• Business

    Αποθήκη Καβάλας: Σε 15ήμερη παράταση η διαβούλευση – Ο γόρδιος δεσμός με τα κόστη και η Οδηγία της Κομισιόν

    Αθανάσιος Δαγούμας, πρόεδρος ΡΑΕ

    Αθανάσιος Δαγούμας, πρόεδρος ΡΑΕ


    Νέα παράταση για 15 ημέρες έλαβε, σύμφωνα με πληροφορίες, η δημόσια διαβούλευση για την Αποθήκη Καβάλας που πραγματοποιεί η ΡΑΕ επί α) της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2022-2031 και β) του Πλαισίου Κανονισμού Τιμολόγησης για την Υπόγεια Αποθήκη της Νότιας Καβάλας που κανονικά ολοκληρωνόταν στις 28 Μαρτίου 2022.

    Η παράταση δόθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά από αίτημα του ΔΕΣΦΑ. Ο χρόνος για τις δεσμευτικές προσφορές εκτιμάται το καλοκαίρι, αφού μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για τον Κανονισμό Τιμολόγησης, θα χρειαστεί χρόνος για την επεξεργασία των σχολίων ενώ η ΡΑΕ θα πρέπει να εναρμονίσει τη διαδικασία και με το νέο Κανονισμό της Κομισιόν για τις αποθήκες. Υπενθυμίζεται ότι  πριν λίγες ημέρες δημοσιεύτηκε ο Κανονισμός της Κομισιόν για την αποθήκευση φυσικού αερίου με στόχο την ασφάλεια εφοδιασμού των χωρών της Ευρώπης.

    Ο νέος κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ μετά την έγκρισή του στο πλαίσιο της συνήθους νομοθετικής διαδικασίας, δηλαδή μετά την ψήφισή του από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο και αν γίνει με ταχεία διαδικασία, θα είναι σε ισχύ από το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

    Για την Ευρώπη η αποθήκευση φυσικού αερίου μπαίνει σε προτεραιότητα γιατί μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της ασφάλειας εφοδιασμού της ΕΕ, καλύπτοντας, σε έναν κανονικό χειμώνα, το 25-30% του φυσικού αερίου που καταναλώνεται σε ολόκληρη την ΕΕ. Ενδεχομένως δημιουργεί νέες δυνατότητες για τη δημιουργία ενός ευνοϊκότερου πλαισίου για αλλαγές στον διαγωνισμό της Αποθήκης Καβάλας.

    Γόρδιος δεσμός τα υψηλά κόστη

    Εν τω μεταξύ πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, ετοιμάζουν τα σχόλιά τους στη διαβούλευση για τον Κανονισμό Τιμολόγησης, τα οποία σε μεγάλο βαθμό σχετίζονται με τα υψηλά κόστη της επένδυσης που καλύπτεται μόνο κατά 50% από τα ρυθμιζόμενα έσοδα.

    Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το σκεπτικό της ΡΑΕ το κόστος κατασκευής της αποθήκης ανέρχεται σε 314 εκατ. ευρώ, μη περιλαμβανομένου του «μη αντλήσιμου αερίου» (cushion gas) που είναι απαραίτητο για την απόληψη αερίου από την εγκατάσταση. Για αυτό το αέριο η ΡΑΕ κάνει μια εκτίμηση για 4760 εκατ. με βάση τις τιμές φυσικού αερίου του 2020.

    Αλλά το 2022 το κόστος του μη αντλήσιμου αερίου (που πρέπει να βρίσκεται πάντα στην Αποθήκη)   με κόστος 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα, κοστίζει 300 εκατ. κ.μ. = 3140100 MWh x 100 =  314 εκατ. ευρώ, δηλαδή όσο όλη η υπόλοιπη επένδυση στην αποθήκη.

    Το υψηλό κόστος του φυσικού αερίου σε συνδυασμό με το 50% κοινωνικοποίησης (κάλυψης της επένδυσης από ρυθμιζόμενες χρεώσεις) δυσκολεύει την άσκηση για τους υποψήφιους επενδυτές, αφού το πραγματικό κόστος επένδυσης ανεβαίνει στα 640 εκατ. ευρώ από τα οποία τα 160 εκατ. ευρώ μόνο εξασφαλίζονται από τις χρεώσεις.

    Αυτό σημαίνει ότι για να βγαίνει το επιχειρηματικό σχέδιο των επενδυτών και να αποσβεστεί κάποτε η επένδυση, το κόστος της αποθήκης θα είναι πολύ υψηλό για τους πελάτες της ή δεν θα είναι βιώσιμη. Ωστόσο, οι νέες δυνατότητες που δημιουργεί το νέο θεσμικό πλαίσιο της Κομισιόν, μπορεί να φέρει αλλαγές.



    ΣΧΟΛΙΑ