1.388 κάμερες προβλέπεται να εποπτεύουν τους δρόμους της Αθήνας, σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση καμερών τροχαίας που παρουσίασαν χθες οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.

Στόχος του κυβερνητικού σχεδίου η δημιουργία ενός χρήσιμου εργαλείου για την αποτροπή παραβάσεων, την άμεση παρέμβαση των Αρχών και τη διαλεύκανση υποθέσεων.

Τι θα αλλάξει όμως σε λίγους μήνες στους Αθηναϊκούς δρόμους και τι περιλαμβάνει το σχέδιο των υπουργείων.

Πόσα «μάτια» θα παρακολουθούν τους δρόμους

Μπορεί σήμερα οι κάμερες που βρίσκονται σε λειτουργία να μην ξεπερνούν τις 20, μέχρι όμως το 2026 προβλέπεται να εγκατασταθούν 1.388 κάμερες, από τις οποίες οι 388 αφορούν την σύμβαση που ήδη έχει υπογραφεί από την Περιφέρεια Αττικής.

Συγκεκριμένα, μέσα στον Νοέμβριο ο Όμιλος Εταιρειών AKTOR ανέλαβε ως επικεφαλής της κοινοπραξίας με την ΤΕΡΝΑ έπειτα από διαγωνιστική διαδικασία της Περιφέρειας Αττικής με τον προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται στα €17,8 εκατ. ευρώ.

Ο ανάδοχος θα αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση 388 καμερών παρακολούθησης παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, 330 γαλβανισμένων ιστών στήριξης, καθώς και του σχετικού λογισμικού διαχείρισης.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου εξήγησε ότι πέραν των 388 καμερών που θα προμηθευτεί η περιφέρεια Αττικής με σύμβαση που υπογράφηκε πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση θα προσθέσει άλλες 1.000 κάμερες στην Αθήνα αλλά και σε άλλα σημεία που υπέδειξε η ΕΛΑΣ.

Που θα μπουν οι κάμερες;

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά δια στόματος Μιχάλη Χρυσοχοΐδη κάμερες θα μπουν σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής και σύντομα θα υπάρξει πρόταση για εγκατάσταση καμερών και στη Θεσσαλονίκη.

Αναφορικά με τις πρώτες 388 κάμερες τις οποίες θα προμηθευτεί η Περιφέρεια Αττικής, όπως σημείωσε ο Νίκος Χαρδαλιάς, θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία κατόπιν υποδείξεων της τροχαίας και θα έχουν τη δυνατότητα ανίχνευσης οχημάτων που κινούνται με ταχύτητα έως και 250 χλμ./ώρα.

Τα κριτήρια με τα οποία θα διενεργηθεί η τοποθέτηση των καμερών, κεντρικό ρόλο έχει η κυκλοφορία των οχημάτων και η καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική, ώστε το κέντρο διαχείρισης να προβαίνει σε δραστηριότητες που θα βοηθούν στη καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας καθώς και στα κρίσιμα σημεία που εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις ώστε να γίνεται η διαλεύκανσή τους.

Ενδεικτικά, κάμερες θα τοποθετηθούν στις διασταυρώσεις των λεωφόρων:

  • Συγγρού
  • Βουλιαγμένης
  • Κατεχάκη
  • Μεσογείων
  • Κηφισίας
  • Πειραιώς
  • Βασιλίσσης Αμαλίας
  • Πανεπιστημίου
  • Βασιλίσσης Σοφίας
  • Αλεξάνδρας, Παιανίας – Κορωπίου
  • Κηφισού
  • Βασιλίσσης Όλγας
  • Γαλατσίου
  • Βεΐκου Πατησίων
    Ακαδημίας
  • Δαβάκη
  • Αμφιθέας
  • Ποσειδώνος
  • Θηβών
  • Ηρώων Πολυτεχνείου
  • Αχαρνών
  • Δεκελείας
  • ΝΑΤΟ
  • Δημοκρατίας

Πότε;

Οι νέες κάμερες εκτιμάται ότι θα τεθούν σε λειτουργία από το καλοκαίρι του 2025.

Όπως είχε επισημάνει προ ολίγων ημερών ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, έως το 2026 οι 1.400 κάμερες θα έχουν μπει σε φανάρια και συγκεκριμένα, οι 388 το 2025 και 1.000 ακόμα το 2026.

Πράγμα που επιβεβαίωσε και ο κ. Παπαστεργίου στην παρουσίαση για το νέο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο, όπως είπε, θα ισχύσει από το καλοκαίρι του 2025 και μετά και έχει σκοπό όταν γίνεται μια παράβαση να πηγαίνει άμεσα στον παραβάτη.

Πώς θα λειτουργούν;

Κατ΄αρχάς, οι έξυπνες κάμερες θα λειτουργούν όλο το 24ωρο ακόμη και με χαμηλό φωτισμό, ενώ σε πρώτη φάση θα καταγράφουν την παράβαση του κόκκινου σηματοδότη καθώς θα ενεργοποιούνται αυτόματα με την λειτουργία του.

Κάθε συσκευή θα έχει τη δυνατότητα να ανιχνεύει ταυτόχρονα τουλάχιστον 2 λωρίδες κυκλοφορίας και να καταγράφει την πινακίδα του οχήματος, φωτογραφίες και βίντεο της παράβασης.

Στη συνέχεια, τα δεδομένα των παραβάσεων, που θα συλλέγονται από τις κάμερες, θα αποθηκεύονται και θα αποστέλλονται διαβαθμισμένα, μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας, σε κεντρικούς υπολογιστές οι οποίοι θα εγκατασταθούν για το σκοπό αυτό σε επιλεγμένα Τμήματα της Τροχαίας στην Περιφέρεια Αττικής.

Μετά την καταγραφή, οι κλήσεις θα βεβαιώνονται από την τροχαία και θα αποστέλλονται στις θυρίδες των πολιτών στο gov.gr ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται τόσο η πληρωμή, όσον και τυχόν ενστάσεις.

Συγκεκριμένα, το σύστημα θα συλλέγει όλα τα δεδομένα από τις κάμερες και τα tablet των αστυνομικών και έπειτα θα προχωρά σε ψηφιακή βεβαίωση των παραβάσεων, επιδίδοντας την κλήση ψηφιακά μέσω της θυρίδας στο gov.gr., με sms/viber ή μέσω ταχυδρομικής επιστολής σε περίπτωση που δεν θα υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής επικοινωνίας.

Το σύστημα επίσης θα μπορεί να ενημερώνει το point system αλλά και να κάνει αυτόματα ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος.

Όπως επισήμανε πως ο κ. Παπαστεργίου, από την ώρα που οι πολίτες είναι εγγεγραμμένοι στο εθνικό μητρώο επικοινωνίας θα έρχεται ένα SMS ότι ελέγχονται για παράβαση και την ίδια ώρα το υλικό δηλαδή οι φωτογραφίες και τα βίντεο θα πηγαίνουν στην ΕΛΑΣ όπου ένας αστυνομικός θα βεβαιώνει την παράβαση.

Τονίζεται ωστόσο πως για να τηρηθεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων η καταγραφή θα γίνεται μόνο στο πίσω μέρος του οχήματος ώστε να μην διακρίνονται οι επιβαίνοντες.

Το επόμενο βήμα είναι ότι θα έρχεται στη θυρίδα που θα πάρει θέση στο wallet του gov.gr, εκεί θα υπάρχει βίντεο και φωτογραφία της παράβασης και θα δίνεται η δυνατότητα είτε πληρωμής, είτε αμφισβήτησης.

Επίσης, θα διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών αλλά και εκκαθάρισης, αυτόματη ενημέρωση του ΣΕΣΟ, ενημέρωση συνοριακών σταθμών, ενημέρωση εταιριών ενοικίασης και ενημέρωση του χάρτη παραβάσεων – συγκρούσεων.

Ποιες είναι οι παραβάσεις;

Οι κάμερες θα καταγράφουν παραβάσεις όπως:

• Υπέρβαση ορίου ταχύτητας,

• Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη,

• Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,

• Παράνομη χρήση ΛΕΑ,

• Οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση,

• Κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ,

• Παράβαση διάβασης πεζών,

• Μη χρήση κράνους και μη χρήση ζώνης.

Τι αλλάζει;

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, παρουσίασε το υφιστάμενο πλαίσιο που έχει ως αποτέλεσμα η πληρωμή μιας τροχονομικής παράβασης να γίνεται έως και μετά από 10 χρόνια, ενώ υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και με τα οχήματα με ξένες πινακίδες και τα ενοικιαζόμενα.

Σήμερα για παράδειγμα, στους δρόμους υπάρχουν τοποθετημένες 12 κάμερες σταθερής ταχύτητας από τον ΟΑΣΑ και 17 στην Αττική Οδό.

Οι μερικές δεκάδες κάμερες που «παρακολουθούν» του ελληνικούς δρόμους είναι κυρίως παλιάς τεχνολογίας, έως και τεχνολογίας φίλμ.

Από την άλλη, οι μελλοντικές ανάγκες όπως έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα αφορούν σε 39 κάμερες για τον ΟΑΣΑ και άλλες 1.316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφάλειας, όπως έχει υποδείξει η Τροχαία. Από τα σημεία αυτά τα 707 αφορούν τη Αττική.

Ο διαγωνισμός

Συγκεκριμένα, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τρέχει δύο διαγωνισμούς έναν για τις κάμερες και έναν το πληροφοριακό σύστημα.

Όσον αφορά τη δημοπράτηση πρόκειται για ανοικτό δημόσιο διαγωνισμό, ο προϋπολογισμός του οποίου θα προκύψει αργότερα. Επίσης ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με βάση τις κάμερες που εγκατέστησε αλλά με βάση τον αριθμό αυτών που δουλεύουν, ενώ διαγωνισμός θα βγει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025.

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου όσον αφορά το πληροφοριακό σύστημα επισήμανε, πως είναι εξίσου σημαντικό δεδομένου πως μέχρι σήμερα, ήταν ένα κατακερματισμένο σύστημα που αφορούσε και ενέπιπτε και στους Δήμους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός.

Για παράδειγμα, σήμερα ανέφερε πως υπάρχουν 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας στον ΟΑΣΑ κυρίως για τον έλεγχο της λεωφορειολωρίδας.

Ο διαγωνισμός για το πληροφοριακό σύστημα εκτιμάται ότι θα υλοποιηθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2025, ενώ ο ενδεικτικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 5.000.000 ευρώ, με χρηματοδότηση του Υπουργείου Ψηφιακής διακυβέρνησης.

Τέλος, η Υπηρεσία Οδικών Τελών Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα αναδιαμορφωθεί σε έναν ενιαίο φορέα ο οποίος θα αναλάβει σταδιακά την εποπτεία του δικτύου καμερών.

Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο του ΚΟΚ

Παράλληλα, όπως επισήμανε στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Σταϊκούρας, εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο του ΚΟΚ ώστε να εναρμονίζεται με την επικινδυνότητα των οδικών παραβάσεων, ενώ επισήμανε 7 παρεμβάσεις που αφορούν την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και συνοψίζονται ως εξής:

1.Κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων και σε περιοχές με βαρύ ιστορικό δυστυχημάτων, όπως είναι ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος και σύντομα και τμήματα του ΒΟΑΚ.

2.Έργα ενίσχυσης της ασφάλειας των σημερινών υποδομών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

3. Εκσυγχρονισμός του κυρωτικού πλαισίου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με αναμόρφωση των διοικητικών και ποινικών κυρώσεων, ώστε να αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα των παραβάσεων.

4. Ενθάρρυνση της χρήση νέων και αναβαθμισμένων μέσων μαζικής μεταφοράς και ήπιων μορφών μετακίνησης, περιορίζοντας έτσι και τη χρήση του αυτοκινήτου.

5. Κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων.

6. Ιδρύουμε το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας.

7. Νέες πρωτοβουλίες, όπως η εγκατάσταση καμερών κατά μήκος των οδικών αξόνων, με πολλαπλή χρησιμότητα.

Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας σε συνέργεια με την εγκατάσταση των καμερών της τροχαίας, ετοιμάζεται να δώσει λύση στο πρόβλημα της κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα.

Οι αλλαγές που έρχονται συνοψίζονται στα παρακάτω:

• Τα νέα όρια ταχύτητας εντός πόλεων θα είναι 30 χιλιόμετρα ανά ώρα από 50, και 20 χιλιόμετρα ανά ώρα, έξω από σχολεία.

• Οι παραβάσεις θα κατηγοριοποιούνται πλέον με βάση την επικινδυνότητά τους και οι κατηγορίες τους έχουν ως εξής:

          Ε1 -Χαμηλή επικινδυνότητα: Πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες.

          Ε2 -Μεσαία επικινδυνότητα: Πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες.

          Ε3 -Υψηλή επικινδυνότητα και αντικοινωνική οδήγηση: Κακουργηματικές ποινές για σοβαρές παραβάσεις,              όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση σηματοδοτών, οδήγηση υπό μέθη.

• Το δίπλωμα θα αφαιρείται με τη συγκέντρωση 25 πόντων στο point system.

• Θα επιτρέπεται η κίνηση ανάμεσα σε ακινητοποιημένα οχήματα, χωρίς παραβίαση του ορίου ταχύτητας.

• Προτεραιότητα στα φανάρια θα έχουν οι μοτοσυκλέτες και θα μπορούν να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα για ασφάλεια και αποσυμφόρηση.

• Αυστηρές ποινές για μη χρήση κράνους και ενδεχόμενη αφαίρεση διπλώματος, έως πέντε χρόνια.

• Υποχρεωτική χρήση κράνους και σε οχήματα μικρο-κινητικότητας.

• Οι μοτοσυκλέτες θα σταθμεύουν μόνο κάθετα, για εξοικονόμηση χώρου.

• Πρόστιμα για όσους πεζούς καθυστερούν ή παρεμποδίζουν την κυκλοφορία στα πεζοδρόμια.

Διαβάστε επίσης:

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Αιφνιδιαστικός έλεγχος στον κλάδο ζωοτροφών για κατοικίδια

Alpha Bank: Εξαιρετικά αβέβαιες παραμένουν οι προοπτικές της ευρωπαϊκής οικονομίας

Τουρισμός για όλους 2024: Διορία μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου για την χρήση της ψηφιακής κάρτας