Ιέρεια του πανκ, μια αιρετική, ανυπότακτη γυναίκα, που δεν φοβόταν ποτέ να πάρει ρίσκα, δημιουργώντας εκπληκτικά, αλλά παράλληλα αμφιλεγόμενα ρούχα, τα οποία όμως επηρέασαν τη μόδα για περισσότερο από 40 χρόνια ήταν η Βίβιεν Γουέστγουντ (1941-2022).

Από τα street style σχέδιά της με στόχο το καθεστώς της δεκαετίας του1970 στη Βρετανία, που περιελάμβαναν ακόμη και… κόκκαλα κοτόπουλου ως τους εξαιρετικά δημοφιλείς κορσέδες της της δεκαετία του 1990, είχε πάντα στραμμένο το βλέμμα της στους εικονοκλάστες και την ωμή τέχνη, προκειμένου να τα δημιουργήσει.

1

Κι αν οι άνθρωποι πίστευαν, ότι τα σοκαριστικά ρούχα της είχαν σχεδιαστεί για να είναι χιουμοριστικά, έκαναν πολύ λάθος. Γιατί η ίδια ήταν πολύ σοβαρή τόσο όσον αφορά την τέχνη της όσο και τις πολιτικές της πεποιθήσεις αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος. Το 2017 μάλιστα είχε σχεδιάσει ένα σύνολο από τραπουλόχαρτα μεγάλου μεγέθους, στα οποία οι εικόνες τους αντιπροσωπεύουν τα πιο πιεστικά προβλήματα, τα οποία επηρεάζουν τη Γη. Και λίγο πριν πεθάνει είχε παραγγείλει ένα  σύνολο ψηφιακών εκτυπώσεων περιορισμένης έκδοσης από αυτά τα τραπουλόχαρτα, υπογεγραμμένα από την ίδια, προκειμένου να πωληθούν από το Ίδρυμα Βίβιεν Γουέστγουντ για την Greenpeace.

Κάτι που πρόκειται να συμβεί στις 25 Ιουνίου σε δημοπρασία των Christie’s στο Λονδίνο, όπου θα πωληθεί η πρώτη από τις δέκα εκτυπώσεις σε πολυτελή έκδοση, η  οποία δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Red Brest Editions.

Ενα από τα τραπουλόχαρτα που δημοπρατούνται
Ενα από τα τραπουλόχαρτα που δημοπρατούνται

Η νιότη

«Τα Καρό (diamonds) είναι για τα λεφτά), τα Σπαθιά (clubs) είναι για τον πόλεμο, τα Μπαστούνια (spade)  είναι για τους βρωμερούς καταστροφείς της γης», εξηγούσε η Βίβιεν Γουέστγουντ προσθέτοντας, ότι οι Kούπες (heart ) αντιπροσωπεύουν την αγάπη και τον πολιτισμό. Την  τελευταία της δράση στην περιβαλλοντική της εκστρατεία αντιπροσωπεύουν αυτές οι εκτυπώσεις, που ρίχνουν οδυνηρό φως σε πιεστικά ζητήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, όπως η κλιματική αλλαγή, η κοινωνική ανισότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ανησυχίες, που παρέμειναν στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος της ντέιμ Βίβιεν Γουέστγουντ ως το θάνατό της.

Η Βίβιεν Γουέστγουντ στην Αρκτική
Η Βίβιεν Γουέστγουντ στην Αρκτική

Αυτή η πεπεισμένη αναρχική λοιπόν, που ήταν έτοιμη να γκρεμίσει το σύστημα τη δεκαετία του 1970, είχε πει για την εποχή του πανκ: «Ήταν η νιότη ενάντια στην ηλικία. Προσπαθούσα να δημιουργήσω μια εξέγερση».

Γεγονός είναι επιπλέον, ότι ως την δεκαετία του 2000, η Γουέστγουντ  είχε γίνει μία  ατρόμητη υπερασπιστής του περιβάλλοντος. Κι αυτό, παρ’ ότι εργάστηκε στη  βιομηχανία της μόδας, που ήταν καταστροφική για τον πλανήτη. Πώς αντιμετώπισε την αντίφαση; Ξεκίνησε μία μεγάλη εκστρατεία για τη βελτίωση των προτύπων. «Αγοράστε λιγότερα, επιλέξτε καλά, κάντε το να διαρκέσει», έλεγε στο κοινό ενώ συμβούλευε και ενθάρρυνε τους νεότερους σχεδιαστές να χρησιμοποιούν ανακυκλωμένα υφάσματα.

«Θέλω να σώσω τον κόσμο»

Η ίδια εγκαινίασε την εκστρατεία Climate Revolution στους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου το 2012 για να συγκεντρώσει φιλανθρωπικές οργανώσεις, ΜΚΟ και άτομα για να αναλάβουν δράση κατά της οικοκτονίας (καταστροφή του περιβάλλοντος) και των πολιτικών ηγετών που ένιπταν τα χέρια τους. «Θέλω να με βοηθήσεις να σώσω τον κόσμο», όπως είχε πει. «Δεν μπορώ να το κάνω μόνη μου». Και το 2007 είχε γράψει ένα μανιφέστο υποστηρίζοντας, ότι ο πολιτισμός  είναι  το ερέθισμα, που χρειάζεται για να σωθεί ο πλανήτης.

«Σώστε τον κόσμο», το μήνυμα σε ένα από τα τραπουλόχαρτα
«Σώστε τον κόσμο», το μήνυμα σε ένα από τα τραπουλόχαρτα

Την ίδια εποχή, μετά από ένα ταξίδι της με την Greenpeace στην Αρκτική για να δει την καταστροφή, που είχαν προκαλέσει οι εταιρείες πετρελαίου, σχεδίασε το μπλουζάκι «Save the Arctic». Τα μπλουζάκια της άλλωστε μετέφεραν πάντοτε ένα μήνυμα ή μια πρόκληση και δεκάδες διασημότητες του κόσμου, μεταξύ των οποίων ο Χιου Γκραντ, η Κέιτ Μος, ο Γκρέισον Πέρι και η Πάμελα Άντερσον είχαν φωτογραφηθεί φορώντας τα.

Ως Μάργκαρετ Θάτσερ

Τα τραπουλόχαρτα την απασχόλησαν ως το τέλος της ζωής της στο πλαίσιο ενός δημιουργικού ακτιβισμού, συνδυάζοντας συνθήματα, γραφικά και εικόνες, που αποτυπώνουν την χαρακτηριστική, σατιρική αισθητική της Γουέστγουντ.  Μία εκτύπωση έτσι, παρουσιάζει  την  φωτογραφία του ιδρυτή των Wikileaks, Τζούλιαν Ασάνζ, φορώντας ένα μπλουζάκι με τη Βιβιέν Γουέστγουντ στο μπροστινό μέρος και τις λέξεις «True Punk» στο στήθος του.

Βίβιεν Γουέστγουντ και Τζούλιαν Ασάνζ
Βίβιεν Γουέστγουντ και Τζούλιαν Ασάνζ

Ένα άλλο μπλουζάκι όμως, απεικονίζει τη σχεδιάστρια ντυμένη ως Μάργκαρετ Θάτσερ από ένα εξώφυλλο του περιοδικού Tatler του 1989. Η ομοιότητα είναι εκπληκτική αλλά η ίδια είχε πει, με μια καλή δόση βρετανικής ειρωνείας, όταν ρωτήθηκε για την προσωποποίηση της Σιδηράς Κυρίας: «Απλώς βάζω μια μικρή αμφιβολία στα μάτια μου»…

«Εργάστηκε με όλη της την εξαιρετική δημιουργικότητα για να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για  την κλιματική κρίση και την απειλή για τους ωκεανούς και τα τροπικά δάση», λέει σήμερα για την Βίβιεν Γουέστγουντ ο πρώην εκτελεστικός διευθυντής Τζον Σάουβεν. «Η ιδιοφυΐα και η ενέργειά της, που αποτυπώθηκαν τόσο όμορφα και κομψά στις πανκ δημιουργίες της, χαρακτηρίζουν και το πακέτο των τραπουλόχαρτων, που δημιούργησε για να μοιραστεί τη φιλοσοφία της για αλλαγή».

Η Βίβιεν Γουέστγουντ ως Μάργκαρετ Θάτσερ σε τραπουλόχαρτο
Η Βίβιεν Γουέστγουντ ως Μάργκαρετ Θάτσερ σε τραπουλόχαρτο

Το Ίδρυμα Βίβιεν Γουέστγουντ είναι πλέον ο ιδιοκτήτης και  θεματοφύλακας του έργου τέχνης της δημιουργού. «Ήταν φιλοδοξία της, πριν από το θάνατό της να συγκεντρώσει ένα σημαντικό χρηματικό ποσό για την Greenpeace για να τη βοηθήσει να προστατεύσει τον πλανήτη μας», αναφέρει ο Τζον Σάουβεν. Η εκτίμηση της έκδοσης είναι από 30.000 ως  50.000 λίρες.

Διαβάστε επίσης

Οι κορυφαίες στιγμές: Έλληνες αθλητές και αθλήτριες σε φωτογραφική έκθεση

Ένα βιολί για πάντα – Μαν Ρέι σε δημοπρασία

Λόρδος Μπάιρον: Φιλελληνισμός, ερωτικά σκάνδαλα και αυτοκαταστροφή