ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Σημείωσε ότι έχουν ήδη εξασφαλιστεί 150 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ της τρέχουσας Προγραμματικής Περιόδου 2021 – 2027 που θα κατευθυνθούν για τον μετασχηματισμό των μικρών και απομακρυσμένων νησιών.
Όπως είπε η Τήλος, ο Άγιος Ευστράτιος, η Αστυπάλαια και η Χάλκη- είναι τα πρώτα παραδείγματα, όπως είπε και ακολουθεί ο Πόρος.
Στον Άη Στράτη, με πόρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει σχεδιαστεί και η τηλεθέρμανση, για να υπάρχει πράσινη ενέργεια στο νησί και αρκετές άλλες παρεμβάσεις. Στην Αστυπάλαια υλοποιήιηκε ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα ανάπτυξης ηλεκτροκίνησης και στη Χάλκη έγινε μια ενεργειακή κοινότητα, χάρη στην οποία οι κάτοικοι του νησιού μπορούν σήμερα να βλέπουν μειωμένους λογαριασμούς ρεύματος
Στον Πόρο με συνεργασία μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της εταιρείας MASDAR, που είναι κρατικών συμφερόντων των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων θα γίνουν έργα αξίας περίπου 15 εκατομμυρίων ευρώ πάνω στο νησί του ενώ θα δρομολογηθεί ένα ηλεκτρικό ferry στη γραμμή Γαλατάς-Πόρος αλλά και ηλεκτρικά μικρά πλοιάρια μεταφοράς επιβατών.
Επενδύσεις 3,8 δισ. ευρώ θα κινητοποιηθούν για παρεμβάσεις για την ενεργειακή μετάβαση των νησιών
Η Υφυπουργός μίλησε για το Ταμείο Απανθρακοποίησης και εξήγησε ότι τα 25 εκατομμύρια δικαιώματα εκπομπών CO2 που δημοπρατεί η χώρα μεταφράζονται σε 1,6 δισεκατομμύρια από τα οποία μπορούν να κινητοποιηθούν επενδύσεις 3,8 δισεκατομμύρια.
Η διαχείριση του Ταμείου θα γίνει από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το ρόλο του αξιολογητή θα έχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, σημείωσε.
Οι κυριότερες παρεμβάσεις, όπως είπε που θα χρηματοδοτηθούν, είναι έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, υβριδικά έργα μικρά – φωτοβολταϊκά και μπαταρίες, έργα για την ηλεκτρική διασύνδεσης των Δωδεκανήσων και επιμέρους διασύνδεσης των Κυκλάδων και των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου. Επίσης θα χρηματοδοτηθούν συστήματα Cold Ironing στα νησιωτικά λιμάνια για την τροφοδοσία ηλεκτρικών πλοίων με ηλεκτρισμό, υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και η κατασκευή φραγμάτων και ταμιευτήρων στα νησιά, έτσι ώστε να υπάρχει μια καλύτερη διαχείριση των υδάτινων αποθεμάτων.
Μιλώντας για τα GRECO ISLANDS, η κυρία Σδούκου τόνισε ότι στόχος είναι να αποτελέσουν ένα μοχλό οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας για να μπορέσει να αναδειχθεί περισσότερο και η επιχειρηματικότητα στα ελληνικά νησιά.
Στα 760 εκατομμύρια ευρώ το κόστος των ΥΚΩ το 2024
Όπως είπε η κυρία Σδούκου στα νησιά υπάρχουν 32 «Διακριτά Ηλεκτρικά Συστήματα» και επιπρόσθετα αυτό της Κρήτης, το οποίο θεωρείται σήμερα μερικώς διασυνδεδεμένο με το Ηπειρωτικό σύστημα. Τα συστήματα αυτά τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ενέργεια από μονάδες υγρών καυσίμων, που καίνε μαζούτ και ντίζελ και σήμερα συνολικά είναι εγκατεστημένες πάνω από 370 μονάδες διαφόρων τύπων και μεγεθών. Η αιχμή της ζήτησης πολλές φορές μπορεί να φτάσει στο 1,4 Γιγαβάτ, με τη μισή ζήτηση να προέρχεται από την Κρήτη.
Η ενέργεια στα νησιά κοστίζει μπορεί, και τρεις φορές παραπάνω από την ενέργεια στο Ηπειρωτικό σύστημα. Αναφέρθηκε στη Ρόδο το μέσο κόστος παραγωγής εκεί μπορεί να φτάσει τα 340 ευρώ τη μεγαβατώρα, όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα, κυμαίνεται μεταξύ 80 και 100 ευρώ τη μεγαβατώρα και στην περίπτωση των μικρών νησιών που έχουν ένα μέσο κόστος 1.000 ευρώ, 1.200 ή 1.500 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Αυτό το επιπλέον κόστος για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας στα μη διασυνδεδεμένα νησιά το έχουμε υπολογίσει για το 2024, περίπου 760 εκατομμύρια ευρώ, μόνο τα 350 εκατομμύρια είναι αυτά που χρειαζόμαστε για να καλύψουμε ενεργειακά την Κρήτη, σήμερα. Χρήματα τα οποία θα εξοικονομηθούν μόλις ολοκληρώσουμε και τη μεγάλη διασύνδεση στο νησί της Κρήτης, που αναμένεται τον επόμενο χρόνο.
Πόροι από το Εξοικονομών και το Κινούμαι ηλεκτρικά στα νησιά
Σχετικά με τη συμμετοχή των νησιών στα προγράμματα Εξοικονομώ και Κινούμαι Ηλεκτρικά σημείωσε, ότι στο Εξοικονομώ έχουν ενταχθεί περίπου 15.900 νησιωτικές και έχουν απορροφηθεί περίπου 200 εκατομμύρια πόροι.
Αντικαταστάθηκαν 123.000 περίπου παλιές συσκευές, οι οποίες ανακυκλώθηκαν και συνολικά δόθηκαν για αυτό το σκοπό περίπου 140 εκατομμύρια. . Αυτές οι 123.800 συσκευές που ανακυκλώθηκαν, εξοικονομούν μία ενέργεια που θα κατανάλωναν περίπου 25.000 άνθρωποι σε ένα χρόνο, τόνισε.
Στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά», δόθηκαν πρόσθετα τα 4.000 ευρώ για κάθε νησιώτη, ώστε να μπορεί να αγοράσει ένα όχημα ηλεκτρικό, για τις ανάγκες της επιχείρησης. Το αποτέλεσμα από τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι ότι το 26,8% του συνολικού δεσμευμένου προϋπολογισμού πήγε στα νησιά. Σήμερα στα νησιά έχουν εγκατασταθεί τα τελευταία χρόνια πάνω από 930 περίπου φορτιστές. Αυτό ισοδυναμεί με το 17% των συνολικών σημείων πανελλαδικά. Μέσα στην επόμενη διετία, με βάση το σχεδιασμό θα εγκατασταθούν άλλα 4.000 σημεία στα νησιά, μέσα από τα σχέδια φόρτισης που έχουν χωροθετηθεί.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σάντρα Μαρινοπούλου, Πάνος Λασκαρίδης, GAP: Μόδα και Τέχνη
- Παπαστεργίου: H κυβερνοασφάλεια δεν έχει γίνει ακόμη κατανοητή ως αναγκαιότητα
- Καταφθάνουν στη Θεσσαλονίκη τα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΘ
- Hilton: Επεκτείνει το χαρτοφυλάκιο των resorts της με νέα ξενοδοχεία σε κορυφαίους προορισμούς της Μεσογείου