Σαγήνευσε τα πλήθη με το λαμπερό και τολμηρό της στυλ σε μία συναρπαστική καριέρα, που διήρκεσε οκτώ δεκαετίες!

Ήταν γνωστή για τα υπερμεγέθη γυαλιά της, τα έντονα μοτίβα και τα πολύχρωμα βραχιόλια της, ανέδειξε την προσωπικότητά της μέσα από την μόδα και συνετέλεσε ώστε να ξαναγραφούν οι κανόνες του στυλ.

1

«Όταν δεν ντύνεσαι όπως όλοι οι άλλοι, δεν χρειάζεται να σκέφτεσαι όπως όλοι οι άλλοι», όπως είχε πει εξάλλου η ίδια στους New York Times το 2011. Είναι η Άιρις Άπφελ, σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων, επιχειρηματίας της κλωστοϋφαντουργίας και όχι μόνον, είδωλο της μόδας που έγινε μοντέλο στα 97 της χρόνια και όταν έφυγε από την ζωή, πέρυσι στα 102 χαρακτηρίσθηκε ως «ιέρεια της μητριαρχίας του μαξιμαλισμού». Γιατί η μόδα για την Άπφελ ήταν η απόλυτη μορφή αυτοέκφρασης, ένας απαράμιλλος τρόπος για να πει –και να προκαλέσει τους άλλους να το κάνουν – την δική της ιστορία.

Η Άιρις Άπφελ με παλτό Ντιορ
Η Άιρις Άπφελ με παλτό Ντιορ

Μια ιστορία, που περνά μέσα από τα 200 και πλέον αντικείμενα από την προσωπική της συλλογή, που θα βγουν σε δημοπρασία από τις 28 Ιανουαρίου από τον οίκο Christie’s διαδικτυακά.

Φορέματα, κοσμήματα και αξεσουάρ από την γκαρνταρόμπα της, μαζί με έργα τέχνης και έπιπλα από τα σπίτια της στη Νέα Υόρκη και το Παλμ Μπιτς συνθέτουν το σύνολο που δημοπρατείται κάτω από τον γενικό τίτλο «Η Άρις χωρίς απολογία –Η συλλογή της Άιρις Άπφελ», απολύτως χαρακτηριστικό της ίδιας και της αισθητικής της.

«Μην ακούτε τους ειδικούς»

Η Άπφελ γεννήθηκε στο Κουίνς της Νέας Υόρκης το 1921, μοναχοπαίδι του Σάμιουελ και τη Σάντι Μπάρελ. Σπούδασε ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης αλλά και στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν και το 1951 ίδρυσε την Old World Weavers, μια εταιρεία κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, μαζί με τον σύζυγό της, Καρλ Άπφελ.

Η Άιρις Άπφελ με τον σύζυγό της Καρλ Άπφελ
Η Άιρις Άπφελ με τον σύζυγό της Καρλ Άπφελ

Η εταιρεία μάλιστα έγινε μία από τις πιο σεβαστές φίρμες στον χώρο, συνεργαζόμενη μεταξύ άλλων, με μουσεία και ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένου του Λευκού Οίκου. Η δραστηριότητα αυτή οδήγησε το ζευγάρι σε όλο τον κόσμο και τα ταξίδια τους επηρέασαν βαθιά την Άπφελ βοηθώντας την να αποκτήσει το θρυλικό, προσωπικό της στυλ. Μελετώντας την ιστορία και την τέχνη κάθε τόπου συνδύασε το παλιό με το νέο, το περίτεχνο με το απλό, υιοθετώντας τα ανατρεπτικά μοτίβα, τα άφθονα αξεσουάρ και τις ατρόμητες χρωματικές συνθέσεις, όλα αυτά, που έγιναν το σήμα κατατεθέν της.

Ενδύματα από την γκαρνταρόμπα της Άρις Άπφελ

 

Όπως έλεγε αργότερα «Μην ακούτε τους ειδικούς. Ακούστε τον εαυτό σας. Ακούστε αυτό που αγαπάτε. Δεν θα κάνετε λάθος». Η ποικιλία των αντικειμένων στην επερχόμενη πώληση, από κολιέ με χάντρες και βραχιόλια μέχρι ένα πουπουλένιο παλτό από τον Dior και μια ζωγραφισμένη θήκη ταξιδιού με το μονόγραμμά της αναδεικνύουν τη χαρούμενη αισθητική της, του «more is more». Τα ρούχα που φορούσε και τα αντικείμενα, που την περιέβαλλαν επιβεβαιώνουν αυτή την αρχή.

Αξεσουάρ από την συλλογή της Άρις Άπφελ
Αξεσουάρ από την συλλογή της Άρις Άπφελ

Μοντέλο ετών εκατό

Παρ΄ότι όμως, βρισκόταν για πολλά χρόνια στο κόσμο της μόδας, το όνομά της έγινε ευρέως γνωστό, το 2005 με μία έκθεση της γκαρνταρόμπας της στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης –Ινστιτούτο Ένδυσης, την «Ράρα Έιβις: Επιλογές από την συλλογή της Άιρις Μπάρελ Άπφελ».

Η Άιρις Άπφελ στην γιορτή των εκατό χρόνων της
Η Άιρις Άπφελ στην γιορτή των εκατό χρόνων της

Η έκθεση ήταν η πρώτη, που το Ινστιτούτο Κοστουμιών παρουσίαζε ένα πρόσωπο, το οποίο δεν ήταν σχεδιαστής μόδας και το γεγονός συνετέλεσε έτσι, ώστε το αστέρι της να ανεβαίνει διαρκώς, καθώς συνεργαζόταν με επωνυμίες, από την MAC Cosmetics μέχρι τη Swarovski και την H&M.

Ζώνες από την γκαρνταρόμπα της Άρις Άπφελ
Ζώνες από την γκαρνταρόμπα της Άρις Άπφελ

Ακόμη, το 2014, όταν η Άπφελ ήταν 93 ετών, ήταν το πρόσωπο του ντοκιμαντέρ του Άλμπερτ Μέιλς «Άιρις» ενώ το 2018 έκανε το μοντέλο για τη Vogue και η Mattel κυκλοφόρησε μία Barbie στο όνομά της.

Το 2019, στα 97 της χρόνια υπέγραψε ως μοντέλο στην IMG. Και στα γενέθλια των 100 χρόνων της φόρεσε ένα vintage φόρεμα Norman Norell για την καμπάνια Zenni Optical. Ένα κομμάτι από τη δεκαετία του 1960, που ήταν η επιτομή της κλίσης της για διαρκές στυλ.

Ο λογαριασμός της στο Instagram έκτοτε έχει περισσότερους από τρία εκατομμύρια ακόλουθους.

Τόλμη και χιούμορ

Η Άιρις Άπφελ στο σπίτι της στο Παλμ Μπητς το 2000 και αντικείμενα του σπιτιού
Η Άιρις Άπφελ στο σπίτι της στο Παλμ Μπητς το 2000 και αντικείμενα του σπιτιού

Το μάτι της Άπφελ δεν περιοριζόταν πάντως, στις αριστουργηματικές επιλογές της, όπως αποδεικνύει η δημοπρασία, η οποία περιλαμβάνει επίσης τους ασύγκριτους εσωτερικούς της χώρους. Πίνακες, γλυπτά, έπιπλα και διακοσμητικά αντικείμενα απεικονίζουν τη μοναδική μαξιμαλιστική αισθητική, που έφερε η Άπφελ σε κάθε τομέα της ζωής της.

 

Η Άρις Άπφελ
Η Άρις Άπφελ

 

Από μία ομάδα με πίνακες σκύλων μέχρι μια ξαπλώστρα σε στιλ Λουδοβίκου XVI με το δικό της πορτρέτο πάνω της, το στυλ της Άπφελ ήταν πάντα τολμηρό και ποτέ χωρίς χιούμορ. Με απροσδόκητες συνθέσεις, όπως ο λούτρινος Κέρμιτ σκαρφαλωμένος πάνω σε ένα ξύλινο γλυπτό στρουθοκαμήλου, υπήρχε προσωπικότητα στο επίκεντρο όλων όσων έκανε. (Η στρουθοκάμηλος, με τον διπλό της ρόλο ως κρυφό μπαρ, είχε παραγγελθεί ειδικά από την ίδια.)

Ζευγάρι από φωτιστικά με παπαγάλους
Ζευγάρι από φωτιστικά με παπαγάλους

Πάνω από όλα όμως, η Άιρις Άπφελ απολάμβανε την δημιουργικότητα, την καλλιτεχνία και την αυτοέκφραση ενώ η καθολική της ποιότητα ενέπνευσε αμέτρητους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και σε διάφορες γενιές. Ήταν μια δύναμη, που έχει γράψει την δική της ιστορία, όχι μόνο για την πληθωρική της αυθεντικότητα, αλλά και για το ότι έκανε τη μόδα να διασκεδάζει, ενώ η ίδια χαιρόταν το ντύσιμο και ποτέ, μα ποτέ, δεν έπαιρνε τον εαυτό της πολύ στα σοβαρά.

Διαβάστε επίσης:

Η συλλέκτρια με την ασημένια βέρα και τα κοσμήματα μεγάλων καλλιτεχνών

Ποιος άφησε τα σκυλιά να μπουν; Τα ιταλικά μουσεία πρωτοπορούν

Η λογοτεχνία σε δημοπρασία – Από τον Τζέιμς Τζόις και τον Όσκαρ Ουάιλντ στον «Νονό»