Γουιλελμίνα φον Μπλούμενταλ
Περιεχόμενα
Η Γουιλελμίνα φον Μπλούμενταλ (Wilhelmina von Blumenthal) ταξίδεψε στην Ύδρα και τη λάτρεψε. Ίδρυσε τη φερώνυμη γκαλερί της Wilhelmina’s Art Gallery (WAG’s) το 2023 και φέτος παρουσιάζει την ομαδική έκθεση με τίτλο Μαγικός Καθρέφτης (Magic Mirror). Την επιμελείται η ίδια μαζί με την εικαστικό Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, που ταυτόχρονα παρουσιάζει και έργο της.
Παρά τον αναβρασμό των προετοιμασιών, η Γουιλελμίνα βρήκε λίγο χρόνο για να εξηγήσει τις πολυεπίπεδες προεκτάσεις του Μαγικού Καθρέφτη αλλά και της δικής της ιστορίας.
Άλλωστε το WAG’s (το ακρωνύμιο της γκαλερί), όπως διευκρίνισε, παραπέμπει στην αγγλική φράση the tail wagging the dog, δηλαδή κάτι μικρό (όπως η σκυλίσια ουρά) με πολλαπλάσια δύναμη (κουνάει τον σκύλο). Κάπως έτσι μοιάζει να λειτουργεί και η ίδια στο χώρο της τέχνης.
Αντικατοπτρισμός από δύο κάτοπτρα
Η έκθεση διαδραματίζεται ως αντικατοπτρισμός δύο ιστορικών κτιρίων στο νησί, που τα ενώνει -δεν τα χωρίζει- η θάλασσα.
Η μία πλευρά του καθρέφτη παρουσιάζεται στο Hydrogoios / Keresbino, κοντά στο λιμάνι. Η άλλη «ενσαρκώνεται» στην Wilhelmina’s art gallery στον παραδοσιακό όρμο Μανδράκι, στο παλιό πολεμικό λιμάνι της Ύδρας, όπου η γκαλερί της στεγάζεται στην παλιά έπαυλη του καπετάνιου.
Η Γουιλελμίνα με την Ειρήνη Καραγιαννοπούλου συγκέντρωσαν πλειάδα σύγχρονων καλλιτεχνών, από τους πιο περιζήτητους Έλληνες και ξένους αυτή τη στιγμή. Ανάμεσα στους ημέτερους και η Μαρία Ιωάννου (που έχει διαγράψει τη δική της πορεία στο νησί και εν ευθέτω χρόνω ο Μαγικός Καθρέφτης θα συμπίπτει χρονικά με την έκθεση του πατέρα της στο ΔΕΣΤΕ).
Δύο αντικριστοί εκθεσιακοί χώροι λοιπόν, που ο ένας καθρεφτίζεται μέσα από τον άλλον. Για να απολαύσει ο φιλότεχνος πλήρως την έκθεση, η Γουιλελμίνα προτείνει την επίσκεψη σε αμφότερες τις αίθουσες, αφού τα έργα λειτουργούν εξ αντανακλάσεως και ως κάτοπτρα. «Πρόκειται για πορεία μέσα στο νησί που θυμίζει κυνήγι του θησαυρού μέσα από έναν λαβύρινθο κατόπτρων», όπως εξήγησε.
Μάγοι με δημιουργικές δυνάμεις
Οι καλλιτέχνες εκλαμβάνονται δυνητικά και «ως μάγοι με δημιουργικές δυνάμεις», επισημαίνει η Γουιιλελμίνα.
Εξάλλου, υπάρχουν στην Ιστορία της Τέχνης και στη φιλολογία πλούσιες αναφορές στην έννοια του καθρεφτίσματος. Στον πολυεπίπεδο συμβολισμό και τις μεταφορές της.
«Ορισμένοι καλλιτέχνες μάς βυθίζουν στο λαγούμι του λαγού και μέσα από τον καθρέφτη, όπως στην Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων ή στη Νάρνια του Λιούις (C.S Lewis)», εξηγεί η Γουιλελμίνα. Πάντως σε αυτούς τους χώρους, ο Χρόνος βρίσκεται σε αιώρηση, η χρονική αίσθηση μεταβάλλεται και υποκειμενοποιείται.
Τα όνειρα και οι εφιάλτες
Κάποιες συνθέσεις της έκθεσης υπενθυμίζουν ότι η ζωγραφική μιμείται το κάτοπτρο με την έννοια της μετάβασης σε φανταστικά περιβάλλοντα.
«Και κυρίως σε μία περιοχή του μυαλού όπου συγχωνεύονται οι αναμνήσεις, το θυμικό, οι εφιάλτες και τα όνειρα (όπως στην περίπτωση των έργων της Μαρίας Ιωάννου, που ρωτήσατε)», διευκρινίζει η Γουιλελμίνα.
‘Αλλα έργα της έκθεσης επεξεργάζονται ακόμη πιο αφηρημένες έννοιες. Πώς φερ΄ειπείν τα ελατήρια της συνείδησης μετουσιώνονται ως τέχνη. Ρανίδες της ύπαρξης που ανιχνεύονται σε αντικείμενα τέχνης και ζωώδεις μορφές με έναν τρόπο τοτεμικό και αρχετυπικό.
«Οι καλλιτέχνες αναδεικνύουν επίσης την παιγνιώδη διάσταση της αντανακλαστικής επιφάνειας -στη γλυπτική, στη χαρακτική και στα κολλάζ», προσθέτει η ίδια.
Η επιμειξία λέξεων και εικόνων προσθέτει ακόμη μία επίστρωση ερμηνείας στο φαινόμενο της αντανάκλασης.
Τέλος, στην έκθεση εξετάζεται η έννοια του βλέμματος, όπως παρατηρεί η Γουιλελμίνα. Και συγκεκριμένα το βλέμμα των γυναικών περισσότερο από όσο η παραδοσιακή ανδρική θέαση του κόσμου.
Σαν βγεις στον πηγαιμό για την WAG’s
Η Γουιλελμίνα θα τονίσει ότι «η γκαλερί βρίσκεται πέρα από τα γνωστά και πολυπερπατημένα μονοπάτια της Ύδρας».
Η πρόσβαση πραγματοποιείται με βαρκάδα δέκα λεπτών ή περπατώντας παραλιακά επί είκοσι πέντε λεπτά.
Παρότι η τοποθεσία της γκαλερί προσθέτει έναν βαθμό δυσκολίας στον επισκέπτη, η Γουιλελμίνα κρίνει ότι πρόκειται για κάτι επωφελές για την καλλιτεχνική εμπειρία. Το σύντομο και ευχάριστο «ταξίδι» αφυπνίζει τις καλλιτεχνικές διαθέσεις και πυροδοτεί μια ασυνήθιστη διάθεση για περιπέτεια, όπως θα επισημάνει.
«Έχουμε το χρόνο να παρατηρήσουμε γύρω μας, να αναλογιστούμε και να συζητήσουμε για την τέχνη που βρίσκεται γύρω από τα κύματα, μακριά από τις επαγγελματικές υποχρεώσεις και τον γρήγορο ρυθμό της πόλης».
Hodge Podge
Η ίδια έχει διακριθεί στο χώρο της τέχνης.
Γεννήθηκε στο Κεντ της Αγγλίας από Ισπανίδα μητέρα και πατέρα με αγγλική και γερμανική καταγωγή. «It’s a bit of a hodge podge», εξηγεί η Γουιλελμίνα με τα εκλεπτυσμένα Αγγλικά της.
Μεγάλωσε όμως στο Λουξεμβούργο όπου και αναδείχθηκε ως επιμελήτρια. Βρέθηκε ανάμεσα σε επιφανή ονόματα της διεθνούς τέχνης ενώ σπούδασε στο περίφημο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, στην Αγγλία και ύστερα ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στο Ινστιτούτο Warburg στο Λονδίνο.
Πληροφορίες
Magic Mirror
Μαγικός Καθρέφτης
Wilhelmina’s art gallery,
Παραλία Μανδράκι, Ύδρα
Hydrogoios / Keresbino, Ύδρα
Συμμετέχουν οι: Emma Ainala, Χλόη και Αλέξης Ακριθάκης, Λουκία Αλαβάνου, Pilar Albarracín, Ανδρέας Βάης, Belkis Balpinar, Burçak Bingöl, Lindsey Calla, The Callas (Lakis & Aris Ionas), Saint Clair Cemin, Charlotte Colbert, Simon Demeuter, Lionel Estève, Helen Flockhart, Hilary Galbreaith, Hippolyte Hentgen, Μαρία Ιωάννου, Alison Jones, Ιάσονας Καμπάνης, Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, Marin Kasimir, Peggy Kouroumalos, Jacqueline Lentzou, Ναταλία Μαντά, Didier Marcel, Theo Michael, Robert Montgomery, Mathieu Renard, Philip Tsiaras, Xenia Vitos, William Wegman, Janet Werner, Erwin Wurm, Μαριάννα Χατζηνικολάου.
Εγκαίνια:
Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 17 Ιουνίου, από τις 5.30 ως τις 8μμ στο Hydrogoios / Keresbino.
Η έκθεση Magic Mirror θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό για πέντε εβδομάδες κατά τη διάρκεια των οποίων θα τελεστούν περφόρμανς, ομιλίες καλλιτεχνών, προβολές και συναυλίες, με αποκορύφωμα την εμφάνιση των The Callas στις 20 Ιουλίου.
Διάρκεια Έκθεσης:
18 Ιουνίου – 21 Ιουλίου 2024
Εγκαίνια 17 Ιουνίου 5.30-8μμ
www.wilhelmina.gallery
www.karayannopoulou.com
www.hydrogoios.gr
Με την ευγενική υποστήριξη του οινοποιείου Semeli, και των εταιριών ISTANBUL ’74, Kasia Kay Projects, Maruccia Paris, Entaxy & SEBR studio.