ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η προτεινόμενη στρατηγική για την «επόμενη μέρα» των Ελληνικών Ταχυδρομείων είναι ήδη έτοιμη, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές που έχουν γνώση του θέματος. Οι ίδιες πηγές προσθέτουν επίσης ότι οι επικείμενες τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης, έχουν στόχο να διασφαλίσουν την συνέχεια των ΕΛΤΑ. Άλλωστε αυτές είναι οι κατευθυντήριες γραμμές που έχει χαράξει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος στο πρόσφατο παρελθόν έχει χαρακτηρίσει τα ΕΛΤΑ «βόμβα που κληρονομήθηκε». Προαναγγέλλοντας ταυτόχρονα, τους αναγκαίους σχεδιασμούς για τη δραστική τους εξυγίανση.
Σήμερα τα ΕΛΤΑ είναι μια επιχείρηση που «καίει» περί τα 5 με 6 εκατ. ευρώ το μήνα. Έχοντας παράλληλα ένα εξαιρετικά αδύναμο χρηματοοικονομικό προφίλ.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες το σχέδιο του ορθολογικού μετασχηματισμού, βασίζεται σε τέσσερις «πυλώνες». Ικανούς να διασφαλίσουν την οικονομική βιωσιμότητα, προκειμένου τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν ο βασικός και αξιόπιστος «παίκτης» στην ελληνική ταχυδρομική αγορά.
Πρωταρχική κίνηση για την εξυγίανση αποτελεί το «πακέτο» της οικονομικής αρωγής προς τα ΕΛΤΑ το οποίο υπολογίζεται στα 350 εκατ. ευρώ. Τα κεφάλαια αυτά θα δοθούν από το Δημόσιο το οποίο και ελέγχει (μέσω του Υπερταμείου) το 90% των Ελληνικών Ταχυδρομείων, ενώ το υπόλοιπο 10% κατέχεται από τη Eurobank και είναι κληροδοτημένο από την απορρόφηση του «καλού» τμήματος του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.
Οι απαιτήσεις των 200 εκατ. και η «γενναία» εθελούσια
Τα ΕΛΤΑ έχουν τώρα περίπου 200 εκατ. ευρώ απαιτήσεις από το Δημόσιο, όντας ο φορέας παροχής καθολικών ταχυδρομικών υπηρεσιών, σε ολόκληρη τη χώρα. Πηγαίνοντας παντού την αλληλογραφία, αλλά και τις συντάξεις.
Δεύτερος «πυλώνας» του σχεδίου εξυγίανσης είναι ο περιορισμός του εργασιακού κόστους, που είναι δυσανάλογα υψηλός με βάση τις οικονομικές δυνατότητες της εταιρείας. Πέρυσι, τα ΕΛΤΑ δαπάνησαν περί τα 190 εκατ. ευρώ για τους μισθούς και τις εργοδοτικές εισφορές των περίπου 5.600 εργαζομένων σε επίπεδο ομίλου.
Το σχέδιο προβλέπει ένα γενναίο πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, με στόχο να απομειωθεί το προσωπικό κατά το ένα τρίτο. Δηλαδή περί τα 1900 άτομα. Των οποίων τα κόστη για οικειοθελείς αποχωρήσεις εκτιμάται ότι θα κινηθούν στην «περιοχή» των 170 εκατ. ευρώ.
Τρίτος «πυλώνας» του σχεδίου εξυγίανσης είναι η κάλυψη των ανοικτών υποχρεώσεων που σήμερα έχουν τα ΕΛΤΑ. Εξέλιξη που θα βελτιώσει τη χρηματοοικονομική εικόνα της εταιρείας.
Τέταρτος «πυλώνας» είναι η ψηφιοποίηση και ο λειτουργικός εκσυγχρονισμός. Στον οποίο περιλαμβάνονται η αναδιοργάνωση του δικτύου, η ολοκλήρωση της αυτοματοποίησής του, αλλά και η βελτίωση της εσωτερικής αποτελεσματικότητας των ΕΛΤΑ.
Το σύνθετο αυτό πλέγμα των στρατηγικών επιλογών, πιστεύεται οτι για θα «θωρακίσει « το μέλλον των ΕΛΤΑ. και θα τα οδηγήσει με ασφάλεια στην «επόμενη μέρα». Ήδη τα ΕΛΤΑ έχουν λάβει απόφαση να αποχωρήσουν από τη λιανική αγορά ρεύματος, ενώ με την αναμόρφωση της τιμολογιακής τους πολιτικής, ενισχύουν τα έσοδά τους κατά 9 εκατ. ευρώ το μήνα. Από τη στιγμή μάλιστα που θα υλοποιηθεί το φιλόδοξο σχέδιο της μεγάλης απομείωσης του προσωπικού, αυτό μπορεί να εξοικονομήσει κόστη, περί τα 80 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση.
Πέρυσι ο κύκλος εργασιών του ομίλου των ΕΛΤΑ κινήθηκε στα επίπεδα των 355 εκατ. ευρώ, έναντι των 363,3 εκατ. ευρώ του 2018. Χρονιά κατά την οποία οι ζημιές ήταν περί τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια ήταν αρνητικά, όπως και παραμένουν.
Το 2019 ήταν η πρώτη χρονιά κατά την οποία το υπολογιζόμενο κόστος της συνταξιοδοτικής αποζημίωσης ανα εργαζόμενο έπεσε στα 15 από τα 30 χιλιάδες ευρώ που ίσχυε μέχρι τότε. Αυτό είχε σαν συνέπεια να βελτιωθεί η εικόνα στην τελική γραμμή του ισολογισμού της περσινής χρήσης. Βελτίωση καθαρά λογιστικού και όχι λειτουργικού χαρακτήρα.
Περίπου το 65% των εσόδων των ΕΛΤΑ βασίζονται στις υπηρεσίες αλληλογραφίας και Courier.
Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, αλλά και της Διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, για την εξυγίανση πήραν μια μικρή χρονική αναβολή λόγω της πανδημίας. Τώρα όμως, όλα αυτά μπαίνουν στην τελική ευθεία.