ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Μια τιάρα παρακαλώ… Διαμάντια για ενοικίαση: Η διεθνής τάση που σαρώνει την κυκλική οικονομία. Τα μεταχειρισμένα επώνυμα ρούχα κατακλύζουν την παγκόσμια (και ελληνική) αγορά. Η νέα μόδα ενοικίασης υψηλής κοσμηματοποιίας θα πείσει όμως τους έλληνες καταναλωτές;
Το διάσημο κολιέ Serpenti του Bulgari έχει κοσμήσει σε αρκετές περιπτώσεις τους όμορφους λαιμούς που διαβαίνουν το κόκκινο χαλί.
Η Σαρλίζ Θερόν, μία από τις μούσες που το προτιμούν.
Μόνο έξι τέτοια περιδέραια δημιούργησε ο οίκος. Αυτό το ακριβοθώρητο σχέδιο από διαμάντια δεν βρίσκεται πλέον τόσο μακριά από την τσέπη της μέσης γυναίκας (ή ανδρός).
Μπορεί κανείς να το φορέσει νοικιάζοντάς το μόνο για ένα βράδυ. Η εταιρεία Beekman New York της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα τέτοιο κομμάτι.
Η αγορά εταιριών ενοικίασης κοσμημάτων, το 2021 εκτιμήθηκε ότι θα προσέγγιζε το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Το απρόσιτο, προσιτό;
Αλλά πώς γίνεται και το απρόσιτα σχέδια που απευθύνονταν μόνο στην ελίτ, να γίνονται τώρα πιο προσιτά και για περισσότερους αγοραστές;
Στον καπιταλιστικό κόσμο, αγοράζει κανείς με λαιμαργία οτιδήποτε καινούργιο κυκλοφορήσει στην αγορά.
Αυτή όμως η συνήθεια έχει βρει ισχυρό ανταγωνιστή. Η λεγόμενη κυκλική αγορά κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος και ατονεί η διάθεση για συνεχείς νέες αγορές σε πολύ υψηλές τιμές.
Η τάση ξεκίνησε με τα ρούχα, τα υποδήματα και τα αξεσουάρ. Γιατί να μην αγοράσει κανείς σε καλή ποιότητα και συμφέρουσα τιμή ρούχα μεταχειρισμένα, σε δεύτερο χέρι ή από ανακυκλώσιμα, φιλικά προς το περιβάλλον υφάσματα;
Βιωσιμότητα, οικονομία και περιβάλλον
Ο κόσμος προτιμάει να επενδύσει σε διαχρονικά επώνυμα κομμάτια από μεγάλους οίκους μόδας, που έκαναν τον κύκλο τους και τώρα αναζητούν το νέο ιδιοκτήτη τους.
Οι φυσικοί και χρηματικοί πόροι συρρικνώνονται: Οι καταναλωτές ζητούν κάτι πιο βιώσιμο, οικονομικό και διαχρονικό.
Είναι αυτό που πριν τριάντα ονομαζόταν βίντατζ (vintage) ρούχο αλλά αγόραζαν μόνο οι λάτρεις της μόδας. Τώρα βίντατζ θεωρείται το ρούχο πάνω από δέκα πέντε χρόνια.
Σήμερα, η κυκλική αγορά συμπεριλαμβάνει και ρούχα ή αξεσουάρ που αγοράστηκαν πρόσφατα αλλά διατίθενται πλέον ως μεταχειρισμένα.
Η Greenpeace προβλέπει αύξηση στην κατανάλωση ρουχισμού αλλά αλλαγές στις συνήθειες.
Το Ίδρυμα Έλεν Μακάρθουρ (Ellen MacArthur Foundation: A New Textile Foundation) υπολόγισε ότι η κυκλική αγορά θα παρουσιάσει ευκαιρίες αξίας κοντά στα 560 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτή η τάση τώρα επεκτείνεται στο χώρο του κοσμήματος.
Μεταχειρισμένα επώνυμα ρούχα
Μεγάλες διαδικτυακές εταιρείες πουλούν επώνυμα (ή όχι) ρούχα: Όπως το αγγλοσαξονικό Depop, το γαλλικό Vestiaire Collective ή τα αμερικανικά ThreadUp, Poshmark, Rent the Runway και TheRealReal). Υπολογίζεται ότι αξίζουν κοντά στο ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Το The RealReal, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες πολυτελών μεταχειρισμένων ρούχων στην Αμερική, υπολογίζεται ότι το 2021 έφτασε τα 33 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως (σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Bain).
Η πρόεδρος Τζούλι Γουεινράιτ, δήλωσε ότι η εταιρεία της έχει πουλήσει πάνω από 22 εκατομμύρια κομμάτια (ρούχα και αξεσουάρ) στα δέκα χρόνια λειτουργίας της.
Η αγορά δερμάτινων αξεσουάρ (72 δισεκατομμύρια), ομορφιάς (69 δισεκατομμύρια δολάρια), ρούχων (65 δισεκατομμύρια δολάρια). Μεγάλωσε συνολικά πέντε φορές πιο γρήγορα από την αγορά καινούριων ρούχων μεταξύ 2017 και 2021.
Πουλάει κυρίως στο διαδίκτυο αλλά διαθέτει και φυσικά καταστήματα.
Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης
Πρόσφατη έρευνα που δημοσίευσε η έκδοση Vogue Business υπολόγισε ότι η αγορά ανακυκλώσιμης μόδας θα προσεγγίσει το ένα τρισεκατομμύριο.
Το Ίδρυμα Έλεν Μακάρθουρ υπολογίζει ότι μπίζνες μοντέλα ανακυκλώσιμης μόδας θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία. Από το 3.5% της παγκόσμιας αγοράς που καταλαμβάνουν σήμερα, το 2030 θα φτάσουν στο 23%.
Εκτός από την αγορά ρούχων και αξεσουάρ σε δεύτερο χέρι, υπάρχει πλέον και η δυνατότητα ενοικίασής τους.
Ξεκίνησε με την εταιρεία Rent the Runway. Σήμερα πλέον αρκετά σάιτ προσφέρουν στους καταλανωτές και τις δύο επιλογές (ενοικίαση και αγορά).
Η ThreadUp, ναυαρχίδα των eshop με μεταχειρισμένα ενδύματα στην Αμερική, που διαθέτει από κοινές μάρκες ρούχων μέχρι οίκους πολυτελείας, πραγματοποιεί δικές του έρευνες και τις δημοσιεύει στις σελίδς του.
Σύμφωνα με μία από αυτές, η κυκλική αγορά στην Αμερική θα διπλασιαστεί έως το 2026, αγγίζοντας τα 82 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η ελληνική αγορά
Σε μεταχειρισμένα (επώνυμα και μη) ρούχα καταφεύγουν όλο και περισσότερο και οι έλληνες καταναλωτές.
Αρκετοί αγοράζουν από τα διεθνή σάιτ Depop και Vestiaire Collective.
Στην Ελλάδα λειτουργούν αρκετά καταστήματα (διαδικτιακά και σε φυσικό χώρο) μεταχειρισμένων ρούχων. Ιδού μερικά από αυτά:
Starbags
Η ιδρύτρια Ολιάνα Σπυριδοπούλου, έχοντας ζήσει σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και κυρίως στο Λονδίνο, ήταν εξοικειωμένη με την ιδέα της ανακύκλωσης ειδών πολυτελείας.
Όσο περισσότερο απογειώνονταν οι τιμές στα περίζηλα είδη της μόδας, τόσο μεγάλωνε η ανάγκη για την πραγματοποίηση της starbags, που τελικά υλοποιήθηκε το 2005.
Μπορεί κανείς να αγοράσει αλλά και να νοικιάσει τσάντες (Chanel, Hermes, Dior). Αλλά να αγοράσει κανείς και ρούχα για γυναίκες και άνδρες.
Mint Vintage Aesthetics
Ανήκει στη Μάρθα Ιωακειμίδη και εγκαινιάστηκε το 2013 με δύο μπουτίκ στην Κηφισιά και το Κολωνάκι και ταυτόχρονα στο διαδίκτυο.
Πλέον έχει επικρατήσει το σάιτ και το φυσικό κατάστημα της Ηροδότου.
Έχει τη σφραγίδα του αλάνθαστου γούστου της ιδιοκτήτριάς του. Περιλαμβάνει είδη όχι πάντα vintage αλλά και πιο πρόσφατων ετών από τους πιο περίοπτους οίκους μόδας.
Bohbo
Φυσικό κατάστημα με προϊόντα μόδας βίντατζ που καλύπτουν τις ανάγκες όλης της γκαρνταρόμπας.
Εγκαινιάστηκε το 2007 σε πολύ κεντρικό σημείο στην Ιπποκράτους, που προσφέρει ιδιαίτερη αναγνωρισιμότητα.
Όπως με όλες τις εταιρείες του είδους, μπορεί κανείς να δώσει παλιότερα πράγματα (παίρνοντς ένα ποσοστό από την πώλησή τους) και να αγοράσει νέα πράγματα.
Second Hand Lux
Στον πιο κομψό δρόμο του Κολωνακίου, στην Χάριτος (27), ξεχωρίζει το κατάστημα Second Hand Lux της Χάμσα. Αγοράστε και πουλήστε από Prada και Valentino ως Hermes και Chanel.
Remix
Μεγάλη επένδυση στο διαδίκτυο κυρίως με μόδα πιο οικονομική.
Αλλά η αγορά και ενοικίαση μεταχειρισμένων δεν έχει επεκταθεί ακόμη στα διαμάντια και την υψηλή κοσμηματοποιία.
Ανακύκλωση υψηλής κοσμηματοποιίας
Αλλά η κυκλική αγορά υψηλής κοσμηματοποιίας υποτίθεται ότι συμφέρει ιδιαίτερα.
Δεν έχει κανείς τα χρήματα να αγοράσει βραχιόλι αξίας 10.00ο ευρώ; Είτε το χρειάζεται για έναν γάμο, ένα πάρτι, ή για ένα τετ α τετ δείπνο, μπορεί να το οικιοποιηθεί για ένα βράδυ με πολύ λιγότερα χρήματα.
Να αγοράσω ή να νοικιάσω διαμάντια;
Αλλά τι γίνεται με όσους μπορούν να αγοράζουν διαμάντια και ακριβά κοσμήματα;
Σύμφωνα με τους Financial Times η αγορά υψηλής κοσμηματοποιίας υπολογίζεται ότι θα μεγαλώσει κατά 8.6 δολάρια ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα 251 εκατομμύρια δολάρια.
Για την Σίνθια Μορόου της εταιρείας Covett (στο διαδίκτυο ως Cove.tt), η ενοικίαση μοιάζει λίγο με τη διανομή του πλούτου.
«Γιατί να αγοράσεις αν δεν πρόκειται να το φοράς κάθε μέρα;», αναρωτιέται. «Μπορείς να κρατήσεις αυτά τα 10-12 χιλιάδες ευρώ και να τα κάνεις ταξίδια αντί να τα αφήσεις να κάθονται στο χρηματοκιβώτιό σου».
Η Σίνθια Μορόου ιδρύοντας την εταιρεία Covett προτείνει ένα μοντέλο μεικτής ιδιοκτησίας σε πέντε άτομα. Εκείνη διατηρεί το ένα πέμπτο για να καλύπτει και το κόστος της ασφάλειας.
Τα κοσμήματα για ενοικίαση κοστίζουν μόνο το 6% ή το 7% της εκτιμώμενης λιανικής τιμής τους.
Να νιώθουν πριγκίπισσες
Ειδικά για ένα γάμο, συμφέρουν ιδιαιτέρως…
Μια νύφη αναγκάστηκε να αναβάλλει τον γάμο της λόγω κορονοϊού και όταν τελικά η τελετή προγραμματίστηκε, ήταν έγκυος. Ήθελε να εξισορροπήσει το βάρος της κοιλιάς με όμορφα σκουλαρίκια από διαμάντια. Στράφηκε σε εταιρεία ενοικίασης.
Ο παραδοσιακός λονδρέζικος οίκος Hancocks, διαθέτει τιάρες προς ενοικίαση για το 1% της εκτιμώμενης λιανικής τιμής τους. Πολλές προέρχονται από τη βικτωριανή εποχή.
«Τώρα που επιτρέπονται οι γάμοι, οι νύφες θέλουν να νιώθουν σαν πριγκίπισσες», δήλωσε ο διευθυντής του οίκου.
Τα διαμάντια του Beekman
Ο ηγέτης της αγοράς ενοικίασης Beekman New York προσφέρει δυνατότητα προμηθεύει εμβληματικά κομμάτια. Τα διαμαντένια σκουλαρίκια πάνθηρα του Cartier , την Rock καρφίτσα που ο Ζαν Σλουμπερζέρ (Jean Schlumberger) είχε σχεδιάσει για τον οίκο Tiffany’s.
O Beekman διαθέτει πάνω από 1000 κομμάτια στη συλλογή του.
Διαθέτει δυνατότητα συνδρομής που ξεκινάει στα 89 δολάρια το μήνα και φτάνει τα 890 δολάρια ετησίως.
Για κοσμήματα αξίας άνω των 50.000 δολαρίων, η ενοικίαση φτάνει και τα 275 δολάρια ανά ημέρα. Για παράδειγμα για ένα μεγάλο ροζ Kunzite διαμάντι 46 καρατίων σε δαχτυλίδι Verdura.
4Element
«Θέλω απλώς ο κόσμος να χαίρεται τα κοσμήματα», δηλώνει η Μόνικα Βοτάλ (Moniκa Wotjal) ιδρύτρια της πλατφόρμας 4Element.
Kληρονόμησε αρκετά κοσμήματα από τη γαλαζοαίματη γιαγιά της που έζησε στο μεταπολεμικό Παρίσι και τη Βαρσοβία.
Η Βοτάλ δημιούργησε την πλατφρόρμα 4Element με πεντακόσια βίντατζ κομμάτια.
Τα κοσμήματα της συλλογής της έχουν (κατά μέσο όρο) αξία 1000 λίρες. Καθένα μπορεί να ενοικιαστεί για τέσσερις μέρες στην τιμή των 30 λιρών (κατά μέσο όρο).
HURR
Η γκουρού των βίντατζ κοσμημάτων του Λονδίνου Σούζαν Κάπλαν (Susan Caplan), δεν αντιστάθηκε στην τάση της αγοράς ενοικίασης με τη HURR.
Έκτοτε, τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 30%.
Οι τιμές ξεκινούν από 22 λίρες για ενοικίαση τεσσάρων ημερών.
Το πιο ακριβό της κομμάτι είναι ένα Chanel περιδέραιο που αξίζει πάνω από 2.500 λίρες και εκείνη το νοικιάζει για 207 λίρες.
Switch
Στον Switch βρίσκει κανείς πιο σύγχρονα κομμάτια από τους πιο νεανικούς οίκους Mateo, White Space, Bea Bongiasca πλάι σε πιο καθιερωμένα ονόματα όπως ο David Yurman και ο Bulgari.
Flont
Ο Flont τα έχει όλα: Από τους οίκους της μεγάλης παράδοσης Van Cleef & Arpels, Bulgari, Tiffany’s ως και νέους σχεδιαστές.
Προσφέρει δυνατότητες συνδρομής. Ξεκινάει στα 59 δολάρια επιτρέποντας στον καταναλωτή να δανειστεί κοσμήματα αξίας έως και 1.500 δολάρια κάθε φορά.
Η συνδρομή όμως ανεβαίνει στα 379 δολάρια το μήνα αν θέλει κανείς να δανείζεται διαμάντια των 8,999 δολαρίων.
Η λάμψη δεν σου ανήκει
Δίνοντας τέτοια μηνιαία δόση, ήδη συγκαταλέγεται κανείς ανάμεσα στους άνετους αυτού του κόσμου.
Όμως την αγορά ή ενοικίαση μεταχειρισμένων ρούχων αλλά και κοσμημάτων εκτόξευσε ο κορονοϊός. Είναι η προτίμηση της νέας γενιάς (Gen Z) ενώ κερδίζει έδαφος και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
Ίσως η νέα παγκόσμια οικονομική κρίση ωθήσει και το ελληνικό κοινό να αγκαλιάσει αυτή τη νέα τάση ενοικίασης κοσμημάτων.
Στο εξωτερικό πάντως η ενοικίαση κοσμημάτων ήδη επεκτείνεται και στα ρολόγια…
Όπως είχε δηλώσει και η ιέρεια της υψηλής κοσμηματοποιίας Ελίζαμπεθ Τέιλορ, «λατρεύω τα κοσμήματα αλλά όχι επειδή μου ανήκουν. Η λάμψη δεν σου ανήκει, μπορείς μόνο να τη θαυμάσεις».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Καιρός: Άνοδος της θερμοκρασίας και βελτίωση του καιρού από βδομάδα
- ΠΑΣΟΚ για διαγραφή Σαμαρά: «Έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την κυβέρνηση καθώς υπάρχουν φυγόκεντρες δυνάμεις»
- Πορεία Πολυτεχνείου: Ξεκίνησε η πορεία των Φοιτητικών Συλλόγων – Προσαγωγές από την ΕΛΑΣ
- Βοτανικός: Ανήλικη μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο μετά από κατανάλωση αλκοόλ σε νυχτερινό κέντρο