ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με σύνθημα τη φιλική στο περιβάλλον ανάπτυξη, την έμφαση στην αυθεντικότητα και την ανάδειξη του πολιτισμού και των προϊόντων κάθε τόπου, ο όμιλος Μεταξά (Maris Hotels), συνεχίζει την ανάπτυξή του σε Κρήτη και Σαντορίνη, με στόχο να επενδύσει σε νέες μονάδες 250 εκατ. ευρώ τα επόμενα 10 χρόνια. Η έγκριση του ΕΣΧΑΣΕ για το CAPE THOLOS LUXURY RESORT στο Καβούσι Λασιθίου φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο 150 εκατ. ευρώ, που θα αναδείξει μια νέα περιοχή στην Κρήτη, άγνωστη μέχρι τώρα στο τουριστικό κοινό.
Ο Ανδρέας Μεταξάς, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Επιχειρήσεων Μεταξά, μιλά στο mononews.gr για τη στρατηγική του ομίλου, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει όποιος επενδύει και για το όραμά του για τη νέα μεγάλη επένδυση στο CAPE THOLOS LUXURY RESORT.
Σήμερα ο όμιλος Μεταξά έχει σε λειτουργία τρία ξενοδοχεία: Το Creta Maris Beach Resort με 681 δωμάτια στη Χερσόνησο του Ηρακλείου και το Club Magic Life Candia Maris στην Αμμουδάρα του Ηρακλείου με 287 δωμάτια και το Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa, στη Σαντορίνη, 57 δωματίων.
Το 2018 ο όμιλος είχε 799 εργαζόμενους και συνολικά έσοδα 37,01 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15% από το 2017.
Ποια είναι τώρα τα επόμενα βήματα για το επενδυτικό σχέδιο για το νέο συγκρότημα στον νομό Λασιθίου στην Κρήτη; Γιατί επιλέξατε αυτό το σημείο;
Είμαι πολύ χαρούμενος που πήραμε την έγκριση γιατί έγινε μια αρχή για αυτό το σχέδιο.
Σε μια έκταση 1200 στρεμμάτων, θα χτιστούν 2 ξενοδοχεία με 300 κλίνες το καθένα και ένα χωριό με κατοικίες και θα δημιουργήσει τουλάχιστον 216 θέσεις πλήρους και εποχικής εργασίας.
Όλα ξεκίνησαν πριν από δέκα και πλέον χρόνια, όταν οι κάτοικοι της περιοχής ήρθαν και με βρήκαν και με κάλεσαν να αγοράσω τη γη τους για να κάνω ανάπτυξη στο χωριό τους με τον τρόπο που ξέρω, ώστε να αναπτύξουν την περιοχή τους. Κι εμένα μου άρεσε πολύ γιατί το συγκεκριμένο σημείο στον νομό Λασιθίου, που βρίσκεται πάνω από τον κόλπο του Μιραμπέλου, στα 3 χλμ από το χωριό Καβούσι, είναι ένα παρθένο μέρος. Έχει μέτωπο στη θάλασσα 3,5 χλμ και υπάρχει ένα κολπάκι για να γίνει κάποια παραλία, τώρα δεν έχει αμμουδιά.
Αυτό που μου άρεσε εκεί είναι η ωραία θέα, η μορφολογία του εδάφους σε επίπεδα που επιτρέπει να διαμορφωθεί αρχιτεκτονικά και η ησυχία και η αγνότητα του τοπίου. Με δικό μου έλεγχο και ευθύνη έχω σκοπό και εγγυώμαι η ανάπτυξη να γίνει με προτεραιότητα την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Συνειδητά μας ενδιαφέρει να αναπτυσσόμαστε με υπευθυνότητα και με σεβασμό στον τόπο αναπτυσσόμαστε σε όλα τα ξενοδοχεία μας.
Τώρα όσο για το πότε θα γίνει εξαρτάται από τις διαδικασίες. Το ΕΣΧΑΣΕ εγκρίθηκε και τώρα πρέπει να γίνουν οι Πολεοδομικές, περιβαλλοντικές και γεωλογικές μελέτες που εκτιμάμε ότι θα έχουμε τελειώσει σε ένα χρόνο. Αν είμαστε αισιόδοξοι μετά την κατάθεση των μελετών θα χρειαστούμε τουλάχιστον 2 χρόνια, για τις εγκρίσεις, αν βέβαια, δεν υπάρξουν προσφυγές. Δεν ξέρεις ποτέ τι θα γίνει με τις προσφυγές. Μετά την έγκριση των μελετών, ανάλογα τη συγκυρία θα εξετάσουμε το χρηματοδοτικό σχήμα που θα επιλεγεί, όταν είναι όλα τα δεδομένα στο τραπέζι.
Στη Σαντορίνη ετοιμάζετε και τη δεύτερη μονάδα, στη Βλυχάδα. Πότε ολοκληρώνεται;
Τη Σαντορίνη την αγαπώ, γιατί για την Κρήτη είναι νησί κοντινό, έχουμε κάποιο δέσιμο.
Στη Σαντορίνη ξεκινήσαμε το 2016 με το Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa, μικρό σχετικά με τα άλλα μας ξενοδοχεία.
Στη Σαντορίνη κυριαρχούν οι μικρές μονάδες και μέχρι τώρα δεν είχε μπει tour operator. Τώρα, από το 2019, ξεκινάει η Thomas Cook με νέο μεγάλο ξενοδοχείο οπότε θα δούμε και διαφορετικού είδους τουρίστες.
Η δεύτερη μονάδα μας στη Σαντορίνη θα είναι στη Βλυχάδα και πρόκειται για επένδυση ύψους 11 εκατ. ευρώ και, αν όλα πάνε, καλά θα ξεκινήσει το 2020.
Εδώ και τρία χρόνια αντιμετωπίζουμε πρόβλημα με τον Δήμο, που τώρα έχει ξεπεραστεί. Αν κάποιος δεν είναι από τη Σαντορίνη και θέλει να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά εκεί, έχει πολλά εμπόδια να αντιμετωπίσει. Ο Δήμος έβγαζε κάθε χρόνο απόφαση-ένσταση για σταμάτημα των εργασιών μας από το πολεοδομικό γραφείο με επιχείρημα ότι δήθεν… καταστρέφουμε το περιβάλλον. Προσέβαλα την απόφασή τους δικαστικά, το κέρδισα και ξεκινήσαμε και πάλι τις εργασίες, μόνο από αυτό έχει γίνει… τρεις φορές.
Από το 2015, κάθε χρόνο με σταματάνε με την ίδια απόφαση, για λόγους που δεν ευσταθούν, κερδίζω στο δικαστήριο και μετά… ξαναπαίρνουν την ίδια απόφαση και πάλι την προσβάλλω δικαστικά και έτσι πάμε. Σαν να έχω την κατάρα του Σίσυφου… Αλλά δεν κάνω πίσω, έχω και επιμονή που σκάω γάιδαρο…
Τολμάτε μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Πόσο δύσκολη είναι η Ελλάδα ως χώρα για τέτοιες επενδύσεις;
Η γραφειοκρατία είναι βάσανο ειδικά αν πηγαίνεις με τον σταυρό στο χέρι. Αν θες να επενδύσεις, αντιμετωπίζεις μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από τα δύο άκρα: υπερβολικοί νόμοι και μη τήρηση των νόμων. Υπερπροστασία και υπερβολή στις απαιτήσεις του νόμου και ταυτόχρονα… ο απόλυτος χαβαλές, η παρανομία και την αδιαφορία.
Αυτός που θέλει τη νομιμότητα, θα συναντήσει την απόλυτη απαγόρευση και πολλούς περιορισμούς που επιβάλλονται στον επενδυτή, ο οποίος οδηγείται στο να εγκαταλείψει την επένδυση, ειδικά αν είναι ξένος. Αν είναι Έλληνας, χρειάζεται τεράστια υπομονή και πείσμα, αν πηγαίνει με το γράμμα του νόμου, ή να αδιαφορήσει για τον νόμο, να… κόψει δρόμο, να τα κάνει όπως να ‘ναι, να χτίσει κάνοντας ό,τι θέλει και μετά να πληρώνει τα πρόστιμα και να τελειώνει.
Υπάρχουν πανέμορφες περιοχές που μπορούσαν να αναπτυχθούν χωρίς να καταστραφεί το περιβάλλον αλλά τις έχουν σε απόλυτη απαγόρευση. Για κάποια σημεία λέω ευτυχώς που υπάρχει το Natura αλλά για κάποια άλλα δεν χρειαζόταν, είναι υπερβολή. Και το κάνουν οι νομοθέτες… ακριβώς γι αυτό γιατί δεν τηρείται ο νόμος, οπότε η απόλυτη απαγόρευση είναι ο μόνος τρόπος να προστατέψουν και κάτι.
Έχετε ξεκινήσει το «We do local» για να ενισχύσετε την τοπική οικονομία και να προσφέρετε τοπικά προϊόντα στους επισκέπτες των ξενοδοχείων. Πώς λειτουργεί;
Από το 2014, ξεκινήσαμε το «We do local», μία Ανώνυμη Εταιρεία που σήμερα έχει φτάσει τους 14 πελάτες – επιχειρήσεις που έχουν 25 ξενοδοχεία τα οποία τηρούν τις προδιαγραφές που βάζουμε και παίρνει το σήμα «We do local». Όταν, λοιπόν, το ξενοδοχείο ενισχύει την τοπική κοινωνία, ταυτόχρονα προσφέρει στον επισκέπτη κάτι μοναδικό και στηρίζει την τοπική κοινωνία και ο επισκέπτης το επιβραβεύει και για τα δύο.
Η ηθική επιχειρηματικότητα είναι τάση, καθώς ο πελάτης εκτιμά τις επιχειρήσεις που κάνουν καλό δείχνοντάς τους την προτίμησή του. Μάλιστα, ο πελάτης το εκτιμά τόσο που τα «we do local» προϊόντα πωλούνται ακριβότερα. Και όσο περισσότερα ξενοδοχεία μπαίνουν στο σήμα τόσο περισσότερο πουλάει ένας προορισμός, αφού ο τουρίστας δεν έρχεται μόνο για το ξενοδοχείο, αλλά και για τον τόπο, και προτιμά να βρίσκει τα προϊόντα του τόπου.