Παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό έχει ολοκληρωθεί από τον Αύγουστο το 2021 με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis, τρέχουν ακόμα διαγωνισμοί για μικρά ή ακόμα και μεγάλα έργα συντήρησης του οδικού άξονα και λειτουργίας των διοδίων, τα οποία διεκδικεί και αναλαμβάνει ο Όμιλος Ελλάκτωρ.

Ένα τέτοιο έργο είναι και το τμήμα  Μελίβοια- Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα μήκους 8 χλμ και αρχικού εκτιμώμενου κόστους 13,26 εκατ. Ευρώ που ανέλαβε ο κατασκευαστικός βραχίονας του Ομίλου Ελλάκτωρ, ΑΚΤΩΡ. Πιο συγκεκριμένα, το εν λόγω έργο προκηρύχθηκε τον περασμένο Μάιο, δημοπρατήθηκε έναν μήνα αργότερα και η σχετική σύμβαση υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα με την ΑΚΤΩΡ να επικρατεί έναντι πέντε ανταγωνιστών με έκπτωση 12,1% και τελική τιμή τα 11,6 εκατ. ευρώ.

1

Αξίζει να σημειωθεί ότι μαζί με το συγκεκριμένο έργο η ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει συμβάσεις συνολικής αξίας περίπου 140 εκατ. Ευρώ από τα μέσα του 2022. Με αυτό τον τρόπο έχει παρουσία στην Εγνατία Οδό την οποία διεκδίκησε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ αλλά δεν μπόρεσε να υποβάλλει προσφορά λόγω της αποχώρησης του εταίρου της που ήταν η Roadis, η οποία είναι θυγατρική του καναδικού PSP Investments, αλλά και του πολέμου που μαινόταν από τις αρχές του 2021 μεταξύ των μετόχων της Ελλάκτωρ για τη διοίκηση της εισηγμένης.

Τα σημαντικότερα έργα που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ είναι η λειτουργία των διοδίων (σ.σ είχε επικρατήσει σε κοινοπραξία μαζί τη θυγατρική του Ομίλου ΑΒΑΞ, ΕΤΕΘ) της Εγνατίας Οδού αξίας 59,7 εκατ. Ευρώ, η σήραγγα Κλεισούρας αρχικού προϋπολογισμού 74 εκατ. Ευρώ και η παράκαμψη Προβατώνα αξίας 8,4 εκατ. Ευρώ.

Τι αφορά το νέο έργο που αναλαμβάνει η ΑΚΤΩΡ

Το νέο έργο που ανέλαβε η θυγατρική της Ελλάκτωρ είναι ένας οδικός άξονας που συνδέει τα ελληνικά σύνορα και πιο συγκεκριμένα την Ξάνθη (Δημαριό) με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα (Σμόλιαν και Ρούζοντεμ).

Πρόκειται για ένα τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου που θα συνδέει τις πόλεις Σμόλιαν και το Ρούντοζεμ της Βουλγαρίας με τον οδικό άξονα προς Ξάνθη, μέσω της υφιστάμενης οδού, και κατ’ επέκταση με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας οδού μέσω των Α.Κ. Βανιάνου και Α.Κ. Βαφέικων.

Η ολοκλήρωση και παράδοση του έργου, πλην απροόπτου, αναμένεται στις αρχές του καλοκαιριού του 2024, καθώς η κατασκευαστική του διάρκεια έχει οριστεί στους επτά μήνες από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης.

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Η σημαντικότερη σύμβαση, ωστόσο,  είναι αυτή που αφορά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis (σ.σ ηγέτης του σχήματος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 75%), καθώς έχει επιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ ως ο προτιμητέος επενδυτής. Το σχήμα καλείται να αναλάβει, δηλαδή, τη συντήρηση και τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της για τα επόμενα 35 έτη, με τα δύο εξ΄αυτών να αφορούν έργα συντήρησης του οδικού άξονα που θα ξεπεράσουν το μισό δισ. Ευρώ. Τέτοια έργα είναι η ανακαίνιση των σηράγγων, η εκ νέου ασφαλτόστρωση και η επισκευή των γεφυρών. Επιπλέον, προβλέπεται η και η κατασκευή 4 ΣΕΑ σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού που ανέρχεται στα 900 χλμ.

Ωστόσο, για να ξεκινήσει η παραχώρηση υπάρχουν δύο σημαντικές εκκρεμότητες για να καταλήξουμε στην υπογραφή της σύμβασης, η οποία αναμένεται εντός του Α΄Εξαμήνου του 2024. Η πρώτη είναι η υπογραφή της κοινής υπουργικής απόφασης για την αύξηση της τιμής των διοδίων από τα 0,03 ευρώ στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο η οποία αποτελεί το πρώτο μέρος της αύξησης με τελική τιμή τα 0,05/χιλιόμετρο. Προαπαιτούμενο, επίσης, είναι να πιστοποιηθούν οι δεκάδες σήραγγες της δυτική πλευράς της Εγνατίας Οδού.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το ζήτημα της υπογραφής που έχει καθυστερήσει για τουλάχιστον δύο έτη συζητήθηκε κατά τη διάρκεια της πρόσφατης ενημέρωσης δημοσιογράφων με τον υφυπουργό υποδομών, Νίκο Ταχιάο να ξεκαθαρίζει την κατάσταση. Πιο συγκεκριμένα, ο υφυπουργός ανέφερε ότι η σχετική ΚΥΑ για την πρώτη αύξηση των διοδίων στην Εγνατία Οδό θα υπογραφεί μόλις δοθεί το πράσινο φως για τη σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ σχετικά με το θέμα της πιστοποίησης των σηράγγων δήλωσε ότι αυτό προχωράει καθώς έγινε αντικατάσταση των μελών της Εθνικής Αρχής Σηράγγων, τα οποία είχαν συνταξιοδοτηθεί.

Διαβάστε επίσης

Συριανός (ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ): Ανάγκη αναθεώρησης των τιμολογίων στις κατασκευές

Ποιοι χτίζουν το Ελληνικό

Έρχονται αυξήσεις στα διόδια από τις αρχές 2024 – Τι θα ισχύσει στους οδικούς άξονες