Αντιμέτωποι με αυξήσεις έως και 8,6 % στα διόδια από τη 1η Ιανουαρίου 2023 αναμένεται να έρθουν οι οδηγοί που χρησιμοποιούν αυτοκινητόδρομους που τελούν υπό το καθεστώς της παραχώρησης.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς το Υπουργείο Υποδομών επιδιώκει η αύξηση των τιμών να μην κινηθεί σε αυτά τα επίπεδα. Για αυτό το λόγο προς τα τέλη του τρέχοντος μήνα ή τις αρχές του επομένου θα ξεκινήσει διάλογος με τον Υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη και εν συνεχεία με τον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.

1

Επισημαίνουν, δε, ότι θα πρέπει να βρεθούν άμεσα λύσεις εντός του επόμενου διμήνου, καθώς οι αυξήσεις θα ξεκινήσουν να ισχύουν από τις αρχές του 2023, ενώ μία πρόταση που θα πέσει στο τραπέζι εκ μέρους της αγοράς θα είναι η κρατική επιδότηση των διοδίων.

Προσθέτουν, επίσης, πως εκτός από τη δυνητική αύξηση των τιμών υπάρχουν δύο ακόμα προβλήματα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν. Το πρώτο είναι η αύξηση των τιμών στα καύσιμα, γεγονός και το οποίο έχει προκαλέσει μέχρι στιγμής μείωση κυκλοφορίας κατά 4%.

Επίσης, οι παραχωρησιούχοι επηρεάζονται και από τις κατακόρυφες αυξήσεις στις τιμές των κατασκευαστικών υλικών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος της συντήρησης των οδικών αξόνων και, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ζητηθεί να εφαρμοστούν και στις παραχωρήσεις τα ίδια μέτρα που έχει εφαρμόσει το Υπουργείο για τη μείωση των προϋπολογισμών στα μεγάλα δημόσια έργα

Σημειώνεται, ότι οι αυξήσεις αυτές αφορούν όλες τις παραχωρήσεις πλην της Αττικής Οδού, η οποία βρίσκεται σε δημοπράτηση από το ΤΑΙΠΕΔ. Οι κύριοι μέτοχοι των έξι αυτών παραχωρήσεων (Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός, Νέα Οδός, Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Μορέας) είναι η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, ο ΑΒΑΞ και η Intrakat.

Που οφείλεται η αύξηση στα διόδια

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η εν επικείμενη αύξηση των τιμών στα διόδια προκύπτει λόγω της πορείας του πληθωρισμού, ο οποίος από τον Μάρτιο του 2022 έχει ξεκινήσει ένα ξέφρενο ράλι και διαμορφώθηκε τον προηγούμενο μήνα στο 12%.

Αυτό συμβαίνει, καθώς, παρά το γεγονός ότι σε όλες σχεδόν τις οδικές παραχωρήσεις η τιμή ανά χιλιόμετρο ανέρχεται σταθερά στα 64 λεπτά του ευρώ, στις συμβάσεις υπάρχουν όροι που προβλέπουν την αναθεώρηση των τιμών βάσει του πληθωρισμού.

Πιο συγκεκριμένα, οι εν λόγω αυξήσεις αυτές προκύπτουν λόγω της σύνδεσης των χρεώσεων με το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Κάθε χρόνο υπολογίζεται ο μέσος πληθωρισμός σε ετήσια βάση και η αλλαγή στις τιμολογιακές πολιτικές των αυτοκινητόδρομων εφαρμόζεται από τις αρχές του επόμενου έτους.

Η τακτική αυτή είχε οδηγήσει στο παρελθόν σε μικρές αυξήσεις ή ακόμα και μειώσεις των διοδίων κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, πλέον οι οδηγοί έρχονται αντιμέτωποι με ένα κύμα αυξήσεων τιμών στις μετακινήσεις και τα καύσιμα και κρίνεται απαραίτητο να δοθεί μία λύση.

Κατά πόσο θα αυξηθούν οι τιμές των διοδίων

Λαμβάνοντας υπόψη το ποσοστό του 8,6% και τη μέση τιμή των διοδίων για τα οχήματα που χρεώνουν οι παραχωρησιούχοι στη Νέα Οδό και την Ολυμπία Οδό στους πιο διαδεδομένους σταθμούς στην Αθήνα οι νέες τιμές διαμορφώνονται ως εξής:

-Νέα Οδός (Μετωπικά Διόδια Αφιδνών):

  • Για τις μηχανές από τα 2,30 ευρώ θα ανέλθουν στα 2,50 ευρώ
  • Για τα αυτοκίνητα από τα 3,30 ευρώ στα 3,58 ευρώ
  • Για τα λεωφορεία και τα τριαξονικά φορτηγά από τα 8,30 ευρώ στα 9,01 ευρώ
  • Για τα μεγάλα φορτηγά από τα 11,65 ευρώ στα 12,65 ευρώ

-Ολυμπία Οδός:

  • Για τις μηχανές από τα 1,50 ευρώ θα διαμορφωθούν στα 1,63 ευρώ
  • Για τα αυτοκίνητα από τα 2,10 ευρώ στα 2,28 ευρώ
  • Για τα λεωφορεία και τα τριαξονικά φορτηγά από τα ευρώ στα 5,86 ευρώ
  • Για τα μεγάλα φορτηγά από τα 7,60 ευρώ στα 8,25 ευρώ

Διαβάστε επίσης

Υπουργείο Υποδομών: Ενεργοποιεί το «παρατηρητήριο» για την αντιμετώπιση της αύξησης των τιμών στις κατασκευές

Υπουργείο Υποδομών: Σε παράταση οδηγείται διαγωνισμός για ΣΔΙΤ 105 εκατ. ευρώ που διεκδικούν οι μεγάλοι Όμιλοι

«Παγώνει» ο διαγωνισμός για υδροδοτικό ΣΔΙΤ αξίας 291 εκατ. ευρώ – Ποιοι μεγάλοι το διεκδικούσαν