Από τις αρχές του 2022 και σε συνέχεια των αυξήσεων που σημειώθηκαν στο β’ εξάμηνο του 2021, παρατηρήθηκαν ακόμη μεγαλύτερες επιβαρύνσεις σχεδόν σε όλους τους συντελεστές κόστους και κυρίως στο κόστος α’ υλών και ιδιαίτερα στο ρύζι και στην ενέργεια, αλλά και στα υλικά συσκευασίας, στο κόστος διακίνησης των προϊόντων κ.ο.κ.

Συγκεκριμένα οι τιμές α’ υλών ρυζιού διεθνώς αυξήθηκαν κατά 26% σε ετήσια βάση και την τελευταία τριετία κατά 33,5%. Οι τιμές παραγωγού του ελληνικού ρυζιού ανήλθαν σε ιστορικά υψηλά και μεσοσταθμικά κυμάνθηκαν σε επίπεδο 40% υψηλότερα από την προηγούμενη εσοδεία, υπήρχαν δε κατηγορίες όπως η Καρολίνα της οποίας το κόστος σχεδόν διπλασιάστηκε. Οι τιμές α’ υλών οσπρίων είχαν αυξηθεί από το 2021, παρατηρήθηκε όμως και νέα αύξηση σε συγκεκριμένα προϊόντα. Οι ιδιαιτέρως υψηλές τιμές της ενέργειας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους επιβάρυναν σε σημαντικό βαθμό το κόστος των παραγόμενων προϊόντων. Δείχνουν από τις αρχές του 2023 σημάδια αποκλιμάκωσης, πλην όμως το κόστος παραμένει υπερδιπλάσιο συγκριτικά με τα προ κρίσης επίπεδα.

1

Ο κύκλος εργασιών της Agrino ανήλθε στα € 38,04 εκατομμύρια, αυξημένος κατά 9,9% σε σχέση με το 2021, αύξηση η οποία προήλθε κυρίως από λειτουργική ανάπτυξη της εταιρείας. Σχετικά μικρή ήταν η συμμετοχή των ανατιμήσεων στην άνοδο του τζίρου καθώς η πολιτική της εταιρείας ήταν να μην προβεί σε αυξήσεις τιμών ανάλογες των αυξήσεων των α’ υλών και των λοιπών συντελεστών κόστους αλλά σε σημαντικά μικρότερες, απορροφώντας έτσι μεγάλο ποσοστό από τις αυξήσεις στους συντελεστές παραγωγής.

Η χρήση του 2022 υπήρξε κερδοφόρος για την Agrino. Τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε € 2.381 χιλ. έναντι προ φόρων κερδών € 2.744 χιλ. την προηγούμενη χρήση. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε € 1.793 χιλ, έναντι καθαρών κερδών € 2.038 χιλ. της προηγούμενης χρήσης. Το EBITDA ανήλθε στα επίπεδα των 4,2 εκ. € από 4,6 εκ. € το 2021.

Σε ό,τι αφορά στα πανελλαδικά μερίδια αγοράς στις βασικές κατηγορίες που ιστορικά δραστηριοποιείται, η Αgrino διατηρεί την ηγετική της θέση στο ρύζι και τη 2η στα όσπρια.

Στα τέλη του 2022 η εταιρεία, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής, λάνσαρε μια νέα σειρά ετοίμων γευμάτων με ονομασία Quick Deli και επαναλάνσαρε τη σειρά ημιετοίμων γευμάτων με ρύζι και ριζότο «Greek Gourmet» σε νέα, μοντέρνα συσκευασία, που τονίζει την ελληνική προέλευση των συστατικών.

Στην κατηγορία των ρυζογκοφρετών για το 2022 συνεχίστηκε η αυξητική τάση των πωλήσεων και των μεριδίων αγοράς, εμφανίζοντας βελτίωση σε όλες τις υποκατηγορίες. Σε αυτό συνετέλεσε η παρουσία σε περισσότερα σημεία πώλησης καθώς αυξήθηκε η αριθμητική διανομή των κωδικών της και επιπροσθέτως η Agrino εισήλθε στην αγορά της μικρής λιανικής ενεργοποιώντας για πρώτη φορά την πώληση επ’ αυτοκινήτου (ex van).

Οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση της τάξης του 2,12%, προσδοκώντας στο προσεχές μέλλον σε σημαντική αύξησή τους με την εκκίνηση νέων συνεργασιών σε χώρες στόχους της Ε.Ε. και των Η.Π.Α., με έμφαση στα τυποποιημένα επώνυμα προϊόντα ρυζιού και οσπρίων αλλά και στην κατηγορία των snacks.

Στις επενδύσεις, αναμένεται την προσεχή περίοδο του αλωνισμού του ρυζιού, τον Οκτώβριο του 2023, να λειτουργήσει η υπερσύγχρονη μονάδα παραλαβής, ξήρανσης και αποθήκευσης δημητριακών στο Κλειδί Ημαθίας, δυναμικότητας 20.000 τόνων. Επιπρόσθετα, θα ολοκληρωθούν όλα τα εκκρεμή επενδυτικά προγράμματα της εταιρείας, τα οποία για την πενταετία 2018-2023 ανήλθαν συνολικά σε € 13 εκ. ενώ έχει αρχίσει ο σχεδιασμός της νέας φάσης επενδύσεων της εταιρείας για την επόμενη πενταετία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για τους πρώτους 9 μήνες του 2023, η Agrino εμφανίζει συνολικά μια σταθερή συνολική ανάπτυξη τόσο στην Ελλάδα όσο και στις εξαγωγικές της επιδόσεις.

Διαβάστε επίσης

Future Unfold: Ο νέος θεσμός της Grant Thornton που συνδέει το σήμερα με το αύριο

Γιάννης Κούστας: Νέα εξαγορά από την Danaos – Απέκτησε και έκτο capesize

Brown Hotels: Σπύρος Ιωάννου και Αλέξανδρος Παπαγεωργίου στο δυναμικό της εταιρείας