ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Mε τον τίτλο “Gabrielle Chanel: Fashion Manifesto” ξεκινά το Σάββατο, 16 Σεπτεμβρίου, στο Μουσείο Βικτόρια και Άλμπερτ του Λονδίνου, η έκθεση φόρος τιμής στο έργο της κορυφαίας Γαλλίδας σχεδιάστριας μόδας Γκαμπριέλ Μπονέρ Σανέλ, γνωστής ως Κοκό Σανέλ.
Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί για το μεγαλύτερο μέρος της διάρκειας της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Φεβρουαρίου 2024, και είναι προς το παρόν διαθέσιμα μόνο από τα μέσα Δεκεμβρίου και μετά, όπως αναφέρει το bloomberg.
Περισσότερα από 50 ρούχα τουίντ είναι τοποθετημένα σε ένα δωμάτιο αφιερωμένο στο «κοστούμι» – το όραμα της Σανέλ για τη μεταπολεμική θηλυκότητα.
Οι επισκέπτες μπορούν να δουν τα θρυλικά τουίντ ταγιέρ σε αποχρώσεις του ροζ, του κόκκινου και του μπεζ, ενώ στα εκθέματα περιλαμβάνεται και το ροζ που φορούσε η ηθοποιός Λορίν Μπακόλ.
Τα ρούχα της θεωρούνται διαχρονικά. Η Μάργκο Ρόμπι φόρεσε ένα κίτρινο τουίντ σετ Σανέλ για να προωθήσει την Barbie το καλοκαίρι.
Στην συνέντευξη τύπου του Μουσείου Βικτόρια και Άλμπερτ, γυναίκες που φορούσαν κοστούμια τουίντ, πέρλες και τσάντες Σανέλ πόζαραν για φωτογραφίες μπροστά από τους τοίχους που ήταν τοποθετημένα τα κοστούμια.
Η έκθεση ξεκίνησε στο Palais Galliera στο Παρίσι το 2020, αλλά προστέθηκαν 100 κομμάτια σε αυτήν στο Μουσείο Βικτόρια και Άλμπερτ.
Η σχεδιάστρια ήταν γνωστή Αγγλόφιλη. Εκτίθεται ακόμη ένας πίνακας της από τον Ουίνστον Τσόρτσιλ, ενώ η ίδια είχε ειδύλλιο με τον δούκα του Γουέστμινστερ. Ο χρόνος που πέρασε με Βρετανούς αριστοκράτες -και η αγάπη τους για τα υπαίθρια σπορ- ενέπνευσε αρκετά από τα πιο διάσημα σχέδιά της.
Η παράσταση αγγίζει όλα τα σημαντικά ορόσημα της ζωής της Κοκό Σανέλ:
Γεννημένη το 1883 μέσα στη φτώχεια στην αγροτική Γαλλία, η Σανέλ έζησε σε ορφανοτροφείο για Καθολικούς από την ηλικία των 11 ετών, μετά τον θάνατο της μητέρας της.
Εκεί έμαθε να ράβει και αργότερα βρήκε δουλειά ως μοδίστρα. Ο Άρθουρ Κάπελ, ένας Άγγλος αριστοκράτης, χρηματοδότησε μερικά από τα πρώτα καταστήματα της, συμπεριλαμβανομένου ενός στη γαλλική παραθαλάσσια πόλη Deauville, όπου δημιούργησε ρούχα από υφάσματα που χρησιμοποιούνταν προηγουμένως σε ανδρικά ρούχα, όπως ζέρσεϊ.
Η μαρινιέρα
Μία από αυτές τις δημιουργίες ήταν η γνωστή μαρινιέρα, το μπλουζάκι με τις μπλε και λευκές ρίγες όπως αυτό που φορούσαν οι Γάλλοι ναυτικοί, το οποίο μετέτρεψε σε βασικό ρούχο της γυναικείας γκαρνταρόμπας.
Το πρώτο κομμάτι της σχεδιάστριας που παρουσιάζεται στην έκθεση, χρονολογείται από το 1916: πρόκειται για ένα ιβουάρ πουκάμισο από μετάξι και ζέρσεϊ, μαζί με ένα μαύρο ψάθινο καπέλο. Το αριστοκρατικό και απλό, καλοραμμένο, κλασικό Σανέλ πουκάμισο.
Μέχρι το 1921, στο Παρίσι κυριαρχούσε το χαρακτηριστικό της στυλ με μονόχρωμα ρούχα και minimal σιλουέτες. Οι δημιουργίες της ωστόσο, ξεπέρασαν τα σύνορα της Γαλλίας και επηρέασαν σύντομα τον κόσμο.
Tο μικρό μαύρο φόρεμα
Το θρυλικό «μικρό μαύρο φόρεμα», έγινε πασίγνωστο τη δεκαετία του 1920.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση, η Σανέλ μεταμόρφωσε το μαύρο χρώμα, που παλαιότερα ήταν συνυφασμένο από την κοινωνία με τα ρούχα πένθους.
Το ανέδειξε σε σύμβολο κομψότητας και μάλιστα τα μαύρα φορέματά της έγιναν τόσο δημοφιλή που ονομάστηκαν η «Ford» της μόδας.
Εκτός από όλα τα τουίντ και τα μικρά φορέματα, προβάλλονται ακόμη μερικά εξαιρετικά κομμάτια, ιδιαίτερα ένα ρούχο με παγιέτες της δεκαετίας του 1930, το οποίο αγόρασε η Δούκισσα του Γουέστμινστερ παρά την σχέση που είχε η Σανέλ με τον σύζυγο της.
Ένα σύνολο ασημί στυλ πιτζάμα του 1967 θα μπορούσε κάλλιστα να φιγουράρει στα σύγχρονα πάρτι της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης.
Η έκθεση τελειώνει με τα τελευταία έργα της Σανέλ το 1971, όταν πέθανε σε ηλικία 87 ετών στο Παρίσι.
Στην κηδεία της παρευρέθηκαν ο Yves Saint Laurent, ο Σαλβαντόρ Νταλί και πολλά μοντέλα μόδας. Δεν υπάρχει αναφορά στην διάδοχη κατάσταση του Οίκου Σανέλ όταν ανέλαβε τα ηνία ο Καρλ Λάγκερφελντ.
Θολές είναι οι αναφορές στη “μαύρη” σελίδα της ζωής της κορυφαίας σχεδιάστριας, που αφορά στη μυστική της σχέση με τις ναζιστικές, στρατιωτικές, μυστικές υπηρεσίες κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Οι σημειώσεις αναφέρονται σε σκευωρία αναφορικά με τους Ναζί, όπως η σχέση της με έναν Γερμανό αξιωματικό, τον βαρόνο Hans Gunther von Dincklage — ενώ υποδηλώνουν ότι ήταν μέλος της Γαλλικής Αντίστασης. Όπως και η ίδια η Σανέλ, η έκθεση επιχειρεί να υποβαθμίσει το θέμα.
Το διαχρονικό Chanel No. 5
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ενότητες της έκθεσης επικεντρώνεται στο «αόρατο αξεσουάρ» του αρώματος.
Το άρωμα Chanel No. 5 λανσαρίστηκε το 1921 και η έκθεση παρουσιάζει αυθεντικά μπουκάλια του αρώματος. Οι διάσημοι θαυμαστές του ήταν πολλοί, από την Μέριλιν Μονρόε μέχρι την Βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ.
Μάλιστα, στα εκθέματα περιλαμβάνεται και μία χειρόγραφη επιστολή της αείμνηστης βασίλισσας από το 1955, στην οποία ευχαριστεί έναν φίλο για το δώρο του, ένα άρωμα Chanel No. 5.
Διαβάστε ακόμη:
10 ισχυρές γυναίκες που άλλαξαν τον κόσμο
Μία μέρα στον φαντασμαγορικό κόσμο της Coco Chanel: Η έπαυλή της γίνεται ξενοδοχείο πολυτελείας