Η Σήλια Δραγούνη αλλάζει το ομώνυμο μπραντ της. Πάντα σε σύμπνοια με τις τάσεις που επωάζονται στο εξωτερικό, βρίσκεται ήδη στις ράγες της βιωσιμότητας. Πρόκειται για το μεγαλύτερο στοίχημα της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας. Σε αυτό το πλαίσιο, η Σήλια Δραγούνη αλλάζει τον τρόπο που επενδύει και οργανώνει την εταιρεία της. Αλλά η επιχειρηματίας βρίσκεται σε υψηλές εντάσεις παραγωγικότητας και για ακόμη ένα λόγο: Μετά τα νυφικά της (περιζήτητα στη σαιζόν γάμων που ξεκινάει τώρα), τη σκυτάλη παίρνει η νέα της καλοκαιρινή συλλογή ρούχων ρεζορτ (resortwear).

Η περιβαλλοντική της συνείδηση δεν αναπτύχθηκε τώρα για να τη βρει σύμφωνη με την παγκόσμια τάση. Η Σήλια Δραγούνη υπήρξε πάντα υπέρμαχος της φυσικής ζωής, επεδίωκε επαφή με τη φύση, είτε μέσω διατροφής είτε με την άθληση είτε με το ταξίδι. Έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη ότι και ως επιχειρηματίας δεν εστιάζει πια τόσο στη χονδρική από φόβο για τη δημιουργία σπατάλης. Έχει πλήρως ενστερνιστεί το παγκόσμιο κίνημα που στο εξωτερικό ονομάζεται slow fashion movement με πιονιέρους την Στέλα Μακ Κάρτνεϊ και πολύ δημοφιλείς νέες (και νεανικές) εταιρείες όπως η δανέζικη Ganni.

1

«Για λόγους βιωσιμότητας θέλω να αξιοποιώ όλα τα υφάσματά μου, να μην μου μένει καθόλου στοκ», εξηγεί η Σήλια Δραγούνη στο ατελιέ της στο Κάτω Χαλάνδρι.

Στο ίδιο ατελιέ που δημιούργησε το 2004 όταν έφτασε στην Αθήνα από το Παρίσι. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στο Λονδίνο και στη Γαλλία σχέδιο μόδας (Parsons School of Design). Απέκτησε την πρώτη της εμπειρία ως σχεδιάστρια στο ατελιέ της περίφημης Sonia Rykiel.

Τα νυφικά της διακρίθηκαν αμέσως για τον μοναδικό χαρακτήρα τους, κάτι ανάμεσα στο ελεύθερο αλλά κομψό μπόχο, στο ιστορικό, στο πνευματικό, και στο ρομαντικό στοιχείο, με μια διακριτική ανταύγεια σεξαπίλ πάντα παρούσα. Έκτοτε, όποια κοιτάζει νυφικά, ίθισται να χτυπήσει και την πόρτα της Σήλιας Δραγούνη.

Bridal

 

Βιωσιμότητα: Αλήθειες και ψέμματα

«Όταν φτιάχνεις ρούχα μαζικά χαλάς αρκετό ύφασμα και σου μένει. Επίσης κάποια κομμάτια μπορεί να βγουν ελαττωματικά οπότε πετιέται πράγματι πολύ προϊόν. Και αυτό είναι πολύ κακό σε σχέση με το περιβάλλον. Το ύφασμα θέλει ενέργεια για να φτιαχτεί, όλο αυτό δεν βοηθάει αν δεν προσέξουμε», επισημαίνει η Σήλια Δραγούνη.

Το ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει θορυβηθεί ο κόσμος της μόδας τόσο πολύ με το περιβάλλον δημιουργεί υποψίες σε ορισμένους σχετικά με την ειλικρίνεια ή τα αγνά του κίνητρα. Ίσα ίσα, διευκρινίζει η Σήλια Δραγούνη, με την κρίση και την κλιματική αλλαγή ήταν καιρός να χτυπήσει καμπανάκι.

Ωστόσο, «το να θεωρηθώ εγώ sustainable brand είναι μεγάλη ιστορία. Δεν είναι εύκολο να είσαι 100% βιώσιμος. Όλοι λένε ότι προσπαθούν αλλά 100% δεν γίνεται».

Η γρήγορη μόδα των μεγάλων οίκων (που πρέπει διαρκώς να ανατροφοδοτούν το ενδιαφέρον των καταναλωτών) αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους καταστροφής του περιβάλλοντος. Από τις αεροματεφορές, από την κατασκευή τους, από το νερό που χρειάζονται για το πλύσιμο, από τα εργατικά χέρια, από τις μηχανές -η μόδα δημιουργεί βλαβερούς παράγοντες πολύ μεγαλύτερους από τα αεροπλάνα ή τη ναυτιλία.

Έξω από τα ελληνικά σύνορα

Έτσι, η Σήλια Δραγούνη κρατάει στρατηγικές συμμαχίες όπως με το εμπορικό κέντρο VAKKO στην Τουρκία.

Στην Ελλάδα η Σήλια Δραγούνη διατηρεί την μπουτίκ ατελιέ της ενώ σημειώνει αξιοσημείωτες διαδικτυακές πωλήσεις, πολλές εκ των οποίων και μέσω των σόσιαλ μίντια.

«Και σκέψου ότι το καλό με το μπραντ μου είναι ότι επειδή έδινα στο net-a-porter για τέσσερα χρόνια έγινα γνωστή παγκοσμίως και το μπραντ καθιερώθηκε. Αυτό ήταν το εισιτήριό μου για να προβληθώ», παρατηρεί η Σήλια Δραγούνη.

Πριν από τέσσερα χρόνια εξαπλώθηκε σε είκοσι πέντε σημεία πώλησης στον κόσμο. Στην Ιαπωνία, στην Ευρώπη, στην Αγγλία (Brown, Farfetch), σε μερικά από τα περίζηλα σημεία λάνσαρε τη φερώνυμη εταιρεία της. Η πανδημία ανέκοψε σχετικά αυτήν την πορεία. Αλλά η Σήλια Δραγούνη διαγράφει επί του παρόντος άλλη τροχιά μεγαλύτερης διεισδυτικότητας στην αγορά.

Bridal

Party Vibe

Συγκαταλέγεται ανάμεσα στις λίγες επιχειρηματίες που έχουν εδραιωθεί και στο καθημερινό ρούχο, όχι μόνο στα νυφικά. Οι περισσότερες σχεδιάστριες κουμπώνουν στη μία ή στην άλλη κατηγορία -όχι και στις δύο ταυτόχρονα.

Δημιουργεί πλέον τη συλλογή ρεζορτ (resortwear) κάθε καλοκαίρι (μαγιό και ρούχα παραλίας). Τη διοχετεύει σε επιλεγμένες, καίριες μπουτίκ. Παράλληλα φιλοτεχνεί άλλες συλλογές αποκλειστικά για το ατελιέ της ή για το e shop της. Πρόκειται κυρίως για βραδινά φορέματα, τη σειρά που ονομάζει party vibe.

Πέρα λοιπόν από τη μπόχο χροιά των περισσότερων σχεδίων της, η party vibe περιλαμβάνει πιο glam κομμάτια, που θαρρείς αναβιώνουν το πνεύμα του Studio 54. Από την εποχή που γέννησε αυτή την τάση, τις δεκαετίες του 1970 και 1980, τη διάθεση για πάρτι, για χωρό, για έρωτα, για μαξιμαλισμό. Διόλου τυχαίο ότι σχέδιά της έχουν φορέσει καλλονές όπως οι Ντρι Λουίζ Χεμινγουέι (Dree Louise Hemingway), Τζέσικα Χαρτ (Jessica Hart), Λίντσεϊ Λόχαν (Lindsay Lohan), Ana Beatriz Barros (Άνα Μπεατρίζ Μπάρος) μεταξύ άλλων.

Σήλια Δραγούνη: «Τη βιωσιμότητα δεν την πετυχαίνεις 100%»
Σήλια με resortwear 2023

Η διεθνής πελατεία

Η Σήλια Δραγούνη όμως ξεκίνησε τον οίκο της κυρίως με νυφικά το 2004. Και με λίγα ρούχα κατά παραγγελία. «Τότε ήταν το μεταίχμιο», θυμάται η Σήλια Δραγούνη. «Κάποιες ραβόντουσαν ακόμη για τα βραδινά».

Η σχεδιάστρια διατηρεί τα δείγματα στο ατελιέ της και ύστερα προχωράει στις μετατροπές που χρειάζεται το κάθε σώμα. Ορισμένες φορές μπορεί να δημιουργήσει ένα σχέδιο από το μηδέν, αν σε κάποια νύφη δεν ταιριάζει απολύτως κανένα από τα προυπάρχονται δείγματα. Τότε συνδυάζει τα διαφορετικά στοιχεία τους για να παράξει ένα καινούργιο σύνολο.

Η Σήλια Δραγούνη έχει ξεκινήσει συνεργασία με γνωστή ατζέντισσα του Λονδίνου για να διευρύνει το κομμάτι του νυφικού στο εξωτερικό και σε επιλεγμένες μπουτίκ νυφικών. «Διότι υπάρχουν πολλές κοπέλες ξένες που με ξέρουν από το ίνσταγκραμ και θέλουν να δοκιμάσουν και με ρωτάνε αν πουλάω Λονδίνο ή Παρίσι. Αλλά το νυφικό είναι λίγο δύσκολο να το πάρουν online». Έτσι, η συνεργασία κρίθηκε απαραίτητη ώστε να εξυπηρετήσει τη διεθνή πελατεία.

Η βιωσιμότητα στα νυφικά

Επιπλέον, υπάρχει κατηγορία στο σάιτ της Σήλιας Δραγούνη που ονομάζεται sample sale. Πρόκειται για «κάτι που παίζει φουλ, το έχουν όλες οι εταιρείες νυφικών και βοηθάει στη βιωσιμότητα», αναφέρει η ίδια. Πώς λειτουργεί: «Εγώ έχω κάποια δείγματα νυφικών. Μπορεί το ύφασμα που έχω χρησιμοποιήσει για αυτά να μην υπάρχει πια, και δεν μπορώ πια να τα δειγματίσω, αφού δεν μπορώ να ξαναβρώ το ίδιο ύφασμα». Αυτά τα κομμάτια – δείγματα έχουν φορεθεί μόνο στο ατελιέ για δοκιμή, δεν έχουν πουληθεί ούτε φορεθεί εκτός του ατελιέ της.  Άρα αντί να της μείνει το νυφικό στην κρεμάστρα και αφού αυτό παραμένει σε άριστη κατάσταση, «γιατί να μην το πάρει κανείς ως δείγμα σε πάρα πολύ καλή τιμή; Να το πάρει στο ένα τρίτο της αρχικής;».

Βέβαια μπορεί να μην πέφτει τέλεια στο σώμα. Τότε προβαίνει κανείς σε μετατροπή με λίγα ευρώ παραπάνω. Και πάλι πρόκειται για win win κατάσταση για όλους (και το περιβάλλον). Διότι οι τιμές των νυφικών (ακόμη και για μια μπουτίκ ατελιέ όπως της Σήλιας Δραγούνη) παραμένουν τσιμπημένες. Για τα νυφικά δείγματα παλαιότερων ετών, ορισμένα από την αρχική αξία τους των 2.500 ευρώ πέφτουν στα οκτακόσια ή εξακόσια ευρώ.

Μαγιό 2023

Ποιότητα και τιμή

Τα νυφικά της Σήλιας Δραγούνη κινούνται σε τιμές από χίλια ως έξι χιλιάδες ευρώ.

Το πιο ακριβό «έχει πολλή δουλειά στο χέρι, χρειάζεται πολλές μέρες για να δημιουργηθεί, πολύ ύφασμα, και κάποιες γαλλικές δαντέλες πολύ ακριβές και μεταξωτά. Στα μεταξωτά έχει ανέβει πολύ το κόστος», υποστηρίζει η Σήλια Δραγούνη.

«Ξέρεις τι γίνεται τώρα; επειδή έχει ανέβει το μεταξωτό παγκοσμίως, οι πελάτισσες προτιμούν να είναι ωραίο το σχέδιο και δεν τους νοιάζει πρωτίστως το ύφασμα», προσθέτει η ίδια.

Και έτσι γλυτώνουν δαπάνη από κάτι που θα φορέσουν μόνο μια φορά. Ακόμη και οι μεγάλοι οίκοι νυφικών προτιμούν πλέον τα συνθετικά υφάσματα όπως ο πολυεστέρας. Good Poly όπως ονομάζουν το είδος οι Άγγλοι.

Σήλια Δραγούνη με resortwear 2023

Σαν το καλό κρασί

Μέρος της βιωσιμότητας και του slow fashion αποτελεί βέβαια και το βίντατζ (vintage) ρούχο. Η Σήλια Δραγούνη συλλέγει ιδιαίτερα κομμάτια από ταξίδια της στην Ευρώπη. Σχέδια χαρακτηριστικά της δεκαετίας του 1970 ή του 1980, που εκείνη πουλάει σε δεύτερο χέρι. Ακόμη μία βιομηχανία δισεκατομμυρίων δολαρίων στην παγκόσμια αγορά (κυρίως ΗΠΑ, Αγγλία, Γαλλία).

Ανακύκλωση της μόδας

«Σε κάποια κομμάτια παρεμβαίνω λίγο, για να τα διαμορφώσω, να τους δώσω μια φρεσκάδα», αναφέρει η Σήλια Δραγούνη. Το λεγόμενο upcycle, μέρος του κινήματος ανακύκλωσης της μόδας.

Η ψυχολογία της γυναίκας

Προτεραιότητα όμως τώρα στη θερμή περίοδο των νυφικών: Το ατελιέ της γεμίζει καθημερινά με νύφες που μαζεύονται με τις μαμάδες και τις φίλες τους για τη μεγάλη βραδιά. Οι τελευταίες θα αγοράσουν από τη σειρά party vibes. Σφιχτοί χρόνοι παραδόσεων, συντονισμός κινήσεων και κυρίως, ο ανθρώπινος παράγοντας…

«Το πιο ζόρικο πράγμα που αντιμετωπίζω είναι η ανασφάλεια της γυναίκας. Το πρόβλημα είναι όταν δεν τους αρέσει ο εαυτός τους. Και τότε δεν τους αρέσει τίποτα».