Με δραματικούς τόνους περιέγραψε την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο παγκόσμιο εμπόριο ο Απόστολος Βακάκης, εκπέμποντας σήμα κινδύνου για την «εκτόξευση» του μεταφορικού κόστους των εμπορευμάτων από την Ασία.

Ο έμπειρος επιχειρηματίας από το βήμα της χθεσινής γενικής συνέλευσης της Jumbo προειδοποίησε για κλυδωνισμούς τεραστίων διαστάσεων στην παγκόσμια οικονομία εάν δεν αποκατασταθεί σύντομα η ανισορροπία που έχει δημιουργηθεί στην τροφοδοτική αλυσίδα, η οποία ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στις τελικές τιμές των προϊόντων.

«Μιλάμε για αύξηση του κόστους καθημερινή. Ο κόσμος ίσως δεν έχει ενημερωθεί τι γίνεται γύρω του… η διατάραξη της τροφοδοτικής αλυσίδας θα έχει επίπτωση σε όλα», σημείωσε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε πως πρόκειται για ένα εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα –το σοβαρότερο κατά την γνώμη του-, το οποίο δεν μπορεί να αφεθεί στην τύχη του. «Η κρίση παραμένει και μεγαλώνει, αντί να υποχωρεί».

Ο ισχυρός άνδρας των Jumbo υπογράμμισε μάλιστα την ανάγκη θεσμικής παρέμβασης σε παγκόσμιο επίπεδο. «Έχει έρθει η ώρα των ηγεσιών των χωρών που διαμορφώνουν την παγκόσμια οικονομία να τοποθετηθεί στο ζήτημα, πέραν των ευχών, με συγκεκριμένες θέσεις, παρεμβάσεις…», είπε ο ίδιος, προσθέτοντας πως πρέπει να διερευνηθεί σε βάθος τι συντηρεί αυτή την αρρυθμία, σε τόσο μεγάλο βαθμό και πως δεν πρέπει να υποτιμηθεί ο κίνδυνος που ελλοχεύει.

Επιτροπές σε ΗΠΑ και Κίνα

Ανέφερε μάλιστα πως έχουν συσταθεί ήδη επιτροπές και στην Κίνα και στις ΗΠΑ, που εξετάζουν τα φαινόμενα του 10πλασιασμού του κόστους μεταφοράς, τονίζοντας πως δεν μπορεί να δικαιολογηθεί μια τόσο μεγάλη αύξηση, και πως θα έπρεπε μέχρι τώρα να υπάρξουν σημάδια αποκλιμάκωσης. Κατά την γνώμη του, ο δεκαπλασιασμός μιας υπηρεσίας όσο καλοπροαίρετος και αν είναι, δεν μπορεί να είναι φυσιολογικός, αντίθετα, παραπέμπει σε περιπτώσεις καρτέλ. «Δεν μπορεί να οφείλεται μόνο στην αρρυθμία που προκάλεσε η πανδημία, γιατί είναι ένα φαινόμενο που διαρκεί σχεδόν 9μήνες τώρα. Είμαστε σε ένα ανοδικό σπιράλ που δεν δικαιολογείται…»

Ο κ. Βακάκης ανέφερε πως η διατήρηση αυτή της κατάστασης δεν συμφέρει κανέναν καθώς θα οδηγήσει σε έναν υψηλό πληθωρισμό… σε σημείο γιγαντοπληθωρισμού, τονίζοντας πως δεν μπορεί να ζήσει η παγκόσμια οικονομία σε ένα τέτοιο περιβάλλον χωρίς αύξηση των επιτοκίων. Μια εξέλιξη που χαρακτήρισε εφιαλτική.

Από την άλλη πλευρά, η λογική πως έτσι και αλλιώς η αγορά κάποια στιγμή θα ισορροπήσει τον βρίσκει αντίθετο. Επικαλέστηκε μάλιστα μια ρήση του διάσημου Άγγλου οικονομολόγου Τζών Κεινς, η οποία επί της ουσίας προέτρεπε σε δράση προτού να είναι αργά ενώ έδειξε να μην συμμερίζεται τη θέση των κεντρικών τραπεζών, ότι το φαινόμενο θα είναι παροδικό.

Φρένο… σε επενδύσεις και εμπορεύματα

Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, ο επικεφαλής της Jumbo ξεκαθάρισε πως «φρενάρει» μέχρι να ομαλοποιηθούν οι συνθήκες το επενδυτικό πλάνο ανάπτυξης των καταστημάτων, υποβάλλοντας παράλληλα την εταιρεία σε αναγκαστική… δίαιτα όσον αφορά στην προμήθεια των εμπορευμάτων από την Κίνα. «Ακολουθούμε την πολιτική του Γκάντι. Δεν τρώμε ελπίζοντας ότι θα νικήσουμε το τέρας», είπε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, φροντίζει να προμηθεύει και τους συνεργάτες franchisees με φειδώ προκειμένου να διατηρήσει ένα επίπεδο αποθεμάτων μέχρι να περάσει η κρίση ενώ έχει αρχίσει να προμηθεύεται εμπορεύματα από άλλες χώρες, πέραν της Κίνας. Διευκρίνισε όμως ότι αυτή η στροφή «δεν μπορεί να υποκαταστήσει την Ασία που είναι το εργοστάσιο του κόσμου».

Ο κ. Βακάκης επεσήμανε ότι η Jumbo έχει την οικονομική ευρωστία να αντέξει παρατεταμένες περιόδους τέτοιου περιβάλλοντος και τόνισε πως ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες τα μεγέθη της εταιρείας σε Ελλάδα και εξωτερικό συνεχίζουν ανοδικά και στο εξάμηνο, με την Ρουμανία να παραμένει σε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης και τις υπόλοιπες χώρες να εμφανίζουν μονοψήφια αύξηση πωλήσεων. «Μέχρι στιγμής κερδίζουμε την κούρσα δεν ξέρουμε όμως πόση βενζίνη έχουμε στο ντεπόζιτο για να την ολοκληρώσουμε», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ενώ δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μετά το πλήγμα της πανδημίας.

Διαβάστε επίσης:

Απόστολος Βακάκης (Jumbo): «Φωτιά» το μεταφορικό κόστος από την Κίνα, «πάγος» στις αγορές προϊόντων μέχρι νεοτέρας…

Jumbo: Αύξηση πωλήσεων κατά 17% στο πεντάμηνο – «Η κανονικότητα παραμένει ζητούμενο»

Η «απότομη… προσγείωση» της Jumbo και οι «χρησμοί» Βακάκη στη Γ.Σ