Αποζημίωση ύψους 115 εκατ. ευρώ «κέρδισε» η παραχωρησιούχος εταιρεία «Ολυμπία Οδός» των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑVAX και Vinci, για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος, μετά από απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αναγνωρίζει τα αιτήματά της, απομακρύνοντας κάθε πιθανή καθυστέρηση για το έργο που πρόκειται να παραδοθεί στις αρχές του επόμενου έτους από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ.

Το αιτήματα της κοινοπραξίας «κρατάνε» από το 2022, όταν μέσω της διαιτησίας ζητούσε αφενός την ανακοστολόγηση του έργου, απόρροια της τιμολογιακής αύξησης των υλικών και του διογκωμένου ενεργειακού και εργατικού κόστους,  ενώ ταυτόχρονα έθιγε τα ζητήματα των καθυστερήσεων τα οποία ενέπιπταν σε υπαιτιότητα του δημοσίου και αφορούσαν τα συνήθη προβλήματα των δημοσίων έργων, όπως είναι οι απαλλοτριώσεις.

1

Συγκεκριμένα, το 2022 ο παραχωρησιούχος είχε προσφύγει στο διαιτητικό δικαστήριο ζητώντας να αναγνωριστεί λόγος ανωτέρας βίας εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, του πολέμου στην Ουκρανία και των συνεπειών τους στις αυξήσεις των τιμών των υλικών. Το 2024 δικαιώθηκε για αυτό και  το Δημόσιο καλείται να αποζημιώσει την παραχωρησιούχο.

Με βάση τις δύο παρατάσεις των συμβατικών προθεσμιών του έργου από τις  18-07-2025 στις 30 Νοεμβρίου για το Μιντιλόγλι κάτω Αχαγιά και από τις 18-03-2025 στις 31 Ιουλίου για το Κάτω Αχαγιά –Πύργος, η αποζημίωση περιλαμβάνει και τις απώλειες εσόδων από την απουσία διοδίων.

Ειδικότερα τα παραπάνω περιλαμβάνονται στην πράξη «Αποζημιώσεις Παραχωρησιούχου στο τομεακό πρόγραμμα Υποδομών και Μεταφορών 2021-2025» εξαιτίας γεγονότων καθυστέρησης και γεγονότος ανωτέρας βίας με τη δημόσια δαπάνη της πράξης που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να ανέρχεται σε 115.336.764 ευρώ, απόφαση που βαραίνει επιπρόσθετα το ποσό των 300 εκατ. ευρώ που αφορά το κόστος του έργου.

Συγκεκριμένα, το ποσό αφορά αποζημιώσεις λόγω παράτασης εξαιτίας γεγονότων καθυστέρησης προς τον παραχωρησιούχο ύψους 10.904.763 ευρώ, αποζημιώσεις λόγω παράτασης γεγονότων καθυστέρησης προς τον κατασκευαστή ύψους 44.956.940 ευρώ και αποζημίωση βάσει διαιτητικής απόφασης που αφορά αύξηση κόστους του έργου λόγω Γεγονότος Ανωτέρας Βίας ύψους 53.129.553 ευρώ.

Το έργο

Οι εργασίες κατασκευής στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, για τα 75 χλμ. που απομένουν, προβλέπεται να ολοκληρωθούν μέσα στο 2025 με σκοπό να ξεκινήσει η τμηματική του παράδοση.

Πρόσφατα ο  Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών έδωσε το χρονοδιάγραμμα για το μεγάλο έργο, σύμφωνα με το οποίο τα πρώτα 65 χιλιόμετρα του έργου, από τον Πύργο ως τον Αλφειό, θα παραδοθούν ως το τέλος Ιουλίου και τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα ως το τέλος του έτους.

Αναφέρθηκε, επίσης, στα αυξημένα μέτρα οδικής ασφάλειας που έχουν ληφθεί στον αυτοκινητόδρομο, τονίζοντας ότι έχουν θα μειώσουν εντυπωσιακά τα ατυχήματα και θα λειτουργήσουν ως πιλότος και για επόμενα έργα.

Επισημαίνεται ότι με Απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υλοποιηθούν πρόσθετες συμπληρωματικές εργασίες στον αυτοκινητόδρομο, εντός του ορίου του έργου Παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν την επέκταση και ασφαλτόστρωση παράπλευρου οδικού δικτύου και διαμορφώσεις κόμβων.

Υπενθυμίζεται, πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υλοποιεί το έργο από την Γαστούνη ως τον Πύργο, η ΑΚΤΩΡ το τμήμα Καράικα – Γαστούνη και το τμήμα Μιντιλόγλι-Καράικα η ΑΒΑΞ.

Επιπλέον, εκτός του ορίου του Έργου Παραχώρησης, θα υλοποιηθούν παρεμβάσεις σε οδικά τμήματα για ανακατασκευή ασφαλτόστρωσης της ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, Κυλλήνης, Γαστούνης, Αράξου και Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και αντιπλημμυρικά έργα που εκτείνονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.

Οι συμπληρωματικές εργασίες κοστολογούνται στα 72,5 εκατ. ευρώ, περίπου, και θα χρηματοδοτηθούν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Όσον αφορά τον οδικό άξονα Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, έργο ενταγμένο στο έργο Παραχώρησης της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ, όπως έγινε γνωστό μετά την επανένταξη στο έργο παραχώρησης του συγκεκριμένου οδικού άξονα, το Υπουργείο, με επιστολή του προς την Παραχωσηριούχο εταιρεία, ζήτησε την επικαιροποίηση των αναγκαίων μελετών που απαιτούνται στα επιμέρους διακριτά τμήματα, ιδιαίτερα στο τμήμα της Λίμνης Καϊάφα, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς της απόφασης του ΣτΕ.

Ταυτόχρονα, δρομολογούνται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα εξαχθούν οι τελικοί προϋπολογισμοί των εργασιών, επιμέρους και συνολικά.

Όπως έγινε γνωστό το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εκκινήσει άμεσα τις διαδικασίες ανεύρεσης χρηματοδότησης και παράλληλα, θα ζητηθεί από την Παραχωσηριούχο εταιρεία την υποβολή προτάσεων για την επέκταση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα: Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, σταδιακά με την ωρίμανση των προαναφερθέντων, συνεκτιμώντας τους όρους, την εφικτότητα οικονομικής διαχείρισης και τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Διαβάστε επίσης:

Μονάδες απορριμμάτων: Πεδίο επενδύσεων για τους κατασκευαστές – Το «πακέτο» της ΤΕΡΝΑ

«Τρέχουν» τα μεγάλα έργα υποδομής το 2025 – Ποια ολοκληρώνονται

Σιδηρόδρομος: Όλες οι αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Κωνσταντίνου Κυρανάκη