Μια μόνιμη δυσκολία παρουσιάζουν κατά την εφαρμογή τους οι διαδικασίες προμηθειών στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια του 4ου MedTech Conference. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στο  E-TED το 2018 η Πορτογαλία ανήρτησε 1136 διαγωνισμούς για φάρμακα, η Ισπανία 1486, η Ελλάδα 106 και η FYROM 151(!).

Τις εργασίες του συνεδρίου άνοιξε με το χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ιατρικών και Βιοτεχνολογικών προϊόντων (ΣΕΙΒ), κ. Γεράσιμος Λειβαδάς, ο οποίος στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, έκανε λόγο για χάραξη νέας αισιόδοξης πολιτικής που μοναδικό κριτήριο δεν θα είναι η τιμή, αλλά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και το τελικό αποτέλεσμα.

Ο κ. Θανάσης Πετμεζάς, Διευθύνων Σύμβουλος cosmoONE, ανέφερε στην ομιλία του ότι παρόλο που όλοι συμφωνούν για την αναγκαιότητα συστημάτων ηλεκτρονικών προμηθειών, η προτεραιότητα σε αυτήν την κατεύθυνση είναι ιδιαιτέρως χαμηλή, ενώ ο τρόπος αντιμετώπισης του θέματος οδηγεί σε λάθος λύσεις. Παράλληλα, ανέπτυξε μία δέσμη δράσεων που προτείνει η εταιρεία, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

  • την υιοθέτηση συγκεκριμένων εφαρμογών υπό μορφή υπηρεσιών ώστε χωρίς κόστη υποδομών, να υπάρχει γρήγορη μετάβαση σε μετρήσιμα αποτελέσματα
  • την οριστικοποίηση τεχνικών θεμάτων όπως κατηγοριοποίηση και διαλειτουργικότητα, για να μπορεί να πολλαπλασιαστεί η αξία και η γνώση από την συλλογή δεδομένων προμηθειών
  • την υλοποίηση πρωτοβουλιών για στοχευμένα πιλοτικά έργα σε επίπεδο Νοσοκομείου και ΥΠΕ, έναντι της ολιστικής αντιμετώπισης του θέματος με έργα υψηλού προϋπολογισμού και πολυπλοκότητας, χωρίς ορίζοντα υλοποίησης και εχέγγυα απόδοσης.

Ο κ. Νικόλαος Μανούσης, Γενικός Διευθυντής PublicSoft IKE, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών ΕΜΠ, MSc in Construction Management, στην ομιλία του με θέμα: «Η διαχείριση των διαδικασιών των δημόσιων προμηθειών στην ψηφιακή εποχή», ανέφερε ότι

«σήμερα τα υφιστάμενα μηχανογραφικά συστήματα δεν υποστηρίζουν την ολότητα μιας δημόσιας σύμβασης αλλά επιμέρους τμήματά της και ως επί το πλείστον δεν διαλειτουργούν και μεταξύ τους. Αποτέλεσμα αυτού είναι να υπάρχει κατακερματισμός της πληροφορίας, οι υπάλληλοι να χειρίζονται πολλά και διαφορετικά συστήματα και να δυσχεραίνεται ο έλεγχος και η παρακολούθηση μιας διαδικασίας».

Ο ίδιος παρουσίασε τη λύση της PublicSoft για την ολοκληρωμένη διαχείριση μιας δημόσιας σύμβασης, που λύνει αρκετά από τα προαναφαιρόμενα προβλήματα.

Ο Δρ. Ιωάννης Καραφύλλης, Supply Chain and Procurement expert, κατά την παρουσίαση του τόνισε ότι οι διαδικασίες προμηθειών στην Ελλάδα, αν και δεν είναι τόσο σύνθετες και περίπλοκες όσο παρουσιάζονται, πάντα έχουν μια δυσκολία κατά την εφαρμογή τους.

«Αυτό οφείλεται στο ότι οι συμμετέχοντες σε αυτήν την αλυσίδα δεν ακολούθησαν τη νομοθεσία, δημιουργώντας πολλές προσφυγές και δικαστικές εμπλοκές που καθυστέρησαν αδικαιολόγητα τις συμβάσεις», όπως ανέφερε.

Τόνισε ότι εάν θέλουμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Πορτογαλίας θα πρέπει να εφαρμόσουμε την νομοθεσία (ισχύει ακριβώς η ίδια στην Ευρωπαϊκή Ένωση) και να υλοποιούνται όλοι οι διαγωνισμοί μέσω του ΕΣΗΔΗΣ και της ευρωπαϊκής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (E-TED).  Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι στο  E-TED το 2018 η Πορτογαλία ανήρτησε 1136 διαγωνισμούς για φάρμακα, η Ισπανία 1486, η Ελλάδα 106 και η FYROM 151(!). «Επίσης στην Πορτογαλία όλα τα αποτελέσματα των δημοσίων συμβάσεων είναι ανηρτημένα δημόσια σε μια και μόνο ιστοσελίδα οπότε δεν απαιτείται «παρατηρητήριο τιμών» θεωρώντας ότι η διαφάνεια είναι δεδομένη με συγκρίσιμα αποτελέσματα άμεσα. Στην Ελλάδα δεν έχουμε μάθει ποτέ τι έγινε με τους διαγωνισμούς που διενήργησε η ΕΠΥ, πόσοι κατέληξαν σε σύμβαση και εάν αυτές τελικά υλοποιήθηκαν», σημείωσε ο κ. Καραφύλλης.

Οι ομιλητές του 1ου στρογγυλού τραπεζιού, το οποίο συντόνισε ο δημοσιογράφος Αιμίλιος Νεγκής,  αναφέρθηκαν στα προβλήματα που υφίστανται στην προμήθεια ιατροτεχνολογικών προϊόντων στο δημόσιο τομέα. Ο κ. Χρήστος Δαραμήλας, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Συλλόγων Ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη, αναφέρθηκε στο χαρακτηριστικό παράδειγμα πολυετούς προσπάθειας για την ένταξη στον κανονισμό παροχών υγείας, ειδικού σκευάσματος για τους ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη.

Ο κ. Παναγιώτης Γεωργακόπουλος, Αντιπρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), απάντησε ότι οι διαδικασίες είναι συγκεκριμένες και θεσμοθετημένες και χειρίζονται πρωτίστως από την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης.

Η κυρία Αναστασία Μπαλασοπούλου, Διοικήτρια Π.Γ.Ν.Α. «Ιπποκράτειο», Επιστημονική Συνεργάτιδα Τομέα Διοίκησης και Οργάνωσης Υπηρεσιών Υγείας Ε.Σ.Δ.Υ., από την πλευρά της, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι υπάρχει μία μόνιμη μάχη μεταξύ νομιμότητας και λειτουργικότητας. Όπως τόνισε, πρέπει να υπάρχει αντίστοιχη θεσμική οργάνωση.

Τέλος, ο  κ. Καραφύλλης εκτίμησε ότι τα χρέη των νοσοκομείων του 2018 θα μεταφερθούν το 2019, εκτιμώντας ότι τα ληξιπρόθεσμα θα φθάσουν τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ ανέφερε επίσης ότι χρειάζεται ενιαίο μητρώο.