ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Βασίλη Βιλιάρδου, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων εξήγησε πως σε σχετικό ερώτημα που έκανε στην ΕΕ, η απάντηση που ήρθε τον Απρίλιο αναφέρει πως «δεν είναι σαφές σε εμάς -δηλαδή στις ευρωπαϊκές αρχές- ποια θα ήταν η νομική βάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επικαλείται το Ελληνικό Κοινοβούλιο, η οποία θα επέτρεπε στην ελληνική κυβέρνηση ή στις διοικήσεις της να απαιτήσουν αποζημίωση από τη Volkswagen στην περίπτωση του σκανδάλου Dieselgate. Πράγματι, εξ όσων γνωρίζουμε, δεν υπάρχει τέτοιος νόμος ούτε βάσει της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών ούτε βάσει της νομοθεσίας για την έγκριση του τύπου του αυτοκινήτου. Ελλείψει αυτών των πληροφοριών, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι οι ελληνικές κυβερνήσεις ή οι τοπικές διοικήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις υφιστάμενες διοικητικές εξουσίες τους για να θέσουν τέλος σε παράβαση του νόμου για την προστασία των καταναλωτών ή της νομοθεσίας για την έγκριση τύπου κατά περίπτωση. Ορισμένες εθνικές διατάξεις μπορεί να επιτρέπουν στις εν λόγω διοικήσεις ή περιβαλλοντικές διοικήσεις να αξιώνουν αποζημίωση απευθείας ή να ασκούν αγωγή κατά της εταιρείας σε αστικό, εμπορικό ή ποινικό δικαστήριο ανάλογα -το τονίζω- με την κατηγορία του αδικήματος στην Ελλάδα και να απαιτούν αποζημίωση για τους ενδιαφερόμενους καταναλωτές για την προκληθείσα περιβαλλοντική ζημία».
Ο υπουργός Ανάπτυξης υπογράμμισε πως σύμφωνα «με την ελληνική νομοθεσία δεν υφίσταται παράβαση. Αφού δεν υφίσταται παράβαση δεν υπάρχει τρόπος το κράτος να διεκδικήσει αποζημίωση. Αυτό θα μπορούσε να γίνει εάν στη νομοθεσία μας προβλέπαμε -που δεν το προβλέπουμε- το συγκεκριμένο όριο ρύπου, το οποίο προέβλεπε η αμερικανική νομοθεσία. Γιατί για την αμερικανική νομοθεσία έβαλε το λογισμικό η Volkswagen, όχι για τις ευρωπαϊκές χώρες ή τουλάχιστον για την Ελλάδα. Εφόσον σε κανένα σημείο της νομοθεσίας μας, σε κανένα σημείο των διαφημίσεων της Volkswagen στην Ελλάδα, κανένας καταναλωτής στην Ελλάδα δεν μπορεί να αγόρασε αυτοκίνητο με βάση αυτόν τον συγκεκριμένο ρύπο, αφού πουθενά δεν αναφερόταν αυτός ο συγκεκριμένος ρύπος, δεν τεκμαίρεται από τη Υπηρεσία μας δυνατότητα αποζημίωσης από το κράτος».
Ο υπουργός βέβαια σημείωσε πως «ο καθένας καταναλωτής έχει το δικαίωμα να στραφεί δικαστικά. Αυτό το δικαίωμα δεν του το στερεί κανείς, συνεπώς μπορεί να πάει στα δικαστήρια τη Volkswagen και να διεκδικήσει ό,τι νομίζει».
Ως ελληνικό Δημόσιο όμως «ακόμα και εάν σήμερα ψηφίζαμε νόμο που θα θεσπίζαμε το συγκεκριμένο αδίκημα, πρώτον σήμερα το συγκεκριμένο αδίκημα πια δεν υφίσταται γιατί η Volkswagen έχει αφαιρέσει το λογισμικό και δεύτερον ένας νόμος που ψηφίζεται σήμερα και θέτει ένα αδίκημα για παρελθόντα χρόνο, αυτό προφανώς γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει».
Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος υποστήριξε πως ιδιώτες σε Αυστρία, Πολωνία και Ελλάδα έχουν προσφύγει και υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις, ενώ σε ό,τι αφορά το ελληνικό Δημόσιο που δεν έχει διεκδικήσει αποζημιώσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία σε κρατικό επίπεδο είπε πως σε, μελέτη του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και σε κείμενο της ECA η Ελλάδα επικρίνεται για τη μη επιβολή προστίμων. Επίσης ότι έχουν ξεκινήσει πειθαρχικές διαδικασίες εναντίον της, «απ’ ό,τι γράφει τουλάχιστον το έγγραφο».
Ο υπουργός απάντησε πως «η μελέτη του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν σημαίνει ότι ξεκινάει διαδικασία κατά της χώρας μας καθ’ οιονδήποτε τρόπο» αλλά «είναι μία ενθάρρυνση να αλλάξουμε τη νομοθεσία μας για το μέλλον, όχι για το παρελθόν». Επισήμανε πως ειδικά με τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, το ελληνικό Δημόσιο έχασε πρόσφατα μια πολύ μεγάλη δίκη 100 εκατομμυρίων. Καθώς πήγαμε δυο μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, βάσει της ελληνικής φορολογικής νομοθεσίας, για απόκρυψη φόρων αλλά τα ελληνικά δικαστήρια δικαίωσαν τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επέβαλαν στο Δημόσιο να πληρώσει 100 εκατομμύρια».
Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως πράγματι έγινε μια πρωτόλεια συζήτηση να φέρει η Volkswagen το εργοστάσιό της μετά την ακύρωση της επένδυσης της για ένα εργοστάσιό της στην Τουρκία αλλά προς το παρόν δεν φαίνεται ότι θα κάνει τέτοιου τύπου εργοστάσιο παραγωγής βενζινοκίνητων αυτοκινήτων καθώς φαίνεται ότι τα οχήματα αυτά ανήκουν στο παρελθόν και όχι στο μέλλον. Προσέθεσε δε πως «η ιδέα να δώσουμε κίνητρα για να φτιαχτεί εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, δεν σας κρύβω, ότι είναι κάτι που μας έχει απασχολήσει και στο υπουργείο Ανάπτυξης και στο υπουργείο Περιβάλλοντος και κάναμε μια πρώτη συζήτηση με μεγάλες εταιρείες και με τη Volkswagen -όχι μόνο με τη Volkswagen- που ασχολούνται με αυτό το ζήτημα, για να δούμε τις πιθανότητές μας». Σημείωσε ωστόσο ότι για να «είμαστε ρεαλιστές, αυτήν την στιγμή οι πιθανότητες να φτιαχτεί τέτοιου τύπου εργοστάσιο στην Ελλάδα είναι σχεδόν στο μηδέν. Ο λόγος είναι ότι η ελληνική αγορά είναι πάρα πολύ μικρή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Νικόλας Πατέρας: Δωρεά 10 νέων περιπολικών στην ΕΛ.ΑΣ
- Nestle: Ανήγγειλε αύξηση τιμών στον καφέ και σμίκρυνση των συσκευασιών της
- Συνάντηση Σι-Μακρόν: Η Κίνα θέλει να εμβαθύνει τις σχέσεις της με τη Γαλλία
- Βραζιλία: Συλλήψεις 5 ατόμων για την συνωμοσία του 2022 με στόχο την δολοφονία του Προέδρου Λούλα