ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Ο κόσμος της πολυτέλειας αλλάζει και μαζί του οι φέρελπις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου. Η αγγλική Farfetch έγινε μια χαψιά από την κινέζικη Coupang για πεντακόσια εκατομμύρια δολάρια. H εξαγορά μόλις ολοκληρώθηκε, χθες Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2023. Επιπλέον, ο όμιλος Frasers, ιδιοκτησίας Μάικ Άσλεϊ (Mike Ashley), άρπαξε την επίσης βρετανική Matches Fashion για 52 εκατομμύρια από την εταιρεία μετοχικών κεφαλαίων Apax Partners. Το καίριο ζήτημα που εκκρεμεί τώρα σχετίζεται με το μέλλον του γκρουπ Yoox Net-a-Porter (YNAP). Ανήκει στον ελβετικό όμιλο Richemont, ιδιοκτήτη (και) της Cartier.
Κατά έναν περίεργο τρόπο, η μοίρα της YNAP συνάπτεται με της Farfetch ενώ όλοι οι επενδυτές σε όλο τον κόσμο κοιτάζουν με ενδιαφέρον αυτές τις τεκτονικές αλλαγές.
Μέσα από το μπάνιο της
Η Net – a – porter ξεπήδησε μέσα από την εποχή που γνώρισε τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες του διαδικτύου. Την απίθανη γιγάντωση ύστερα από την πιο ταπεινή, «χειροποίητη» αρχή.
Ιδρύθηκε από τη Ναταλί Μασενέ (Natalie Massenet) το 2000. Αρχικά λειτουργούσε μέσα στο διαμέρισμά της στο Τσέλσι του Λονδίνου, όπου έμενε με τον επενδυτή σύζυγό της Αρνό Μασενέ. Τις πρώτες εκείνες ημέρες, τα εμβληματικά πλέον, πάντα μαύρα κουτιά περιτυλίγματος αποθηκεύονταν στο μπάνιο της.
Η σκέψη ότι πολυτελή ρούχα θα πωλούνταν σε άυλη μορφή, μέσα από το ίντερνετ, φάνταζε τουλάχιστον παράδοξη. Είδη τόσο υψηλής αξίας θέλει κανείς οπωσδήποτε να τα δοκιμάσει. Από το Net – a – porter και πέρα, αυτό άλλαξε.
Το 2010 η εταιρεία εξαγοράστηκε από τον όμιλο Richemont έναντι πενήντα εκατομμυρίων στερλίνων. Το 2015 συγχωνεύτηκε με την ιταλική εταιρεία λιανεμπορίου Yoox (οπότε και η Μασενέ αποχώρησε από το ΔΣ).
Η συγκεκριμένη εταιρεία λειτουργούσε στην Ιταλία όπως η Net – a – porter ξεκινώντας ίσως και νωρίτερα. Ωστόσο δεν εμφάνιζε το ίδιο υψιπετές πρόσωπο χλιδής.
Σούπερ μάρκετ για πολυτελείς μπουτίκ
Ειρήσθω εν παρόδω, και η Farfetch υπήρξε πιονέρος στο είδος της.
Ιδρύθηκε το 2007 από τον Χοζέ Νέβες (José Neves) και «ανέβηκε» το 2008 ως ηλεκτρονική πλατφόρμα πολυαγοράς για πολυτελείς μπουτίκ από όλο τον κόσμο. Το Farfetch υπήρξε ο ενδιάμεσος, που ένωσε την παγκόσμια πελατεία με τα προϊόντα από τις ακριβότερες μπουτίκ και πολυκαταστήματα του κόσμου (πάνω από 1400 εν συνόλω).
Η εταιρεία γνώρισε ανέλπιστη άνοδο κατά τη διάρκεια του λοκντάουν, πέρα από κάθε προσδοκία. Ωστόσο το μομέντουμ δεν διατηρήθηκε. Ειδικά το 2023 η αμερικανική αγορά έκοψε μαχαίρι το ενδιαφέρον της για την πλατφόρμα. Ενώ παράλληλα το Farfetch δεχόταν εισροή προϊόντων από τα ίδια τα καταστήματα μόδας (και όχι από πελάτες χονδρικής), πράγμα που πάντα εμπόδιζε την ευελιξία της για επιθετικές προσφορές.
Η αποτυχημένη προσπάθεια
Σήμερα, ο κολοσσός Richemont αιμορραγεί εξαιτίας του YNAP. Tο γκρουπ εντάσσεται πλέον στις μη συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου από τις οποίες έχει υποστεί απώλειες 0.7 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο ελβετικός όμιλος Richemont σημείωσε επιπλέον ζημιές 0.5 δισεκατομμυρίων ευρώ όταν διέγραψε την YNAP από τον ισολογισμό του.
Στην YNAP παρατηρήθηκε μείωση των πωλήσεων κατά ένα 10% από τον Απρίλιο ως τον Σεπτέμβριο 2023.
Η επιπλέον μείωση των 0,5 δισεκατομμυρίων ευρώ αντανακλά (εκτός από τη μείωση της αντικειμενικής αξίας των μετοχών της YNPA) και τη μείωση στη χρηματιστηριακή αξία της Farfetch.
Η Farfetch βρισκόταν από το 2022 σε διαπραγματεύσεις με τον όμιλο Richemont για την εξαγορά του 4,57% της YNAP, με αντάλλαγμα 50 εκατομμύρια από τις μετοχές της.
Αλλά η εξαγορά (που είχε πάρει έγκριση το 2023) δεν προχώρησε λόγω των χρηματοπιστωτικών προβλημάτων της Farfetch. Μόλις ανακοινώθηκε η εξαγορά της από την Coupang (στις 500 του Forbes) στις 18 Δεκεμβρίου 2023, η Richemont απέσυρε την προσφορά της.
Ο Richemont είχε προηγουμένως ανακοινώσει μείωση ύψους 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ στην αξία της YNAP στα αποτελέσματα του πλήρους έτους.
Το αρνητικό αποτέλεσμα της Richemont ύψους 655 εκατομμυρίων ευρώ σε μη συνεχιζόμενες δραστηριότητες υποδηλώνει ζημίες 128 εκατομμυρίων ευρώ (137 εκατομμύρια δολάρια) από τις δραστηριότητες της YNAP, μόλις αφαιρεθεί η απομείωση των 527 ευρώ.
Και σε δεύτερο χέρι
Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί και η αρνητική εντύπωση ότι ενώ η Matches Fashion είχε λανσαριστεί ως ναυαρχίδα του πολυτελούς ηλεκτρονικού εμπορίου, τώρα πουλήθηκε σε υποδεέστερο όμιλο.
Τέλος, ο όμιλος Kering διατηρεί ποσοστά στην πλατφόρμα (μονοκερο) Vestiaire Collective. Πρόκειται για μάρκετ πλέις με ακριβά ρούχα που αγοράζονται σε δεύτερο χέρι -μια διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά πολλών δισεκατομμυρίων.
Μόλις ανακοινώθηκε από τον όμιλο Kering (στον οποίο ανήκει και ο οίκος Gucci) ότι ξεκινάει εκστρατεία crowdfunding για το Vestiaire Collective. Δηλαδή οι ίδιοι οι χρήστες καλούνται να συμμετέχουν ως μέτοχοι στην εταιρεία (που κατέχει ήδη πολλούς πελάτες και στην Ελλάδα).
Το τι σημαίνει αυτό στην πραγματικότητα, οι αναλυτές και οι επενδυτές περιμένουν ακόμη να εκτιμηθεί. Το Vestiaire Collective προς το παρόν δηλώνει πως διατηρεί έντεκα εκατομμύρια μέλη και θέλει να επεκταθεί σε νέες αγορές. Ενώ υπόσχεται ότι ως το 2027 θα προκαλεί μηδέν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ίδωμεν.
Διαβάστε επίσης
Επισήμως στρατηγική επένδυση το mega θέρετρο της Goldman Sachs στη Χαλκιδική
Στα 600 εκ. το έλλειμμα του λογαριασμού ΥΚΩ- Τι ζητούν οι προμηθευτές και τι προτείνει η ΡΑΕΑΕΥ
Πλαίσιο: Τζίρος 470 εκατ. ευρώ με ώθηση από τις λευκές συσκευές
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κουτσούμπας για διαγραφή Σαμαρά: Βρισκόμαστε σε φάση «αναπαλαίωσης» του πολιτικού συστήματος
- Πολυτεχνείο: Σε εξέλιξη η μεγάλη πορεία στην Αθήνα – Τουλάχιστον 25.000 οι διαδηλωτές (Upd)
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Τη Δευτέρα το μεσημέρι θα συμμετάσχει στην εκδήλωση του Bloomberg στην Αθήνα
- Τα νέα πονταρίσματα των αναλυτών σε ΔΕΗ, ΟΤΕ και Motor Oil