ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο ξενοδοχειακός τομέας, όπως και η ναυτιλία, ταίριαξε στην οικογένεια Κωνσταντακόπουλου για την οποία η επένδυση στο Costa Navarino ήταν μόνο η αρχή, αφού, από τότε, συνεχίζει με νέα, μεγάλα και σταθερά βήματα για να κάνει τη διαφορά στον χώρο του τουρισμού. Η απόκτηση του μεριδίου της Dogus και του ελέγχου του Hilton, μαζί με τον όμιλο Olayan, δείχνει ότι υπάρχει δυναμική ανάπτυξης και επιφυλάσσονται πολλές εκπλήξεις.
Σημειώνεται ότι η D Hospitality B.V., θυγατρική του Ομίλου Dogus, αναγκάστηκε να πουλήσει το μερίδιό της υπό το βάρος των πιέσεων που της ασκούνταν από τις πιστώτριες τράπεζες και ακούγεται ότι η επόμενη ρευστοποίηση του τουρκικού ομίλου θα είναι ο Αστέρας, στον οποίο συμμετέχει επίσης ο όμιλος Dogus. Με δεδομένο ότι το 2013 δεσμευτική προσφορά για τον Αστέρα στον σχετικό διαγωνισμό της Εθνικής και του ΤΑΙΠΕΔ είχε υποβάλει και η Plepi Holdings Ltd, κοινοπραξία του ομίλου Olayan με την ΤΕΜΕΣ, μπορεί τα σχέδια ανάπτυξης του ομίλου ΤΕΜΕΣ στα πολυτελή ξενοδοχεία να έχουν συνέχεια.
Ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, δευτερότοκος γιος του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, είναι ο «Mr Costa Navarino» και μπήκε στο χώρο του τουρισμού σε ηλικία 26 χρονών, στο πλευρό του πατέρα του, όταν αποφάσισαν να ξεκινήσουν το Costa Navarino.
Μαζί με τα σχέδια επέκτασης στο Costa Navarino, όπου τα επόμενα δύο χρόνια πρόκειται να ολοκληρωθούν νέες ξενοδοχειακές μονάδες, παραθεριστικές κατοικίες και δύο ακόμα γήπεδα γκολφ, ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος έχει σχέδια ευρύτερης παρουσίας στον δυναμικό κλάδο των ξενοδοχείων, ανάλογα με τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται.
Μια τέτοια ευκαιρία ήταν η απόκτηση πλειοψηφίας στο Hilton τώρα που η Dogus θέλησε να ρευστοποιήσει.
Η είσοδος της ΤΕΜΕΣ, της εταιρείας της οικογένειας, στο Hilton είχε ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2016, όταν μαζί με τη θυγατρική της τουρκικής Dogus «D-Marine Investments Holding B.V.» το εξαγόρασε έναντι του ποσού των 142 εκατ. ευρώ.
Από τότε σχεδιάζεται η ανάπλαση του ακινήτου, η ποιοτική αναβάθμιση του ξενοδοχείου και η μερική αλλαγή της χρήσης του.
Ειδικότερα, σχεδιάζεται η μετατροπή μέρους από την υπάρχουσα δομημένη επιφάνεια σε ιδιωτικές κατοικίες, στο πλαίσιο του νόμου για τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας, καθώς και η μετατροπή μέρους των χώρων συμπληρωματικών χρήσεων, κυρίως δημόσιων και συνεδριακών, σε εμπορικά καταστήματα λιανικής και χώρους εστίασης και αναψυχής.
Σχέδια ανάπτυξης έχει, όμως, και για το αγαπημένο του παιδί, το Costa Navarino, όπου προχωρεί στην ανάπτυξη άλλων δύο συγκροτημάτων, των Navarino Blue και Navarino Hills, καθώς και του πρώτου υπόσκαφου ξενοδοχείου στον κόσμο στο Navarino Bay.
Με τη λειτουργία τους θα δημιουργηθούν άλλες 900 μόνιμες θέσεις εργασίας, ενώ το κόστος των νέων επενδύσεων εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 240 εκατ. ευρώ και το συνολικό κόστος του συγκροτήματος θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Επενδυτικά σχέδια έχει και για την εταιρεία «Sportsland Εγκαταστάσεις Σπορ Τουριστικές και Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις Α.Ε», που ελέγχει από κοινού με τον Ευτύχη Βασιλάκη.
Η Sportsland έχει συγκεντρώσει μεγάλες εκτάσεις γης στην ευρύτερη περιοχή της Τανάγρας, στην οποία σχεδιάζονται να υλοποιηθούν σύνθετες επενδύσεις, που θα συνδυάζουν αθλητικές και δραστηριότητες αναψυχής, δημιουργώντας έναν ολοκληρωμένο πόλο αναψυχής για μικρούς και μεγάλους.
Το ξεκίνημα με το Costa Navarino
Ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος είχε αποφασίσει από νωρίς να ασχοληθεί με τον τουριστικό τομέα και σπούδασε στην αρχαιότερη και κορυφαία στον κόσμο σχολή ξενοδοχειακού management, την Ecole Hoteliere de Lausanne. Από τότε η επέκταση της οικογένειας στην ξενοδοχεία ήταν προδιαγεγραμμένη…
Ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος αποφάσισε να μπει στον χώρο του τουρισμού το 1997 και τα κατάφερε το 2009, μετά από 12 χρόνια επίμονων προσπαθειών, αφού για να υλοποιήσει το φιλόδοξο επενδυτικό του σχέδιο έπρεπε να αντιμετωπίσει την ελληνική γραφειοκρατία και τις αντιδράσεις τοπικών οργανώσεων και φορέων σε κάτι πρωτόγνωρο για την περιοχή.
Μετά από περισσότερες από 60 δίκες, περισσότερες από 20 Υπουργικές Αποφάσεις, πάνω από 25 αποφάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Μεσσηνίας και περισσότερες από 40 αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων, τελικά ο καπετάν Βασίλης είδε το 2009 το ξενοδοχειακό συγκρότημα να τίθεται σε λειτουργία.
Μετά τον θάνατο του πατέρα του, τον Ιανουάριο του 2011, ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος πήρε τα ηνία της επιχείρησης και από τότε δουλεύει «με στόχο να μετατρέψει τη Μεσσηνία σε Τοσκάνη της Ελλάδας».
Το Costa Navarino είναι ένα τουριστικό συγκρότημα το οποίο διαχειρίζεται η διεθνής αλυσίδα Starwood Hotels & Resorts, με δύο πεντάστερα ξενοδοχεία, το The Romanos, το οποίο διαθέτει μεταξύ άλλων και ανεξάρτητες κατοικίες, το The Westin Resort, το Anazoe Spa, ένα κέντρο σπα και θαλασσοθεραπείας έκτασης 4.000 τ.μ., δύο γήπεδα γκολφ διεθνών προδιαγραφών, περισσότερα από 20 εστιατόρια, χώρους για ευρύ φάσμα αθλητικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων, καθώς και μια σειρά υπηρεσιών υψηλής ποιότητας.
Το συγκρότημα δημιούργησε 1.200 θέσεις εργασίας, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων καλύφθηκε από τον ντόπιο πληθυσμό, ενώ πολύ περισσότερες είναι αυτές που δημιουργήθηκαν στην περιοχή, ως αποτέλεσμα της λειτουργίας του.
Επιπλέον, το 60% των προμηθειών του συγκροτήματος προέρχεται από τοπικές επιχειρήσεις και παραγωγούς.
Κυριαρχία σε στεριά και θάλασσα
Ο πρωτότοκος γιος της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, Κωνσταντίνος ή Κωστής, ανέλαβε τη ηνία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων της οικογένειας και συγκεκριμένα της εταιρείας Costamare, με στόλο 78 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αποδείχθηκε άξιος συνεχιστής του πατέρα του. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος εξέφραζε τη σιγουριά του για το μέλλον της αυτοκρατορίας του και τις ικανότητες των παιδιών του λέγοντας χαρακτηριστικά: “Η νέα γενιά είναι ακόμα καλύτερη από την δική μας”.
Άνθρωπος χαμηλών τόνων, με οξυδέρκεια, τέθηκε επικεφαλής της Costamare όταν ο καπετάν Βασίλης αποφάσισε να αποσυρθεί από την ενεργό δράση, το 2006, και κατόρθωσε να τη γιγαντώσει και να δημιουργήσει μία από τις πιο κραταιές ναυτιλιακές επιχειρήσεις παγκοσμίως.
Η αξία του είναι διεθνώς αναγνωρισμένη, καθώς ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος ήταν και το 2018 ένας από του 14 Έλληνες εφοπλιστές που περιλάμβανε η λίστα των 100 ανθρώπων με τη μεγαλύτερη επιρροή στην παγκόσμια ναυτιλία, σύμφωνα με την ετήσια κατάταξη της Lloyd’s List.
Ο καπετάν Βασίλης ίδρυσε την Costamare το 1974, όταν αγόρασε ένα μικρό φορτηγό πλοίο χωρητικότητας μόλις 2.000 τόνων στο οποίο εργαζόταν και του έδωσε το όνομα της συζύγου του, «Κάρμεν». Την περίοδο 1981-1984 αγόρασε οκτώ πλοία του Γρηγόρη Καλλιμανόπουλου, ενώ την επόμενη 20ετία με έξυπνες κινήσεις κατόρθωσε να αναπτύξει σημαντικά την εταιρεία του, η οποία το 2000 διαχειρίζονταν πλέον 35 πλοία.
Η είσοδος στη Wall Street
Το 2010, ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος έκρινε ότι ήταν η κατάλληλα περίοδος για την είσοδο της ελληνικής ναυτιλιακής στο αμερικανικό χρηματιστήριο, επισημαίνοντας ότι στόχος της ενέργειας αυτής ήταν η υλοποίηση σημαντικών επενδυτικών σχεδίων. Η Costamare μπήκε στη Wall Street τον Νοέμβριο της ίδια χρονιάς αντλώντας από την αγορά 260 εκατ. δολάρια.
Η κοινή μετοχή της εταιρείας διαπραγματεύεται στα 5,35 δολάρια και η κεφαλαιοποίηση της πλησιάζει τα 600 εκατ. δολάρια.
Το 2018 ήταν μία ακόμη κερδοφόρα χρονιά για τη ναυτιλιακή, η οποία ανανεώνει συνεχώς το στόλο της, πετυχαίνοντας συμφέρουσες συμφωνίες χρηματοδότησης.
Ειδικότερα, η Costamare εμφάνισε στο τελευταίο τρίμηνο της παρελθούσας χρήσης κέρδη 19,7 εκατ. δολαρίων έναντι κερδών 2,7 εκατ. δολαρίων στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2017. Στο σύνολο του 2018, τα κέρδη της ανήλθαν στα 67,2 εκατ. δολάρια, ενώ διέθεσε 900 εκατ. δολάρια για αγορές καινούργιων και μεταχειρισμένων πλοίων, με μέση διάρκεια ναύλωσης τα οκτώ έτη.
Κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2018, η ναυτιλιακή έκλεισε συμφωνίες ναύλωσης για 12 πλοία του στόλου της, οι οποίες στην πλειονότητα τους αφορούσαν χρονική επέκταση προηγούμενων συμφωνιών.
Οι κινήσεις του 2018
Τον Νοέμβριο 2018, η εταιρεία απέκτησε το 60% που κατείχε η York Capital Management σε πέντε containerships χωρητικότητας 14,000 TEU και κατασκευής 2016 και πλέον έχει στην κατοχή της το 100% των πλοίων, τα οποία είναι ναυλωμένα στην Evergreen.
Τον Οκτώβριο 2018, ναυτιλιακή έκλεισε με ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα συμφωνία χρηματοδότησης για τα πλοία Maersk Kleven και Maersk Kotka, χωρητικότητας 8,044 TEU και κατασκευής 1996. Το δάνειο θα αποπληρωθεί σε 2,5 χρόνια.
Επίσης, τον περασμένο Δεκέμβριο, ολοκλήρωσε την αναχρηματοδότηση υφιστάμενου δανείου ύψους 44,4 εκατ. δολαρίων. Η νέα πιστωτική διευκόλυνση λήγει το Νοέμβριο του 2023, με την τελική δόση να ανέρχεται στα 27 εκατ. δολάρια.
Οι σχέσεις με την Κίνα
Ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος υπήρξε από τους πρωτεργάτες της ενίσχυσης των ελληνοκινεζικών σχέσεων, και μάλιστα στον ίδιο πιστώνεται και η σύσφιξη των σχέσεων με τον κολοσσό της Cosco που οδήγησε στην είσοδο των Κινέζων στην Ελλάδα ως ένας από τους μεγαλύτερους ξένους στρατηγικούς επενδυτές.
Στο ίδιο μοτίβο κινείται και ο γιος του Κωστής, ο οποίος έχει συνάψει σημαντικές συνεργασίες με τα ναυπηγεία της Σαγκάης για την κατασκευή πλοίων αλλά και με κινεζικές τράπεζες για χρηματοδότηση.
Μάλιστα, η Costamare περιλαμβάνεται στους σημαντικότερους πελάτες του κινεζικού ναυπηγείο Yangzijiang Shipbuilding Holdings, στο οποίο η ναυτιλιακή παρήγγειλε το 2018 πέντε containerships χωρητικότητας 12.000 teu έκαστο, τα οποία θα συμμετάσχουν σε ένα project νεότευκτων πλοίων το οποίο αναπτύσσει η Yang Ming Marine Transport, και στο οποίο θα συμμετάσχουν επίσης και πλοία της ιαπωνικής Shoei Kisen.
Στήριξη στους Έλληνες ναυτικούς
Ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα του ο Κ. Κωνσταντακόπουλος δίνει μεγάλη βαρύτητα στους Έλληνες ναυτικούς και στηρίζει το ελληνικό νηολόγιο. Για το σκοπό αυτό μάλιστα έχει επενδύσει σημαντικά κεφάλαια για τη δημιουργία του υπερσύγχρονου ναυτιλιακού κέντρου εκπαίδευσης, του Costamare Maritime Training Services S.A., αποστολή του οποίου είναι η επιμόρφωση των Ελλήνων αξιωματικών πάνω στις τελευταίες εξελίξεις της ναυσιπλοΐας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος υπήρξε αρωγός στις επίμονες προσπάθειες του πατέρα του για την επιστροφή του “Liberty» στην Ελλάδα (ολοκληρώθηκε το 2009), ενώ παράλληλα συνεχίζει την χρηματοδότηση τα προγράμματα της Helmepa Junior, που δημιούργησε ο καπετάν Βασίλης και είναι το “παρακλάδι” της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Σκάνδαλο Μέιντοφ 10 χρόνια μετά: Οι αποζημιώσεις, οι 70+ Έλληνες της «πυραμίδας» και ο παράγων Φιξ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Resort 2.000 κλινών, συνεδριακό και εκθεσιακό κέντρο 12.000 τ.μ. στις προϋποθέσεις για την άδεια καζίνο
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Το κατηγορητήριο για τα δάνεια της πρώην Αγροτικής: Εγιναν repos ή μετοχές που ακυρώθηκαν
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike