Στα τέλη του Απριλίου αναμένεται να αποφασίσει η ΡΑΕ κυρώσεις σε προμηθευτές που δεν τήρησαν τις αρχές διαφάνειας και δεν ενημέρωσαν επαρκώς τους καταναλωτές πριν αλλάξουν όρους στις συμβάσεις τους. Όπως είπε χθες ο Πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Αθανάσιος Δαγούμας, ολοκληρώνεται η αξιολόγηση μιας σειράς παραπόνων των καταναλωτών σχετικά με τις αλλαγές συμβάσεων από σταθερά σε κυμαινόμενα και σύντομα θα πραγματοποιηθούν ακροάσεις προμηθευτών και θα δρομολογηθούν κυρώσεις.

Το θέμα της μη προγνωστοποίησης της αλλαγής των όρων των συμβολαίων εμπίπτει στα ζητήματα διαφάνειας, είπε χθες μιλώντας στο Power and Gas Forum ο κ. Δαγούμας με έμφαση σημειώνοντας ότι από τις βασικές αρμοδιότητες της Ρυθμιστικής Αρχής  είναι οι κυρωτικές δραστηριότητες.

Υπενθύμισε ότι έχουν επιβληθεί κυρώσεις σε 5 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμες οφειλές σε Διαχειριστές και έχουν κληθεί σε ακρόαση 12 προμηθευτές.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στα παράπονα των καταναλωτών που έχουν τριπλασιαστεί το τελευταίο δίμηνο από  1000 σε 3000 το Μάρτιο.

Όπως είπε πολλοί καταναλωτές αντιμετωπίζουν προβλήματα κατανόησης στο λογαριασμό τους και υποβάλλουν παράπονα στα οποία στο 87% των περιπτώσεων η ανταπόκριση γίνεται εντός 1-15 ημερών ενώ συχνά από αυτά τα παράπονα ξεκινά η διαδικασία ακροάσεων προμηθευτών και η επιβολή κυρώσεων.. Παράλληλα, έχουν αυξηθεί τα συνδυαστικά παράπονα προς προμηθευτή και διαχειριστή και το 90% των συνολικών παραπόνων αφορούν τον ηλεκτρισμό και θέματα λογαριασμών και συμβάσεων. Η μεγάλη πλειοψηφία των παραπόνων αφορούν τον ηλεκτρισμό και κυρίως θέματα λογαριασμών και θέματα σύμβασης ενώ πλέον παράπονα αφορούν και το φυσικό αέριο.

Επίσης, σύντομα σημείωσε θα περάσει από την Ολομέλεια και θα τεθεί σε διαβούλευση το νέο template των τιμολογίων.

Νέο εργαλείο παρακολούθησης τιμών

Με στόχο περισσότερη διαφάνεια σε όσα χρεώνουν οι προμηθευτές αλλά και τον έλεγχο της καταβολής των επιδοτήσεων στους καταναλωτές -μέχρι τώρα αυτό δεν γινόταν!-, η ΡΑΕ ετοιμάζει ένα νέο εργαλείο. Θα έχει δύο πυλώνες, ο ένας θα είναι η παρακολούθηση των οικονομικών αποτελεσμάτων και κερδών/ζημιών και βάση δεδομένων τιμολόγησης ώστε δυναμικά να υπολογίζονται όλες οι χρεώσεις.

Όπως σημείωσε ο κ. Δαγούμας αναπτύσσει ένα εργαλείο παρακολούθησης της λιανικής αγοράς, μια βάση δεδομένων με τον τρόπο που τιμολογούν οι προμηθευτές τους τελικούς καταναλωτές ώστε δυναμικά να υπολογίζονται τα  κέρδη και οι ζημιές κάθε δραστηριότητας, τα περιθώρια κέρδους, οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις, οι επιδοτήσεις και τα δημοτικά τέλη.

Το εργαλείο αυτό, έχοντας όλα τα παραπάνω δεδομένα θα επιτρέψει ακολούθως στη ΡΑΕ να θεσπίσει και τον Ενεργειακό Διαμεσολαβητή μια Πρωτοβουλία που έχουν πάρει μόνο 3 Ρυθμιστικές Αρχές σε όλη την Ευρώπη.

Ενεργειακός Διαμεσολαβητής της ΡΑΕ

Ο κ. Δαγούμας τόνισε ότι θα  δημιουργηθεί και ο θεσμός του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή μια αποκλειστικά online εφαρμογή επέκταση του MyRAE που έχει στόχο να λύνει τα προβλήματα που δε λύνονται σήμερα μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών. Σήμερα το 40% των διαφορών δεν επιλύονται για αυτό η Αρχή προσανατολίζεται στη λύση του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή ώστε ο καταναλωτής να έχει την επιλογή χρήσης του συγκεκριμένου εργαλείου.