ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Ευγενία Νιάρχου, με τον πρωτοποριακό οίκο κοσμημάτων της Venyx World, σχεδιάζει την πρώτη της συλλογή στο πλαίσιο της νεότευκτης συνεργασίας της με τη Zeus+Dione.
Η εγγονή του θρυλικού μεγιστάνα Σταύρου Νιάρχου έχει επιβάλει το ιδιότυπο στίγμα της με αιχμηρά σχήματα, μυθολογικούς συμβολισμούς και πλούσιες πολιτισμικές αναφορές συνδυάζοντας φως και σκότος, παλιό και νέο, αρχαιοπρεπές και σύγχρονο σε γόνιμη συνύπαρξη. Με αντίστοιχο υφολογικό κράμα και ο οίκος μόδας του διδύμου Μαρέβα Γκραμπόφσκι Μητσοτάκη – Δήμητρα Κολοτούρα, ώστε η νέα σειρά να αναμένεται με ασίγαστο ενδιαφέρον…
Από το 2013 έως σήμερα η Ευγενία Νιάρχου διαρκώς γιγαντώνει την παρουσία της στο χώρο του κοσμήματος (που κυρίως υπηρετεί τη μόδα, δηλαδή το λεγόμενο “fashion jewellery”). Εξάλλου πρώτα ξεχώρισε ως καθεαυτή μούσα μεγάλων σχεδιαστών και πηγή έμπνευσης για δεκάδες μιμητές που απεθαύμασαν το ιδιότυπο στιλ της στα περιοδικά μόδας. Ουκ ολίγες φορές έχει φιγουράρει (στο γενικώς ακατάδεκτο, απαιτητικό) Tatler και την περιβόητη λίστα των πιο καλοντυμένων γυναικών στο κοινωνικό στερέωμα ανά την υφήλιο.
Όπως σημειώνει η Ελάιζα Άνις, αρθρογράφος από τους έγκριτους Financial Times, η Ευγενία μαζί με την κολλητή της Νοορ Φάρες (Noor Fares, κόρη Λιβανέζου πολιτικού εκείνη) και την Σαμπίν Γκέτι αποτελούν μέρος της κοσμικής ελίτ από το διεθνές τζετ σετ που έχει εφορμήσει στο χώρο της παγκόσμιας μόδας με start ups ως σχεδιάστριες κοσμημάτων. Ας προσθέσουμε στις ελληνίδες τη Μαριάννα Γουλανδρή – Λαιμού και την πρωτοπόρο Ιλεάνα Μακρή (και εκείνη από εξίσου μεγάλη πολιτική οικογένεια που συνδέθηκε με τον γέρο Καραμανλή…).
Πριν αρκετά χρόνια όταν τα πρώτα δείγματα Venyx World (πόσο πρωτοποριακό ακόμη και το όνομα του οίκου της…) εμφανίστηκαν improptu στο γνωστό ξενοδοχείο Beldevere της Μυκόνου, σύσσωμη η κοινωνία Ελλήνων και ξένων έσπευσε αμελλητί να τα θαυμάσει από κοντά απλώς και μόνο επειδή έφεραν την ακριβοθώρητη υπογραφή της.
Εάν η Ευγενία και οι φίλες της δυσανασχετούν με τον τετριμμένο (και κάτα κάποιο τρόπο old school, πεπερασμένο) χαρακτηρισμό τους ως “κοσμικές”, δεν έχουν άδικο: τέτοιου τύπου σχόλια απλώς εξυπηρετούν όσους επιθυμούν κακόβουλα να μειώσουν την αξία τους ως σχεδιάστριες -αυθύπαρκτη και ανεξάρτητη από το αν η οικονομική τους αυτοδυναμία αποτέλεσε αρχικά εισιτήριο για τον κλειστό, δυσκαταφρόνητο χώρο της μόδας. Διότι η διαχρονικότητά τους, το αν θα επιβληθούν και αν θα αντέξουν στο χώρο εξαρτάται μόνο από την αγορά, δηλαδή το ευρύ κοινό που αυτή τη στιγμή θεωρεί ότι οι δημιουργίες της κινούνται στην αιχμή του δόρατος της σύγχρονης αισθητικής.
Όπως επιπλέον σημειώνει η Ελάιζα Άνις, οι περισσότερες από αυτές τις νέες σχεδιάστριες διαθέτουν σπουδές και εξαιρετική εκπαίδευση αν όχι απλώς ισχυρό επιχειρηματικό ένστικτο.
Το κυριότερο προσόν τους ωστόσο βρίσκεται αλλού: Η Ευγενία γαλουχήθηκε εξ απαλών ονύχων στο κόσμο της υψηλής αισθητικής -από objets d’art έως υψηλή ραπτική και Τέχνη από την οποία έσφυζε ο περιβάλλων χώρος μέσα στον οποίο ανατράφηκε. Ας σημειωθεί ότι ο πατέρας της Φίλιππος (ο μεγαλύτερος γιος του Σταύρου) και η μητέρα της Βανέσσα, το περίφημο γένος Γκίνες, συγκαταλέγονται ανάμεσα στους μεγάλους συλλέκτες της υφηλίου. Διαθέτει τόσο εξασκημένο μάτι που η επίσημη μόρφωση περίπου δεν προσφέρει κάτι παραπάνω από το να συστηματοποιήσει, να οργανώσει ή να ορίσει ήδη υπάρχουσα γνώση, συχνά βαθύτερη άλλων ειδικών που διείσδυσαν σε αυτόν τον λαμπερό, κλειστό κύκλο από την πίσω πόρτα (με διάθεση συχνά διδακτική…).
Η 33χρονη Ευγενία γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη αλλά πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της μεταξύ Λονδίνου και Παρισιού.
Ύστερα από πρακτική εξάσκηση στη βίβλο της μόδας Vogue (τη γαλλική έκδοση), σπούδασε στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Γεμολογίας (GIA, θεωρείται το καλύτερο στο είδος του), μεταπήδησε για ειδίκευση στον κορυφαίο οίκο δημοπρασιών Christie’s προτού προσφερθεί να βοηθήσει τη φίλη της Γκάια Ρεπόσι του οίκου Repossi, να αναβιώσει το ιστορικό όνομα της οικογενείας της. Επόμενο βήμα της, να διοχετεύσει όλη της τη δημιουργικότητα στην ίδρυση της δικής της εταιρείας.
Στο διαμέρισμά της στο Λονδίνο βρίσκει κανείς αγαλματίδια της ινδουιστικής θρησκείας και ένα χαμηλό coffee table από το Μαρακές πλήρως εναρμονισμένα με τον καναπέ του κλασικού Κριστιάν Λιέγκρ (Christian Liaigre) και ούλτρα σύγχρονα έργα τέχνης με τις τρανταχτές υπογραφές των Ντάμιεν Χιρστ, Τρέισι Έμιν, Ουίλιαμ Κλάιν. Το στιλπνό, πάλλευκο στρογγυλό τραπέζι της Knoll τραπεζαρίας της κοστίζει τρεις χιλιάδες οχτακόσια δώδεκα δολάρια ενώ οι έξι καρέκλες που το περιβάλλουν χίλια εφτακόσια τριάντα τρία δολάρια έκαστη.
Εδώ και σχεδόν έξι χρόνια η Ευγενία έχει δημιουργήσει ένα δικό της λεξιλόγιο στο χώρο του κοσμήματος με τον ρετρο-φουτουρισμό. Δημιουργίες με καταγωγή και ιστορία: Πολύ ιδιαίτερη πρόσμειξη υλικών, όπως σκουλαρίκια από αχάτη να δέονται με χρυσή αλυσίδα από τη Γαλλία και μια μικροσκοπική πέρλα, συνδυασμοί που δημιουργούν σπινθήρα, προσδίδουν ύφος ανανέωσης και αιχμής σε κλασικές πέτρες και σχήματα.
Μοιάζουν πράγματι με μικρής κλίμακας, αυθύπαρκτα έργα τέχνης. Για να τα σχεδιάσει ανασύρει μνήμες από πραγματικά αλλά και φανταστικά ταξίδια της σε εξωτικά μέρη, από την ιστορία και τη μυθολογία: πηγή έμπνευσης για τη συλλογή Elementa (2017) αποτέλεσαν αιγυπτιακά σύμβολα (φωτιά, νερό, γη, αέρα), το ταξίδι της στην Παταγονία σε συνδυασμό με μελλοντολογικά, φανταστικά κινηματογραφικά έργα όπως το Πέμπτο Στοιχείο και το Cloud Atlas.
Δαχτυλίδι της κοστίζει 2.600 δολάρια, κολιέ ήλιος 6.750 δολάρια. Σκουλαρίκια Noor Fares στο Net-a-Porter 9.660 δολάρια. Δαχτυλίδι Sabine Getty 3.150 δολάρια.
“Η Ελλάδα και το μπλε του Αιγαίου πάντα πρωταγωνιστούν στα κοσμήματά μου”, δήλωσε στο περιθώριο της εκδήλωσης που διοργάνωσε ο οίκος Christie’s για να παρουσιάσει κοσμήματα από τη συλλογή Venyx (διήρκησε ως τις 4 Οκτωβρίου). “Διακρίνεται επίσης το πόσο με επηρεάζει η ελληνική μυθολογία και ο συμβολισμός της. Και ύστερα το Παρίσι -εκεί πήγα σχολείο. Αγαπούσα την Ιστοριά, τις ιστορίες με τους βασιλείς και τις βασίλισσες, τα υπέροχα κοστούμια τους και τα καταπληκτικά κοσμήματά τους…”
Το ίδιο ιδιοφυές αμάλγαμα ύφους με οξείς αντιθέσεις, ενίοτε χαρακτηρίζει και το προσωπικό στιλ της που τόσο έχουν εξυμνηθεί από τους savants της μόδας: κοριτσίστικο αλλά και πανκ/ροκ (πλεξίδες στα μαλλιά αλλά μάτια βαμμένα με σκοτεινές σκιές), παγανιστικές λεπτομερείς και βιομηχανικές, τεχνολογικές πινελιές… Όπως έχει παρατηρήσει η φίλη της Μαργαρίτα Μισόνι, το στιλ της Ευγενίας υπηρετεί “την πολυτέλεια της παλιάς εποχής χωρίς ωστόσο να παραμελεί να την ειρωνευτεί”.
Μια από τις πρόσφατες εμφανίσεις της σε μεγάλα κοινωνικά γεγονότα του Λονδίνου, στο γάμο της φίλης της πριγκίπισσας Ευγενίας να ποζάρει για τον φακό του Tatler ανάμεσα στις πιο καλοντυμένες με δημιουργία της Emilia Wickstead μπροστά στο παλάτι του Ουίνσορ, και πάλι μόνη (εάν δεν προκύψει με γάμο συμφέροντος, το να παντρευτεί από αγάπη μια διάσημη κληρονόμος δεν φαντάζει πράγματι με απλή υπόθεση…).
Διόλου τυχαίο ότι το οξυδερκές, καλλιτεχνίζον σχέδιό της επιζητούν μεγάλοι σχεδιαστές. Τελευταία, ο περιζήτητος οίκος υποδημάτων Acuazzura ζήτησε από τη Venyx World (και από τη Νοόρ Φάρες) να δημιουργήσει για αυτούς ένα σχέδιο και εκείνη φαντάστηκε ενα φουτουριστικό ψηλοτάκουνο σανδάλι παρατηρώντας ότι “μου αρέσει να συνδυάζω χρυσό και ασήμι τόσο στα αξεσουάρ όσο και στα ρούχα μου. Το παπούτσι αυτό συνενώνει αυτές τις δύο μεταλλικές αποχρώσεις. Το αστέρι συνιστά σύμβολο καλοτυχίας για ευτυχισμένα, χρυσοστόλιστα, πόδια γιορτινά”.
Η τελευταία εικόνα της από την Ελλάδα, όταν απαθανατίστηκε στο φακό από την εξίσου ταλαντούχα Μαίρη Κατράντζου σε μια βραδινή λήψη στον ανεμοδαρμένο ναό του Ποσειδώνα. Συμμετείχε και εκείνη, όπως και η Σαμπίν Γκέτι, στην παρουσίαση της νέας κολεξιόν της Κατράντζου που πραγματοποιήθηκε με σκοπό να στηρίξει τη φιλανθρωπική δράση του συλλόγου Ελπίδα (στις 3 Οκτωβρίου).
Σε αυτήν τη μεταμοντέρνα πραγματικότητα της σχετικότητας, τα όρια μεταξύ των ειδών θολώνουν. Το κόσμημα θεωρείται πλέον αναπόσπαστο κομμάτι μιας πλήρους γκαρνταρόμπας. Στην περίπτωση της συνεργασίας ανάμεσα στη Venyx World και τη Zeus+Δione, οι τιμές αναμένεται να προσαρμοστούν ώστε να ταιριάζουν στο πιο pret a porter πρόσωπο του ελληνικού οίκου μόδας. Ο ίδιος τα προαναγγέλλει ως κομψά και ευέλικτα για να μπορούν να συνοδεύουν καθημερινές εμφανίσεις.
Όπως είχε παρατηρήσει ο διάσημος ευφυολόγος Όσκαρ Ουάιλντ, μόνο ένας σαχλός αδιαφορεί για τη μόδα. Και οι τρεις αυτές κυρίες, με το επιχειρηματικό δαιμόνιο και την αισθητική διορατικότητα, ενώνοντας τις δυνάμεις τους, το αντιλήφθηκαν, ευτυχώς, από νωρίς.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΑΑΔΕ: Σημαντική μείωση του κενού ΦΠΑ στην Ελλάδα
- Στο Ταμείο Ανάκαμψης η διενέργεια προληπτικών ελέγχων για σοβαρά γενετικά νοσήματα
- Γαλλία: Επιβεβαιώθηκε η ετυμηγορία για Σαρκοζί – Θα φοράει ηλεκτρονικό βραχιολάκι για ένα χρόνο
- Πρόγραμμα Υποτροφιών COSMOTE: €500.000 σε 30 πρωτοετείς φοιτητές με οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες