Απηυδισμένοι δηλώνουν στο ολλανδικό ενημερωτικό ιστότοπο De Stentor οι Ολλανδοί οδηγοί με τα προβληματικά ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής εταιρείας Build Your Dreams, η οποία με αντιπρόσωπο την Π. Πετρόπουλος AEBE φλερτάρει με την ελληνική αγορά καθώς συμμετέχει στο διαγωνισμό του Υπουργείο Υποδομών αξίας 383 εκατ. ευρώ για 770 πράσινα λεωφορεία με στόχο την ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.

Την ίδια στιγμή εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των δημόσιων μεταφορών στην Ολλανδία και την Ευρώπη εκφράζουν τη δυσπιστία τους προς τα ηλεκτρικά οχήματα της BYD. Επίσης, η κινεζική εταιρεία, όπως έχει επισημανθεί σε σχετική αναφορά της Goldman Sachs, αποτελεί αντικείμενο ερευνών για εκπομπή ρυπογόνων ουσιών από τα εργοστάσιά της στην Κίνα, καθώς αυτά εκτός από ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλούν και σημαντικά προβλήματα υγείας στους κατοίκους των γύρω περιοχών.

1

Τα προβλήματα στην Ολλανδία

Σημειώνεται πως τα κινεζικά λεωφορεία έχουν κατακλύσει την ολλανδική αγορά, καθώς η Keolis εισήγαγε 250 ηλεκτρικά οχήματα από τα τέλη του 2020, όταν και επικράτησε στην παραχώρηση για τις δημόσιες μεταφορές στο τμήμα IJssel-Vecht.

Τα εν λόγω οχήματα αποδείχθηκαν προβληματικά με σημαντικές ελλείψεις και δυσλειτουργίες, όπως για παράδειγμα φρένα που δε λειτουργούν ή τιμόνια που στρίβουν από μόνα τους, τις οποίες έχει παραδεχτεί και επίσημα ο CEO της Keolis, Alex Rentier σε ερώτημα που του είχε τεθεί από το mononews.

Alex Rentier, ο CEO της ολλανδικής Keolis που εισάγει τα κινέζικα λεωφορεία

Οι οδηγοί έχουν δηλώσει στο παρελθόν ότι νιώθουν τρόμο κάθε φορά που χρειάζεται να οδηγήσουν λεωφορεία της BYD, ενώ τονίζουν πως παρά το γεγονός ότι η κινεζική εταιρεία έχει αναλάβει την επισκευή των προβληματικών λεωφορείων, η διαδικασία προχωράει με πολύ αργούς ρυθμούς. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως η Keolis θα έρθει αντιμέτωπη με πρόστιμα.

Φωτoγραφία από το ολλανδικό site www.destentor.nl.
Το άρθρο έχει τίτλο “Τα προβληματικά λεωφορεία Keolis επισκευάζονται για δεύτερη φορά”

Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο παραπάνω άρθρο του ολλανδικού μέσου, οι ίδιοι οι οδηγοί της Keolis αναφέρουν πως έχουν διορθωθεί μόνο τα 20 από τα 250 λεωφορεία. Επίσης, τονίζεται πως η ολλανδική Keolis έχει παραδεχτεί το ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις των οχημάτων, ενώ η BYD παρόλο που ερωτήθηκε σχετικά δεν έδωσε κάποια επίσημη απάντηση.

Υπενθυμίζεται πως αυτή η κατάσταση έχει προκαλέσει και την αντίδραση του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου στην Ολλανδία, το οποίο είναι το FNV.

 

H δυσπιστία της αγοράς

Όπως έχει αποκαλύψει ήδη το mononews, η Keolis είχε επικρατήσει στο διαγωνισμό για τα 250 λεωφορεία με πλάγιους τρόπους. Η εταιρεία κηρύχθηκε έκπτωτη και προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για τον πάροχο που θα αναλάβει τα δρομολόγια αλλά και τα προβληματικά λεωφορεία της BYD από το Δεκέμβριο του 2022. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν αρκετά υψηλός, καθώς κινούνταν στο 1 δισ. Ευρώ, αλλά η υποχρεωτική χρήση των κινεζικών λεωφορείων λειτούργησε αντικίνητρο για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η Arriva που είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στις δημόσιες συγκοινωνίες στην Ευρώπη, δε διεκδίκησε το έργο, καθώς δεν επιθυμούσε σε καμία περίπτωση να αναλάβει τα «προβληματικά» λεωφορεία της BYD, τα οποία έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν και η εμπειρία της ήταν απογοητευτική.

Η εταιρία που επικράτησε στο διαγωνισμό είναι η EBS, η οποία ωστόσο φέρεται να είναι επιφυλακτική σχετικά με την ποιότητα των κινεζικών λεωφορείων. Αυτό συμβαίνει καθώς σε διαφορετικό άρθρο του ιστότοπου De Stentor, o Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Wilko Mol, σε ερώτημα σχετικά με το αν θα αγόραζε ηλεκτρικά οχήματα από την BYD απάντησε:

«Δε θα επιλέγαμε (τα λεωφορεία της BYD). Θα προτιμούσαμε κάποια άλλη εταιρεία καθώς θέλουμε τα οχήματα μας να μην μένουν ακινητοποιημένα για μεγάλο χρονικό διάστημα».

Τα εργοστάσια στην Κίνα

Ακόμα ένα κομμάτι του ανησυχητικού παζλ των εξελίξεων για τα κινεζικά λεωφορεία της BYD είναι το γεγονός ότι τρέχει εις βάρος της έρευνα, καθώς τα εργοστάσιά της στην κινεζική πόλη Τσανγκσα φέρονται να εκκρίνουν ρυπογόνες ουσίες, οι οποίες προκάλεσαν στους κατοίκους αιμορραγία από τη μύτη, όπως αναφέρεται σε σχετική αναφορά της Goldman Sachs, την οποία έφερε στο φως της δημοσιότητας το mononews.

Στη σχετική έκθεση αναφέρεται πως τα εργοστάσια της κινεζικής BYD λειτουργούν σε απόσταση μόλις 100 μέτρων από την κοντινότερη κατοικημένη περιοχή, ενώ ο Κανονισμός για την Κατασκευή Οχημάτων στην Κίνα ορίζει ότι μεταξύ των εταιρειών που κατασκευάζουν οχήματα και των κατοικημένων περιοχών θα πρέπει να υπάρχει απόσταση τουλάχιστον 300 μέτρων.

Η έκθεση της Goldman Sachs που δημοσιεύθηκε στις 11 Μαΐου

Τα εργοστάσια αυτά, επίσης, διαχέουν στην ατμόσφαιρα ρυπογόνες ουσίες, γνωστές ως VOC, οι οποίες σύμφωνα με την έκθεση μπορούν να προκαλέσουν καρκίνο, ρινορραγίες και μεταλλάξεις.

Οι ρυπογόνες ουσίες

 

Πως θέλει να φέρει η BYD τα λεωφορεία της στην Ελλάδα

Συγκεκριμένα, η BYD διεκδικεί τα δύο από τα πέντε μέρη του διαγωνισμού που αφορούν ηλεκτρικά λεωφορεία συνολικής αξίας 169 εκατ. ευρώ. Προς το παρόν ο διαγωνισμός προχωρά χωρίς εμπόδια και η Επιτροπή Έργου εξετάζει τα έγγραφα κάθε ενδιαφερόμενης εταιρείας.

Εκτιμάται, δε, πως για την ανάδειξη των αναδόχων θα πρέπει να περιμένουμε έως το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους, καθώς ο όγκος των δικαιολογητικών των ενδιαφερομένων είναι μεγάλος.

Υπενθυμίζεται πως οι υπόλοιποι μνηστήρες του διαγωνισμού είναι η κινεζική Yuton, η ισπανική Irizar, οι ιταλικές IVECO και Industria Italiana Autobus (στην οποία μετέχει η τουρκική Karsan κατά 28,5%).

Διαβάστε επίσης

Καταπέλτης ο Ολλανδός CEO για τα λεωφορεία της κινέζικης BYD: Ναι, έχουν προβλήματα – Τι θα γίνει με την Ελλάδα

GOLDMAN SACHS: Τι πραγματικά συμβαίνει με την μόλυνση από τα εργοστάσια των κινέζικων λεωφορείων της BYD

Τρόμος στους Ολλανδούς οδηγούς με τα λεωφορεία της κινεζικής BYD που «φλερτάρει» με την ελληνική αγορά