Την απόλυτη αντίθεσή του με την πρόταση για φορολόγηση 33% των κερδών των διυλιστηρίων  εξέφρασε χθες ο  Ανδρέας Σιάμισιης, Διευθύνων Σύμβουλος της HelleniQ Energy (πρώην ΕΛΠΕ), μιλώντας στο περιθώριο της εκδήλωσης για το νέα ταυτότητα του ομίλου.

Όλα τα  διυλιστήρια στην Ευρώπη  δίνουν μάχη για να αποσυρθεί η πρόταση για τη μίνιμουμ φορολόγηση 33% παραθέτοντας επιχειρήματα και στοιχεία στις κυβερνήσεις τους. “Δεν μπορεί να γίνεται σύγκριση με τις χειρότερες χρονιές του κλάδου λόγω πανδημίας, αλλά ούτε και να φορολογούνται οι λογιστικές υπεραξίες των αποθεμάτων  ή οι εξαγωγές”, σημείωσε ο κ. Σιάμισιης.

1

Όπως υποστήριξε ο κ. Ανδρέας Σιάμισιης η πρόταση αυτή -που ακόμη δεν έχει ακόμη ψηφιστεί-, δεν έχει ούτε ηθικό, ούτε νομικό έρεισμα ούτε κοινή λογική με βάση τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Ωστόσο τόνισε ότι ο όμιλος θα μπορούσε να βοηθήσει την κοινωνία στη δύσκολη συγκυρία, με άλλον τρόπο, όπως με μια εισφορά ειδική για τη μείωση της τιμής του πετρελαίου.

Ο κ. Σιάμισιης εξήγησε του λόγους για τους οποίους η πρόταση για το 33%  έχει  λάθος  σκεπτικό και λάθος βάση.

Όπως είπε το κύριο επιχείρημα για το φόρο αυτό είναι ότι οι εταιρείες αυτές έκαναν αυξημένα κέρδη και γι αυτό πρέπει να φορολογηθούν. “Όμως και τα ξενοδοχεία είχαν αυξημένα κέρδη όπως και τα commodities και άλλοι κλάδοι  και δεν λέω να φορολογηθούν αλλά πρέπει να υπάρχει μια λογική”, είπε.

Η πρόταση αυτή λέει να φορολογηθούν κατά 33% πέρα από το συντελεστή, δηλαδή συνολικά με 55%, η αυξημένα κερδοφορία σε σχέση με μια τριετία που είναι τα έτη 2019, 2020 και 2021. “Η πρόταση έρχεται και ορίζει με ένα πολύ αφαιρετικό τρόπο τι θα πει αυξημένη φορολογία. Όμως τελικά συγκρίνει το 2022 με χρονιές κορονοϊού, στις οποίες η κατανάλωση πετρελαιοειδών ήταν η χειρότερη στην ιστορία. Το πετρέλαιο πήγε από τα 100 στα 40 δολάρια και τότε κανένας δεν αναρωτήθηκε αν μπορούμε να πληρώνουμε τα δάνειά μας, τον κόσμο μας, τις χορηγίες και την κοινωνική συνεισφορά”.

Επίσης, τόνισε ότι η προτείνεται να φορολογηθούν τα κέρδη της ΕΛΠΕ, που όμως δεν προέρχονται μόνο από τα κέρδη των διυλιστηρίων, είναι και άλλες δραστηριότητες μέσα. “Όμως αν ο όμιλος  έχει κέρδη επειδή επένδυσε σε μια μονάδα πετροχημικών πρέπει να πληρώσει επιπλέον φόρο; Αν τα κέρδη προήλθαν από τη λογιστική αποτίμηση των στρατηγικών αποθεμάτων (που το κράτος μας υποχρεώνει να κρατάμε) που σήμερα αυτά είναι 300-350 εκ. πρέπει γι αυτά να πληρώσει φόρο;”, σημείωσε.

“Τα διυλιστήρια επενδύσαμε κάποια δισεκατομμύρια στην Ελλάδα, για να αυξήσουμε την εξαγωγική μας δυναμικότητα και έχουμε τη διπλάσια εξαγωγική δυναμικότητα προσθέτοντας αξία στη χώρα. Και τώρα έρχεται η Ευρώπη και λέει θα σε φορολογήσω γι αυτά. Τα ΕΛΠΕ όμως εξάγουν στην Τουρκία, την Αίγυπτο, τη Σιγκαπούρη και ανταγωνίζονται το τοπικό διυλιστήριο και επομένως τι κάνουν, μας βγάζουν εκτός αγοράς, δηλαδή πυροβολούμε τα πόδια μας. Η πρόταση αυτή είναι ένα κατασκεύασμα που δεν έχει κάποιο ηθικό ή νομικό έρεισμα”.

Ναι να δώσουμε αυξημένη εισφορά για μειωμένη τιμή πετρελαίου

“Ωστόσο, σίγουρα μια εταιρεία όπως τα ΕΛΠΕ σε μια τέτοια συγκυρία πρέπει να στηρίζει και την κοινωνία και δεν είμαστε αρνητικοί να συμμετέχουμε σε αυτό το παραπάνω κόστος”, είπε ο κ. Σιάμισιης. “Αναγνωρίζουμε τα προβλήματα που έχει ο κόσμος και θα δώσουμε ένα αυξημένο ποσό σαν εισφορά για θέρμανση σε σχολεία ή σε νοικοκυριά που δεν μπορούν να πληρώσουν, αλλά με στοχευμένο τρόπο. Δε συμφωνούμε με την πρόταση για φόρο 33%, αλλά θα συμφωνούσαμε σε μια πρωτοβουλία που θα ζητούσε μια εισφορά από μας για να χρηματοδοτήσει το πετρέλαιο θέρμανσης. Αλλά όχι στο να έρχεται μια απόφαση από την Ευρώπη με κριτήρια που δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα για να φορολογήσει τα Ελληνικά Πετρέλαια που το 70% της κερδοφορίας του δεν έχουν σχέση με την Ευρώπη, κάτι τέτοιο το θεωρώ εντελώς άτοπο”. 

“Η πρόταση αυτή δεν έχει περάσει ούτε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις και εμείς προσπαθούμε να πείσουμε και την ελληνική πλευρά, ότι με αυτό το φόρο πυροβολούμε τα πόδια μας.  Δεν μπορεί να τιμωρούνται οι εταιρείες που προνόησαν, έκαναν μεγάλες επενδύσεις για να μπορούν να εξάγουν και να φέρνουν αξία στην Ελλάδα”, κατέληξε ο κ. Σιάμισιης.