Σκληρή στάση απέναντι σε όσους προσπάθησαν να διασπείρουν ανυπόστατες φήμες σχετικά με τον Όμιλο Intrakat, τήρησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εισηγμένης, Αλέξανδρος Εξάρχου, μιλώντας χθες από τη συμπρωτεύουσα για την πορεία του Μετρό Θεσσαλονίκης που κατασκευάζει η ΑΚΤΩΡ, καθώς έκανε λόγο για «υπονομευτές από την Αθήνα».

Πηγές του ομίλου μιλούν στο mononews για όσα έχουν κυκλοφορήσει περί διαταγής πληρωμής σε βάρος της εταιρείας, σχολιάζοντας χαρακτηριστικά ότι η Intrakat έχει διαθέσει περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ το τελευταίο δίμηνο για να ξεπαγώσουν μεγάλα έργα και ότι δε θα είχαν πρόβλημα για 140 χιλιάδες ευρώ.

1

Προσθέτουν, ωστόσο, ότι πρόκειται για ένα υπόλοιπο που έχει αφήσει η προηγούμενη διοίκηση, ενώ η συγκεκριμένη κοστολόγηση χαρακτηρίζεται ως «αδιαφανής» και για αυτό το λόγο έχει επιλεγεί η νομική οδός επίλυσης του ζητήματος.

Σχετικά με την αναφορά για τους «υπονομευτές από την Αθήνα» οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι ο κ. Εξάρχου έδειξε συγκεκριμένους κύκλους από την πρωτεύουσα που θέλουν να υπονομεύσουν την ανοδική πορεία της Intrakat.

Επισημαίνουν, δε, ότι στην Intrakat έχουν συντελεστεί σημαντικές αλλαγές από όταν ανέλαβε η νέα διοίκηση τον Ιούλιο του 2022, καθώς η εισηγμένη έχει καταφέρει να εκτοξεύσει την κεφαλαιοποίηση της στα 812 εκατ. Ευρώ, έχει το συνδυαστικά με την ΑΚΤΩΡ το δεύτερο μεγαλύτερο ανεκτέλεστο έργων και έχει αυξήσει το προσωπικό της από τα 700 στα 3000 άτομα.

Οι αιχμές για τη δημοπράτηση του Μετρό Θεσσαλονίκης

Ο Αλέξανδρος Εξάρχου έκανε μία μία αναδρομή στη δημοπράτηση του Μετρό Θεσσαλονίκης και την ανάληψη του έργου από την ΑΕΓΕΚ αφήνοντας αιχμές για την «αρχική ανάθεση του έργου πριν από 18 χρόνια, το οποίο έχει ταλαιπωρήσει για χρόνια τους Θεσσαλονικείς, όλες τις κυβερνήσεις και όλους τους αναδόχους, σε εργολήπτη, για τον οποίον οι πάντες τότε γνώριζαν ότι δεν μπορούσε να το υλοποιήσει».

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΕΓΕΚ είχε αναλάβει το έργο το 2006 ως επικεφαλής της κοινοπραξίας ΑΕΓΕΚ – Impregilo – Ansaldo – Seli – Ansaldobreda. Ωστόσο, δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το Μετρό Θεσσαλονίκης έως τις αρχές του 2014 με αποτέλεσμα να περάσει στην ΑΚΤΩΡ.

 «Είναι δυνατόν να ανατίθενται δύσκολα έργα σε εργολάβους που δεν έχουν την τεχνική επάρκεια ή την οικονομική ικανότητα να τα καταφέρουν;» διερωτήθηκε, ενώ ανέφερε πως «Η μόνη πρόνοια του τότε αναδόχου ήταν να εισπράξει την προκαταβολή για να καλύψει άλλες – και ξένες προς το έργο – οικονομικές υποχρεώσεις. Το αποτέλεσμα ήταν να μην ξεκινήσει το έργο, η πόλη να ταλαιπωρείται και, όταν εκείνος έφτασε στην οικονομική κατάρρευση, οι τράπεζες να μην τον αφήνουν να πτωχεύσει». 

Παράδειγμα αποτυχίας της δημοπράτησης έργων το Μετρό Θεσσαλονίκης

Από τα πυρά του Αλέξανδρου Εξάρχουν δεν ξέφυγε και ο τρόπος δημοπράτησης των μεγάλων έργων από προηγούμενες διοικήσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και του τρόπου με τον οποίο οι μικρές και μεσαίες κατασκευαστικές διεκδικούν τα δημόσια έργα.

Πιο συγκεκριμένα έφερε το Μετρό Θεσσαλονίκης ως το «παράδειγμα αποτυχίας του συστήματος δημοπράτησης των δημοσίων έργων» ζητώντας την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου ανάθεσης έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ορθή εκτέλεση των έργων στο σωστό κόστος.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της κατασκευαστικής τα ΣΔΙΤ και οι παραχωρήσεις αποτελούν το επιτυχημένο παράδειγμα δημοπράτησης καθώς τα έργα «αναλαμβάνονται από εταιρίες που έχουν αποδείξει την οικονομική τους επάρκεια στις τράπεζες, έχουν διασφαλίσει ικανούς πόρους και δεν έχουν κανένα όφελος ή συμφέρον από τις καθυστερήσεις».

Μάλιστα, ο Διευθύνων Σύμβουλος των Intrakat και ΑΚΤΩΡ επεσήμανε ότι «Μόνη πρόνοια του τότε αναδόχου ήταν να εισπράξει την προκαταβολή για να καλύψει άλλες – και ξένες προς το έργο – οικονομικές υποχρεώσεις. Το αποτέλεσμα ήταν να μην ξεκινήσει το έργο, η πόλη να ταλαιπωρείται και, όταν εκείνος έφτασε στην οικονομική κατάρρευση, οι τράπεζες να μην τον αφήνουν να πτωχεύσει».

Επίσης, επεσήμανε ότι «Ο εργολήπτης αναλαμβάνει ένα έργο σωστά κοστολογημένο, σε αντίθεση με πολλά δημόσια έργα τα οποία στο παρελθόν ανατίθεντο με εκπτώσεις της τάξης του 40%-50% και ήταν δεδομένο ότι θα ήταν αδύνατο να εκτελεστούν».

Το Μετρό θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024

Για το μεγαλύτερο έργο που κατασκευάζεται στη συμπρωτεύουσα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ δήλωσε κατηγορηματικά ότι αυτό θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024.

Σχετικά με τις όποιες καθυστερήσεις πρόσθεσε ότι η αιτία ήταν η έλλειψη χρηματοδότησης, η οποία ξεπεράστηκε αμέσως μετά την ανάληψη του ελέγχου και της διοίκησης της Άκτωρ από τον Όμιλο Intrakat, με την άμεση χρηματοδοτική ένεση 40 εκατ. Ευρώ.

Ειδάλλως, όπως τόνισε ο ισχυρός άνδρας της κατασκευαστικής «[Το Μετρό] δεν θα τελείωνε ούτε τον Νοέμβριο του 2026», ενώ πρόσθεσε «η νέα διοίκηση της Άκτωρ προχωρά το Μετρό Θεσσαλονίκης», κάνοντας λόγο για εργολάβους «του παρελθόντος, που ήθελαν, αλλά δεν μπόρεσαν να κάνουν αυτό που έκανε η Intrakat μέσα σε 1,5 χρόνο».

Κλείνοντας, αναφέρθηκε στην πορεία του έργου και ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις του έργου οφείλονταν στην έλλειψη χρηματοδότησης, η οποία ξεπερέχουν πλέον ξεπεραστεί και οι τελευταίες αρχαιολογικές εκκρεμότητες, οι εργασίες της Άκτωρ, συμπεριλαμβανομένου και του σταθμού «Βενιζέλου», θα έχουν ολοκληρωθεί έως και το τέλος Απριλίου 2024 και θα απομείνουν μόνο οι δοκιμές των συρμών και των συστημάτων.

Επίσης, μίλησε και για την επέκταση της Καλαμαριάς, για την οποία η εταιρεία θα κάνει ό,τι χρειάζεται, ώστε να παραδοθεί 8 μήνες μετά την παράδοση της κύριας γραμμής.

Διαβάστε επίσης:

Αλέξανδρος Εξάρχου: Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα τελειώσει τον Νοέμβριο – Αιχμές για «υπονομευτές από την Αθήνα»

Αλέξανδρος Εξάρχου στο mononews: Διπλασιάσαμε την παραγωγή στα εργοτάξια του Πάτρα-Πύργος σε ενάμιση μήνα

Η Άκτωρ επιταχύνει την κατασκευή του τμήματος Καραίικα – Γαστούνη του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος