ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Η πρόβλεψη περιλαμβάνεται στην έκθεσή του ΔΝΤ για την Παγκόσμια Οικονομική Προοπτική (World Economic Outlook) που παρουσίασε σήμερα ο επικεφαλής οικονομολόγος του Ταμείου Μορίς Όμπστφελντ στο πλαίσιο της Ετήσιας Συνόδου του οργανισμού στο Μπαλί της Ινδονησίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, η ελληνική οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 2% το τρέχον έτος και κατά 2,4% για το 2019.Η πρόβλεψη αυτή είναι αναθεωρημένη επί τα βελτίω κατά +0,6%, καθώς τον Απρίλιο του 2018 το Ταμείο εκτιμούσε ότι η ανάπτυξη φέτος θα ανερχόταν στο 1,8%. Πρόκειται για διετία ικανοποιητικής ανάκαμψης μετά την κρίση με ρυθμούς ανάπτυξης που ισοδυναμούν ή υπερβαίνουν τους αντίστοιχους της Ευρωζώνης. Σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο, το Ταμείο εκτιμά ότι η άνοδος του ΑΕΠ θα κινηθεί μόλις 1,2% έναντι του 1,9% που είχε υπολογίσει στις εαρινές του προβλέψεις.
Την ίδια ώρα το Ταμείο αναθεωρεί επί τα χείρω την πρόβλεψή του για την παγκόσμια ανάπτυξη, την οποία πλέον υποβιβάζει από το 3,9% στο 3,7% για την περίοδο 2018-2019.
Για το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας, το ΔΝΤ προβλέπει πως θα διαμορφωθεί στο 0,8% του ΑΕΠ το τρέχον έτος, ενώ για το 2019 διαβλέπει αύξηση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών, εκτιμώντας ότι θα κυμανθεί στο 0,4% του ΑΕΠ.
Επιπλέον, η έκθεση του Ταμείου προβλέπει συνεχιζόμενη, σταδιακή μείωση της ανεργίας, Ειδικότερα, το ΔΝΤ υπολογίζει ότι το τρέχον έτος το ποσοστό της ανεργίας θα μειωθεί κατά 1,6% από το 2017 (21,5%) και θα κυμανθεί στο 19,9%, ενώ το 2019 εκτιμά ότι το ποσοστό θα μειωθεί περισσότερο στο 18,1%. Για τον πληθωρισμό, το ΔΝΤ υπολογίζει ότι θα κυμανθεί στο 0,7% για το 2018, ενώ για το 2019 προβλέπει αύξηση στο 1,2%.
Στην πράξη αυτό σημαίνει πως μολονότι η χώρα μας οφείλει να πετυχαίνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022 θα καλείται να υλοποιήσει τους δημοσιονομικούς στόχους την ώρα που η αύξηση της παραγωγής θα κινείται με χαμηλούς ρυθμούς, κάτι που προμηνύει χρόνια οικονομικής στενότητας.
Το Ταμείο έχει επισημάνει επανειλημμένα πως οι εν λόγω δημοσιονομικοί στόχοι είναι υπερβολικά υψηλοί και δεν βασίζονται σε ρεαλιστική αξιολόγηση των αναπτυξιακών προοπτικών της Ελλάδας. Από το 2023 έως το 2060 η Ελλάδα θα πρέπει να πετυχαίνει κατά μέσο όρο πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ.
Δυο ενδιαφέροντα σημεία της έκθεσης, στα οποία γίνεται αναφορά και στην Ελλάδα, είναι οι ενότητες που εξετάζουν την πτώση του ΑΕΠ σε περιόδους οικονομικής κρίσης αλλά και οι δημογραφικές πιέσεις στην οικονομία από τις επιπτώσεις της υπογεννητικότητας.
Όπως σημειώνει η έκθεση, η πρόσφατη παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση προκάλεσε μεγάλες μειώσεις στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ ορισμένων χώρων. Η ανάκαμψη, ωστόσο, που ακολούθησε στάθηκε σε πολλές περιπτώσεις ανεπαρκής για την αποκατάσταση του συγκεκριμένου δείκτη. Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι η μείωση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ των Ελλήνων τα χρόνια της κρίσης ανήλθε συνολικά στο 26%.
Για το θέμα της υπογεννητικότητας, οι συντάκτες της έκθεσης υπογραμμίζουν ότι σε κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υπέστησαν διπλή ύφεση, όπως η Ελλάδα και η Ισπανία, ο δείκτης γεννητικότητας μειώθηκε από το 1,5% το 2008 στο 1,3% το 2016. Ο συγκεκριμένος δείκτης θεωρείται σημαντικός επειδή το ΔΝΤ εκτιμά ότι τα συνεχιζόμενα χαμηλά ποσοστά γεννητικότητας θα επηρεάσουν μελλοντικά την εισροή εργατικού δυναμικού και έτσι να εξασθενήσουν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Γιατί οι τραπεζίτες πρέπει (επιτέλους) να καθήσουν στο ίδιο τραπέζι
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Θρίλερ χωρίς τέλος με τις συντάξεις: Η περικοπή ψηφίστηκε το 2017 και πρέπει να γίνει, λέει το ΔΝΤ
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Νέο «καμπανάκι» από το ΔΝΤ για τις ελληνικές τράπεζες: Το μήνυμα που κομίζει στην Αθήνα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τράπεζες: Τι να περιμένουμε το 2025 στα στεγαστικά δάνεια
- «Ημέρα Καριέρας» της ΔΥΠΑ στο Ντίσελντορφ 1.200 θέσεις εργασίας από 45 επιχειρήσεις
- «Κοκκινίζουν» οι μετοχές πληροφορικής – Ποιες εταιρείες έχουν μεγάλες απώλειες
- Μεγάλες αλλαγές στη Δικαιοσύνη: Η στρατηγική για το 2025 και τα άλυτα προβλήματα