1.012.951) και την Grandi Navi Veloci (733.918).  Στην έκκτη θέση είναι η Onorato Armatori (570.027) και ένατη η Corsica Ferries (352.397).

Στον πίνακα με τα γραμμικά μέτρα μεταφοράς αυτοκινήτων και πάλι είναι ό όμιλος Grimaldi (83.573), η Stena (70.522) και η Gnv (42.781), ενώ η Dfds, πέρασε την Attica Group σε σχέση με την προηγούμενη κατάταξη. Η Onorato είναιστην όγδοη θέεση με 22.100 ml και η Corsica Ferries δέκατη όγδοη με 12.461.

H Attica Group

Ο σχεδιασμός της Τράπεζας Πειραιώς για τις θυγατρικές της MIG και Αttica Συμμετοχών είχε στόχο τη διαγραφή των χρεών της MIG προς την τράπεζα, ύψους 443,8 εκατ. ευρώ µε αντάλλαγµα το 78,4% της Attica Συµµετοχών.

Προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός, τονίζει στην ετήσια έκθεση της, η XRTC, χρησιμοποιήθηκε μια Ιρλανδική εταιρία, η Strix Holdings L.P., που στην ανάλυση της τονίζει αναλυτικότερα τα εξής:

Η εν λόγω εταιρεία, η οποία αποτελεί συγγενή εταιρεία της τράπεζας Πειραιώς, ελέγχεται μέσω αλυσίδας εταιριών (Strix Holdings (GP) Limited, Strix Asset Management Limited, Likoma Holdings Limited, Blantyre Special Situations Fund II ICAV, Blantyre Special Situations Fund II LP, Blantyre Fund II GP Limited), από την Blantyre Capital (Cayman) Ltd, η οποία ελέγχεται με τη σειρά της από τον κ. Mubashir Mukadam.

Έτσι μέσα στο 2022 οι κάτωθι συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν μεταξύ της τράπεζας Πειραιώς και της Strix Holdings L.P.:

Στις 21/7/2022 η Τράπεζα Πειραιώς μεταβίβασε στην εταιρία Strix Holdings L.P. το σύνολο των μετοχών που κατείχε στην Attica (25.559.429 δικαιώματα ψήφου που αντιστοιχούν σε ποσοστό 11,8437%).
Στις 11/11/2022 η τράπεζα Πειραιώς μεταβίβασε στη Strix Holdings L.P., το σύνολο των ομολογιακών δανείων εκδόσεώς της, της MIG (ανεξόφλητου υπολοίπου €443,8 εκατ.).

ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ – MIG – STRIX (Ανταλλαγή Χρέους Μετοχών)

H διοίκηση της MIG, με βασικό μέτοχο την Τράπεζα Πειραιώς, συμφώνησε με την πιστώτριά της Strix Holdings να ανταλλάξει τις μετοχές που κατέχει στην Attica Group (79,38%) με χρέη €443,8 εκατ., προκειμένου η Strix να καταστεί μέτοχος άνω του 90% στην Attica (αφού η Πειραιώς της είχε ήδη μεταβιβάσει το 11,84% της Attica).

Σύμφωνα με την Ετήσια Οικονομική Έκθεση της τράπεζας Πειραιώς : 

«Εισφορά από την Τράπεζα Πειραιώς προς την Strix Holdings LP, ομολογιακών δανείων συνολικού ύψους Ευρώ 421 εκατ.

Τον Νοέμβριο 2022, η Τράπεζα εισέφερε στην Strix Holdings LP δύο (2) ομολογιακά δάνεια συνολικής λογιστικής αξίας προ προβλέψεων Ευρώ 421 εκατ. (λογιστική αξία Ευρώ 329 εκατ.), με αντάλλαγμα επιπρόσθετα μερίδια ετερόρρυθμου εταίρου στην Strix Holdings LP. Ως αποτέλεσμα αυτής της εισφοράς, το κόστος συμμετοχής της Τράπεζας στην Strix Holdings LP αυξήθηκε ισόποσα. Δεν αναγνωρίσθηκε κέρδος ή ζημία από τον Όμιλο ως αποτέλεσμα αυτής της εισφοράς.»

  • Με συνεχιζόμενες αγορές μέσω του Χρηματιστηρίου, το ποσοστό της Πειραιώς στη MIG διαμορφώθηκε στο 53,5021% το Φεβρουάριο του 2023 προχωρώντας έτσι στην απόκτηση του αποκλειστικού ελέγχου της MIG μέσω Υποχρεωτικής Δημόσιας Προσφοράς.

Την προσπάθεια αυτή προσπάθησε να εμποδίσει ο κ. Μάριος Ηλιόπουλος ιδρυτής της Seajets, ο οποίος κατάφερε να αποκτήσει σταδιακά το 12,9% στη MIG με στόχο να αποτρέψει σε πρώτη φάση την «απεξάρτηση» της Attica Group από τη MIG και σε δεύτερη την απορρόφηση της κλυδωνιζόμενης οικονομικά ΑΝΕΚ από την Attica.

Ο επιχειρηματίας έκανε επανειλημμένες προσπάθειες στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της MIG, αλλά και δικαστικά, καταθέτοντας αιτήσεις για προσωρινές διαταγές και ασφαλιστικά μέτρα, ώστε να μην προχωρήσει η συμφωνία ανταλλαγής μετοχών της ακτοπλοϊκής Attica Group που κατέχει η MIG με χρέη της που κατέχει η Strix. Τελικά η ομάδα του κ. Ηλιόπουλου ανταποκρινόμενη στη δημόσια πρόταση της Πειραιώς, μηδένισε τη συμμετοχή της στη MIG.

  • Το αποτέλεσμα της δημόσιας πρότασης της τράπεζας Πειραιώς προς τους μετόχους της MIG, βασικής μετόχου της Attica Group, για την εξαγορά των τίτλων τους, διαμόρφωσε το ποσοστό της τράπεζας στη MIG στο 87,7%, ποσοστό που για να αποκτηθεί, η τράπεζα ξόδεψε γύρω στα 110 εκατ. ευρώ.
  • Στις 12/5/2023 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση της MIG προς την Strix Holdings LP του συνόλου των μετοχών της στην Attica Συμμετοχών.
  • Η Strix, με τη σειρά της, κατέχοντας το 91,2269%% της Attica Συμμετοχών προχώρησε σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση για το υπόλοιπο ποσοστό σε τιμή 2,64 ευρώ ανά μετοχή.
  • Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει δώσει τις απαραίτητες εγκρίσεις για την ανταλλαγή χρέους μετοχών μεταξύ MIG και Strix.

Τα οικονομικά στοιχεία

Τα πλοία του ομίλου δραστηριοποιούνται σε δύο χώρες, εξυπηρετώντας 62 προορισμούς, εκτελώντας σε ετήσια βάση κατά μέσο όρο πάνω από 13.000 δρομολόγια.

O στόλος του ομίλου με τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries» και «Hellenic Seaways» αριθμεί 33 πλοία, από τα οποία τα 20 είναι συμβατικά επιβατηγά – οχηματαγωγά, τα 12 είναι ταχύπλοα και ένα πλοίο είναι φορτηγό – οχηματαγωγό. Όλα τα πλοία του ομίλου είναι ιδιόκτητα, πλην δύο επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων που είναι με μακροχρόνια γυμνή ναύλωση.

Το καλοκαίρι του 2022  προστέθηκαν στο στόλο του ομίλου τρία πλοία τύπου Aero Catamaran τα οποία δρομολογήθηκαν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού.

Η εταιρία το Μάρτιο του 2023 απέκτησε το φορτηγό/οχηματαγωγό πλοίο Clementine από την εταιρία CldN Ferries NV έναντι συνολικού τιμήματος €13,4 εκατ. Το πλοίο, ναυπήγησης 1997, είναι ολικού μήκους 162,49 μέτρων και ολικής χωρητικότητας 23,986 ΜΤ, μεταφορικής ικανότητας 2.307 lane meters ή 160 ασυνόδευτων φορτηγών οχημάτων και επιπλέον 458 Ι.Χ. αυτοκινήτων σε ειδικά διαμορφωμένα γκαράζ.

Στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού σχεδιασμού για επέκταση των δραστηριοτήτων της, η Attica Group άρχισε από το 2021 να επενδύει σε έναν συμπληρωματικό, της κύριας δραστηριοποίησής της, τομέα, τον ξενοδοχειακό, με στόχο την αξιοποίηση της ισχυρής δυναμικής της στον Ελληνικό τουρισμό. Στο πλαίσιο αυτό εξαγόρασε, μέσω 100% θυγατρικής της εταιρείας, την ιδιοκτήτρια εταιρεία του ξενοδοχείου Naxos Resort Beach Hotel που βρίσκεται στον Άγιο Γεώργιο Νάξου, και εντός του 2022 την ιδιοκτήτρια εταιρεία του ξενοδοχείου Tinos Beach Hotel που βρίσκεται στη θέση Κιόνια Τήνου.

Η θέση της εταιρείας στην Αγορά

Τα πλοία του ομίλου δραστηριοποιήθηκαν στη χρήση 2022 στους κάτωθι γεωγραφικούς τομείς:

α) σε Διεθνείς Πλόες, στις γραμμές Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα και Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι με ενδιάμεση προσέγγιση στο λιμάνι της Κέρκυρας κατά τους θερινούς μήνες. Επιπλέον, από τον Φεβρουάριο του 2022 ο όμιλος άρχισε να δραστηριοποιείται και στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία.

β) στην Ελληνική Ακτοπλοΐα, στις γραμμές:

– Πειραιάς – Κυκλάδες,

– Πειραιάς – Δωδεκάνησα,

– Πειραιάς – Ηράκλειο Κρήτης,

– Πειραιάς – Χανιά Κρήτης,

– Πειραιάς – νησιά Βόρειο-Ανατολικού Αιγαίου,

– Ραφήνα – Κυκλάδες,

– Θεσσαλονίκη/Καβάλα – νησιά Βορείου Αιγαίου,

– Πειραιάς- νησιά Σαρωνικού,

– Βόλος- Σποράδες.

Στους Διεθνείς Πλόες, στις γραμμές Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα, Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι, Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία, καθώς και στις γραμμές Ηρακλείου και Χανίων, τα δρομολόγια των πλοίων του ομίλου εκτελούνται σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ LINES.

Το μεταφορικό έργο το 2022 ανήλθε σε 6,1 εκατ. επιβάτες (4,4 εκατ. επιβάτες το 2021), 1 εκατ. Ι.Χ. οχήματα (0,87 εκατ. Ι.Χ. οχήματα το 2021) και 0,42 εκατ. φορτηγά οχήματα (0,37 εκατ. φορτηγά οχήματα το 2021). Τα δρομολόγια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 28,6 % σε σχέση με τη χρήση 2021.

Όπως προκύπτει από τα παραπάνω στοιχεία, σημειώθηκε σημαντική αύξηση του μεταφορικού έργου σε όλες τις κατηγορίες εσόδων (επιβάτες, Ι.Χ. οχήματα, φορτηγά οχήματα).

Πιο αναλυτικά, η εξέλιξη του μεταφορικού έργου έχει ως ακολούθως: 

  • Στους διεθνείς πλόες, το μεταφορικό έργο των πλοίων αυξήθηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά 78,2% στους επιβάτες, κατά 87,4% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 21,8% στα φορτηγά οχήματα. Τα δρομολόγια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 19,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
  • Το μεταφορικό έργο των πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα αυξήθηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά 35,2% στους επιβάτες, κατά 10,1% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 7,4% στα φορτηγά οχήματα. Τα δρομολόγια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 29,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Οικονομικά Αποτελέσματα

Ο κύκλος εργασιών του ομίλου ενισχύθηκε σημαντικά και ανήλθε για τη χρήση 2022 σε €530,24 εκατ. έναντι κύκλου εργασιών €347,91 εκατ. στη χρήση 2021.  

  • Στην Ελληνική Ακτοπλοΐα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου στη χρήση 2022 ανήλθε σε €374,58 εκατ. έναντι €263,32 εκατ. στη χρήση 2021 (αύξηση 42,26%).
  • Στους Διεθνείς Πλόες, ο κύκλος εργασιών του ομίλου στη χρήση 2022 ανήλθε σε €154,10 εκατ. έναντι €84,59 εκατ. στη χρήση 2021 (αύξηση 82,18%).

Επισημαίνεται ότι στον κύκλο εργασιών, και ειδικότερα στον γεωγραφικό τομέα «Ελληνική Ακτοπλοΐα», περιλαμβάνονται επιδοτήσεις για εκτέλεση δρομολογίων γραμμών εσωτερικού Δημόσιας Υπηρεσίας, συνολικού ύψους €34,12 εκατ. (€32,91 εκατ. το 2021). Διευκρινίζεται ότι επιπρόσθετα στη χρήση 2021, δόθηκαν επιδοτήσεις για την διασφάλιση της θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης νησιωτικών περιοχών, λόγω της πανδημίας Covid – 19 συνολικού ύψους €5,4 εκατ. Στον γεωγραφικό τομέα «Διεθνείς Πλόες» περιλαμβάνονται έσοδα από μισθώσεις πλοίων ύψους €9,19 εκατ. στη χρήση 2022 (€5,7 εκατ. στη χρήση 2021).

Η αύξηση του κύκλου εργασιών κάλυψε σε σημαντικό βαθμό τη αύξηση των λειτουργικών εξόδων, τα οποία επιβαρύνθηκαν από τις ιδιαίτερα υψηλές τιμές στα ναυτιλιακά καύσιμα, ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης από τον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία (αύξηση κατά 73% στη μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων που καταναλώθηκαν το 2022 σε σχέση με το 2021).

Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη του ομίλου ανήλθαν σε €66,69 εκατ. έναντι κερδών €37,43 εκατ. το 2021. Τα ενοποιημένα κέρδη προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) έφθασαν τα €57,75 εκατ. από €41,96 εκατ. το 2021, ενώ τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (ΕΒΙΤ) ανήλθαν σε €5,86 εκατ. έναντι ζημιών -€9,47 εκατ. την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Στη χρήση 2022 προέκυψαν ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους ύψους €17,05 εκατ. έναντι ζημιών -€13,19 εκατ. το 2021. Σημειώνεται ότι το αποτέλεσμα της χρήσης 2022 επηρεάστηκε θετικά από το κέρδος που προέκυψε από πράξεις αντιστάθμισης μέρους του κινδύνου μεταβολής των τιμών καυσίμων που ο όμιλος διενεργεί στο πλαίσιο της εγκεκριμένης, από το Διοικητικό Συμβούλιο, πολιτικής (κέρδη €26,65 εκατ. στη χρήση 2022 έναντι κερδών €12,99 εκατ. στη χρήση 2021).

Σημαντικά Γεγονότα της Χρήσης 2022

  1. H Attica Group ανακοίνωσε στις 2.6.2022, 17.6.2022 και 13.7.2022 την παραλαβή των Aero Highspeed 1,2 & 3 αντίστοιχα, τα οποία ναυπηγήθηκαν στα ναυπηγεία Brødrene Aa της Νορβηγίας. Τα Aero Highspeed ξεκίνησαν δρομολόγια στις 8.8.2022 στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, και καλύπτουν τις συνδέσεις του Πειραιά με την Αίγινα, το Αγκίστρι, τον Πόρο, την Ύδρα, τις Σπέτσες, την Ερμιόνη και το Πόρτο Χέλι με έως 17 καθημερινά δρομολόγια, αντικαθιστώντας παλαιότερης τεχνολογίας πλοία του ομίλου στους συγκεκριμένους προορισμούς. Τα πλοία έχουν μέγιστη ταχύτητα 32,2 κόμβων με πλήρες φορτίο, ολικό μήκος 36 μέτρα, πλάτος 9,7 μέτρα και μεταφορική ικανότητα 150 επιβατών, ενώ η εσωτερική διαρρύθμιση και γενικότερα ο πρωτοποριακός σχεδιασμός τους στοχεύει στο να προσφέρει στον επιβάτη υψηλού επιπέδου ανέσεις και υπηρεσίες. Το συνολικό κόστος της ναυπήγησης ανήλθε σε €21 εκατ. και καλύφθηκε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό με την εγγύηση του Norwegian Export Credit Guarantee Agency (GIEK).
  2. Στις 12.7.2022, η εταιρία ανακοίνωσε ότι, στο πλαίσιο της διεύρυνσης της παρουσίας της στον Ελληνικό τουρισμό, συνεχίζει τη στοχευμένη δραστηριοποίηση της στον ξενοδοχειακό κλάδο μέσω της απόκτησης του ξενοδοχείου Tinos Beach Hotel. Πιο συγκεκριμένα, η Attica Blue Hospitality Μον/πη Α.Ε. («Attica Blue Hospitality»), 100% θυγατρική της Attica Group, εξαγόρασε την ιδιοκτήτρια εταιρία του ξενοδοχείου Tinos Beach Hotel που βρίσκεται στη θέση Κιόνια Τήνου.
  3. Στις 19.7.2022 η εταιρία ανακοίνωσε τη μεταβίβαση 25.559.429 δικαιωμάτων ψήφου, τα οποία αντιστοιχούν σε ποσοστό 11,8437% επί του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου αυτής, από την Τράπεζα Πειραιώς, στην εταιρία STRIX Holdings L.P.
  4. Η Τακτική Γενική Συνέλευση της 8.9.2022,  ενέκρινε την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας κατά το ποσό των €10.790.292,15 με κεφαλαιοποίηση μέρους του ειδικού αποθεματικού από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο με αύξηση της ονομαστικής αξίας της μετοχής από €0,30 σε €0,35 και ταυτόχρονη μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των €10.790.292,15, με αντίστοιχη μείωση της ονομαστικής αξίας κάθε μετοχής από €0,35 σε €0,30 και επιστροφή του ποσού της μείωσης, ύψους 0,05 ανά μετοχή, στους μετόχους.

Η διαδικασίας συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΑΝΕΚ από την Attica η οποία εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σημαίνει ότι η Attica θα αποτελέσει το βασικό κορμό της Ελληνικής Ακτοπλοΐας έχοντας ως κύριο μέτοχο τη Strix Holdings L.P., συγγενή εταιρεία της τράπεζας Πειραιώς.

Διαβάστε επίσης

Μέτρα για την προστασία των εργαζομένων στα Ναυπηγεία – Επεκτείνεται ο χρόνος παρουσίας του τεχνικού ασφαλείας

Attica Group: Στο 94,64% αυξήθηκε το ποσοστό της STRIX Holdings

Αποκλειστικό: Σκληρή απάντηση της Seajets στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για ANEK-Attica