Τον Ιούλιο αναμένεται να μπορεί ο ΑΔΜΗΕ να ηλεκτρίσει την Κρήτη χρησιμοποιώντας τη μικρή διασύνδεση της Κρήτης, (Κρήτης Πελοποννήσου), όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Μανούσος Μανουσάκης μιλώντας στο Συνέδριο Power and Gas Forim. Τόνισε ότι ο ΑΔΜΗΕ  έχει ήδη ηλεκτρίσει δοκιμαστικά την πρώτη διασύνδεση της Κρήτης και τώρα γίνονται οι τελευταίες εργασίες για να ολοκληρωθεί η κατασκευή της δεύτερης και η προσδοκία είναι ότι ως το Πάσχα θα υπάρξει η δοκιμαστική λειτουργία του δεύτερου καλωδίου και ως τον Ιούνιο-Ιουλιο ο ΑΔΜΗΕ θα δώσει φορτία στο νησί.

Παράλληλα, τονίστηκε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα από τον αποκλεισμό της διασύνδεσης από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς υπάρχουν επαρκή κεφάλαια μέσω και του ΕΣΠΑ. Μάλιστα, στο ταμείο μπήκε η 4η φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων και η αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου όπως και η εναέρια γραμμή στην Κόρινθο.

Τρεις πυλώνες στη νέα στρατηγική

Τόνισε ότι επισπεύδεται η ανανέωση παγίων του διαχειριστή, ο κ. Μανουσάκης είπε ότι αυτό είναι το δεύτερο τετραετές σχέδιο στρατηγικής που εισήγαγε η διοίκηση, καθώς ήδη από το 2018 πάρθηκε η απόφαση ανανέωσης των παγίων.

Η διοίκηση διαπίστωσε ότι υπάρχει παλαίωση του δικτύου και ότι οι συνθήκες αλλάζουν και καθώς μεγαλώνει, πρέπει να προχωρήσει η εισαγωγή νέων τεχνολογιών. Στη νέα στρατηγική υπάρχουν τρεις πυλώνες.

Ο ένας είναι η ασφάλεια του συστήματος στο νέο περιβάλλον με στόχο την επιτάχυνση του υφιστάμενου κυλιόμενου προγράμματος ανανέωσης παγίων με προϋπολογισμό που ανεβαίνει πλέον στα 200 εκατ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, αναγνωρίζεται ότι οι συνθήκες αλλάζουν σε πολλά επίπεδα, όπως τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ενώ επίσης υπάρχουν νέες τεχνολογικές ανάγκες που επιβάλουν και τα δευτερεύοντα στοιχεία να είναι ανανεωμένα.

Προς αυτή την κατεύθυνση ο ΑΔΜΗΕ εστιάζει και στην κυβερνοασφάλεια του συστήματος και θα αξιοποιήσει υποδομές που διαθέτει όπως κτήρια, αλλά και τη θυγατρική στις τηλεπικοινωνίες.

Παράλληλα, τρίτος στόχος είναι να παίξει ο ΑΔΜΗΕ το στόχο που του αντιστοιχεί στην ενεργειακή μετάβαση, δηλαδή τη διασύνδεση υπεράκτιων αιολικών, την ενίσχυση των νησιωτικών διασυνδέσεων και των σημείων του συστήματος με την αποθήκευση.

Το target model

Αναφερόμενο στο target model σημείωσε ότι για να λειτουργήσει το μοντέλο-στόχος προς όφελος του καταναλωτή χρειάζονται ισχυρές διασυνδέσεις και ο ΑΔΜΗΕ κινείται με έντονους ρυθμούς προς όλα τα σύνορα της χώρας. Συγκεκριμένα, υπάρχει η νέα σύνδεση με τη Βουλγαρία, όπου μέσα στον Απρίλιο πρόκειται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και μέσα στο 2022 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο, δηλαδή νωρίτερα του αναμενόμενου.

Παράλληλα, γίνονται μελέτες για νέες διασυνδέσεις με την Αλβανία και τη Β. Μακεδονία, τη στιγμή που ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με την Terna με στόχο να εξετάσουν τη  χρησιμότητα μιας δεύτερης διασύνδεσης με Ιταλία, με τις δύο πλευρές να βρίσκονται κοντά σε σύμφωνο συνεργασίας. 

Παράλληλα, ωριμάζει η συνεργασία για αναβάθμιση της διασύνδεσης με την Τουρκία και ο ΑΔΜΗΕ παίζει ρόλο για τη διαλειτουργικότητα ώστε να προχωρήσει ως δέσμευση και της κυβέρνησης η διασύνδεση Euroasia μεταξύ Κρήτης-Κύπρου. Εξάλλου, σήμερα το πρωί ανακοινώθηκε η επικοινωνία της κυβέρνησης με την αιγυπτιακή για το έργο διασύνδεσης με την Αίγυπτο που στηρίζει ο ΑΔΜΗΕ και προσπαθεί να παίξει ρόλο ενεργητικό.

Σε ότι αφορά το έργο με την Αίγυπτο ο κ. Μανουσάκης δήλωσε ότι είναι πολύ νωρίς για κάτι συγκεκριμένο, καθώς υπάρχει ένα μνημόνιο έτοιμο προς υπογραφή μόνο. Στην διασύνδεση Euroasia στις επαφές που έγιναν πρόσφατα με την Ε.Ε. για την ετοιμότητα του έργου επικοινωνήθηκε ότι θα υπήρχε διάθεση της Κομισιόν για ένα φορέα TSO από την Ευρώπη στο μετοχικό σχήμα, άρα θα μπορούσε να εξεταστεί.

Καταλήγοντας σε ότι έχει να κάνει με τις διασυνδέσεις, ο κ. Μανουσάκης τόνισε ότι καθώς η χώρα διαθέτει περίπου 2,5 γιγαβάτ ΑΠΕ σήμερα Τετάρτη, η Ελλάδα ήταν εξαγωγική χώρα, άρα όσο αλλάζει το μείγμα, τόσο μεγαλύτερη δυνατότητα εξαγωγών θα υπάρχει.

Καλάβρυτα: Έτοιμοι για παν ενδεχόμενο σε συνεργασία και με το ΥΠΕΝ

Σε ότι έχει να κάνει με την υπόθεση του Δυτικού Διαδρόμου και το δικαστικό μπλόκο της μονής στα Καλάβρυτα, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ τη χαρακτήρισε ως μια “πικρή ιστορία που χαρακτηρίζει διάφορες επενδύσεις στην Ελλάδα”.

Υπενθύμισε ότι το 2006 το εν λόγω έργο είχε μπει στο σχεδιασμό και τελικά μετά από καθυστερήσεις ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2018. Το έργο κρίθηκε στο σύνολό του νόμιμο από το ΣτΕ μετά από ορισμένες προσφυγές για τους πυλώνες και εν τέλει το αποτέλεσμα είναι ότι λίγο πριν ολοκληρωθεί υπήρξε μια προσφυγή της μονής Καλαβρύτων και έτσι σταμάτησε. Πλέον ο διαχειριστής βρίσκεται σε δικαστική εμπλοκή και πρόσφατα αποδέχτηκε το πρωτοδικείο τα ασφαλιστικά μέτρα.

Κατ΄ επέκταση, εκτιμάται ότι θα χρειαστεί λίγο παραπάνω χρόνος για τη νέα αυτή γραμμή. Ο κ. Μανουσάκης υπογράμμισε ότι ο ΑΔΜΗΕ θα διεκδικήσει την ανατροπή της απόφασης, όμως καθώς ο Δ. Διάδρομος είναι κρίσιμος για την ασφάλεια του συστήματος, σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ εξετάζει εναλλακτικές οδεύσεις ώστε να είναι έτοιμος και να μην είναι πολύ μεγάλη η καθυστέρηση. Παράλληλα, υπενθύμισε ότι αν υπήρχε ο δυτικός διάδρομος, τότε δεν θα είχαν γίνει οι πρόσφατες διακοπές ηλεκτροδότησης στην Πελοπόννησο.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση