Νέα επέκταση θα γίνει στη σύμβαση  717 με την Alstom, που έχει αναλάβει -μέσω ΕΡΓΟΣΕ– την ολοκλήρωση των συστημάτων τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης, είπε ο υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, ενώ τόνισε ότι προτεραιότητα για την κυβέρνηση αποτελεί η επίσπευση στην υλοποίησή της.

Η ορθή λειτουργία της φωτοσήμανσης , το ETCS, το σύστημα που φρενάρει αυτόματα τα τρένα αν υπερβούν την καθορισμένη ταχύτητα ή εντοπιστεί μηχανικό πρόβλημα και το σύστημα της τηλεδιοίκησης  αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση.

1

Μάλιστα τονίστηκε ότι η επικοινωνία που έκανε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον επικεφαλής της Alstom  είχε να κάνει ακριβώς με το γεγονός της άσκησης πίεσης, σε πολύ αυστηρό τόνο, για να έρθουν όσο το δυνατόν πιο σύντομα τα έργα εκ μέρους του αναδόχου και η επικοινωνία είχε σκοπό  την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επίσπευση, εν όψει και της μικρής αυτής επέκτασης που θα δοθεί.

“Οτιδήποτε κερδίζεται σε χρόνο αυτή τη στιγμή είναι πάρα πολύ κρίσιμο και λειτουργικά αλλά και για την εμπέδωση της εμπιστοσύνης στην ελληνική κοινωνία”, τόνισε ο υπουργός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και αρχικά η γαλλική εταιρεία είχε δεσμευτεί να παραδώσει το έργο στις 13 Μαρτίου, ζήτησε και έλαβε πριν από μερικές εβδομάδες εξάμηνη παράταση για την περάτωση του συστήματος τηλεδιοίκησης, με καταληκτική ημερομηνία τη 13η Σεπτεμβρίου.

Σημειώνεται ότι των ανακοινώσεων αυτών είχε προηγηθεί συνάντηση του κ. Γεραπετρίτη με τον εκπρόσωπο της Alstom, που έχει κληθεί να διαχειριστεί την περίφημη σύμβαση 717 για τα συστήματα τηλεδιοίκησης, συμφωνήθηκε να κλείσουν οι εκκρεμότητες της σύμβασης μέχρι τον Σεπτέμβριο. Μια σύμβαση που εκκρεμεί από το 2014, υπήρξε επαναδιαπραγμάτευση το 2016, «πάγωσε» η εκτέλεσή της από το 2018 έως το 2020, όπου ξεκίνησε να εφαρμόζεται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί έως τώρα, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να μην υπάρχει -στο τμήμα μεταξύ Θεσσαλονίκης – Λάρισας, αλλά και σε κάποια άλλα σημείαεπαρκές σύστημα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης.

Ο υπουργός πίεσε την ανάδοχο εταιρεία να έχει τελειώσει με τις εκκρεμότητες έως τότε, ακόμη και νωρίτερα, ώστε να εκπληρωθεί μια υποχρέωση που πλησιάζει να κλείσει δεκαετία, ωστόσο του τονίστηκε, ότι υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις λόγω των ελλείψεων των υλικών μετά την πανδημία και γι αυτό χρειάζεται και επέκταση της σύμβασης.

Η επέκταση της σύμβασης

Σχετικά με την  επέκταση, που όπως είπε προβλέπεται από την ενωσιακή νομοθεσία, θα γίνει για μερικούς μήνες για την ολοκλήρωση των έργων για να αντιμετωπιστούν  δυσκολίες,  που προέκυψαν από το ότι για ένα μεγάλο διάστημα μετά από την κρίση του κορονοϊού υπήρχε τεράστιο ζήτημα με τις προμήθειες βασικών υλικών, όπως χαλκός και αναλώσιμα. Γι’ αυτό το λόγο τόνισε ότι κρίνεται αναγκαία αυτή η σχετικώς μικρή επέκταση.

Όσον αφορά την πρόοδο του έργου, σημείωσε σε ό,τι αφορά τα κέντρα τηλεδιοίκησης, ότι έχει ολοκληρωθεί το ένα από τα τρία, το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη. Όμως για να μπορέσει να λειτουργήσει το σύστημα θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η σηματοδότηση και μετά να μπει το σύστημα ECTS,   ώστε το τρένο να βλέπει το σήμα. Αν δεν υπάρχει σήμα δεν υπάρχει και σύστημα ECTS.

Πρέπει δηλαδή  να προηγηθεί η σηματοδότηση, μετά να μπει το ECTS και στη συνέχεια να ολοκληρώνεται το κέντρο τηλεδιοίκησης.

 Σε αυτά που απομένουν να γίνουν είναι ένα μικρό κομμάτι στη σηματοδότηση  για κάποια τμήματα όπως το Πλατύ-Λάρισα,  και το Οινόη-Τιθορέα,   που είναι υπό κατασκευή σήμερα σε ό,τι αφορά τη σηματοδότηση, ανάταξη και σηματοδότηση.

Αφού  ολοκληρωθεί το έργο της σηματοδότησης, θα ακολουθήσει το επόμενο βήμα που είναι το ECTS και στο τελευταίο που είναι η τηλεδιοίκηση.

Το χρονικό της σύμβασης για την τηλεδιοίκηση

Οι δύο εταιρείες που είχαν αναλάβει την κοινοπραξία του έργου το 2014 ήταν οι Alstom και TOMH. Η σύμβαση για τη σηματοδότηση, την τοποθέτηση ECTS και την τηλεδιοίκηση σε 52 σταθμούς στη χώρα και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης.

Η σύμβαση του 2014 προχώρησε μέχρι το 2017, και τότε σταμάτησε γιατί προέκυψαν σημαντικά λάθη στην εφαρμογή της.  Έτσι διακόπηκε η υλοποίηση της και από το 2017 μέχρι το 2019 δεν έγινε τίποτα.

Το 2017 που σταμάτησε το έργο είχε υπάρξει πρωτόκολλο για την παραλαβή της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης σε 17 από τους 52 σταθμούς. Σε αυτούς τους 17 σταθμούς αναγκάστηκαν στη συνέχεια και έγιναν πρόσθετα έργα, που ουσιαστικά ανέτρεψαν όλο το έργο στους μισούς από αυτούς τους σταθμούς, δηλαδή από αυτό το 30-32% που είχε ολοκληρωθεί το 2017 περίπου το 15%, ξανάγινε εξ αρχής, διότι τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο.

Άρα παρέμενε περίπου ένα 18% το οποίο ήταν από την περίοδο 2015-2017. Το 2017 σταμάτησε τελείως το έργο και  ξαναξεκίνησε το Νοέμβριο του 2018 με τη διαπραγμάτευση και τα εμπόδια  της συμπληρωματικής σύμβασης.

Από το 2019 και με την αλλαγή της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ, έγινε νέα προσπάθεια στην εφαρμογή εκ νέου της σύμβασης.  Στις αρχές του 2021 η ΤΟΜΗ αποχώρησε από την κοινοπραξία αναθέτοντας μέσω ιδιωτικού συμφωνητικού στην Alstom το τεχνικό της έργο επί των ηλεκτρονικών συστημάτων. Στα τέλη του 2022 υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση με την κοινοπραξία, πλέον με την Alstom, ύψους άνω των 13 εκατ. ευρώ.

Σήμερα έχει υλοποιηθεί  στο κομμάτι από το Πλατύ Ημαθίας έως τον Προμαχώνα, αλλά και σε μεγάλο μέρος της διαδρομής από την Αθήνα έως τη Λάρισα, σε ποσοστό που αγγίζει το 70%. Τα δύο τμήματα που δεν καλύπτονται ακόμη είναι το τμήμα ανάμεσα στον Ευαγγελισμό/Λάρισα και το Πλατύ, όπου και σημειώθηκε το δυστύχημα, και νοτιότερα το τμήμα μεταξύ Oινόης και Τιθορέας.

Από το 2021 με την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, έχουμε πάει από ένα 18% στο 70%, και το 2019 είχαν παραδοθεί σας είπα 17 από 52 σταθμούς και δεν είχε παραδοθεί κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης από τα 3 τα οποία έπρεπε να παραδοθούν.

Σήμερα έχει παραδοθεί 1 κέντρο τηλεδιοίκησης, απομένουν 2 και έχουν παραδοθεί 36 συνολικά από τους 52 σταθμούς. Έως το τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το σύστημα πλήρως σε όλους τους σταθμούς και όλα τα κέντρα.

Προαστιακός

Ο υπουργός διευκρίνισε ότι στον Προαστιακό λειτουργεί κανονικά η τηλεειδοποίηση. Σημείωσε ότι αντιμετωπίζετε το πρόβλημα σε 6 φωτοσήματα για τα οποία έχει ήδη υπάρξει παραγγελία για τα αναλώσιμα ανταλλακτικά και αναμένεται η παραλαβή τους, ώστε να αποκατασταθεί απολύτως. “Δεν υπάρχει όμως κανένα απολύτως πρόβλημα σε ότι αφορά την ασφάλεια του προαστιακού” τόνισε.

Διαβάστε επίσης

Συνάντηση Μητσοτάκη με τους αξιωματούχους της ευρωπαϊκής αποστολής για τους σιδηρόδρομους

Αγωγή της Hellenic Train σε βάρος του ΟΣΕ για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από τον Δεκέμβριο