Μπορεί οι εσωτερικές μετρήσεις του πληθωρισμού στα σούπερ μάρκετ να δείχνουν μηδενικές ανατιμήσεις και η ΕΛΣΤΑΤ να μετρά οριακές αυξήσεις στα τρόφιμα ωστόσο οι καταναλωτές δεν θα δουν ποτέ επιστροφή των τιμών στα προ κρίσης επίπεδα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του ομίλου Metro, Αριστοτέλη Παντελιάδη οι τιμές στα τρόφιμα έχουν σταματήσει να ανεβαίνουν και έχουν σταθεροποιηθεί στα υψηλά επίπεδα που διαμορφώθηκαν την τελευταία λόγω της πληθωριστικής κρίσης. Εξέφρασε δε την άποψη ότι δεν πρόκειται να δούμε συνολικά τις τιμές στα σούπερ μάρκετ να επιστρέφουν στα προ κρίσης επίπεδα ενώ στην «εξίσωση» έβαλε και τον αστάθμητο παράγοντα της κλιματικής κρίσης, που πυροδοτεί ελλείψεις και κατ’ επέκταση αύξηση τιμών σε μια σειρά αγαθών.

1

Ως «αντίδοτο» για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, η οποία σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη ήρθε για να μείνει,  είναι η αύξηση των εισοδημάτων των καταναλωτών κάτι που ήδη υλοποιείται μέσα από μια σειρά αυξήσεων στους μισθούς τα τελευταία χρόνια.

«Οι μισθοί αυξάνονται σημαντικά, είναι ένα σωστό και αποτελεσματικό μέτρο για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού ωστόσο αυτή θα πρέπει να συνοδεύεται από αύξηση της παραγωγικότητας  ώστε να είναι υγιής αυτή η αύξηση των εισοδημάτων και να μπορούν να δώσουν και οι επιχειρήσεις αυξήσεις στους μισθούς» ανέφερε ο κ. Παντελιάδης στο πλαίσιο  χθεσινής συνέντευξης τύπου της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ).

Εστία πυροδότησης αυξήσεων η κλιματική κρίση

Ωστόσο, όπως είπε το περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό, παραθέτοντας τις τρεις βασικές προκλήσεις:

-Κλιματική αλλαγή: Το νούμερο ένα πρόβλημα παγκοσμίως που οδηγεί σε απρόβλεπτες αυξήσεις κόστους. Όπως για παράδειγμα το πρόβλημα στο ελαιόλαδο που εκτόξευσε τις τιμές ή η ξηρασία που επηρέασε την παραγωγή του κακάο πυροδοτώντας έκρηξη τιμών.

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη δεν μπορείς να ξέρεις ποιο θα είναι το πρόβλημα. «Σήμερα είναι το ένα αύριο είναι το άλλο, δεν ξέρεις τι μπορεί να ξεφυτρώσει» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά συμπληρώνοντας ως παράδειγμα το ελαιόλαδο που σήμερα η τιμή αποκλιμακώνεται αλλά μπορεί να ανακύψει κάτι άλλο.

«Τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι ότι θα προκύπτουν διάφορα προβλήματα λόγω ελλιπούς παραγωγής και κλιματικής κρίσης, που θα χτυπούν στην επάρκεια και κατ΄ επέκταση στις τιμές των προϊόντων» τόνισε.

Άλλη μια συνέπεια της κλιματικής αλλαγής είναι οι  καταστροφές δημόσιων και ιδιωτιών περιουσιών που επιβαρύνουν τους φόρους αλλά και τη σωστή λειτουργία των επιχειρήσεων, όπως για παράδειγμα στις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel.

-Γραφειοκρατία των Βρυξελλών: Για γραφειοκρατία από την πλευρά της Κομισιόν, που φορτώνει με διοικητικά βάρη και αχρείαστο κόστος τις επιχειρήσεις ή διώχνει τη βιομηχανία από την Ευρώπη έκανε λόγο ο επικεφαλής της ΕΣΕ.

Τονίζοντας ωστόσο ότι υπάρχουν μέτρα που χρειάζονται.

Όπως για παράδειγμα το  DRS (σ.σ. σύστημα εγγυοδοσίας για την ανάκτηση ανακυκλώσιμων υλικών),  που παρά το κόστος εφαρμογής του έχει λόγο ύπαρξης και  θα αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουμε και πηγαίνουμε στο σούπερ μάρκετ.

Σε αντίθεση με άλλα μέτρα όπως τα πρότυπα για μετεξέλιξη του ESG ή η γραφειοκρατία για την αποψίλωση των δασών, κανονισμοί που προκαλούν επιβαρύνσεις οι οποίες καταλήγουν σε βάρος των καταναλωτών.

-Έλλειψη εργαζομένων: Πρόβλημα που έχει μεγαλύτερη ένταση τους καλοκαιρινούς μήνες  και οδηγεί σε αυξήσεις του μισθολογικού κόστους, με ενέργειες όπως για παράδειγμα  η ενοικίαση των σπιτιών σε τουριστικές περιοχές.

Η σύγκριση με τα κέρδη των τραπεζών

Στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου της ΕΣΕ, όπου παρουσιάστηκε και έρευνα του ΙΕΛΚΑ για την πορεία των τιμών, τέθηκε για πρώτη φορά με εμφατικό τρόπο, τόσο από τον κ. Παντελιάδη όσο και από τον Γιάννη Μασούτη,  αντιπρόεδρο της Ενωσης και επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, το αίτημα για απόσυρση των ρυθμιστικών μέτρων που έχει επιβάλλει το υπουργείο Ανάπτυξης για τον περιορισμό της ακρίβειας, σημειώνοντας ότι περιορίζει τον ανταγωνισμό στην αγορά.

Μάλιστα ο κ. Μασούτης είπε ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν αναλάβει το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί «βάζοντας το χέρι στην τσέπη» και στηρίζοντας με συγκράτηση τιμών.

Συγκρίνοντας δε τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ που πέρυσι έφτασαν στο 1,8%, έκανε λόγο για άλλους κλάδους που έχουν κέρδη όπως οι τράπεζες ή ο χώρος της ενέργειας.

«Αισθάνομαι απογοητευμένος με αυτά που ακούμε για τα σούπερ μάρκετ, τα περί αισχροκέρδειας. Και όταν όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά και φαίνεται και από τα στοιχεία ότι τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων μας είναι στο 1-1,5%.

Ενώ αντίστοιχα υπάρχουν άλλοι κλάδοι, όπως ο τραπεζικός που έχει μεγάλα κέρδη.

Και σκέφτομαι το εξής: Όταν οι τράπεζες χρειαζόταν στήριξη οι κυβερνήσεις τις στήριξαν βρίσκοντας τρόπο να τις ενισχύσουν. Και τραπεζικές εργασίες, όπως μεταφορές και διάφορα άλλα ήταν δωρεάν και κάποια στιγμή χρεώθηκαν όλες οι κινήσεις. Καλά έκαναν τότε, χρειαζόταν, αλλά σήμερα αυτά έχουν γίνει κέρδη σε έναν κλάδο» σημείωσε χαρακτηριστικά κάνοντας λόγο για την ανάγκη να αρθούν οι παρεμβάσεις που περιορίζουν τον ανταγωνισμό στην αγορά των σούπερ μάρκετ.

Να εμπιστευτεί η κυβέρνηση την αγορά και τον ανταγωνισμό

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι «πρέπει να συνεχίσουμε τις μεταρρυθμίσεις, να πιστέψουμε στον ανταγωνισμό στην κοινωνία, Πόσο ανοιχτή είναι αυτή η αγορά όταν δουλεύει με απαγόρευση προσφορών, με καθορισμένο περιθώριο κέδρους, με προσφορές στο καλάθι του νοικοκυριού. Δεν εμπιστευόμαστε την αγορά και δεν την αφήνουμε να δουλέψει ελεύθερα.

Θέλουμε να πείσουμε και τους πιο δύσπιστους ότι θέλουμε να κάνουμε τη δουλειά μας σωστά.

Και το κάνουμε πιστεύοντας στη συνεργασία με τους προμηθευτές μας, με την Κυβέρνηση όσο και αν μας παιδεύει και νομίζουμε ότι με αυτόν τον τρόπο προσπαθώντας να βοηθήσουμε και να γίνουμε κατανοητοί και ο διάλογος νομίζω ότι φέρνει καλύτερα αποτελέσματα» κατέληξε.

Διαβάστε επίσης

Trastor: Απέκτησε χαρτοφυλάκιο γραφείων από την Prodea έναντι €69,19 εκατ.