ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ολική επαναφορά σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης, που έχει κάνει η Aegean Airlines, συνδυάζεται και με την…απογείωση της μετοχής σε ιστορικά υψηλά επίπεδα τιμών.
Το «χαρτί» της Αεροπορίας Αιγαίου ξεκίνησε την εφετινή χρονιά από τα 5,29 ευρώ και χθες έκλεισε στα 9,31 ευρώ. Καταγράφοντας άνοδο 76% σε 99 χρηματιστηριακές συνεδριάσεις.
Μάλιστα στις πέντε τελευταίες που έγιναν μετά από τις εκλογές, η μετοχή ενισχύθηκε κατά 16,5%. Με τον ημερήσιο μέσο όρο των συναλλαγών να διαμορφώνεται σε 312.039 μετοχές, αξίας 2.049,927 ευρώ.
Μεγέθη τετραπλάσια σε σχέση με αυτά από την αρχή του έτους έως και τις 19 Μαΐου. Όταν κατά μέσο όρο άλλαζαν χέρια 76.177 μετοχές ανά ημέρα, αξίας 535.814 ευρώ.
Σε σημαντικό βαθμό το ορμητικό επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία συμφερόντων του Ευτύχη Βασιλάκη, που έχει ώς μετοχικούς συνοδοιπόρους και άλλα ηχηρά επιχειρηματικά ονόματα ( αδελφοί Λασκαρίδη, Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, Αναστάσης Δαυίδ, Χρήστος Ιωάννου) κεντρίζεται από τις οικονομικές επιδόσεις της Aegean. Όχι μόνο στην περσινή χρήση, αλλά κυρίως στο πρώτο τρίμηνο της εφετινής χρονιάς. Το οποίο δημιουργεί βάσιμες προσδοκίες, ότι η αεροπορική εταιρεία θα πάει ακόμη καλύτερα μέσα στο 2023. Διαμορφώνοντας έτσι ελκυστικά επίπεδα αποτιμήσεων.
Tην προοπτική αυτή αγοράζουν τα επενδυτικά χαρτοφυλάκια (κυρίως ξένα, αλλά και εγχώρια). Για τα οποία η Aegean συνιστά το απόλυτο χρηματιστηριακό play με ευθεία αναφορά στην πορεία του ελληνικού τουρισμού.
Το πόσο συνδεδεμένη είναι η επιχειρηματική ολική επαναφορά με τη χρηματιστηριακή, φαίνεται από τις εξελίξεις της τελευταίας διετίας. Καθώς η αξία των νέων μετοχών από την αύξηση κεφαλαίου, στην οποία μετείχε όλος ο βασικός κορμός των μεγαλύτερων μετόχων, έχει σχεδόν υπερτριπλασιαστεί. Αφού τα 60 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν τότε, έχουν γίνει τώρα 171,187 εκατ. ευρώ…
Ανοίγει ο κύκλος για τη διαδικασία των Warrants
Ωστόσο, η άνοδος της μετοχής έρχεται παράλληλα να αυξήσει και το κόστος εξαγοράς από την αεροπορική εταιρεία, των δικαιωμάτων του ελληνικού δημοσίου.
Τυπικά το «παράθυρο» της νομοθετημένης αυτής διαδικασίας ανοίγει στις 3 του μηνός του ερχόμενου Ιουλίου και μπορεί να διατηρηθεί έως τις 3 Ιουλίου του 2026. Δηλαδή σε διάστημα δύο έως 5 ετών από τότε που χορηγήθηκε η κρατική ενίσχυση ύψους 120 εκατ. ευρώ, προκειμένου η Aegean να ξεπεράσει τις επιπτώσεις της πανδημίας. Από την οποία, όπως προκύπτει από την οικονομοτεχνική έκθεση και την εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προέκυψαν απώλειες 138,9 εκατ. ευρώ. Άμεσα συνδεδεμένες με τις παρενέργειες που επέφερε η υγειονομική κρίση στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις στην Ευρώπη, όπου οι κρατικές ενισχύσεις χορηγήθηκαν με αντάλλαγμα μετοχές αεροπορικών εταιρειών, το ελληνικό δημόσιο επέλεξε μια πιο «βελούδινη» αντιμετώπιση. Δεν έλαβε μετοχές της Αεροπορίας Αιγαίου, αλλά δικαιώματα απόκτησης μετοχών στο μέλλον (Warrants όπως αποκαλούνται). Δίνοντας όμως ταυτόχρονα και το δικαίωμα στην εισηγμένη εταιρεία να τα εξαγοράσει.
Προϋπόθεση της κρατικής ενίσχυσης ήταν να υλοποιήσει η Aegean κεφαλαιακή αύξηση 60 εκατ. ευρώ. Όπως και έγινε με την έκδοση 18.750.000 νέων μετοχών, σε τιμή διάθεσης 3,2 ευρώ η μία, που μπήκαν σε διαπραγμάτευση στις 16 Ιουνίου του 2021.
Τα Warrants αντιστοιχούν σε 10.369.217 μετοχές της εταιρείας και εκφράζουν το 11,5% του συνόλου των υφιστάμενων τίτλων. Κατ’ επέκταση οι…παραγόμενες από τα Warrants μετοχές τιμολογούνται στα 11,57 ευρώ η μία προκειμένου να ισοσκελίσουν πλήρως την κρατική ενίσχυση. Πρόκειται για καθαρά θεωρητική προσέγγιση, αφού δεν συνιστά δεσμευτική προϋπόθεση των δύο πλευρών. Καθώς ο «χαρακτήρας» της οικονομικής ενίσχυσης ήταν να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στα μεγέθη της εταιρείας, που επέφεραν τα μέτρα κατά της πανδημίας.
Με βάση τις νομοθετικές ρυθμίσεις το ελληνικό δημόσιο μπορεί εντός προθεσμιών να ζητήσει από την μετατροπή των Warrants που έλαβε δωρεάν, σε μετοχές της Aegean. Πληρώνοντας γι’ αυτές τίμημα 3,2 ευρώ τη μία. Όσοι και οι ιδιώτες που μετείχαν στην τελευταία αύξηση κεφαλαίου. Η εταιρεία όμως έχει το δικό της δικαίωμα να πάρει πίσω τα Warrants και να αποφύγει την απομείωση του ποσοστού που θα υποστούν οι βασικοί μέτοχοι, από τη στιγμή που θα εκδοθούν μετοχές υπέρ του ελληνικού δημοσίου.
Πώς υπολογίζεται το κόστος εξαγοράς
Το κόστος του δικαιώματος απόκτησης για την αεροπορική εταιρεία δεν είναι ένα στατικό μέγεθος. Υπολογίζεται κατ’ αρχάς από τη σταθμισμένη με το όγκο συναλλαγών τιμή της μετοχής, όπως αυτή διαμορφώνεται σε 60 συνεδριάσεις πριν από την κοινοποίηση της πρόθεσης του Δημοσίου να ασκήσει το δικό του δικαίωμα. Από την τιμή που θα προκύψει θα αφαιρεθούν τα 3,2 ευρώ που συνιστούν την τιμολογημένη άσκηση από την πλευρά του Δημοσίου.
Αν υποτεθεί ότι η μεσοσταθμική τιμή της μετοχής διαμορφωθεί κοντά στην τρέχουσα ( 9,3 ευρώ) τότε η διαφορά της από αυτήν της άσκησης είναι 6,1 ευρώ (9,3-3,2=6,1). Πολλαπλασιαζόμενη δε με τον αριθμό των μετοχών που παράγουν τα Warrants ( 10.369.217 X 6,1) οδηγεί στα 63,252 εκατ. ευρώ. Το οποίο είναι και το συνεπαγόμενο κόστος για την Aegean, προκειμένου να εξαγοράσει και σβήσει τα δικαιώματα του Δημοσίου.
Πρακτικά, με τα τωρινά δεδομένα των 60 τελευταίων συνεδριάσεων το κόστος είναι χαμηλότερο. Αφού η μεσοσταθμική τιμή της μετοχής είναι στα 7,85 ευρώ. Και το τίμημα διαμορφώνεται στα επίπεδα των 48,2 εκατ. ευρώ.
Στην υποθετική περίπτωση που το Δημόσιο δηλώσει άμεσα τις προθέσεις του (από την 4η Ιουλίου) τότε ο υπολογισμός για την μεσοσταθμική τιμή της μετοχής ξεκινά από τη συνεδρίαση της 5ης Απριλίου. Διότι από τότε έως τώρα έχουν γίνει 34 συνεδριάσεις, ενώ άλλες 26 θα γίνουν έως και τις 4 του μηνός του προσεχούς Ιουλίου.
Για τις 34 συνεδριάσεις η μεσοσταθμική τιμή της μετοχής είναι στα 8,2 ευρώ και αφαιρουμένων των 3,2 της άσκησης, οδηγεί σε ένα κόστος εξαγοράς των Warrants της τάξεως των 51,8 εκατ. ευρώ. Με την προϋπόθεση φυσικά ότι και στις επόμενες 26 συνεδριάσεις τα δεδομένα δεν θα διαφοροποιηθούν. Είτε προς τα πάνω, είτε προς τα κάτω.
Δηλωτικό πάντως των συντελούμενων μεταβολών είναι και το γεγονός ότι στις 16 Ιουνίου του 2021, μέρα που τέθηκαν σε διαπραγμάτευση οι νέες μετοχές της ΑΜΚ, το «χαρτί» της Aegean είχε κλείσει στα 5,2 εκατ. ευρώ. Και το θεωρητικό κόστος εξαγοράς των Warrants ήταν στα 20,7 εκατ. ευρώ.
Το «μπαλάκι» των εξελίξεων στην κυβέρνηση
Εκ των πραγμάτων η απόφαση του Δημοσίου να εκκινήσει τις διαδικασίες, φαντάζει μάλλον δύσκολο να υλοποιηθεί στις αρχές Ιουλίου. Σχεδόν αμέσως μετά από τον σχηματισμό της, όπως όλα δείχνουν, κυβέρνησης Μητσοτάκη. Πριν από την δήλωση πρόθεσης άσκησης του δικαιώματος για τα Warrants, απαιτείται η έγκριση της πράξης, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ενώ μετά από αυτά, η αεροπορική εταιρεία έχει στη διάθεσή της 60 μέρες για να δηλώσει τη δικό της δικαίωμα στην εξαγορά των παραστατικών τίτλων.
Κρίνοντας από την ακολουθούμενη φιλοεπενδυτική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη, μοιάζει λογικό η υπόθεση Warrants να ολοκληρωθεί εντός του έτους.
Από τη πλευρά της Aegean o Πρόεδρος Ευτύχης Βασιλάκης έχει καταστήσει σαφές πώς στόχος είναι εξαγοραστούν τα δικαιώματα του Δημοσίου, αν η κυβέρνηση ανοίξει τη διαδικασία. Για το λόγο αυτό και προκειμένου να διατηρηθεί κεφαλαιακό απόθεμα ( προοριζόμενο και για επενδύσεις) η εταιρεία αποφάσισε να μην προχωρήσει σε διανομή μερίσματος.
Οι ισχυρές ταμειακές ροές του πρώτου εφετινού τριμήνου (138,6 εκατ. ευρώ) οδήγησαν τα ταμειακά διαθέσιμα μαζί τις χρηματοοικονομικές επενδύσεις στα 591,1 εκατ. ευρώ. Παρά το γεγονός ότι η αεροπορική εταιρεία αποπλήρωσε δάνεια 68,5 εκατ. ευρώ…
Διαβάστε επίσης
Γεωργιάδης: Η Aegean αποπλήρωσε στο 100% το δάνειό της από την Αναπτυξιακή Τράπεζα
NBG Securities: Νέα τιμή στόχος για την Autohellas στα €15 – Ουδέτερη σύσταση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θα δεχθούμε ΑΟΖ Τουρκίας με Συρία που να παραγνωρίζει την Κύπρο
- Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
- Προμήνυμα ευρύτερα κακών μαντάτων και όχι περιστασιακή η πτώση των χρηματιστηρίων
- Ποια πλοία βγαίνουν σε πλειστηριασμό