ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε επενδύσεις 45 εκατομμυρίων ευρώ στοχεύει η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», η εταιρεία διαχείρισης του οδικού τμήματος «Κλειδί Ημαθίας – Ράχες Φθιώτιδας» μήκους 230χλμ για το 2025. Τη σκυτάλη δίνουν τα έργα συντήρησης που πραγματοποιήθηκαν στο σύνολο του αυτοκινητοδρόμου το 2024, τα οποία υπολογίζονται στα 32 εκατ. ευρώ και αποτελούν ένα μέγεθος των ενεργειών που υλοποίησε η παραχωρησιούχος με άξονα τη κατοχύρωση της οδικής ασφάλειας στο δίκτυό της.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Δημήτρης Γκατσώνης, σε εκδήλωση που παρουσιάστηκαν οι δράσεις που υλοποιήθηκαν τον χρόνο που μας πέρασε αλλά και οι στόχοι για το 2025, δεν παρέλειψε να χτυπήσει το καμπανάκι στην Κυβέρνηση επισημαίνοντας πως η οδική ασφάλεια πρέπει να ανέβει στην ατζέντα της. Μάλιστα λαμβάνοντας υπόψη τα στατιστικά η Ελλάδα καταλαμβάνει την 25η θέση σε επίπεδο οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη, με 60 θανάτους ανά 1 εκατ. κατοίκους, ποσοστό 31% πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Υπενθυμίζεται πως την εταιρεία απαρτίζουν μετοχικά οι Hochtief με ποσοστό 38.89%, η Ελλάκτωρ με ποσοστό 22.00% , ο Όμιλος ΑΒΑΞ με ποσοστό 23.61% και η Vinci SA με ποσοστό 15.28%.
Σύμφωνα με τις προγραμματισμένες εργασίες, προβλέπονται μέσα στο έτος 450 χλμ. ασφαλτικών εργασιών και 250χλμ. διαγραμμίσεων. Επεμβάσεις βαριάς συντήρησης σε 13 κτίρια και επεμβάσεις – επιθεωρήσεις σε 44 και 212 αντίστοιχα τεχνικά έργα, δηλαδή γέφυρες, οχετούς και τοίχους. Έχει δρομολογηθεί επιπλέον η κατασκευή 2 δεξαμενών στη γέφυρα 223R και η ολοκλήρωση του Κλάδου της Σήραγγας Κατερίνης προς Αθήνα αλλά και 2 εξαμηνιαίες επιθεωρήσεις και εργολαβία βροχοπροστασίας για την βελτίωση των παρεμβάσεων στην κοιλάδα των Τεμπών.
Όπως επισήμανε αργότερα ο κ. Κώστας Καλόγηρου, Τεχνικός Διευθυντής του αυτοκινητόδρομου, «η οδική ασφάλεια χαρακτηρίζεται από το τρίπτυχο οδηγός, όχημα και υποδομή», πράγμα που μάρτυρα τη σημασία της συντήρησης του οδικού δίκτυο με σκοπό την διασφάλιση ενός ασφαλούς ταξιδιού.
Οι παρεμβάσεις στο πεδίο των υποδομών το 2024
Συγκεκριμένα, τα 32 εκατ. ευρώ που δαπανήθηκαν αφορούν συνολική δαπάνη εκτελεσθέντων έργων βαριάς συντήρησης για το 2024, όπως είναι ασφαλτικές επεμβάσεις, ανακατασκευή και συντήρηση γεφυρών, περιβαλλοντικές εργασίες, η Σήραγγα της Κατερίνης και η βραχοπροστασία.
Την ανασκόπηση των ενεργειών στην υποδομή του αυτοκινητοδρόμου περιέγραψε σε δέσμες παρεμβάσεων οι οποίες διασφάλισαν την διατήρηση των υποδομών στην βέλτιστη δυνατή κατάσταση.
Όπως είπε, πέρα από τις εργασίες συνήθους συντήρησης όπως είναι για παράδειγμα η αποκατάσταση μιας βλάβης μετά από ένα ατύχημα ή μια λακκούβα που δημιουργήθηκε, υπάρχει και η προληπτική συντήρηση, αυτή που γίνεται πριν η υποδομή φτάσει στα όρια ζωής της, ώστε να διατηρείται ένα ελάχιστο επίπεδο αποδοτικότητας.
Όπως εξήγησε ο τεχνικός διευθυντής της εταιρείας. ακολουθήθηκε ένα πρόγραμμα βαριάς συντήρησης σύμφωνα με το οποίο κάθε χρόνο κάποιο μέρος του αυτοκινητόδρομου ανανεώνεται, έτσι ώστε να διατηρείται η κατάσταση του.
Ειδικότερα, το 2024 υλοποιήθηκαν εργασίες περίπου σε 470 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα ασφαλτικού οδοστρώματος. Από την αρχή της παραχώρησης έχει αποκατασταθεί το σύνολο της κυκλοφορίας και αυτή τη στιγμή διενεργείται ο δεύτερος κύκλος. Μέχρι να ολοκληρωθεί η παραχώρηση θα έχουν ολοκληρωθεί και οι 3 κύκλοι πλήρους ανανέωσης της κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου όπως εξήγησε ο κ. Καλογήρου.
Όπως ανέφερε μια άλλη δραστηριότητα που αφορά την οδική ασφάλεια και τη βαριά συντήρηση είναι οι επιθεωρήσεις και οι εργασίες βροχοπροστίας. Ειδικότερα, κάθε εξάμηνο γίνονται εκτεταμένες επιθεωρήσεις όπου μπορεί να υπάρχει ένα εκτεταμένο συμβάν ή να αναγνωρίζεται έστω και μια μικρή πέτρα στο οδόστρωμα.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου περιλαμβάνονται 300 γέφυρες διαφόρων ηλικιών και καταστάσεων. Έτσι, γίνονται επεμβάσεις συνεχόμενες προκειμένου να διατηρούνται σε κατάσταση ικανοποιητική και να διευρύνεται ο χρόνος ζωής τους αλλά και η ικανότητα λειτουργίας τους στο πλαίσιο που προβλέπεται.
Το 2024 υλοποιήθηκαν συντηρήσεις σε 70 γέφυρες και ταυτόχρονα γίνανε εκτεταμένες εργασίες ανακατασκευής ή ενίσχυσης σε 4 γέφυρες, από τις οποίες η μια ολοκληρώθηκε και στις υπόλοιπες 3 οι εργασίες συνεχίζονται. Ταυτόχρονα, διενεργούνται συνεχείς επιθεωρήσεις ώστε να ελέγχεται η δομική τους κατάσταση. Επιπρόσθετα, υλοποιήθηκαν 184 επιθεωρήσεις σε τεχνικά έργα.
Τον χρόνο που πέρασε προετοιμάστηκε ένας αλγόριθμος για τον έλεγχο των αιτήσεων διέλευσης υπερβαρέων οχημάτων, άνω των 44 τόνων, για τα οποία έχουν αυξηθεί οι αιτήσεις που αποτελεί μια χρονοβόρα διαδικασία. Συγκεκριμένα αναπτύχθηκε ένας αλγόριθμος ο οποίος θα προταθεί να ισχύσει και σε πανελλαδικό επίπεδο κάνοντας τη ζωή του οδηγού ασφαλέστερη και ευκολότερη.
Παράλληλα, υλοποιήθηκαν γεωτεχνικής φύσεως επεμβάσεις που αφορούσαν κατολισθήσεις σε διάφορα σημεία του έργου, οι οποίες προέρχονται από το ευρύτερο περιβάλλον όπως στη Μεθώνη, στον κόμβο των Αγίων Θεοδώρων και στον κόμβο του Κιλελέρ.
Ταυτόχρονα, υλοποιούνται και αντιπλημμυρικά έργα τόσο εντός των ορίων της παραχώρησης όσο και στην «γειτονιά» της και κυρίως στην περιοχή του νόμου Πιερίας, όπου υπήρχαν πολλά ρέματα και για αυτό γίνεται μια εκτεταμένη παρέμβαση βελτίωσης των αντιπλημμυρικών έργων τα οποία θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2025.
Άλλης κατηγορίας έργα που συνδέονται όχι τόσο με την οδική ασφάλεια, αλλά με την βιωσιμότητα αφορούν περιβαλλοντικής φύσης έργα όπως είναι η κατασκευή δεξαμενών απορροής σε γέφυρες, συστημάτων κατακράτησης ρύπων και δειγματολήπτες.
Η τελευταία δέσμη παρεμβάσεων αφορά κτιριακές υποδομές και τη συντήρηση 34 κτιρίων λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου, έτσι ώστε να παραμένουν λειτουργικά και ασφαλή για χρήση από το προσωπικό και από τους χρήστες.
Τέλος, η Σήραγγα Κατερίνης ένα έργο που έχει ξεκινήσει εδώ και μερικά χρόνια και αφορά την πλήρη ανακατασκευή της σήραγγας, την ενίσχυση της πυραντοχής και τη ανακατασκευή όλων των συστημάτων ελέγχου πυρασφάλειας – πυρανίχνευσης και επικοινωνίας, βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης καθώς υλοποιήθηκαν οι κατασκευές στον κλάδο προς Θεσσαλονίκη και φέτος μέχρι το καλοκαίρι προβλέπεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί και στον κλάδο προς Αθήνα, έτσι ώστε να παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία μέσα στο καλοκαίρι.
Ενίσχυση της Οδικής Ασφαλείας το 2024
Όπως αναφέρθηκε από την πλευρά της διοίκησης το 2024 υπήρξε μια χρονιά σημαντικών αποτελεσμάτων για τις πρωτοβουλίες της εταιρείας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.
Συγκεκριμένα, το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας βεβαίωσε 1.770 παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας, με συνολικά πρόστιμα ύψους 311.250 ευρώ και παράλληλα ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση ανιχνευτικού συστήματος αντίθετης κίνησης με το οποίο τα περιστατικά αντίθετης κίνησης μειώθηκαν κατά 90%.
Αντίστοιχα εντοπίστηκαν 7.800 οδηγοί βαρέων οχημάτων που παραβίασαν τα όρια χρόνου οδήγησης, με τις συνολικές κυρώσεις στο τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας να ξεπερνούν τα 1.153.250 ευρώ.
Ο στόχος για το 2025
Στις δράσεις για το 2025 όπως ανακοινώθηκε, περιλαμβάνεται η ανανέωση της έρευνας του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας για την κόπωση των οδηγών και η αποτύπωση βέλτιστων πρακτικών με στόχο την ορθή και ασφαλή διαχείριση τροχαίων συμβάντων, σε συνεργασία με το Τμήμα Τροχαίας.
Η δημιουργία εφαρμογής διαχείρισης στατιστικών παραβάσεων, επιτρέποντας την αποτελεσματικότερη καταγραφή και αξιολόγηση των δεδομένων αλλά και η συμμετοχή στις παγκόσμιες καμπάνιες της ASECAP και IBTTA για την ασφάλεια των εργαζομένων στο πεδίο και την οδική ασφάλεια.
Επιπλέον, προβλέπεται η παραγωγή σειράς βίντεο σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ. για την αμυντική και πράσινη οδήγηση, η υιοθέτηση της οποίας συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων, μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και το κόστος συντήρησης, βοηθά στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων κι ενισχύει μια πιο υπεύθυνη και βιώσιμη οδική συμπεριφορά.
Τέλος στόχος της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» είναι η δημιουργία διαδραστικής πλατφόρμας για την εκπαίδευση εργαζομένων και συνεργατών στη διαχείριση έκτακτων περιστατικών στον αυτοκινητόδρομο αλλά και η υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος σε Δημοτικά Σχολεία σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ., σε σχέση με την ασφαλή και βιώσιμη μετακίνηση από και προς το σχολείο. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει ενημέρωση για θέματα ασφαλούς μετακίνησης κι αναγνώρισης κινδύνων κι άσκηση χαρτογράφησης από τους μαθητές για τη διαδρομή από το σχολείο στο σπίτι και τέλος η αξιολόγηση και βελτιστοποίηση της υποδομής για την ασφαλή διέλευση άγριας πανίδας.
Διαβάστε επίσης:
Λάμπρος Παπακωνσταντίνου (Ideal): Σήμα για νέες εξαγορές – Πώς θα επενδύσει το OHA
Cenergy: Καθαρά κέρδη 139 εκατ. το 2024 – Μέρισμα 0,14 ευρώ ανά μετοχή
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
