«Ακολουθώντας την κοινή λογική», εξηγεί στο ραντεβού με το mononews η πολυσχιδής επιχειρηματίας Ειρήνη Ντέρου, «πετυχαίνει κανείς αυτό που θέλει».

Αλλά πόσες φορές δεν παραβλέπει κανείς το αυτονόητο; Με τη βοήθεια του ορθολογισμού πάντως το δύσκολο 2013 η Ειρήνη Ντέρου αναδύθηκε από τις στάχτες του παλιού κόσμου. Με το σύζυγό της έκλεισαν με γενναιότητα όλα τα μαγαζιά του εξαίσιου Baccarat και με άλμα στο άγνωστο βρέθηκαν με έναν νέο θησαυρό στα χέρια. Εντελώς δικής της έμπνευσης, τα καταστήματα i-d concept stores αποτελούν παράδειγμα ελληνικής γυναικείας επιχειρηματικότητας. Πρόσωπο της σύγχρονης και δημιουργικής Ελλάδας που συμπορεύεται με τη Δύση, ανταγωνιστικά και ισότιμα.

«Πρέπει συνέχεια να αναπροσαρμόζεις τα σχέδιά σου», παρατηρεί πηγαίνοντας πίσω στο ζοφερό 2013. «Πρέπει να παρακολουθείς την αγορά. Δεν μπορείς να λες ότι “είπα αυτό, θα κάνω μόνο αυτό”», υπογραμμίζει σήμερα.

«Ο σύζυγός μου φταίει»

Όλα ξεκίνησαν από την παιδεία της. Από την οικογενειακή της ιστορία. Ο παππούς και ο πατέρας της υπήρξαν καθηγητές Ιατρικής ενώ ο προπάππους της γιατρός. Εκείνη σπούδασε Οικονομικά στην Αθήνα και στο Παρίσι. Οι δύο αδερφές της Νομική και Φιλοσοφία.

Η Ιατρική «πήδηξε μία γενιά», όπως προσθέτει. Η μία από τις δύο κόρες της μόλις τελείωσε το αγροτικό της στη Μαλεσίνα και ετοιμάζεται να πάει στην Ελβετία για να ειδικευτεί στην παιδιατρική. Ίσως αργότερα συναντήσει εκεί τη μικρή αδελφή της, που μετά το φημισμένο McGill του Καναδά ετοιμάζεται για μεταπτυχιακό στην HEC στη Γαλλία.

Η ίδια η Ειρήνη Ντέρου ξεκίνησε μία πολλά υποσχόμενη καριέρα στον τραπεζικό τομέα όπου ξεκινούσαν τότε διάφορες ιδιωτικές τράπεζες (Dorian Bank).

«Ήταν όλα πάρα πολύ ωραία και πάρα πολύ συμπαθητικά. Απλώς, το σύστημα είναι πάντα σύστημα σε μία τράπεζα». Κάποια στιγμή που σκέφτεται να μεταφερθεί σε άλλη τράπεζα, ο τωρινός και τότε μέλλων σύζυγός της παρουσιάζει την ιδέα των Omnishop.

«Μου άρεσε πάρα πολύ η ιδέα. Είπα, άσε την τράπεζα στην άκρη και ας ξεκινήσουμε. Έκανα το δεύτερο Omnishop, το τρίτο και το τέταρτο και έτσι μπήκα στις επιχειρήσεις. Ο σύζυγός μου φταίει. Εγώ θα είχα μια άλλη καριέρα», αναφέρει παιγνιωδώς.

Ειρήσθω εν παρόδω, ο σύζυγός της ονομάζεται Πάνος Ντέρος και είναι ο ιδιοκτήτης του καταστήματος με είδη σπιτιού πολυτελείας Deros The Shop.

Η ευελιξία και ετοιμότητά της καθόρισαν την επιχειρηματική της επιτυχία. Έτσι βρέθηκε μπροστά στις κατάλληλες ευκαιρίες. Με άλλα λόγια, έφτιαχνε κάθε φορά την τύχη της.

«Κλείστε τα όλα»

Το 1994 άφησε την Omnishop και επικεντρώθηκε στην Baccarat (Μπακαρά) που έως τότε διέθετε το κατάστημα του συζύγου της στο κέντρο της Αθήνας, σε συνέχεια του πρώτου Deros. Περιλάμβανε επίσης τους οίκους Bernardaud (Μπερναντό), Ercuis & Raynaud (Ερκί και Ρενό), μεταξύ άλλων. Την αφρόκρεμα δηλαδή της γαλλικής παράδοσης στις πορσελάνες, τα σερβίτσια, το art de la table. Σύντομα πήραν την αντιπροσωπεία της Baccarat στην Ελλάδα και κατόπιν άνοιξαν το πρώτο κατάστημα Baccarat εκτός Γαλλίας, δημιουργώντας τη θυγατρική Baccarat Hellas.

Κατά τη διάρκεια της κρίσης η γαλλική εταιρεία εξαγοράστηκε τότε από αμερικανική αλυσίδα. Δεν χωρούσαν συναισθηματισμοί. Η κρίση βρισκόταν σε εξέλιξη. Το μήνυμα ήρθε ευθύ και άτεγκτο: Κλείστε όλα τα μαγαζιά.

Όπερ και εγένετο. Τα έκλεισαν πράγματι όλα εκτός από ένα. Σκέφτηκε τότε η Ειρήνη Ντέρου «δεν ξέρω τι θα κάνουμε αλλά εγώ αυτό το μαγαζί για το κρατήσω». Άδεισαν λοιπόν όλα τα Baccarat εκτός από το μικρό γωνιακό σημείο στο Golden Hall. «Με ρωτάει ο άνδρας μου, τι θα βάλεις; Απαντώ λοιπόν, δεν ξέρω, κάτι θα βρω».

«Είμαι έντιμος άνθρωπος»

Έτσι εκ των ενόντων χτίστηκε τo 2013 η μπουτίκ i-D concept store με έμπνευση από την Colette του Παρισιού. Το ζευγάρι διέθετε ακόμη εκλεκτά αντικείμενα από όλες τις συνεργασίες των προηγούμενων ετών. Έτσι δημιουργήθηκε ένας συγκερασμός από είδη ετερόκλητα – όλα ποιοτικά, όχι πάντα φτηνά.

«Η εποχή της κρίσης διεθνώς έδωσε μεγάλη ώθηση στα concept stores (μαγαζιά κόνσεπτ). Μου άρεσε πάρα πολύ αυτή η μίξη, το θεωρούσα μεγάλη απελευθέρωση. Εβαζα μόνο ό,τι νόμιζα ότι άξιζε τον κόπο, μόνο πολύ ποιοτικά πράγματα, χωρίς το φραγμό της τοποθέτησης φτηνά ή ακριβά. Αλλά στη σωστή τιμή για αυτό που ήταν. Ήμουν πολύ προσεκτική». Από πολυέλαιο 10.000 ευρώ έως βραχιολάκι των 10 ευρώ…

Άλλο χαρακτηριστικό της που τη διέσωσε: Η φήμη της, η τιμιότητα, η αξιοπιστία της.

«Είμαι έντιμος άνθρωπος δεν μου αρέσει να παραβαίνω συμφωνίες. Όταν λέμε κάτι, προσπαθώ οπωσδήποτε να ανταπεξέλθω. Και αν με εμποδίσει μια εξωτερική συνθήκη που δεν μπορώ να ελέγξω, δεν θα κρυφτώ. Αυτά σε καιρούς κρίσης μετράνε», λέει.

Προσθέτει επίσης και τη συνέπεια: «Όταν είσαι συνεπής στις συναλλαγές και ο άλλος ξέρει τι θα αντιμετωπίσει και ταυτόχρονα πουλάς, δεν διακόπτονται οι συνεργασίες».

Το μαγαζί βρισκόταν σε ένα από τα πιο στρατηγικά σημεία στο συγκεκριμένο εμπορικό κέντρο στο Μαρούσι. Μετά το ρίσκο, ήρθε και η τύχη. Το δεύτερο χρόνο το i-D concept store έκανε το μεγαλύτερο τζίρο ανά τετραγωνικό στο Golden Hall. «Το 2014 είχαμε δει λίγο πράσινο φως, το 2015 είχε απογειωθεί. Ο κόσμος το αγκάλιασε», επισημαίνει εκείνη.

Δημιουργίες αιχμής

Στην αρχή στο Golden Hall, ύστερα το δεύτερο μαγαζί επί της Κανάρη (και Σέκερη γωνία) το 2015. Κάποια στιγμή συνάντησε τη σχεδιάστρια κοσμημάτων Ντόλυ Μπουκογιάννη και αποφάσισαν να συνεργαστούν. «Μου άνοιξε αυτήν την πόρτα, που αγάπησα πάρα πολύ, τα κοσμήματα. Της το οφείλω».

Σταδιακά, το Golden Hall επικεντρώθηκε στο fine jewelry, την υψηλή κοσμηματοποιία. Στις βιτρίνες του φιγουράρουν τώρα μερικοί από τους πιο cutting edge, αιχμηρούς οίκους: Από τη Λητώ Καρακωστάνογλου ως την γαλλίδα Charlotte Chesnais (Σαρλότ Σεσνέ, η πιο οικονομική της).

«Και πρέπει να σας πω ότι αυτή τη στιγμή ιδανικά θα ήθελα και εδώ στην Αθήνα να κάνω το ίδιο. Να έχω μόνο σχεδιαστές κοσμημάτων Έλληνες και ξένους. Σαν γκαλερί με τεράστια γκάμα τιμών». Διαλέγει όμως μόνο φορέσιμα κοσμήματα, «θέλω ο κόσμος να τα φοράει κάθε μέρα».

Μέσα σε αυτό το πνεύμα φιλοξενεί και τη νέα κολεξιόν του διάσημου δημιουργού υψηλής κοσμηματοποιίας Έλι Τοπ (Elie Top). Εξ απαλών ονύχων με τον Ιβ Σεν Λοράν (Yves Saint Laurent), όπου σχεδίαζε για τη Rive Gauche, μεταπήδησε ύστερα στο πλευρό του Ελμπάρ Ελμπάζ (lanvin). Πριν λίγα χρόνια ίδρυσε τον δικό του φερώνυμο οίκο με πελάτισσες από τον Κατρίν Ντενέβ ως την Εύα Χερτζίγκοβα και την Κριστίν Σκοτ Τόμας.

Το 2021 είναι αλλιώς

Στο Golden Hall ολοκληρώθηκε πρόσφατα ριζική ανακαίνηση. Την πρώτα χρόνια «θέλαμε να μπαίνει ο κόσμος εύκολα, να μη φοβάται» κατά τα πρότυπα της Colette (στο Κολωνάκι θα λειτουργήσει ίσως ξανά και ο χώρος της γκαλερί Project Art στο πατάρι…). «Ήταν πολύ ωραίο το 2013 αλλά το 2021 θέλεις να μπαίνει κανείς για να ψωνίσει κοσμήματα αξίας πέντε, είκοσι πέντε χιλιάδων ευρώ και ο χώρος που τον φιλοξενεί να είναι αντίστοιχος».

Το εγχείρημα ανέλαβε ο Σταύρος Παπαγιάννης ανέλαβε όλο το εγχείρημα ενώ ο γνωστός ζωγράφος Γιώργος Τζινούδης ζωγράφισε όλο τον τοίχο στο φόντο του καταστήματος.

Και έτσι επανέρχεται η συζήτηση στο πόσο ευέλικτη παραμένει και με τεντωμένες τις κεραίες. «Θα σας το πω ειλικρινά. Περπατάω και αναρωτιέμαι, τώρα τι γίνεται; Δεν είμαι καθόλου κολλημένη. Δηλαδή αν είχα μαγαζί με ρούχα και έπεφτε έξω θα τα έβαζα όλα σε φουλ έκπτωση και θα προχωρούσα σε κάτι άλλο, το ασθάνομαι».

Κάνω αυτό που πρέπει

Λειτουργεί με το μότο, θα κάνω αυτό που πρέπει να κάνω. Δηλαδή «παίρνω μια απόφαση και κάνω ό,τι πρέπει να γίνει».

Αποφάσισε να φέρει τον Έλι Τοπ το καλοκαίρι. Δεν ήξερε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση. «Είπα όμως στη φίλη και συνεργάτη μου Έτα (σ.σ. Παγίδα – Σαμαρά), εμείς θα κάνουμε ό,τι πρέπει να κάνουμε, μέχρι τέλους». Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στην εξαίσια ανακαινισμένη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Σπύρου Λοβέρδου στην Κηφισιά.

Μέσα στις ψηλοτάβανες, ξύλινες και ευρύχωρες σάλες της πέρασαν στα εγκαίνια οι πιο κομψές Αθηναίες (όχι τόσο αυτές που βλέπει κανείς στις κοσμικές στήλες). Ολική ανατροπή λοιπόν για την Ειρήνη Ντέρου -και όχι μόνο: Θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι πράγματι για τα εγχώρια δεδομένα συνιστά την ελληνική Colette. Με την έννοια ότι δημιούργησε ένα niche, ένα μαγαζί με εντελώς ιδιότυπο, δικό της πνεύμα και ελληνίδες δημιουργούς που αισθητικά χαράσσουν το δρόμο.

«Απλώς όλα αυτά θα ήθελα πάρα πολύ να μην είχαν γίνει σε περίοδο φοβερής οικονομικής ταλαιπωρίας. Δεν το ξεχνάμε ακόμη. Όπως προειδοποίησε ο καθηγητής Νίκος Χρηστάκης, το 2024 θα τo ξεχάσουμε. Έχουμε 2021 ακόμη».

Ούριος άνεμος στα πανιά της. Chapeau!

Διαβάστε επίσης

Δημήτρης Δασκαλόπουλος: Απόφοιτος Κολλεγίου, δημιουργεί Κτίριο Τεχνών