Το διάταγμα της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι για τον περιορισμό των τιμών στα αεροπορικά εισιτήρια από την ηπειρωτική Ιταλία προς τα νησιά της Σικελίας και της Σαρδηνίας είναι μόνο η αρχή μιας προσπάθειας για την αναδιαμόρφωση των αερομεταφορών στην Ιταλία που πλήττονται από τις αυξήσεις των τιμών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του bloomberg, η κυβέρνηση της Μελόνι σχεδιάζει επίσημες συνομιλίες με τις αεροπορικές εταιρείες που έχουν προγραμματιστεί για τις πρώτες εβδομάδες του Σεπτεμβρίου, καθώς η δεξιά πολιτικός προωθεί μια πιο λαϊκή οικονομική ατζέντα που κυμαίνεται από τους τραπεζικούς φόρους έως τις αναδιαρθρώσεις χρέους.

1

Ο υπουργός Βιομηχανίας Αδόλφο Ούρσο σχεδιάζει να ξεκινήσει διαβουλεύσεις με τις αεροπορικές εταιρείες για να καθορίσει μια ευρύτερη στρατηγική για τον εθνικό τομέα, αναφέρουν οι πηγές.

Το διάταγμα της κυβέρνησης αυτό τον μήνα, που θέτει όρια στη χρήση αλγορίθμων για τον καθορισμό των τιμών των εισιτηρίων, ακολουθεί την ταχεία ενοποίηση της ιταλικής αγοράς αερομεταφορών μετά την κατάρρευση της κρατικής Alitalia και τις οικονομικές απώλειες άλλων αερομεταφορέων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η Ryanair Holdings και η διάδοχος της Alitalia, ITA Airways, αποτελούν μαζί το 53% της αγοράς αεροπορικών εταιρειών στην Ιταλία φέτος, με βάση τα έσοδα από τις προγραμματισμένες πτήσεις που παρακολουθεί ο όμιλος Euromonitor.

Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο από το 44% του 2019 για τη Ryanair και την Alitalia, με την ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους να κερδίζει γρήγορα μερίδιο αγοράς.

Εκτίναξη των τιμών

Οι τιμές των εισιτηρίων για τα νησιά, που αποτελούν δημοφιλείς αποδράσεις τόσο για τους Ιταλούς όσο και για τους ξένους επισκέπτες, αυξήθηκαν δραματικά τους μήνες πριν από το διάταγμα της Μελόνι.

Μια οικονομική πτήση χωρίς επιστροφή μεταξύ του αεροδρομίου Φιουμιτσίνο της Ρώμης και του Κάλιαρι στη Σαρδηνία κόστιζε κατά μέσο όρο 99 δολάρια τον Μάιο, από 46 δολάρια πέρυσι, με βάση τα στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Cirium.

Οι τιμές από το Μιλάνο προς το Κάλιαρι και από τη Ρώμη προς την Κατάνια στη Σικελία σημείωσαν άλμα 50% ή και περισσότερο.

 

Ερωτήματα όπως αυτά που τίθενται από την κυβέρνηση της Μελόνι θα εμφανίζονται «όλο και πιο συχνά», καθώς ο πληθωρισμός παραμένει υψηλός, οι αγορές ενοποιούνται και οι καταναλωτές απορροφούν το κόστος της μετάβασης σε πιο βιώσιμες πτήσεις, δήλωσε η Κάρολαϊν Μπρέμνερ, επικεφαλής της έρευνας ταξιδιωτικών υπηρεσιών της Euromonitor.

Οι κυβερνήσεις έχουν γίνει πιο ευαίσθητες στις πιέσεις των καταναλωτών υπό το φως της κρίσης του κόστους ζωής που έχει οδηγήσει σε αύξηση των τιμών σε όλους τους τομείς και σταθμίζουν τις αρνητικές πτυχές του τουρισμού έναντι των τοπικών αναγκών, δήλωσε η Μπρέμνερ.

«Στο τέλος της ημέρας, τα ταξίδια και ο τουρισμός πρέπει να ωφελούν τις τοπικές κοινότητες και τους κατοίκους», τόνισε η Μπρέμνερ.

Η Μελόνι, η οποία ανέλαβε τα καθήκοντά της τον περασμένο Οκτώβριο, έχει διευρύνει την οικονομική της ατζέντα. Το διάταγμα για τις αεροπορικές εταιρείες απαγορεύει στους αερομεταφορείς να αυξήσουν τις τιμές στα δύο νησιά πέραν του 200% πάνω από τη μέση τιμή αυτών των δρομολογίων. Ήταν μέρος ενός πακέτου που περιλάμβανε έναν απρόσμενο φόρο επί των τραπεζικών κερδών και ένα μέτρο που επέτρεπε στην κυβέρνηση να εμποδίσει τις μεταφορές τεχνολογίας.

Η κυβέρνηση επεξεργάζεται επίσης ένα σχέδιο που θα επιτρέψει σε μικρές επιχειρήσεις και ιδιώτες να αποπληρώσουν μόνο ένα μέρος των επισφαλών δανείων, ανέφερε το Bloomberg την περασμένη εβδομάδα.

Η κλιμάκωση των ναύλων που παρατηρείται στην Ιταλία αντικατοπτρίζει τις αυξήσεις που έχουν επίσης ωθήσει άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για να αντιδράσουν στην αύξηση των τελών των αεροπορικών εταιρειών για υπηρεσίες όπως οι χειραποσκευές και η επιλογή θέσης.

Κινήσεις σε Βρετανία και Ισπανία

Το Υπουργείο Επιχειρήσεων και Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου έχει στο στόχαστρο αυτό που αποκαλεί κρυφές χρεώσεις, αφού ο πρωθυπουργός Σουνάκ καταφέρθηκε εναντίον των χρεώσεων τον Ιούνιο, δήλωσε εκπρόσωπος της υπηρεσίας.

Το υπουργείο Καταναλωτών της Ισπανίας άρχισε αυτόν τον μήνα να εξετάζει τα τέλη σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους όπως η Ryanair, η Vueling Airlines, η EasyJet και η Volotea.

Η Ryanair και η ITA είναι οι κυρίαρχοι παίκτες στις υπηρεσίες μεταξύ των μεγαλύτερων αεροδρομίων της Σικελίας και της Σαρδηνίας και των δύο μεγαλύτερων πόλεων της Ιταλίας, της Ρώμης και του Μιλάνου, σύμφωνα με τον OAG, ο οποίος παρακολουθεί τις τάσεις στις αερομεταφορές.

Η Ryanair με έδρα το Δουβλίνο εισχώρησε στο κενό που άφησε η κατάρρευση της Alitalia το 2021 και η απόσυρση άλλων αερομεταφορέων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ελέγχει το ένα τρίτο της αεροπορικής χωρητικότητας στην Ιταλία, από 22% το 2019, με βάση τα στοιχεία της OAG. Η ανταγωνίστρια Wizz Air Holdings Plc έχει επίσης αποσπάσει μεγαλύτερο μερίδιο.

Η ITA, αν και μικρότερη από την Alitalia, παραμένει σημαντικός παίκτης στην Ιταλία. Η κυβέρνηση συμφώνησε τον Μάιο να πουλήσει ένα αρχικό μερίδιο 41% ​​του αερομεταφορέα στην Deutsche Lufthansa AG.

Αν και οι Ιταλοί αξιωματούχοι λένε ότι οι περιορισμοί έχουν ως στόχο να εξασφαλίσουν προσιτή πρόσβαση στα νησιά, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν καταδικάσει την απόφαση αυτή, με την Ryanair να την αποκαλεί παράνομη.

Το μέτρο θα μειώσει -ακούσια- τη χωρητικότητα και τις χειμερινές συνδέσεις με τα νησιά ενώ θα αυξήσει τις τιμές, σύμφωνα με τον Έντι Γουίλσον, τον διευθύνοντα σύμβουλο της κύριας μονάδας της Ryanair.

Η ITA έχει ήδη ξεκινήσει άτυπες συναντήσεις με την κυβέρνηση και ενδέχεται να προτείνει αλλαγές στο διάταγμα.

Μεταξύ των λύσεων που προτείνονται ανεπίσημα από την ITA και άλλες αεροπορικές εταιρείες είναι οι μειωμένοι ναύλοι για ορισμένους επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων πολιτών χαμηλού εισοδήματος, που θα υποστηρίζονται από κρατική συνεισφορά, αναφέρουν πηγές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικοινώνησε με τις ιταλικές αρχές ζητώντας πιο λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με το διάταγμα για τα αεροπορικά εισιτήρια της Μελόνι.