ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εν τούτοις πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα περιβαλλοντικού χαρακτήρα που θα γίνουν στην Αττική και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των τεσσάρων μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών.
Πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Γιώργου Περιστέρη, τον Όμιλο της ΑΒΑΞ στο τιμόνι του οποίου βρίσκεται ο Χρήστος Ιωάννου, την ΗΛΕΚΤΩΡ, θυγατρική της Ελλάκτωρ, καθώς και την Intrakat του Σωκράτη Κόκκαλη με τον Πέτρο Σουρέτη στη θέση του Διευθύνοντα Συμβούλου.
Και οι τέσσερεις εταιρείες έχουν εμπειρία τόσο σε διαγωνισμούς όσο και στην κατασκευή και τη λειτουργία μονάδων απορριμμάτων. Γεγονός που σημαίνει πως η μάχη που θα δοθεί για το υπό δημοπράτηση έργο θα είναι σκληρή και θα μαγνητίσει το ενδιαφέρον του τεχνικού κλάδου.
Οι μνηστήρες
Τρία είναι τα σχήματα που υπέβαλαν προσφορές για το Γραμματικό και σε αυτά υπάρχει ακόμα μία ισχυρή συνεργασία με πρωταγωνιστή τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η εταιρεία δημιούργησε κοινό μέτωπο με τις Intrakat και Watt, οι οποίες αποτελούν ενιαίο «μπλοκ», όσον αφορά την εν λόγω κατηγορία έργων.
Σημειώνεται πως πάγια τακτική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι να δημιουργεί ισχυρές συμμαχίες τόσο με μεγάλες ελληνικές όσο και με διεθνείς κατασκευαστικές εταιρείες προκειμένου να έχει αυξημένες πιθανότητες να επικρατήσει στους διαγωνισμούς που συμμετέχει.
Η δεύτερη κοινοπραξία αποτελείται από τον Όμιλο της ΑΒΑΞ και την ΑΑΓΗΣ Α.Ε. Ο Όμιλος συμμετέχει σε αυτό το έργο καθώς, όπως αναφέρουν προσκείμενες πηγές, διεκδικεί όλα τα σημαντικά έργα υποδομών με εκπτώσεις που ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, όπως αυτή διαμορφώνεται από την εκτόξευση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών και την ενεργειακή κρίση.
Στον αγώνα της διεκδίκησης του έργου συμμετέχει, σύμφωνα με πληροφορίες, και η ΗΛΕΚΤΩΡ του Ομίλου της Ελλάκτωρ, η οποία έχει δημιουργήσει κοινό μέτωπο με την Μεσόγειος Α.Ε. που έχει φέρει εις πέρας με επιτυχία έργα διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ δίνει το «παρών» σε όλους τους σχετικούς διαγωνισμούς.
Το έργο
Πρόκειται για τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων αρχικής εκτιμώμενης αξίας 86 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, η οποία θα κατασκευαστεί στο Γραμματικό και αποτελεί το τρίτο υπό δημοπράτηση έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική με τα άλλα δύο να είναι τα ΣΔΙΤ για το Σχιστό και τη Φυλή, η αξία των οποίων ανέρχεται στα 791 εκατ. ευρώ.
Η διάρκεια του έργου ανέρχεται αρχικά στους 96 μήνες. Εντός αυτού του διαστήματος υπολογίζεται πως η κατασκευή θα διαρκέσει 18 μήνες, η δοκιμαστική λειτουργία 6, ενώ η εμπορική λειτουργία της μονάδας θα ανέλθει στους 72. Εάν υπολογίσει κανείς και τη δυνατότητα επέκτασης της ισχύος της σύμβασης, τότε ο προϋπολογισμός του έργου εκτινάσσεται στα 138 εκατ. Ευρώ.
Το σχήμα που θα επικρατήσει στο διαγωνισμό θα κληθεί να κατασκευάσει μία μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) συνολικής δυναμικότητας 60.000 τόνων υπολειμματικών σύμμεικτων απορριμμάτων, καθώς και μία Μονάδα Επεξεργασίας Προδιαλεγμένου Οργανικού Κλάσματος δυναμικότητας 20.000 τόνων ανά έτος.
Αναθέτουσα αρχή του έργου είναι ο ΕΔΣΝΑ που έχει προκηρύξει δημόσιο διαγωνισμό σε μία προσπάθεια να ολοκληρώσει τη δημοπράτηση της μονάδας εντός του 2021, η οποία εκ των πραγμάτων «δεν του βγήκε», ενώ έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Πλάνου «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ).
Η ένταξη του έργου στα κοινοτικά προγράμματα χρηματοδότησης, έχει ως αποτέλεσμα «σφιχτά» χρονοδιαγράμματα τόσο για τη δημοπράτηση όσο και για την ολοκλήρωσή του. Στην περίπτωση που η ανάδειξη του αναδόχου και η ολοκλήρωση της μονάδας καθυστερήσουν, τότε το έργο κινδυνεύει να γίνει «γέφυρα», δηλαδή να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, ή να ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση η επιστροφή των δεσμευμένων πόρων.
Ο διαγωνισμός σήριαλ
Ο διαγωνισμός δε βρίσκεται απλά στις καθυστερήσεις, αλλά έχει οδηγηθεί στο «χρυσό γκολ» ή και στα «πέναλτι», σύμφωνα με την ποδοσφαιρική ορολογία, καθώς έχει μπει τέσσερις φορές σε παράταση για την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών.
Εάν τηρείτο το αρχικό χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού, σήμερα θα γινόταν λόγος για υπογραφή της σύμβασης, ενώ δεν αποκλείεται να ξεκινούσαν και οι κατασκευαστικές εργασίες, καθώς αρχική ημερομηνία αποσφράγισης των προσφορών ήταν η 14η Ιουνίου.
Ωστόσο, προς το παρόν αναμένεται η αποσφράγιση των προσφορών, γεγονός που σημαίνει πως οι όποιες εξελίξεις σχετικά με την ανάδειξη του προσωρινού μειοδότη και εν συνεχεία για την υπογραφή της σύμβασης αναμένονται το νωρίτερο εντός του Α’ τριμήνου του 2022.
Φυσικά, τα περιθώρια για νέες καθυστερήσεις και παρατάσεις δεν εξαντλούνται, καθώς τα ενδιαφερόμενα σχήματα θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν προσφυγές στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) εντός δεκαημέρου από την αποσφράγιση των προσφορών.
Αυτό σημαίνει πως οι εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν νομικά τουλάχιστον δύο φορές καθώς πρώτα πραγματοποιείται η αποσφράγιση των τεχνικών προσφορών και έπειτα ακολουθούν οι οικονομικές προσφορές.
Σε περίπτωση, δε, που κάποια εταιρεία προχωρήσει σε προσφυγή, δεν αποκλείεται τα υπόλοιπα σχήματα και ο ΕΔΣΝΑ να απευθυνθούν στο ΣτΕ, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες καθυστερήσεις, καθώς θα πρέπει να γνωστοποιηθεί και να καθαρογραφεί η σχετική απόφαση.
Διαβάστε επίσης
Πέφτει η αυλαία στο σίριαλ για τη δημοπράτηση της μονάδας απορριμμάτων στο Γραμματικό – Οι πιθανοί μνηστήρες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα