ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
“Αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για να σωθεί ο διαγωνισμός είναι η παράταση”, διαμηνύουν πηγές των υποψηφίων επενδυτών, τονίζοντας ότι αν δεν αλλάξουν τα δεδομένα, δεν μπορεί να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον ούτε σε 4 μήνες. “Αυτό που περιμένουμε είναι κάποια αλλαγή, ή στον Κανονισμό τιμολόγησης, ή να ληφθεί κάποια απόφαση από την Πολιτεία ώστε να μισθώσει το 50% της δυναμικότητας της Αποθήκης για στρατηγικά αποθέματα”, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας φέρεται να ζήτησε κι άλλο χρόνο για την τελική φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών και το ΤΑΙΠΕΔ, ανταποκρίθηκε δίνοντας 4μηνη παράταση ορίζοντας ως καταληκτική ημερομηνία την 30η Μαρτίου του 2023. Υπενθυμίζεται ότι η καταληκτική ημερομηνία ήταν η σημερινή και με την παράταση που δόθηκε, ουσιαστικά δίνεται ακόμη μια ευκαιρία στο διαγωνισμό και στη χώρα να αποκτήσει δικές της αποθήκες φυσικού αερίου. Για άλλους ωστόσο, η παράταση δόθηκε σε μια έσχατη προσπάθεια να μη βγει άγονος ο διαγωνισμός τώρα και αμφιβάλλουν αν θα έχει βρεθεί λύση σε ένα 4μηνο.
Άλλες πηγές αναφέρουν, ότι με την παράταση αυτή, στόχος είναι να περάσει η δύσκολη σημερινή συγκυρία, στην οποία δεν υπάρχει ορατότητα για τις τιμές φυσικού αερίου και επομένως για το κόστος της επένδυσης. Ταυτόχρονα, το 4μηνο αυτό είναι απαραίτητο για να λάβει οριστικές αποφάσεις το ΥΠΕΝ για το αν πρόκειται να προχωρήσει την πρόταση του ΔΕΣΦΑ να μισθώσει το Δημόσιο το 50% της δυναμικότητας της αποθήκης Καβάλας για 20 χρόνια, δημιουργώντας έτσι νέα δεδομένα για τους επενδυτές. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΥΠΕΝ έχει ήδη κάνει την πρόταση αυτή στην Κομισιόν και αναμένει έγκριση, και εκτιμά ότι θα την έχει λάβει στο επόμενο τετράμηνο.
Τα υψηλά κόστη της επένδυσης θα οδηγούσαν σε άγονο διαγωνισμό
Αν δε δινόταν παράταση ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας θα ήταν άγονος, καθώς με τα σημερινά δεδομένα, οι υποψήφιοι επενδυτές δεν είχαν πρόθεση να συμμετάσχουν στη διαδικασία της κατάθεσης των επενδυτικών προτάσεων.
Σημειώνεται ότι στον διαγωνισμό που ήδη διαρκεί 2,5 χρόνια, υποψήφιοι επενδυτές είναι οι «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ» και Energean, οι οποίοι όπως έκαναν γνωστό και στη σχετική διαβούλευση της ΡΑΕ εκτιμούν οικονομικά μη βιώσιμη την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου που βρίσκεται υπεράκτια της Καβάλας, με τον δεδομένο Κανονισμό Τιμολόγησης που έχει αποφασίσει η ΡΑΕ.
Τα υψηλά κόστη της επένδυσης που καλύπτεται μόνο κατά 50% από τα ρυθμιζόμενα έσοδα, ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα στους υπολογισμούς των υποψήφιων επενδυτών. Σύμφωνα με τον κανονισμό τιμολόγησης παρέχεται η δυνατότητα της ανάκτησης του 50% του κόστους με όριο τα 160 εκ. ευρώ. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το σκεπτικό της ΡΑΕ το κόστος κατασκευής της αποθήκης ανέρχεται σε 314 εκατ. ευρώ, μη περιλαμβανομένου του «μη αντλήσιμου αερίου» (cushion gas) που είναι απαραίτητο για την απόληψη αερίου από την εγκατάσταση. Για αυτό το αέριο η ΡΑΕ κάνει μια εκτίμηση για 47-60 εκατ. €, με βάση τις τιμές φυσικού αερίου του 2020.
Όπως επισημαίνουν όμως κύκλοι της αγοράς, μόνο για το μη ανακτήσιμο αέριο (cushion gas) που θα πρέπει να εισαχθεί στην αποθήκη, με βάση τις σημερινές τιμές το κόστος ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ και με τα στοιχεία αυτά η επένδυση δεν είναι βιώσιμη.
Η εναλλακτική που εξετάζεται: Το 50% της δυναμικότητας για στρατηγικά αποθέματα
Όπως είχε δηλώσει η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, στο mononews.gr, ότι αν δεν αλλάξει ο Κανονισμός Τιμολόγησης της ΡΑΕ, ο μόνος τρόπος για να γίνει βιώσιμο το project, είναι να ληφθεί απόφαση από την Ελληνική Πολιτεία να καλύψει το 50% της δυναμικότητας στις Αποθήκες Καβάλας με φυσικό αέριο για στρατηγικά αποθέματα, θα μπορούσε να ξεμπλοκάρει η διαδικασία του διαγωνισμού και η επένδυση να γίνει και πάλι ελκυστική.
“Το ποσοστό κοινωνικοποίησης που προβλέπει ο Κανονισμός Τιμολόγησης της ΡΑΕ για τις Αποθήκες Καβάλας είναι στο 50% και δεν κάνει ελκυστική την επένδυση. Για να γίνει βιώσιμο το project χρειάζεται είτε να αναθεωρηθεί ο Κανονισμός Τιμολόγησης από το Ρυθμιστή ή να υπάρξει μια απόφαση από την Ελληνική κυβέρνηση που θα εγγυάται ότι το 50% της δυναμικότητας των Αποθηκών Καβάλας, θα χρησιμοποιηθεί για στρατηγικά αποθέματα για 20 χρόνια. Δηλαδή ότι θα γίνεται εκεί μόνιμη αποθήκευση φυσικού αερίου με το Ελληνικό Κράτος σταθερό πελάτη για 20 χρόνια και με τα έσοδα από αυτό το μόνιμο πελάτη να καλυφθεί το κενό που μένει από τη χρέωση που μπορεί να γίνει στους εμπορικούς καταναλωτές”, σημείωσε η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ.
Το έργο σημειώνεται ότι είναι στη λίστα των έργων PCI (έργα Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος) και μπορεί να χρηματοδοτηθεί αλλά πρέπει να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για να γίνει η αίτηση από τον νέο επενδυτή και να καθοριστεί τι ποσοστό χρηματοδότησης μπορεί να εξασφαλίσει.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΖΙΜ: Κερδοφορία 1,13 δισ. δολάρια για το γ’ τρίμηνο – Ναυπηγεί 46 πλοία κοντέινερ
- Σούπερ μάρκετ: Τι μένει στα ταμεία τους από τον τζίρο των 12,3 δις
- Ο Γιώργος και Μάριος Γιαλόζογλου πούλησαν πλοίο με κέρδος 7,6 εκατ. δολάρια – Αγόρασαν και δεύτερο ακτοπλοϊκό
- ΕΛΓΑ: Σήμερα πληρώνονται οι ενστάσεις των 4 τελευταίων ετών – Αφορούν 2.400 δικαιούχους