Επιτακτική χαρακτηρίζουν οι επιχειρηματίες της οργανωμένης εστίασης, την ανάγκη να μετατεθεί για ένα έτος η εφαρμογή της ειδικής εισφοράς για τα πλαστικά μίας χρήσης που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2022.

Όπως ήδη έχει γράψει το mononews, πρόκειται για ένα αίτημα που έχουν ήδη θέσει στα αρμόδια υπουργεία από τους προηγούμενους μήνες, επισημαίνοντας πως υπό τις παρούσες συνθήκες και εν μέσω του κύματος ανατιμήσεων, θα προκύψει μία επιπλέον επιβάρυνση για τους καταναλωτές.

Στην πρόσφατη συνέντευξή του στο mononews ερωτηθείς σχετικά ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης είχε είχε επισημάνει πως το ζήτημα απασχόλησε πολύ την κυβέρνηση ωστόσο ελήφθη η απόφαση να μην υπάρξει αναβολή «κυρίως διότι, ίσως θα στέλναμε ένα λάθος μήνυμα ως προς την αποφασιστικότητα μας να προχωρήσουμε σε ανακυκλώσιμα υλικά και σε απεξάρτηση από το πλαστικό».

«Κομβικής σημασία το timing για να επιτύχει το μέτρο τον πραγματικό στόχο του»

Στη ανακοίνωσή της η Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης σημειώνει πως «οι πολιτικές για το περιβάλλον και ειδικά για τον περιορισμό της χρήσης των πλαστικών δεν είναι κάτι νέο για τον κλάδο της εστίασης. Ιδιαίτερα οι οργανωμένες αλυσίδες εστίασης υλοποιούν τέτοιες πολιτικές εδώ και χρόνια, πολύ πριν καταστούν υποχρέωση από τον νόμο».

«Υπό αυτή την έννοια, οι πρόσφατες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για τα συγκεκριμένα θέματα, στο πλαίσιο ενσωμάτωσης σχετικών Κοινοτικών Οδηγιών, κρούουν ανοιχτές θύρες στον κλάδο».

Ωστόσο, σημειώνει ότι, όπως σε όλες τις περιπτώσεις εφαρμογής πολιτικών δια της επιβολής συγκεκριμένων μέτρων, έτσι και στην περίπτωση της επιβολής εισφοράς προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα το timing είναι κομβικής σημασίας για να επιτύχει το μέτρο τον πραγματικό στόχο του.

Γιατί ζητούν αναβολή της εφαρμογής του μέτρου

Όπως εξηγεί, «την ώρα που το σφοδρό κύμα ανατιμήσεων συμπαρασύρει τις τιμές σχεδόν σε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, μειώνοντας την ήδη τραυματισμένη από την κρίση της πανδημίας αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, από την 1η Ιανουαρίου 2022 θα δούμε επιπλέον επιβάρυνση σε μία σειρά προϊόντων που διατίθενται σε πλαστικές συσκευασίες, με πρώτο τον καφέ, που θα πωλείται ακριβότερος κατά 10 λεπτά για delivery και take away, καθώς θα χρεώνονται τόσο το ποτήρι όσο και το καπάκι, ως δύο διακριτά προϊόντα».

Παράλληλα σημειώνει πως με το κόστος των πρώτων υλών, των υλικών συσκευασίας και των μεταφορικών να έχει αυξηθεί δραματικά και το κόστος της ενέργειας να καλπάζει κυριολεκτικά, οι επιχειρήσεις καλούνται να διαθέτουν, επίσης από την 1η Ιανουαρίου 2022, εναλλακτικές συσκευασίες πολλαπλών χρήσεων προς πώληση στους καταναλωτές, ώστε να αντικαθιστούν τις αντίστοιχες πλαστικές συσκευασίες. Κάτι που ειδικά οι οργανωμένες αλυσίδες εστίασης ενθάρρυναν εδώ και καιρό, αλλά που το τελευταίο διάστημα, λόγω ελλείψεων υλικών και προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν υπάρχουν σε επάρκεια και σίγουρα όχι στις ποσότητες που προβλέπει ο νόμος για τα χιλιάδες σημεία πώλησης του κλάδου σε όλη την Ελλάδα.

Τέλος επισημαίνει πως για τις περιπτώσεις delivery προϊόντων που υπόκεινται στην εισφορά (π.χ. καφέ) από τρίτους παρόχους τέτοιων υπηρεσιών (π.χ. e-food, wolt, box κλπ) δεν υπάρχει πρόβλεψη εξαίρεσης του ποσού/ποσοστού της εισφοράς από την προμήθεια που χρεώνει ο πάροχος, με αποτέλεσμα να είναι αναπόφευκτη η παρακράτηση του αντίστοιχου ποσοστού στο πλαίσιο της προμήθειας.

«Πρακτικά, δηλαδή, ένα ανταποδοτικό τέλος για το περιβάλλον τείνει να καταστεί πηγή πρόσθετου εσόδου για κάποιους, ακυρώνοντας στην πράξη τους σκοπούς του μέτρου» τονίζει.

Ποια μέτρα στήριξης ζητούν

Παράλληλα οι επιχειρηματίες των μεγάλων αλυσίδων θέτουν και το μείζον, για αυτές, ζήτημα της στήριξης του κλάδου μετά τα νέα περιοριστικά μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ.

Μεταξύ άλλων, σημειώνουν πως  «η εστίαση πλήττεται για μία ακόμα φορά άμεσα και μάλιστα σε μία περίοδο που παραδοσιακά σημειώνεται ένα σημαντικό ποσοστό του τζίρου των επιχειρήσεων μας κάθε χρόνο. Το γεγονός δε ότι οι νέες ανακοινώσεις έγιναν αιφνιδιαστικά και ότι, για μία ακόμα φορά, η σχετική Υπουργική Απόφαση έκρυβε δυσάρεστες εκπλήξεις τις οποίες οι επιχειρήσεις ανακάλυψαν αφότου τα μέτρα είχαν ήδη τεθεί σε εφαρμογή (όπως η εκ νέου υποχρέωση συγκεκριμένων αποστάσεων, που οδηγεί ξανά σε μείωση της δυναμικότητας των επιχειρήσεων), προκαλεί αβεβαιότητα και απογοήτευση στους επαγγελματίες.

Με αυτούς τους νέους περιορισμούς και χωρίς μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων, η εστίαση αναγκάζεται για μία ακόμα φορά να δώσει μάχη επιβίωσης».

Η ΕΠΟΕΣ προτείνει μία δέσμη παρεμβάσεων στήριξης της εστίασης πέραν την μετάθεσης έναρξης εφαρμογής της ειδικής εισφοράς για τα πλαστικά:

  • Μείωση των ενοικίων κατά 50% για διάστημα τριών (3) μηνών, από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως και την 31η Μαρτίου 2022, είτε με σχετική νομοθετική ρύθμιση είτε με την μορφή αποζημίωσης ειδικού σκοπού προς τις δικαιούχες επιχειρήσεις.
  • Άμεση μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, κατ’ εφαρμογή της δέσμευσης του Πρωθυπουργού για μείωση εντός της τετραετίας, αρχικά στο 6% για διάστημα ενός έτους, έως την 31η Δεκεμβρίου 2022 (όπως έχουν προ πολλού κάνει οι περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις), και εν συνεχεία στο 11%, όπως προέβλεπε η δέσμευση του Πρωθυπουργού.
  • Κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του Καφέ.
    Άμεση εφαρμογή των εξαγγελιών (που έως τώρα παραμένουν… εξαγγελίες) για στήριξη των επιχειρήσεων ώστε να αντιμετωπίσουν τη δραματική αύξηση του ενεργειακού κόστους.

Διαβάστε επίσης:

Εστίαση: Αυξήσεις σε take away καφέ και φαγητό φέρνει η νέα εισφορά πλαστικών