ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Επιδρομή σε όλους του κλάδους, από την παράδοση τροφίμων και τις ασφάλειες μέχρι τα φάρμακα πραγματοποιεί στην Ινδία η Amazon.com Inc., καθώς προετοιμάζεται για μία επική σύγκρουση με την εταιρία Jio Platforms, του δισεκατομμυριούχου Μουκές Αμπάνι.
Ο κολοσσός των Η.Π.Α. εξαπλώνεται με ραγδαίους ρυθμούς στην Ινδία. Τώρα η Amazon παραδίδει φαρμακευτικές αγωγές και μη συνταγογραφούμενα φάρμακα και φυτικές θεραπείες στο Μπανγκαλόρ. Άρχισε τον περασμένο μήνα να πουλάει ασφαλιστήρια αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών – για πρώτη φορά – ενώ ισχυρίζεται ότι ένα συμβόλαιο μπορεί να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από δύο λεπτά χωρίς έγγραφα. Επίσης, πραγματοποίησε πιλοτικά διανομές εστιατορίων σε συνδρομητές του Prime πέρυσι. Μάλιστα, φημολογείται ότι θα λανσάρει υπηρεσίες διαχείρισης κεφαλαίων, φέτος.
Αυτές οι ετερόκλητες επιλογές συμπίπτουν με μια αντίστοιχη ραγδαία επέκταση δραστηριοτήτων που πραγματοποιεί η μητρική της Jio, Reliance Industries Ltd. Ο όμιλος, με δραστηριότητες που εκτείνονται από τον κλάδο ενέργειας μέχρι τη λιανική, τον οποίο διευθύνει ο Αμπάνι, ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, διέθεσε μέσα σε λίγους μήνες πάνω από 20 δισεκατομμύρια δολάρια για επενδύσεις, έχοντας τη στήριξη εταιρειών όπως το Facebook Inc. και η Alphabet της Google, προκειμένου να δημιουργήσει ένα μεγαθήριο του διαδικτύου στην Ινδία.
Την Τετάρτη, το λιανικό τμήμα της Reliance ανακοίνωσε ότι απέκτησε το πλειοψηφικό μερίδιο ενός κορυφαίου διαδικτυακού φαρμακείου, του Netmeds. Επιπλέον, προετοιμάζεται να προσθέσει στις παροχές της μία σειρά χρηματοοικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών συμπεριλαμβανομένων και προγραμμάτων ασφάλισης, μεσιτείας και αμοιβαίων κεφαλαίων.
“Αυτή θα είναι άγρια μάχη”, υποστήριξε o Satish Meena, αναλυτής της Forrester Research Inc. “Η Amazon και η Reliance θέλουν να καλύψουν κάθε ανθρώπινη ανάγκη, από το online λιανικό εμπόριο μέχρι τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και την ψυχαγωγία. Είναι ένας αγώνας για τις δαπάνες του νοικοκυριού”.
Ο Τζεφ Μπέζος θεωρεί την Ινδία ως ένα από τα βασικά μέτωπα για την Amazon, ειδικά αφότου απέτυχε να επεκταθεί στην Κίνα. Τώρα είναι αντιμέτωπος με έναν αυτοδημιούργητο πρωταθλητή, τον οποίο στηρίζουν μερικοί από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς αντιπάλους του. Ο Αμπάνι, ο πλουσιότερος άντρας της Ασίας, έχει δηλώσει πως η επιχείρηση του θα καλύψει περισσότερες πόλεις, πελάτες και κατηγορίες σε όλο το μήκος της χώρας.
Ο πιο άγριος αγώνας αναμένεται στον τομέα τροφίμων, που αποτελεί το 55% όλων των λιανικών πωλήσεων της Ινδίας, σύμφωνα με τη Forrester. Παρότι είναι ακόμη η αρχή, η Amazon πραγματοποιεί σταθερά ενέργειες προώθησης των προϊόντων τροφίμων της μέσω του Amazon Pantry και του Amazon Fresh. Η Reliance πρόσφατα λάνσαρε την ανταγωνιστική εταιρεία JioMart σε 200 πόλεις, και δέχεται κατά μέσο όρο 250,000 παραγγελίες την ημέρα, μέσα σε λίγες βδομάδες.
Και οι δύο εταιρίες μάχονται για μία απ’ τις μεγαλύτερες αλυσίδες τροφίμων της Ινδίας, την Future Retail, που ελέγχει τα καταστήματα Big Bazaar. H Reliance διαπραγματεύεται την εξαγορά της αλλά η Amazon, που διατηρεί ένα μειοψηφικό μερίδιο, μπορεί να μην είναι πρόθυμη να επιτρέψει στον ανταγωνιστή της να αποκτήσει τον έλεγχο.
Τώρα η Amazon πραγματοποιεί δοκιμαστικά διανομές φρούτων και λαχανικών από τις φάρμες ως τα σπίτια πελατών στην δυτική πόλη της Πούνε. Είναι μία πρόκληση για την Jio: ο Αμπάνι είπε πρόσφατα ότι τα 3/4 των φρούτων και λαχανικών που πουλήθηκαν στο JioMart ή μέσω των καταστημάτων λιανικής πώλησής του προέρχονταν απευθείας από αγρότες.
“Η πιο δύσκολη μάχη μεταξύ αυτών των δύο θα αφορά στο λιανικό εμπόριο τροφίμων”, υποστήριξε η Meena. “Τα τρόφιμα είναι το δυνατό σημείο της Reliance και εκεί θα δείξουν την δύναμη τους στην τιμολόγηση”.