Η μόδα στην Τέχνη και vice versa. Πάντα μια αμφίδρομη σχέση. Με την εισαγωγή του κολοσσού Saint Laurent στις κινηματογραφικές παραγωγές, αναδεικνύεται και αποδεικνύεται περίτρανα. Ο Φρανσουά Πινό σαν αετός των επενδύσεων, θα σαρώσει τα κέρδη.

Ο Saint Laurent θα εγκαινιάσει τα πρώτα του βήματα στο σελιλόιντ με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο. Παρουσιάζοντας το πρώτο φιλμ της ομώνυμης κινηματογραφικής εταιρείας του οίκου με τίτλο Saint Laurent Productions στο πιο βαρυσήμαντο Φεστιβάλ του κόσμου, το Φεστιβάλ των Καννών.

Γαλλική η εταιρεία, στη Γαλλία επιλέγει να προβάλει τα καλλιτεχνικά προϊόντα της.

Από τα ύψη στο λαό

Η περί ου ο λόγος εταιρεία (ή οίκος πιο σωστά αφού πρόκειται για πολυτελή ρούχα και αξεσουάρ) ιδρύθηκε το 1961 από τον Ιβ Σεν Λοράν (Yves Saint Laurent).

Ο κορυφαίος σχεδιαστής όμως αποφάσισε ότι τα ρούχα ανήκουν στην κοινωνία και έτσι «κατέβασε» την υψηλή ραπτική στο επίπεδο της καθημερινότητας με τα πρετ α πορτέ, που έκτοτε υιοθέτησαν όλοι οι σχεδιαστές του βεληνεκούς του. Παρέμειναν πανάκριβα, αλλά κατέκτησαν τους δρόμους των μεγαλουπόλεων… Το λόγκο Yves Saint Laurent θεωρείται πλέον συνώνυμο της γαλλικής φινέτσας. Από την εποχή της μούσας Κατρίν Ντενέβ ως την βασίλισσα της ποπ Dua Lipa σήμερα.

Ο Ιβ Σεν Λοράν με την απόλυτη μούσα Κατρίν Ντενέβ

Ο οίκος ανήκει σήμερα στον όμιλο Kering (Κέρινγκ) και τον δισεκατομμυριούχο Φρανουά Ενρί Πινό (τον αγόρασε λίγο πριν το θάνατο του ιδρυτή), τον εικοστό όγδοο πλουσιότερο στον κόσμο. Ο όμιλος έχει καθαρή αξία 41,5 δις δολάρια. Του ανήκει μεταξύ άλλων και ο οίκος δημοπρασιών Christie’s.

Ορισμένοι υποθέτουν ότι η απόφαση να διεισδύσει στον κινηματογράφο σχετίζεται με τη σύζυγό του Σάλμα Χάγιεκ.

Ο οίκος Saint Laurent ξεκάθαρα βρίσκεται σε τροχιά διαφοροποίησης των προϊόντων του. Αλλά η εισβολή στην έβδομη τέχνη πρόκειται για σοβαρή επένδυση. Επίσης, ένα στοίχημα που θα στρώσει ή θα βυθίσει τα οικονομικά της εταιρείας.

Ωστόσο, ακολουθεί την παραδοσιακή τακτική του οίκου, να διαχέεται στο λαό, με τη σκεπτική που είχε εφαρμόσει και ο ιδρυτής του πριν από εξήντα χρόνια. Η έβδομη τέχνη, μια εξόχως «λαϊκή» αγάπη…

Ο Φρανσουά Πινό με την Σάλμα Χάγιεκ

Ένα βήμα για τους μεγάλους καλλιτέχνες

Η Saint Laurent Productions όπως ονομάζεται η θυγατρική, αποτελεί επισήμως σύλληψη του καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Άντονι Βακαρέλο (Anthony Vaccarello).

Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι ως ο μοναδικός οίκος πολυτελείας με τη δική του κινηματογραφική μηχανή θα οδηγήσει την εταιρεία στα ύψη.

Ενώ παράλληλα θα διαφημίζει εμμέσως (και με έναν άκρως σοφιστικέ και φίνο τρόπο) τις τέσσερις περίπου κολλεξιόν του. Δύο βασικές και μερικές μικρότερες ανά έτος.

«Ευελπιστώ να δώσω βήμα στους μεγάλους καλλιτέχνες του φιλμ που με έχουν εμπνεύσει όλα αυτά τα χρόνια», δήλωσε ο ταλαντούχος επικεφαλής του οίκου.

Η πολιτική της Saint Laurent Productions θα πριμοδοτήσει σκηνοθέτες και ηθοποιούς που έχουν κατά καιρούς επηρεάσει τη μόδα ως ινδάλματα στο χώρο του στιλ και της ομορφιάς. Προσφέροντας εντυπωσιακές εμφανίσεις σε σημαντικά γεγονότα μέσα και έξω από το χώρο της τέχνης.

O Antony Vaccarello

Στο παρθενικό ταξίδι με τον εστέτ Πέδρο Αλμοδόβαρ

Οπότε, η εταιρεία παραγωγής προσέλαβε τον πιο δημοφιλή σκηνοθέτη της ευρωπαϊκής παράδοσης για το παρθενικό της ταξίδι.

Δεν πρόκειται για άλλον από τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, ιδιαιτέρως αγαπητό για την προσωπική κινηματογραφική του γλώσσα και στην Ελλάδα. Και τιμημένο από τους κριτικούς.

Η νέα του ταινία ονομάζεται Strange Way of Life (σε ελεύθερη μετάφραση Παράξενος τρόπος ζωής) και αυτή θα προβληθεί στις Κάννες.

Πρωταγωνιστούν ο βετεράνος (και επίσης αγαπημένος στην Ελλάδα) Ίθαν Χοκ μαζί με τον υποτονικό σταρ της ανεξάρτητης σκηνής Πέδρο Πάσκαλ (Pedro Pascal).

Η ταινία παρακολουθεί τους δύο παλιόφιλους να συναντιούνται ξανά ύστερα από διάστημα είκοσι πέντε χρόνων.

Τι έχει αλλάξει από τα χρόνια της νιότης τους και πώς θα το διαχειριστούν; Η ταινία του Αλμοδόβαρ αποτελεί παραλλαγή στο είδος των σπαγκέτι γουέστερν.

Μόνο ένας Αλμοδόβαρ θα μπορούσε να θέσει ένα τέτοιο δύσκολο θέμα μέσα σε τριάντα λεπτά. Βεβαίως δεν πρόκειται για μεγάλου αλλά μεσαίου μήκους ταινία. Όμως οι κινηματογραφικές ταινίες μεγάλου μήκους που φιλοδοξούν να ανταγωνιστούν το Χόλιγουντ απαιτούν πολύ μεγαλύτερα κεφάλαια απ´ ό,τι μια παραγωγή ρούχων και αξεσουάρ ανά σαιζόν -καίτοι παγκόσμια και υπερπολυτελής.

Με τη μεγάλη ομορφιά και άλλες ιστορίες

Ο κινηματογραφικός βραχίονας του Saint Laurent ετοιμάζει άλλες δύο σημαντικές συνεργασίες, με τον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και τον πολυσυζητημένο δημιουργό της ευρωπαϊκής σκηνής, Πάολο Σορεντίνο.

«Οι συγκεκριμένοι σκηνοθέτες πάντα πετυχαίνουν να διευρύνουν τους ορίζοντές μου», δήλωσε ο Άντονι Βακαρέλλο σε επίσημο ανακοινωθέν. «Το ιδιοφυές, ανατρεπτικό σύμπαν τους έχουν καθορίσει αυτό που σήμερα πρεσβεύω αισθητικά και ως άνθρωπος».

Ο ιδιοσυγκρασιακός Κανοδός σκηνοθέτης Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ παίρνει ξανά και ξανά την σφραγίδα επιδοκιμασίας του Φεστιβάλ των Καννών όπου παρουσιάστηκε και το τελευταίο του έργο με τίτλο Crimes of the Future. Εκεί ανακεφαλαίωσε τις αγαπημένες του θεματικές: Τη σωματική φρίκη… Είχε κατακτήσει το πάνθεον των σκηνοθετών με τη Μύγα το 1986.

Τα φιλμ του ιταλού σκηνοθέτη Πάολο Σορεντίνο επίσης απολαμβάνουν την τιμητική τους στην Κρουαζέτ (την τοποθεσία στις Κάννες όπου εδράζει η αίθουσα του Φεστιβάλ). Εκεί φιλοξενούνται οι περισσότερες πρεμιέρες των έργων του. Όπως για παράδειγμα το έξοχο Χέρι του Θεού (The Hand of God) το 2021. Ή το οσκαρικό Η μεγάλη ομορφιά (2013).

O Πέδρο Αλμοδόβαρ με τους πρωταγωνιστές του

Όλως τυχαίως

Ο Βακαρέλο ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής του ομίλου το 2016. Έκτοτε ο οίκος σημειώνει σταθερά αυξημένα κέρδη. Φέτος άγγιξε τα 3,3 δισεκατομμύρια έσοδα, 33% περισσότερα από πέρσι.

Δεν αποτελούν πρωτιά του Saint Laurent τα κινηματογραφικά πειράματα. Το πιο τρανταχτό παράδειγμα, ο Τομ Φορντ. Ο διάσημος σχεδιαστής βρισκόταν στο τιμόνι του Gucci (τον οποίο αναβίωσε), όταν εξαγοράστηκε ο Saint Laurent το 1999. Μάλιστα λειτούργησε και ως ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου (ως το 2004) μετά την εξαγορά του από την Kering. Ύστερα, τον εγκατέλειψε για να ιδρύσει τη δική του φερώνυμη εταιρεία, που ασχολήθηκε επιτυχώς και με την κινηματογραφική παραγωγή. Το πιο γνωστό του έργο τιτλοφορήθηκε A Single Man (2009), όπου ο αισθησιασμός που δέσποζε στις σχεδιαστικές του καμπάνιες με τους σταρ της μεγάλης οθόνης

Δεν υπάρχουν δείγματα για ανάλογη μεταπήδηση του Βακαρέλο. Και ο Αλμοδόβαρ θεωρείται στιλίστας του κινηματογράφου αλλά όχι και της υψηλής μόδας.

Ας σημειωθεί ότι ο όμιλος Κέρινγκ συγκαταλέγεται ανάμεσα στους κύριους χρηματοδότες του Φεστιβάλ των Καννών, μαζί με την BMW, L’Oréal, Chopard.

Εντούτοις, οι αξιοσημείωτες σχέσεις του οίκου με την έβδομη τέχνη παραμένουν άρρηκτες από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα.

Το σινεμά, όπως και το στιλ, αποτέλεσε πάντα γαλλικό προνόμιο. Και ο Φρανσουά Πινό το γνωρίζει πολύ καλά αυτό ώστε να θέλει να μεγιστοποιήσει κάθε πιθανό κέρδος από τη μεταξύ τους σχέση.

Το Φεστιβάλ των Καννών (Festival de Cannes) θα πραγματοποιηθεί φέτος από τις 16 έως τις 27 Μαΐου.