• Business

    Απόστολος Βακάκης: Ποιοι τον “κράζουν” και ποιοι τον θαυμάζουν

    Απόστολος Βακάκης. Επικεφαλής της εταιρείας Jumbo

    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Ομίλου Jumbo


    Στον 62χρόνο Αιγύπτιο που βρίσκεται στο τιμόνι της JUMBO δεν αρέσουν καθόλου τα «παιχνίδια». Λιγομίλητος, δουλεύει τουλάχιστον 12 ώρες την ημέρα και δεν διστάζει να τα βάλει με όλους, ακόμη και με τους συναδέλφους του.  Τι κι αν ο τζίρος ξεπερνάει το μισό δισεκατομμύριο ευρώ (στα 541 εκατ. ευρώ το 2014), ο ταλαντούχος επιχειρηματίας, Απόστολος Βακάκης, είναι από το πρωί μέχρι το βράδυ στο γραφείο του.

    Ο επικεφαλής των Jumbo χρησιμοποιεί τακτικά το ελικόπτερο για να μετακινηθεί στο δίκτυο των 73 καταστημάτων σε τέσσερις χώρες (53 στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία, 7 στη Ρουμανία). Δεν θα τον δείτε να φωτογραφίζεται σε κοσμικές εκδηλώσεις, να πουλάει “μούρη” με ακριβά αυτοκίνητα και να κάνει “δημόσιες σχέσεις” για να προβληθεί το όνομα του ή για να τα έχει καλά με το πολιτικό σινάφι. Κάθε τι που αφορά τα JUMBO έχει την σφραγίδα του. Από τις εισαγωγές μέχρι και τις πολυσυζητημένες διαφημίσεις που τις συναντάς παντού, ειδικά όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα!

    vakakis2

    Τα JUMBO φαίνεται πως είναι η εταιρεία που οι καταναλωτές λατρεύουν να μισούν. Η αμφιθυμία του καταναλωτικού κοινού έχει πολλές πτυχές. Από την μία η μη ύπαρξη αμπαλάζ. Πως είναι δυνατόν ένα παιχνιδάδικο να μην κάνει περιτύλιγμα σε ένα δώρο που προορίζεται για παιδί;, αναρωτιόντουσαν στην αρχή οι γονείς όταν έφταναν στο ταμείο να πληρώσουν. Τώρα, πλέον, ξέρουν ότι θα πρέπει να πληρώσουν έξτρα την συσκευασία δώρου.

    Από την άλλη η ¨κινεζική” ποιότητα των παιχνιδιών. Οι υπάλληλοι των καταστημάτων καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με τα παράπονα των πελατών που επιστρέφουν τα ελαττωματικά προϊόντα από τον ¨Κόκκινο Δράκο” ή άλλες τρίτες χώρες. Η επιχείρηση έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο του ΕΦΕΤ, της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτών και άλλων αρμοδίων φορέων. Πλαστικά πιατάκια που ξεβάφουν, ταψιά, κουτάλες, μπόλ και ζαχαρωτά είναι μερικά από τα προϊόντα που έχουν ανακληθεί. Η JUMBO έχει δεχτεί «καμπάνες» πάνω από μισό εκατομμύριο, άλλοτε για μη ασφαλή προϊόντα και άλλοτε για παραβάσεις του νόμου περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών κ.α.

    Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελούν τα διαφημιστικά σποτάκια με τις ατάκες που προκαλούν ντόρο. «Κράζεις; Θαυμάζεις!», «Γιατί έχεις τα JUMBO πλάι σου», «Ε! ρε Jumbo που σας χρειάζεται», «Ρουφάμε και τα λέμε, λέμε» είναι μερικές από τις προκλητικές φράσεις που ακούστηκαν στον αέρα της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου.

    “Κερασάκι στην τούρτα” αποτελούν οι συχνές καταγγελίες για τις εργασιακές συνθήκες, αλλά και οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Όπως εκείνες του Οκτωβρίου 2013 έξω από το υπερκατάστημα της Jumbo στην Πειραιώς, αλλά και στον Άγιο Στέφανο. Με το σύνθημα «Τρέξτε στα Jumbo, δουλέψτε τζάμπα» καυτηριάστηκε η μισθολογική πολιτική Βακάκη για τα χαμηλά ημερομίσθια, την εκ περιτροπής εργασία, τα ωράρια- λάστιχο. Η απάντηση του Απόστολου Βακάκη είναι πως τηρείται ευλαβικά η εργασιακή νομοθεσία (στην JUMBO εργάζονται πάνω από 4.000 άτομα).

    Ότι όμως και να γίνει οι περισσότεροι –με βάση τον τζίρο της εταιρίας – στο τέλος της ημέρας εκεί θα καταλήξουν για παιχνίδια και όχι μόνο. Κατά το πρώτο τρίμηνο χρήσης (Ιούλιο-Αύγουστο-Σεπτέμβριο 2015), η κερδοφορία έφτασε τα 21,79 εκατ. Ευρώ (+8,90%) παρά την αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων. Οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση 4,89% φτάνοντας τα 152,63 εκατ. ευρώ.

    Παρά την αυξητική πορεία των μεγεθών, ο Mr Jumbo είναι ανήσυχος. “Δεν είμαι αισιόδοξος για το μέλλον. Η χώρα έχει γεμίσει με χρεοκοπημένους επιχειρηματίες με υπερβολική επίδειξη πλούτου» είχε δηλώσεις παλαιότερα. Τα σενάρια της δραχμής έγιναν ο εφιάλτης του καθώς η εταιρεία του είναι στο μέγιστο επίπεδο εισαγωγική. Δεν προβληματίζεται μόνο για την πορεία της χώρας. Ο Απόστολος Βακάκης μιλώντας, μάλιστα, μπροστά σε επενδυτές, δεν δίστασε να εκφράσει την ανησυχία του τόσο για το θέμα της υπογεννητικότητας όσο και για τη νέα μόδα, τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία να είναι με ένα κινητό ή ένα tablet στο χέρι.

    Για τους μετόχους και τους επενδυτές που έχουν δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην εταιρία (μεταξύ αυτών ηχηρά ονόματα ξένων επενδυτών, όπως ο Μαρκ Μόμπιους της Franklin Templeton ή ο Τζον Άρνολντ της First Eagle Investments Management), η Jumbo είναι ένα καταφύγιο με την απόδοσή της μετοχής στο τρίμηνο να προσεγγίζει το 30%.

    Το ξεκίνημα

    Ο πατέρας του είχε την πάλαι ποτέ κραταιά El Greco, την οποία ο Απόστολος Βακάκης πούλησε στην Hasbro αναλαμβάνοντας ο ίδιος τα ηνία της πολυεθνικής στην Ελλάδα. Κάτι που δεν κράτησε πολύ. Το 1994 πήρε την μεγάλη απόφαση: το επιχειρηματικό μέλλον στην Ελλάδα βρίσκεται στη λιανική πώληση. Έτσι ξεκινά και η ιστορία των καταστημάτων Jumbo με τη λειτουργία του πρώτου καταστήματος στη Γλυφάδα το 1996. Ένα χρόνο μετά περνά το κατώφλι της Σοφοκλέους, αντλώντας 2 εκατ. ευρώ. Και το 1998 μισθώνει μια μεγάλη αποθήκη στα Οινόφυτα. Την χρυσή εποχή του 1999, όταν όλη η Ελλάδα αγόραζε μετοχές, ο ίδιος επένδυσε στη γη. Όμως, μια καταστροφική πυρκαγιά κάνει στάχτη τις αποθήκες και τα κεντρικά γραφεία της διοίκησης. Η νέα στέγη βρέθηκε στο Μοσχάτο. Η κορύφωση της επιτυχίας ήρθε το 2004, όταν αναλαμβάνει ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας της Μασκότ του 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στην συνέχεια το Jumbo ήρθε και έγινε σούπερ μάρκετ προσθέτοντας στην γκάμα του είδη σπιτιού, εποχιακά είδη, τρόφιμα, καθαριστικά κ.α.

    Με την σύζυγο του Έφη
    , Με την σύζυγο του Έφη
    : Ιούνιος 2011. Το ελικόπτερο "κατέβασε" τον γνωστό επειχηρηματία με την παρέα του στο γήπεδο του Κατωμερίου στο Μεγανήσι. , για να απολαύσουν την θάλασσα του νησιού.
    Ιούνιος 2011. Το ελικόπτερο “κατέβασε” τον γνωστό
    επιχειρηματία με την παρέα του στο γήπεδο του Κατωμερίου στο Μεγανήσι. , για να απολαύσουν την θάλασσα του νησιού.



    ΣΧΟΛΙΑ