Σε 87 ημέρες από σήμερα και 18 χρόνια μετά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης κατασκευής, παραδίδεται στο κοινό η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, όπως επιβεβαίωσε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και η διοίκηση της Άκτωρ, χθες στη συμπρωτεύουσα.

«Το μετρό θα λειτουργήσει τέλος Νοεμβρίου, γεγονός που ένα χρόνο πριν είχε αντιμετωπιστεί με ειρωνεία και αμφισβήτηση. Είναι ένα έργο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μάθημα για το τι πρέπει να γίνεται για να ολοκληρώνονται τα έργα που βρίσκονται στο τελευταίο έτος. Το έργο θα πρέπει να είναι το παράδειγμα συνεργασίας ανάδοχου κοινοπραξίας με το δημόσιο. Στις 30 Νοεμβρίου παραδίδουμε το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη, ίσως και το πιο όμορφο», είπε κατά την ομιλία του ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ, Αλέξανδρος Εξάρχου, φέροντας το έργο ως παράδειγμα υποδειγματικής συνεργασίας του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα.

1

Υπενθυμίζεται ότι η Άκτωρ υπό τη νέα διοίκηση ανέλαβε το έργο τον Νοέμβριο του 2023, ολοκληρώνοντας μεταξύ άλλων την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, την απόδοση των εργοταξίων, τους ελέγχους των δοκιμών και την εκπαίδευση του προσωπικού της εταιρείας που θα αναλάβει τη λειτουργία.

Το συνολικό ποσοστό υλοποίησης του έργου ανέρχεται στο 94,6% μέχρι σήμερα, καθώς απομένει η ολοκλήρωση των δοκιμών του τροχαίου υλικού και των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων. Επιπλέον η παράδοση του έργου από την κατασκευάστρια κοινοπραξία στη λειτουργό εταιρεία Thema (Azienda Trasporti Milanesi και Egis Projects) θα γίνει την ίδια ημέρα, ενώ η διάρκεια της σύμβασης λειτουργίας είναι 11 χρόνια. «Για πρώτη φορά στη χώρα η παράδοση του μετρό σε ιδιωτική εταιρεία και όχι στο δημόσιο», υπενθύμισε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.

 

Η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου θα καθοριστεί το επόμενο διάστημα, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα. Ο ίδιος πρόσθεσε πως «απέχουμε 87 ημέρες από την απόδοση του μετρό στους πολίτες της συμπρωτεύουσας. Παρά τα λάθη, τις καθυστερήσεις και τις ψεύτικες υποσχέσεις εργάστηκαν πολλοί και σκληρά τα προηγούμενα χρόνια».

Θυμίζουμε πως η σύμβαση για το μετρό υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2006 και αντιμετωπίστηκε ως μόνιμη εξαγγελία, αποτελώντας πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης.

Το μετρό που δίνεται στην κυκλοφορία το επόμενο δίμηνο θα περιλαμβάνει 13 σταθμούς, είναι μήκους 9,6 χιλιομέτρων με δύο σήραγγες μονής τροχιάς, 18 συρμούς που θα κινούνται χωρίς οδηγό (σημειωτέον ότι χειριστήριο εγκιβωτισμένο στην πρώτη σειρά θα βρίσκεται στη διάθεση του συνοδού του συρμού, ώστε αυτός να οδηγηθεί στον κοντινότερο σταθμό), ενώ κάθε συρμός είναι χωρητικότητας 450 ατόμων. Το μετρό της συμπρωτεύουσας θα έχει μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς 18.000 ατόμων ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ η εκτιμώμενη ημερήσια κίνηση είναι 254.000 επιβάτες και θα λειτουργεί με σύστημα αυτόματων θυρών σε κάθε σταθμό. Σε ό,τι αφορά τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου είχε διαμορφωθεί σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ, ενώ περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ έχουν κατευθυνθεί στις απαλλοτριώσεις εκτάσεων. Επιτρέπει την άμεση πρόσβαση εντός της ζώνης επιρροής 500 μέτρων γύρω από τους σταθμούς, πληθυσμού περίπου 200.000 κατοίκων και 120.000 θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με τη μελέτη την οποία παρουσίασε η Ελληνικό Μετρό, το 2040 εκτιμάται ότι θα μετακινούνται με το μετρό 286.000 επιβάτες ημερησίως με τη βασική, κόκκινη γραμμή του μετρό. Η ζήτηση ρυθμίζει τη χρονοαπόσταση, η οποία βάσει μελέτης είναι 90 δευτερόλεπτα.

Προς αναζήτηση πόρων για τη δεύτερη γραμμή του μετρό

Σε οκτώ μήνες από την εμπορική λειτουργία της βασικής γραμμής αναμένεται να δοθεί στο κοινό και η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, με τον επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό να διευκρινίζει πως «παραμένουμε εντός στόχου και το δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα τεθεί σε λειτουργία η επέκταση».

Επίσης σε εξέλιξη βρίσκεται και δεύτερη σύμβαση προμήθειας 15 επιπλέον συρμών που θα καλύψουν και την επέκταση Καλαμαριάς.

Επόμενο ορόσημο για το συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης είναι η κατασκευή της δεύτερης γραμμής του μετρό 18,4 χιλιομέτρων με 17 σταθμούς, που θα εξυπηρετεί τα βορειοδυτικά προάστια της πόλης, όπως είναι η Πολίχνη και ο Εύοσμος. Ο κ. Ταχιάος επισήμανε πως το υπουργείο βρίσκεται σε αναζήτηση χρηματοδοτικων πόρων για τις επεκτάσεις του μετρό, δεδομένου ότι τα σιδηροδρομικά έργα δεν αποτελούν προτεραιότητα για τα ευρωπαϊκά προγράμματα, ωστόσο πρέπει να σημειωθεί πως δεν υπάρχει πρόβλεψη για το κόστος κατασκευής τουλάχιστον της δεύτερης γραμμής, στην οποία θα δινόταν προτεραιότητα βάσει των μελετών.

Διαβάστε επίσης:

Γαλλία: Ο Μισέλ Μπαρνιέ δεσμεύεται να προωθήσει “σεβασμό και ενότητα” στη χώρα – Συγχαρητήρια από Σολτς και Γιούνκερ

OPEC+: Αναβολή για 2 μήνες στα σχέδια για αύξηση της παραγωγής μετά την βουτιά του πετρελαίου

Λασίθι: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στον Άγιο Νικόλαο με τη συμπλήρωση ενός έτους από τον θάνατο στον Πειραιά