ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Τρέχει να μαζέψει τα… σπασμένα της πρόωρης ανακοίνωσης του προγράμματος «Ανακυκλώνω- Αλλάζω Συσκευή» ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης.
Οι καταγγελίες για αυξήσεις τιμών στις ηλεκτρικές συσκευές και δη στα κλιματιστικά δεν εκπλήσσουν. Οι ανατιμήσεις λόγω της αύξησης των πρώτων υλών και του κόστους μεταφοράς λόγω ενεργειακής ακρίβειας είναι δεδομένες.
Ωστόσο ένα πρόγραμμα που έχει ανακοινωθεί από τον χειμώνα και στα μισά και πλέον του καλοκαιριού το ρευστό δεν έχει πέσει στην αγορά ανοίγει τις… ορέξεις για μεγαλύτερα και ευκαιριακά κέρδη.
Λίγες μόλις ημέρες πριν αρχίσουν να μοιράζονται τα voucher που θα τροφοδοτήσουν την αγορά με 150 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση ενεργοβόρων συσκευών, ο αρμόδιος υπουργός φέρνει τροπολογία για επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους ώστε να αποτρέψει κερδοσκοπικές διαθέσεις των εμπόρων, που προκαλεί μια τέτοια αύξηση ζήτησης μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Και αυτό την ώρα που η συγκεκριμένη αγορά έχει «φρενάρει» απότομα περιμένοντας το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εξαντλώντας ρευστότητα για την προμήθεια των συσκευών και περιμένοντας να ξεκινήσει.
Επτά μήνες πριν, από την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου έγινε η προαναγγελία, θέτοντας την αγορά σε κατάσταση “standby” για τα 150 εκατ. ευρώ της επιδότησης συν το μερίδιο των καταναλωτών.
Σε μια καλή πορεία της αγοράς η πρώιμη ανακοίνωση επιδότησης με ποσοστά που φτάνουν το 50% για την αντικατάσταση 380.000 κλιματιστικών, ψυγείων και καταψυκτών ανέστρεψε το κλίμα παγώνοντας τις πωλήσεις.
«Βιώσαμε με βίαιο τρόπο τις συνέπειες της πρώιμης ανακοίνωσης του «Ανακυκλώνω- Αλλάζω Συσκευή» δήλωσε πρόσφατα ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος, Γιάννης Βασιλάκο, σημειώνοντας χαρακτηριστικά «αυτοκτονήσαμε με τη διαχείριση αυτού του προγράμματος.
Το χαμένο έδαφος εκτιμάται ότι θα καλυφθεί εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντος των καταναλωτών- έχουν κατατεθεί 800.000 αιτήσεις για την αντικατάσταση 1,5 εκατ. συσκευών- και πιθανότατα να ακολουθήσει δεύτερος γύρος αν βρεθούν διαθέσιμα κονδύλια.
Ωστόσο, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς για τα κλιματιστικά η εποχικότητα έχει χαθεί και είναι πιθανό οι καταναλωτές υπό την πίεση της ακρίβειας και ενόψει ενός δύσκολου χειμώνα, να μην προχωρήσουν στις αγορές που είχαν προγραμματίσει.
Η καθίζηση στις πωλήσεις και το παράδοξο των κλιματιστικών
Καθίζηση στις πωλήσεις με 6,2% σε αξία και 13,12% σε όγκο κατέγραψε η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών τους πρώτους τέσσερις μήνες με την εικόνα τον Μάιο και τον Ιούνιο να έχει επιδεινωθεί.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της GfK TEMAX για το πρώτο τετράμηνο εφέτος σχεδόν όλες οι κατηγορίες κινήθηκαν αρνητικά και ειδικότερα οι μικροσυσκευές κουζίνας, οι υπολογιστές, τα tablets αλλά και οι τηλεοράσεις.
Αντίθετα, οι πωλήσεις των κλιματιστικών κινήθηκαν πολύ δυνατά σημειώνοντας άνοδο κατά 71,37% σε αξία και σε όγκο άνοδο κατά 68,36%. Παρά το γεγονός ότι η περίοδος παραδοσιακά δεν αποτελεί περίοδο αιχμής για τα κλιματιστικά ωστόσο ο φετινός κρύος χειμώνας αλλά και η ενεργειακή ακρίβεια- με τη χρήση φυσικού αερίου για θέρμανση να είναι απαγορευτική για πολλά νοικοκυριά- αποτέλεσε μια εναλλακτική λύση με αποτέλεσμα να εκτοξευτούν οι πωλήσεις σε αυτό το διάστημα.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι μεγαλύτερες μειώσεις τζίρου και όγκου πωλήσεων καταγράφονται στις μικροσυσκευές κουζίνας (11,35% μείωση τζίρου και 27,32% μείωση όγκου), στα προϊόντα πληροφορικής (υπολογιστές και tablets) με την υποχώρηση του τζίρου να είναι της τάξης του 34,77% και του όγκου πωλήσεων 33,33%, στα φωτογραφικά είδη (34,25% πτώση στον όγκο και 18,82% στον τζίρο) και στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά (τηλεοράσεις, κονσόλες, βιντεοκάμερες, ηχεία κ.ά.) με την πτώση στα τεμάχια να διαμορφώνεται σε 9,76%.
Συνολικά στο τετράμηνο η αξία πωλήσεων διαμορφώθηκε στον κλάδο σε 692,56 εκατ. ευρώ από 738,89 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ενώ πωλήθηκαν φέτος 5.701.997 τεμάχια έναντι 6.563.432 πέρυσι.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς η επιβράδυνση είναι ακόμη μεγαλύτερη τον Μάιο και τον Ιούνιο με τις πωλήσεις των κλιματιστικών, που αποτέλεσαν τον χειμώνα οδηγό στην αύξηση των πωλήσεων, να παγώνουν.
Γεωργιάδης: «Τα προγράμματα που βγάζουμε δεν είναι για… αρπαχτές»
Για «απαράδεκτες» αυξήσεις έκανε λόγο ο κ. Γεωργιάδης προαναγγέλοντας τη νομοθετική πρωτοβουλία ώστε να μπουν και τα κλιματιστικά στη γενική διάταξη που ισχύει για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Όπως εξήγησε, αυτό γίνεται διότι παρατηρήθηκε, ιδιαίτερα με την ανακοίνωση του προγράμματος για την αντικατάσταση παλιών συσκευών, πολύ μεγάλη αύξηση στην τιμή των κλιματιστικών σε πολλά καταστήματα.
«Άρα και τα κλιματιστικά θα συμπεριληφθούν στην συγκεκριμένη διάταξη. Και προφανώς σε αυτές τις περιπτώσεις εκτός από την επιβολή προστίμων δεν θα δοθεί η επιδότηση» πρόσθεσε ο κ. Γεωργιάδης.
Διεμήνυσε δε στους εμπόρους ότι «τα προγράμματα που βγάζουμε δεν γίνονται για να κάνει κάποιος “αρπαχτή”. Τα προγράμματα που βγάζουμε γίνονται για να βοηθήσουμε τον κόσμο».
Ακόμη, ο υπουργός ανέφερε:
«Το πρόγραμμα αυτό είναι ένα κοινό πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που χρηματοδοτείται μέσω ΕΣΠΑ. Είναι ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα για την ελληνική οικονομία. Εμείς ξοδεύουμε 150 εκατομμύρια και το πρόγραμμα αυτό θα φέρει ενεργειακή εξοικονόμηση πάνω από 300 εκατομμύρια».
Διαβάστε επίσης
Ενεργειακή ακρίβεια και αυξήσεις των πρώτων υλών «ροκάνισαν» την κερδοφορία της 3 Άλφα