ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την αντίδραση των εταιρειών διαχείρισης ακινήτων που διατίθενται προς βραχυχρόνια μίσθωση προκάλεσε η απόφαση του δήμου Αθηναίων να επιβάλει τέλος παρεπιδημούντων στις επιχειρήσεις του κλάδου από φέτος.
Όπως λέει στο mononews ο Νάσος Γαβαλάς, πρόεδρος του Stama Greece – του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων που εκπροσωπεί 47 μέλη με 3.319 καταλύματα σε 40 περιοχές – και CEO της εταιρείας διαχείρισης ακινήτων MINT, ο δήμος απέστειλε ήδη πρόκληση σε έξι μέλη του Συνδέσμου να προσκομίσουν τα φορολογικά τους στοιχεία, προκειμένου να δρομολογηθεί η επιβολή του τέλους παρεπιδημούντων. Παρεμπιπτόντως, στο τέλος ύψους 0,5% επί των ακαθάριστων εσόδων υπόκεινται όλες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κάθε λειτουργικής μορφής και κατηγορίας, όπως τα ξενοδοχεία, τα motels, τα bungalows, οι ξενώνες και τα επιπλωμένα διαμερίσματα, αλλά δεν καταλογίζεται σε ιδιώτες, ούτε σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση, βάσει νομοθεσίας.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Γαβαλά, ο δήμος ζητά την καταβολή του τέλους αναδρομικά από τη χρήση του 2017 έως αυτή του 2021, αιτούμενος και την καταβολή προσαυξήσεων, ενώ σε μία περίπτωση έχει επιβληθεί και πρόστιμο για τη μη καταβολή. Όπως αναφέρει ανακοίνωση που εξέδωσε χθες ο Σύνδεσμος, το τέλος καταλογίζεται μόνο όταν σε καταλύματα που διαθέτουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (ΕΣΛ) ή σήμα ΕΟΤ και προσφέρει υπηρεσίες. «Τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης δεν είναι τουριστικά καταλύματα. Πρόκειται για αστικές μισθώσεις που δεν έχουν ΦΠΑ και φορολογούνται ως έσοδα από ακίνητη περιουσία βάσει του Ν. 4172/2013. Ως εκ τούτου, το τέλος παρεπιδημούντων 0,5% στα ακαθάριστα έσοδα ιδιωτών και εταιρειών διαχείρισης ακινήτων δεν μπορεί να καταλογιστεί βάσει νόμου», προσθέτει ο Stama.
Πρόθεση του Συνδέσμου είναι να προσφύγει δικαστικά κατά της κίνησης του δήμου Αθηναίων, στον οποίο αναφέρεται με σκληρή γλώσσα, υποστηρίζοντας πως «με εμμονή υποστηρίζει ότι οι ΚΑΔ είναι ο νόμος και όχι οι ισχύοντες φορολογικοί νόμοι», δημιουργώντας «μανδύα δήθεν νομιμότητας». Ωστόσο, αν «αυθαίρετα» επιβληθεί το τέλος παρεπιδημούντων, θα έχει καταλογιστεί από τις φορολογικές αρχές, με αποτέλεσμα οι προσφεύγοντες να διεκδικήσουν το ποσό που θα έχει ήδη καταβληθεί.
Μόνο σε εταιρείες, όχι σε ιδιώτες
Μία ακόμη ανησυχία των ιδιοκτητών ακινήτων που δραστηριοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση είναι ότι την τακτική του δήμου Αθηναίων θα ακολουθήσουν κι άλλοι ελληνικοί δήμοι. Η διοίκηση του Συνδέσμου έχει ήδη πραγματοποιήσει δύο συναντήσεις με εκπροσώπους του δήμου, κατά τις οποίες έγινε σαφές ότι το τέλος θα καταλογίζεται μόνο στις εταιρείες διαχείρισης των ακινήτων, δεδομένης της δυσκολίας εντοπισμού των ιδιωτών που διαθέτουν τα ακίνητά τους σε πλατφόρμες τύπου Airbnb.
O κ. Γαβαλάς σχολιάζει επίσης τις θέσεις του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων, όπως εκφράστηκαν μέσω της τελευταίας επιστολής προς τους υπουργούς Επικρατείας και Τουρισμού και τον υφυπουργό Οικονομικών. Τα πέντε σημεία – κλειδιά που στοχεύουν στη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ, είναι
- να θεωρούνται και να αδειοδοτούνται ως τουριστικά καταλύματα οι πολυκατοικίες των οποίων το σύνολο των διαμερισμάτων εκμισθώνονται με βραχυχρόνιες μισθώσεις,
- να απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ μόνο τα φυσικά πρόσωπα που έχουν δηλώσει έως δύο ακίνητα,
- οι ψηφιακές πλατφόρμες να παρακρατούν και να αποδίδουν στο δημόσιο φόρο 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης,
- να παρέχεται στους δήμους η δυνατότητα για περιορίζουν τα ακίνητα για Airbnb με πλαφόν και τέλος,
- να επιβάλλεται δημοτικός φόρος στις μισθώσεις που κλείνουν οι χρήστες των καταλυμάτων μέσα από τις πλατφόρμες.
Η συζήτηση για τον ΦΠΑ
Έτσι γίνεται σαφές, ότι ο φόρος υπέρ των ΟΤΑ Α’ βαθμού αποτελεί αίτημα του ΣΕΤΕ και όχι νομοθέτημα, σύμφωνα με τον Stama. «Το γεγονός ότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις δεν αποδίδουν ΦΠΑ δεν είναι ελληνική εφεύρεση. Οι εταιρείες διαχείρισης αυτών των ακινήτων δεν εισπράττουν ΦΠΑ και δεν εκπίπτει ο ΦΠΑ από τα έξοδα τους. Επίσης, σε ό,τι έχει να κάνει με την αδειοδότηση πολυκατοικιών ως τουριστικά καταλύματα θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και ως αυτόνομα, αυτά τα κτίρια θα εξακολουθούν να μην προσφέρουν τις υπηρεσίες ενός ξενοδοχείου, όπως είναι ο καθαρισμός και το πρωινό, ενώ και το πλαφόν ανά δήμο αντίκειται στους όρους της ελεύθερης αγοράς», υποστηρίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου.
Θυμίζουμε πως μία ημέρα νωρίτερα, η Κομισιόν ενέκρινε τον κανονισμό που αλλάζει το τοπίο των βραχυχρόνιων μισθώσεων, πρόταση που θα πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωκοινοβούλιο. Με βάση το νέο προτεινόμενο πλαίσιο, από τα συστήματα καταχώρησης θα πρέπει
- να απαιτείται το ίδιο σύνολο σχετικών πληροφοριών για τους εκμισθωτές και τα ακίνητά τους, δηλαδή το «ποιος», «τι» και «πού»,
- θα αποσαφηνιστούν οι κανόνες για τη διασφάλιση της προβολής και του ελέγχου των αριθμών καταχώρισης,
- οι επιγραμμικές πλατφόρμες θα πρέπει να κοινοποιούν στις δημόσιες αρχές δεδομένα σχετικά με τον αριθμό διανυκτερεύσεων και τον αριθμό των μισθωτών μία φορά τον μήνα,
- θα γίνεται χρήση των δεδεομένων σε συγκεντρωτική μορφή, στις στατιστικές για τον τουρισμό που παράγει η Eurostat και τέλος,
- τα κράτη μέλη της Ε.Ε. θα παρακολουθούν την εφαρμογή ενός πλαισίου διαφάνειας, ώστε να θεσπίσουν σχετικές κυρώσεις.
Όπως δηλώνει ο κ. Γαβαλάς, «οι αποφάσεις της Κομισιόν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η Ελλάδα έχει κάνει βήματα προς αυτή χάρη στον Αριθμό Μητρώου Ακινήτων, που δίνει και τη δυνατότητα στους κρατικούς φορείς να διενεργούν ελέγχους. Εξάλλου, πάγια θέση του Συνδέσμου είναι όσα ακίνητα δε διατίθενται ως βραχυχρόνιες μισθώσεις, να κατεβαίνουν από την πλατφόρμα».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 25% του συνόλου των τουριστικών καταλυμάτων στην Ευρώπη. Ο αριθμός των κρατήσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 αυξήθηκε κατά 138% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021.