Σε απώλειες δημοσίων εσόδων οδηγεί ο υψηλός Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά ενισχύοντας την αγορά του παράνομου εμπορίου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Π.Ο.Υ., το παράνομο εμπόριο αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 11% της συνολικής κατανάλωσης, κάτι το οποίο αποτελεί μία πολύ συντηρητική εκτίμηση σε σχέση με τις εκτιμήσεις του κλάδου που κάνουν λόγο για διπλάσιο τουλάχιστον ποσοστό.

Η Ελλάδα έχει τον υψηλότερο ΕΦΚ

Η Ελλάδα έχει με διαφορά τον υψηλότερο συντελεστή ΕΦΚ αλκοολούχων ποτών ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ-27 με βάση την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών, τον 5ο υψηλότερο σε ονομαστική αξία, καθώς και υπερδιπλάσιο ΕΦΚ από τον μέσο όρο γειτονικών και τουριστικά ανταγωνιστικών χωρών, όπως επισημάνθηκε από την  Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝ.Ε.Α.Π), η οποία εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου αλκοολούχων ποτών, που εισάγουν και διακινούν το 80% των διεθνών μαρκών premium αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα.

Η μείωση του ΕΦΚ θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη και για την οικονομία και για τους καταναλωτές αλλά και για τις επιχειρήσεις, τόνισε η κ. Σοφίκα Παπανικολάου, Γενική Διευθύντρια της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝ.Ε.Α.Π.) κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους, που πραγματοποιήθηκε χθες.

Πάνω από 70 εκατ. ευρώ οι απώλειες

Σημειώνεται ότι σε πρόσφατη μελέτη (ΙΟΒΕ, 2024) εκτιμήθηκε ότι οι συνολικές απώλειες φορολογικών εσόδων από το παράνομο εμπόριο αλκοολούχων ποτών ανέρχονται περίπου σε 70 εκ. ευρώ (μη καταβολή ΕΦΚ και ΦΠΑ), χωρίς να περιλαμβάνονται οι απώλειες από το προϊόν των διήμερων αποσταγματοποιών. Μάλιστα, οι απώλειες φορολογικών εσόδων ενδέχεται να είναι σημαντικά υψηλότερες, καθώς ο κύριος όγκος των παρανόμως διακινούμενων ποτών διοχετεύεται στην επιτόπια αγορά, όπου το έσοδο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερο. Αναφορικά με το προϊόν απόσταξης των διήμερων αποσταγματοποιών (χύμα τσίπουρο), οι απώλειες από ΕΦΚ εκτιμώνται σε έως και 90 εκατ. ευρώ, καθώς το συγκεκριμένο προϊόν, αξιοποιώντας το χαμηλό καθεστώς φορολόγησης, διοχετεύεται στην αγορά σε πολλαπλάσιες ποσότητες (είτε χωρίς να δηλώνονται, είτε από παράνομα αποστακτήρια) για εμπορική χρήση.

Συνεπώς, ο περιορισμός του παράνομου εμπορίου αλκοολούχων ποτών, με αναπροσαρμογή του φορολογικού πλαισίου και συντονισμένους ελέγχους στην αγορά, εκτιμάται ότι θα αποφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη στα φορολογικά έσοδα, στη δημόσια υγεία, στη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων και στην απασχόληση, ενδυναμώνοντας το πλαίσιο λειτουργίας των υγιών επιχειρήσεων του κλάδου.

Τέλος, οι στρεβλώσεις της πολιτικής ΕΦΚ – ο βασικός συντελεστής ΕΦΚ είναι 7πλάσιος του συντελεστή που επιβάλλεται στο δηλωμένο απόσταγμα διήμερων παραγωγών και 2πλάσιος σε σχέση με τον συντελεστή ΕΦΚ ούζου, τσίπουρου και μπύρας – ενθαρρύνουν την υποκατάσταση των αλκοολούχων ποτών (αποστάγματα) με ποτά άλλων κατηγοριών που, αν και επίσης περιέχουν αιθυλική αλκοόλη, έχουν σημαντικά χαμηλότερη ή μηδενική συνεισφορά στα φορολογικά έσοδα υπονομεύοντας τη σταθερότητα και την προβλεψιμότητα των κρατικών εσόδων.

Αύξηση των δημοσίων εσόδων, χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή

Η πρόταση της ΕΝΕΑΠ είναι η μείωση του ΕΦΚ να γίνει κλιμακωτά σε τρία χρόνια. Κάθε χρόνο 10% και συνολικά 30% με το δημοσιονομικό κόστος να είναι τον πρώτο χρόνο μικρό ενώ μεσοπρόθεσμα θα έχει θετικό αποτύπωμα για τα δημόσια έσοδα μέσω της αύξησης της κατανάλωσης. Ειδικότερα, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων νόμιμων προϊόντων κατά περίπου 10% μέχρι το 2026, ενίσχυση  του ΑΕΠ κατά περίπου 325 εκ. την περίοδο 2024-2026, αύξηση της απασχόλησης σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού αλκοολούχων ποτών κατά 11,3 χιλ. θέσεις πλήρους απασχόλησης και επέκταση  της εγχώριας παραγωγής κατά 10% σε βάθος τριετίας.

Το προεδρείο της ΕΝΕΑΠ έχει ζητήσει συνάντηση με τα συναρμόδια υπουργεία προκειμένου να θέσει το θέμα της κλιμακωτής μείωσης του ΕΦΚ.

Το σύστημα Lotify

Από τις αρχές Φεβρουαρίου έχει τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα Lotify, ένας μηχανισμός στον οποίο καταχωρίζονται όλα τα αλκοολούχα ποτά που εισάγονται και παράγονται. «Το σύστημα χρειάζεται κάποιες τεχνικές διορθώσεις και φαίνεται να λειτουργεί καλά για τις εταιρείες που εισάγουν και παράγουν αλκοολούχα ποτά, αλλά είναι πολύ νωρίς για να έχουμε αποτελέσματα» επεσήμανε η κ. Έφη Μπούρα, Corporate Relations Manager, Diageo Southern Europe. Δεν αποτελεί σύστημα ιχνηλασιμότητας και δεν περιλαμβάνεται στο τελικό σημείο πώλησης κάτι που σχεδιάζεται να γίνει από τον Ιούνιο. Ωστόσο, όπως είπε, είναι ένα περίπλοκο σύστημα για τα σημεία πώλησης και με επιπλέον κόστος.

Διαβάστε επίσης

Ολυμπιακή Ζυθοποιία: Γιατί πήρε πίσω τις ανατιμήσεις στην μπίρα

Κρι Κρι: Γιατί ποντάρει στο Χρηματιστήριο

Εισάγουμε αγελάδες από το εξωτερικό για να παράγουμε γραβιέρα Νάξου