Ορισμένοι θεωρούν τον Hermès άθικτο αλλά πλανώνονται πλάνην οικτράν.

Ο Hermès βάλλεται ποικιλοτρόπως. Καταρχήν στις ΗΠΑ (τη μεγαλύτερη αγορά του) ξεκίνησε ομαδική αγωγή εναντίον του οίκου για παράνομες εμπορικές πρακτικές.

Δύο καταναλωτές από την Καλιφόρνια ισχυρίζονται ότι σε ένα από τα καταστήματα εξαναγκάστηκαν να αγοράσουν συμπληρωματικά προϊόντα Hermès προτού τούς επιτραπεί να αποκτήσουν πρόσβαση στο βασικό αντικείμενο της επιθυμίας τους. Ήτοι, την πολυπόθητη τσάντα Birkin. Ως γνωστόν, υπάρχουν λίστες αναμονής σε όλο τον κόσμο τόσο για το εν λόγω μοντέλο όσο και για το αντίστοιχο, ονόματι Kelly. Από τα επώνυμα των ινδαλμάτων της κομψότητας Τζέιν Μπίρκιν και Γκρέις Κέλι.

Οι μεγάλες λίστες αναμονής επιτρέπουν στον Hermès να απογειώσει στα ύψη τις τιμές τους.

Οι ορδές και οι λίγοι

Η αστρονομική τους αξία έχει εν συνόλω εξυψώσει το γόητρο του μεγάλου γαλλικού οίκου. Ορδές λαού αγοράζουν μανιωδώς προιόντα μαΐμούδες ενώ οι πιο εύποροι (αλλά όχι τόσο ευκατάστατοι που να αντέχουν μια τσάντα) αγοράζουν τα προϊόντα παραφερνάλια: Εσάρπες, μαντήλια, πορτοφόλια, ζώνες, βραχιόλια, οικιακά αντικείμενα.

Πάνω σε αυτά τα είδη, η στάμπα του Hermès ή τα αναγνωρίσιμα μοτίβα του, αρκούν για να πιστοποιήσουν ότι οι ιδιοκτήτες τους ανήκουν στην κοινωνική ελίτ. Εκείνοι τουλάχιστον έτσι το βλέπουν…

Ο συνήγορος των εναγόντων ισχυρίζεται ότι ο Hermès παραβιάζει τους αντιμονοπωλιακούς κανονισμούς των ΗΠΑ. Οι εμπορικές πρακτικές ομαδοποίησης αγαθών ή δέσμευσης προϊόντων με έτερες αγορές, εμπίπτουν στην κατηγορία κατάχρησης ισχύος στην ανταγωνιστική αγορά.

Τα συνδεδεμένα προϊόντα

«Το δεσμευμένο προϊόν, οι τσάντες Birkin, είναι ξεχωριστό και διαχωρίζεται από τα συσχετισμένα προϊόντα, συμπληρωματικά προϊόντα που διατίθενται προς κατανάλωση», αναφέρει η καταγγελία. «Όσον αφορά στα συμπληρωματικά προϊόντα, οι ενάγοντες διαθέτουν εναλλακτικές επιλογές και θα προτιμούσαν αυτή η επιλογή να παραμείνει ανεξάρτητη από την απόφασή τους να αγοράσουν τσάντες Birkin».

Στην αγωγή επισημαίνεται η πρακτική προμηθειών για τους υπαλλήλους της εταιρείας ως απόδειξη του υποτιθέμενου καταχρηστικού συστήματος. Σύμφωνα με την καταγγελία, το προσωπικό του καταστήματος δεν λαμβάνει προμήθεια για τις τσάντες Birkin και ως εκ τούτου αμοίβεται με βάση το πόσο αποτελεσματικά προωθεί άλλες κατηγορίες.

Οι καταναλωτές της Hermès αναφέρουν ότι ενώ η εταιρεία (και η ζήτηση για τις εμβληματικές της τσάντες) εδώ και χρόνια αυξάνεται συνεχώς, το τμήμα πωλήσεων γίνεται όλο και πιο απρόσιτο απέναντι σε εκείνους που θέλουν να διαθέσουν χρήματα αποκλειστικά και μόνο για Birkins και Kellys.

Η εταιρεία Hermès βέβαια αρνείται κατηγορηματικά ότι ακολουθεί τέτοια πρακτική: «Η Hermès απαγορεύει αυστηρά την πώληση ορισμένων προϊόντων ως προϋπόθεση για την αγορά άλλων», δήλωσε σε διεθνές μίντια.

Ο διευθύνων σύμβουλος Axel Dumas (Αλέξ Ντουμάς) παραδέχτηκε, ωστόσο, ότι η διεύθυνση ενθαρρύνει τους πωλητές στα καταστήματα να ελέγχουν τι θα πουλήσουν και σε ποιους.

Πραγματικοί πελάτες

Οι ακριβοθώρητες τσάντες διατίθενται μόνο σε «πραγματικούς» πελάτες. Αυτούς δηλαδή με απεριόριστη καταναλωτική δύναμη αλλά και κοινωνική αίγλη.

Σε αυτή την απόφαση εμμένει η εταιρεία ειδικά εφόσον πλέον αναγκάζεται να προστατέψει το προϊόν της από τα ευρέως διαδεδομένα ιστολόγια μεταπώλησης ειδών πολυτελείας σε δεύτερο χέρι. Η πραγματική πλουτοκρατία δεν διαθέτει τις Hermès της για πώληση σε δεύτερο χέρι για να αποσβέσει την αγορά. Αλλά αυτό αφορά μια άλλη ιστορία…

Εν προκειμένω, η Hermès δεν αποτελεί εξαίρεση στις καταχρηστικές εμπορικές πρακτικές μεγάλων οίκων. Η ωρολογοποιία Rolex έχει επίσης κατηγορηθεί ότι οι πωλητές προωθούσαν αγορές από την αδελφή μάρκα Tudor ως προϋπόθεση για να τους πουλήσουν προϊόντα Rolex.

Άσπιλοι

Το πρόβλημα με τον όμως δεν σταματά σε αυτή τη δική. Αν ο Hermès χάσει τη δίκη δεν μπορεί κανείς ακόμη να εκτιμήσει τις συνέπειες για τη φήμη του.

Δυσκολεύει την κατάσταση η ευρύτερη εικόνα της συρρικνωμένης αγοράς πολυτελών ειδών εν όψει της επερχόμενης ύφεσης. Τουλάχιστον σύμφωνα με νεότερες αναλύσεις της πιστωτικής κάρτας Citi στην αγορά των ΗΠΑ.

Μετρήθηκαν οι αγορές ενός εκατομμυρίου κατόχων της κάρτας στις ΗΠΑ. Στην κατανάλωση ειδών πολυτελείας παρατηρήθηκε συνολική μείωση της τάξεως του 15% το τελευταίο έτος ως τον Φεβρουάριο.

Αυτό το φαινόμενο άγγιξε ακόμη και τον LVMH.

Ωστόσο, και πάλι ο Hermès βγαίνει αλώβητος από τα γκρίζα σύννεφα που συγκεντρώνονται πάνω από τη συγκεκριμένη αγορά. Μαζί με τη Chanel αποτελούν πάντα το απόλυτο αυτοκρατορικό δίδυμο της παγκόσμιας μόδας.

Δεν τους αγγίζει τίποτα, ούτε μια μικροαγωγή.

Άσπιλοι…

Hermès: Ποιος τολμά να προσβάλει τον μεγάλο οίκο;
Hermès Birkin