Ελληνικές εταιρείες και οργανισμούς 154 στο αριθμό που επιχειρούν να προωθήσουν με κάθε νόμιμο τρόπο τα συμφέροντά τους στις Βρυξέλλες, μέσα από τον θεσμό του lobbying, που αποτελεί πυλώνα της επιχειρηματικότητας διεθνώς, αποκαλύπτει σήμερα το mononews.

Οι εταιρείες αυτές (ο κατάλογος δημοσιεύεται ολόκληρος στο τέλος του κειμένου) ουδεμία σχέση έχουν με τις εν εξελίξει δικαστικές έρευνες και πιθανές ποινικές ευθύνες στην υπόθεση Καϊλή.

Χιλιάδες είναι οι πολυεθνικές η μη εταιρείες κάθε χρόνο που δαπανούν εκατομμύρια ευρώ στο lobbying.

Για παράδειγμα την διετία 2019-2020 η Google δαπάνησε 14 εκατ. ευρω, η MICROSOFT 10 εκατ. ευρώ. κοκ. Ο επίσημος τζίρος γύρω από την «αγορά» του lobbying υπολογίζεται σε ετήσια βάση, μεταξύ 1,6 και 2,2 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, η δημόσια συζήτηση για την αναγκαία βελτίωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των εταιρειών που δραστηριοποιούνται, νομίμως, στο τομέα του lobbying, στην καρδιά της Ευρώπης προσλαμβάνει νέα διάσταση μετά από τις πρόσφατες εξελίξεις.

Την ίδια ώρα, σε αντιδιαστολή, εντύπωση προκαλούν τα επίσημα στοιχεία τόσο για τα κονδύλια που διαθέτουν για την προώθηση των συμφερόντων τους τα παγκόσμια μεγαθήρια, όσο και κυρίως, οι πολιτικές ευθύνες για πρώην κυβερνητικά στελέχη που πέρασαν στην απέναντι όχθη και εργάζονται πλέον για ιδιωτικές εταιρείες lobbying, αλλά και για συναντήσεις ευρωβουλευτών που δεν καταγράφονται επισήμως, ως όφειλαν βάσει τις σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας.

Οι κυρίαρχοι «λομπίστες»

Κατ’ αρχήν, σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, αυτή τη στιγμή στην καρδιά των Βρυξελλών, δρουν (νόμιμα, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας) περισσότεροι από 48 χιλιάδες «λομπίστες», αν και ο πραγματικός αριθμός μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερος.

Σε κάθε περίπτωση, στο σχετικό επίσημο μητρώο που δημιουργήθηκε, υποτίθεται για λόγους διαφάνειας, υπάρχουν πάνω από 12 χιλιάδες καταχωρήσεις εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο.

Βέβαια, οι καταχωρήσεις στο μητρώο παραμένουν προαιρετικές.

Πάντως, οι Βρυξέλλες κατέχουν τη δεύτερη θέση στην παγκόσμια κατάταξη του lobbying πίσω από την Ουάσιγκτον.

Με τους πρώην Ευρωβουλευτές που, επισήμως ή ανεπισήμως, «άλλαξαν καπέλο» και προσφέρουν έναντι αδρής αμοιβής, τις πολύτιμες υπηρεσίες τους σε εταιρείες lobbying, να υπερβαίνουν τους 350.

Ενδεικτικό του νεφελώδους καθεστώτος που επικρατεί είναι και το γεγονός ότι, παρά τη σχετική κοινοτική υποχρέωση δημοσίευσης από τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους, όλων των συναντήσεων με «λομπίστες», οι περισσότεροι εξ αυτών, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, εξακολουθούν να «σφυρίζουν αδιάφορα».

Ενώ, για τους ευρωβουλευτές που δεν έχουν νομοθετική αρμοδιότητα, η δημοσίευση παραμένει προαιρετική.

Γεγονός που επιτείνει τη σύγχυση για το ποιος ασκεί πίεση σε ποιον, και βεβαίως με τι αντάλλαγμα.

Η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση των χωρών οι ευρωβουλευτές των οποίων δημοσίευσαν έστω μια συνάντηση με «λομπίστα», το χρονικό διάστημα Ιούλιος 2019- Ιούνιος 2022.

Να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι από τους Έλληνες ευρωβουλευτές έχουν κατά καιρούς βρεθεί σε θέση εισηγητή, επομένως ήταν υποχρεωμένοι να δηλώσουν τις συναντήσεις τους, ώστε να μην υπάρχει υπόνοια διαφθοράς.

Ο επίσημος τζίρος (γιατί υπάρχουν και τα «μαύρα») γύρω από την «αγορά» του lobbying υπολογίζεται σε ετήσια βάση, μεταξύ 1,6 και 2,2 δις ευρώ. Βάσει των νόμων της αγοράς, νομοτελειακά, το «παραγόμενο προϊόν» είναι πολλαπλάσιο.

Μόνο τα επίσημα στοιχεία των ποσών που διέθεσαν οι μεγάλες πολυεθνικές, -αναμεσά τους η Google, η Apple, Facebook, Microsoft- ζαλίζουν.

H αύξηση των προϋπολογισμών για lobbying πέντε μεγάλων αμερικανικών εταιρειών την περίοδο 2014-2020

Υπολογίζεται (corporateeurope.org) ότι τα τρία τέταρτα του συνόλου των ατόμων που κάνουν lobbying για την Google (79%) και την Meta (71%) έχουν περάσει προηγουμένως από κυβερνητική θέση σε επίπεδο ΕΕ ή κυβερνήσεων κρατών-μελών.

Σε 13 περιπτώσεις η «μετάβαση» από το δημόσιο αξίωμα στον ιδιωτικό τομέα, έγινε σε χρονικό διάστημα μικρότερο από δύο χρόνια (μόνο για την Google και την Meta). Ενώ, δεν λείπουν και περιπτώσεις όπου το πέρασμα έγινε εντός…μηνών.

Η πολιτική παράμετρος, σε ευρωπαϊκό επίπεδο κορυφής, αποτυπώνεται στον πίνακα με τον χαρακτήρα και την ποσοστιαία αναλογία της δράσης των εταιρειών lobbying κατά την προεδρία Γιουνκέρ και Φον ντερ Λάιεν, με την κατηγορία «εταιρικός, εμπορικός» να κυριαρχεί.

Όπως επίσης, και σε αυτόν με το ποσοστό των ευρωβουλευτών οι οποίοι είτε δημοσίευσαν είτε δεν δημοσίευσαν συναντήσεις τους με «λομπίστες», με σχεδόν τους μισούς να αναγνωρίζουν ότι έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον ένα meeting.

Αποκάλυψη:  Ο Κατάλογος με τις 154 ελληνικές εταιρείες, οργανισμούς, ενώσεις

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο επίσημος πίνακας με τις εταιρείες με έδρα την Ελλάδα και τα ποσά που δαπανήθηκαν (στοιχεία Δεκεμβρίου 2022) για υπηρεσίες lobbying.

Στην κορυφή βρίσκεται η εταιρεία ΑΘΗΝΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ (Athena Research & Innovation Center in Information Communication & Knowledge Technologies) που δαπάνησε 1.500.000 ευρώ.

Στεγάζεται στην Αρτέμιδος 6 στο Μαρούσι.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, στην εταιρεία συνεργάζονται ο καθηγητής Αντρίκος Παπανδρέου, γιος του ελληνα πρώην Πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου, και  o νεαρός Ανδρέας Παπανδρέου, εγγονός του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ.

Ακολουθεί η Unisystems Systèmes Informatiques του ομίλου Θόδωρου Φέσσα.

Η εταιρεία ξόδεψε 1.000.000 ευρώ και στεγάζεται στην Καλλιθέα εκεί που βρίσκεται και η UNISYSTEMS ΑΕ.

Η Mediterranean GAS εμφανίζεται να δαπάνησε επίσης 1.000.000 ευρώ, αλλά σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, καθώς και τα στοιχεία στο μητρώο διαφάνειας για το 2021, το ποσό είναι πολύ μικρότερο, της τάξης των 25.000-50.000 ευρώ.

Η μετοχική σύνθεση της «MEDITERRANEAN GAS» διαμορφώνεται ως εξής: NORION Ltd με ποσοστό 9%, VAPIANDO Ltd, με ποσοστό 71% και Goldenport Marine Ltd (Οικογένεια Πάρη και Γιάννη Δράγνη) με ποσοστό 20%.

Η Εταιρεία προωθεί την μονάδα FSRU στον Βόλο και έχει αρχικό προϋπολογισμό περίπου 230 εκατομμύρια ευρώ. Διευθύνων Σύμβουλος είναι ο κ. Βασίλειος Πετκίδης.

Εντύπωση προκαλεί η υψηλή επένδυση σε lobbying που έκανε μέσα στο 2022 η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών με το ποσό να αγγίζει τα 800.000 ευρώ.

Ψηλά στον κατάλογο εμφανίζεται μια “περίεργη” εταιρεία με την επωνυμία MINDVIEW η οποία δαπάνησε 300.000 ευρώ.

Στο site της εταιρείας ενώ υπάρχει διεύθυνση, παρόλα ταύτα δεν εμφανίζεται η ομάδα που την διοικεί. Απόλυτο σκοτάδι. Μοιάζει με εταιρεία φάντασμα.

Ο ελληνικός σύνδεσμος Φυτοπροστασίας δαπάνησε 200.000 ευρώ και η εταιρεία Πιστοποιήσεων EMICERT 200.000 ευρώ.

Διάφορες ισχυρές Ενώσεις όπως ο ΣΕΒ και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δαπάνησαν από 100.000 ευρώ.